به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق با بیان این که وحدت ویکپارچگی عراق همواره مورد تاکید تهران است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت های خود در منطقه استفاده می کند تا عراق از بحران سیاسی که دشمنان در این کشور ایجاد کرده اند عبور کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: حل مشکلات داخلی عراق نیازمند تدبیر و سعه صدر رهبران عراقی است و همزیستی اقوام و قبایل در عراق می تواند به الگوی مناسبی برای مردم منطقه تبدیل شود.

جهانگیری با بیان اینکه روابط دوجانبه با اراده مقامات عالی رتبه دو کشور با سرعت در حال توسعه و تعمیق است خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تجارب و دستاوردهای فراوانی در عرصه سازندگی برخوردار است و آمادگی دارد این تجربیات را در اختیار ملت عراق قرار دهد.

وی با ابراز خرسندی از امضاء توافقنامه زیست محیطی میان دو کشور، بر لزوم پیگیری مفاد آن جهت حل مشکل ریزگردها و دیگر مسائل مرتبط به اکوسیستم میان دو کشور تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت رفع موانع و محدودیت های موجود برای همکاری های اقتصادی دو کشور گفت: باید تلاش کنیم اسناد مهمی که در توسعه روابط اقتصادی تهران – بغداد نقش اساسی دارد نهایی و اجرا شود.

جهانگیری اضافه کرد: لازم است برنامه جامعی که در برگیرنده افق آینده همه ابعاد مناسبات دو کشور باشد، تدوین و به عنوان نقشه راه روابط آینده دو کشور امضاء شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی اخیر در عراق تصریح کرد: برخلاف تصور برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای که فکر می کنند با تقویت تروریست ها می توانند به اهداف خود برسند، استفاده ابزاری از تروریسم در آینده تبدیل به تهدیدی برای منافع خود آنان خواهد شد.

جهانگیری حمایت از آوارگان سوری توسط دولت عراق را اقدامی شایسته و قابل تقدیر توصیف و خاطرنشان کرد: بحران سوریه تنها باید به دست مردم آن کشور و از طریق سیاسی حل شود و تحرک جدی تر بغداد در مورد سوریه می تواند در تحقق این مسئله موثر باشد.

هوشیار زیباری نیز در این دیدار هدف از سفر خود به تهران را پیگیری توافقات گذشته عنوان کرد و با اشاره به مذاکرات خود با مقامات ایرانی گفت: در این مذاکرات به پیشرفت های خوب و چشم گیری در خصوص موضوعات مرتبط با دو کشور دست یافتیم و به نتایج و توافقات ثمر بخشی رسیده ایم.

وزیر خارجه عراق روابط دو کشور را در عرصه های مختلف خوب و رو به گسترش دانست و افزود: تهران و بغداد از تفاهم و دیدگاه های مشترکی در زمینه های مختلف برخوردار هستند.

زیباری همچنین با اشاره حضور رو به افزایش گروه های تکفیری در عراق گفت: عراق از برخی مشکلات امنیتی و سیاسی رنج می برد و در عین حال در تلاش است این مشکلات را از طریق گفتگو حل و فصل کند.

وی درخصوص بحران سوریه و بازتاب آن بر ثبات منطقه خاطر نشان کرد: مسائل سوریه باید هرچه زودتر حل شود چراکه تاثیرات مستقیمی بر مرزهای عراق و دیگر کشورهای منطقه دارد.