به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به جلسه مشترک تیم اقتصادی دولت با اقتصاد دانان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نمی تواند براساس مدل درآمدی اقشار جامعه را برای پرداخت یارانه نقدی تقسیم بندی کند، در فاز دوم هدفمندی یارانه ها تعیین سطح زندگی مردم براساس مدل در آمدی خانوارها امکان پذیر نیست.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بر اساس روش هزینه ای سطح خانوار را تعیین کرد طبق این روش باید متوسط هزینه خانوار تعیین شود این اطلاعات در مرکز آمار وجود دارد. باید مشخص شود یک خانواده ۵ نفری در شهرهای بزرگ، شهرستان ها و روستا به تفکیک چه مقدار هزینه می کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات مجموع هزینه این خانوار ها در مرکز آمار موجود است اما اینکه باید خانواده تهرانی یا روستایی و یا مرکز و یا مرزی… کدامیک را شاخص قرار داد این کار بسیار سخت است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پرداخت یارانه نقدی بر مبنای هزینه خانوار نه بر مبنای در آمد، کار بسیار سختی است پیشنهاد ما به دولت این بود که در حال حاضر یک میانگینی از مدل هزینه ای را به دست آورد.

وی افزود: بر این اساس اگر ۴۰ در صد میانگین جمعیت کشور در شهر های بزرگ زندگی می کنند، متوسط هزینه شهر های بزرگ را با ضریب ۴۰ در صد حساب کند اگر ۲۰ جمعیت در روستا ها هستند عدد میانگین را با ضریب ۲۰ در صد حساب کند و بر اساس آن متوسط هزینه کل خانوار کشور را بدست آورد.

پور ابراهیمی با بیان اینکه در شرایط فعلی مجبور به پیاده کردن این مدل هستیم یاد آور شد: در شرایط فعلی نمی توان متوسط هزینه خانوار شهری و روستایی را جدا کرد البته اگر بتوان خانوار شهری و روستایی را جدا کرد فوق العاده است اما در اجرا بسیار مشکل خواهد بود.

وی تاکید کرد: با اجرای این مدل متوسط هزینه خانوار شهری و روستایی بر اساس وزن هر گروه به دست می آید.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: دولت با این مدل متوسط در آمد هر خانوار را تعیین کرده و خانوار ها را برای دریافت یا عدم دریافت یارانه تقسیم کند.

پور ابراهیمی ادامه داد: این مدل باید در ماه های اول اجرا شده و پس از آن دولت کم کم به تفکیک متوسطه هزینه خانوار ها در مناطق بر خوردار و غیر برخوردار را تعیین کند تا بتواند عدالت مورد نظر در پرداخت یارانه ها را اجرا کند.

جلسه مشترک تیم اقتصادی دولت با حضور معاون اول رئیس جمهور و اقتصاد دانان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته برگزار شد. در این جلسه تیم اقتصادی دولت معتقد بودند باید متوسط درآمد یک میلیون در ماه را مبنای پرداخت یارانه نقدی قرار داد و به عبارت دیگر خانوار هایی که دارای سقف در آمدی یک میلیون تومان در ماه هستند یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد. اما اقتصاد دانان مجلس با این پیشنهاد مخالف بودند و معتقد بودند باید سقف هزینه ای خانوارها را برای پرداخت یارانه نقدی مبنا قرار داد.