به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پرس تی وی اظهار کرد: یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت، لغو تحریم ها علیه ایران را باید از نظر حقوقی نه به منزله « امتیاز» بلکه یک « تکلیف حقوقی» از جانب دولت های غربی ارزیابی کرد.

امیر دبیری مهر افزود: « هرچند این تحریم ها موجب بروز مشکلاتی برای مردم ایران شده، اما به دلیل اتکای ایران بر اراده ملی و ظرفیت های بومی و اقتصاد مقاومتی، تحریم ها روز به روز کم تاثیرتر خواهند شد. بنابراین پایان دادن به تحریم ها، تهدیدات و نقض حقوق یک ملت نه یک امتیاز بلکه یک تکلیف حقوقی است که بر عهده کشورهای غربی و به خصوص آمریکا قرار دارد. »


این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: « ملت ایران تاکنون هوشیارتر از آن است که تکلیف ذاتی برخی کشورها در قبال ایران را به عنوان یک امتیاز تفسیر کند و بخواهد آن را جبران نماید. »
ایران و گروه ۱+۵ در روز ۱۸ فوریه جدیدترین دور مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را در وین اتریش آغاز کردند. دو طرف این مذاکرات را تا روز پنجشنبه ادامه دادند و در مورد برگزاری دور بعدی مذاکرات در وین در روز ۱۷ مارس به توافق رسیدند.


دبیری در ادامه گفت: « درک سیاسی ایرانیان به آنها آموخته که هیچکس نمی تواند به صورت غیرمجهز (به سلاح های مختلف) و به صورت مشتاقانه با دشمن خود تعامل کند. دشمنانی که در طی ۲۰۰ سال گذشته و به خصوص ۳۵ سال اخیر در صدمه زدن به منافع ملت (ایران) هر زمان که موقعیت این کار را داشته اند به خود تردید راه نداده اند. »
این تحلیلگر سیاسی در پایان گفت: « در مذاکرات پیش رو طرف های غربی باید به حقوق مردم ایران احترام بگذارند و اشتباهات گذشته خود را جبران کنند تا بتوانند نظر مردم را در مورد خود تغییر دهند و آنها باید اجازه دهند که مذاکرات در بستری حقوقی به سمت تامین صلح آمیز و قانونی درخواست های دو طرف به پیش برود. »