به گزارش پارس به نقل از روزنامه کیهان، اجرای نسنجیده و اهانت آمیز طرح موسوم به توزیع سبد کالا در میان مردم، انتقادهای گسترده ای را به دنبال داشت که نهایتا باعث شد رئیس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی از مردم عذرخواهی کند.

به گزارش رجا نیوز، اما انگار این عذرخواهی بیشتر از آن که ناشی از تاسف مجموعه هیئت دولت باشد، قرار است به عنوان یک عامل منت بر سر مردم استفاده شود؛ بدین صورت که دولت لطف کرده و از مردم بابت اشتباهی که تقصیر خود مردم بوده عذرخواهی کرده است؛ موضوعی که از سوی سخنگوی دولت نیز به طور رسمی اعلام شد.

محمدباقر نوبخت با اشاره به توزیع سبد کالا و انتقادات نسبت به آن اظهار داشت: « اشکالات سبد کالا طبیعی بود. دیدید که رئیس جمهور نیز با فروتنی از مردم عذرخواهی کرد؛ در حالی که استحقاقش را نداشت. »

رجا نیوز می نویسد: این اظهارنظر عجیب و بر سر مردم منت گذاشتن در حالی از سوی سخنگوی دولت و معاون رئیس جمهور بیان شده که در همان زمان، افکار عمومی و اصحاب رسانه از این که دکتر روحانی به جای بهانه تراشی و تلاش برای توجیه اقدام نامناسب توزیع سبد کالا در جامعه، اقدام به عذرخواهی از مردم کرد و وعده داد تا به مشکلات آن رسیدگی شود، تشکر کردند و آن را شایسته تقدیر دانستند.

اکنون مقامات ارشد دولت باید تکلیف خود را با مردم مشخص کنند. آیا بالاخره قرار است دولت به خاطر اقدامات اشتباه و غلط خود از مردم عذرخواهی کند و به آنان اطمینان بدهد که مشکلات رفع خواهند شد یا اینگونه اقدامات صرفا قرار است کارکرد رسانه ای داشته باشد؟

در همین حال وبسایت مشرق در گزارشی نوشت: رئیس جمهور در گزارش صد روزه خود در تلویزیون خبر داد دولت تدبیر و امید در سال ۹۲، دو سبد کالایی به مردم خواهد داد. روزها و هفته ها گذشت و دولتمردان نوبت به نوبت از ارائه سبد کالایی به مردم خبر می دادند، روزی معاون اول، روز دیگر سخنگوی دولت و به صورت مداوم وزیر صنعت، معدن و تجارت.

آنان در ماه های اخیر بارها و بارها در تریبون های مختلف گفتند که دولت در سال جاری دو سبد کالایی و در سال آینده چهار سبد کالایی به مردم خواهند داد. بالاخره توزیع سبد کالایی با حاشیه های فراوان و بعضا گسترده آغاز شد؛ آغازی که انتقادات و اعتراضات گسترده جامعه کارگری و قشر بازنشسته تامین اجتماعی را به دنبال داشت.

مشرق با بیان این که « تعیین شرط حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومان برای کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی به منظور بهره مندی از سبد کالایی رایگان، منجر به حذف ۱۳ میلیونی این قشر زحمتکش شد» می افزاید: اما ایراد دوم که دقیقا به بی تدبیری وزیر صنعت برمی گشت نحوه توزیع کالا بود که متقاضیان ۱۰ میلیونی واجد شرایط را به چند فروشگاه زنجیره ای هدایت می کرد. تعداد کم این فروشگاه ها نسبت به جمعیت مشمول طرح سبد کالا، ازدحام افراد کثیر در فروشگاه ها را موجب شد که مشکلات امنیتی و اجتماعی نیز به بار آورد.

مشرق در پایان می نویسد: وزارت کار، تعاون و رفاه دنبال این سناریو است که بگوید از ابتدا قرار بوده یک سبد کالایی در دو نوبت در سال جاری ارائه شود، این در حالی است که رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، سخنگوی دولت و سایر مسئولان دولتی تاکنون بارها و بارها از ارائه دو سبد کالایی به مردم در بهمن و اسفندماه امسال خبر داده بودند.

براساس مصوبه دولت، ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارائه دو سبد کالایی به مردم در ماه های بهمن و اسفندماه سال جاری در نظر گرفته شده است که بر این اساس، در هر دوره ای که این سبدها توزیع می شود، ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته می شود.

این در حالی است که پیش از این حسن یونس سینکی، معاون مستعفی بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعتبار در نظر گرفته شده برای این سبد کالایی را ۱۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده بود که بر این اساس، ارزش هر سبد کالایی حدود ۳۳ هزار تومان محاسبه می شد اما هم اکنون با انتشار جزئیات کامل مصوبه دولت، اعتبار در نظر گرفته شده برای این دو سبد کالایی، ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. با این حال اتفاقات رخ داده بیانگر آن است که آیا ۸۰ هزار تومان به این همه دردسر می ارزید؟ !