به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هم کدسازی تلفن های درون استانی از مصوبات دقیقه ۹۰ دولت گذشته بود که سرانجام با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به کما رفت و جلوی اجرای آن گرفته شد.

مزیت اصلی چنین طرحی که کاهش هزینه های ارتباطی برای مشترکان استانی و حذف هزینه های جابه جایی برای شهرهای درون یک استان است، مجددا با دستور واعظی وزیر ارتباطات از سر گرفته می شود.

وزیر ارتباطات در ابن باره اظهار کرد: به منظور سامان بخشیدن به شبکه ارتباطات کشور در جلسه ای که با مدیران سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور داشتم قرار شد تا ظرف شش ماه آینده با همکاری مخابرات هم کدی داخل استانی تلفن ثابت در همه استان ها اجرا شود.

وی افزود: هم کدی به این معنی که اگر فردی در شهری از یک استان هست و می خواهد با شهری دیگر از توابع همان استان تماس بگیرد دیگر نیازی به گرفتن کدهای بین شهری نداشته باشد و برای کل کشور نیز فقط یک تعرفه داشته باشیم.

او با اشاره به داشتن دو نرخ گفت: یعنی کلاٌ دو نرخ داخل استانی و ملی وجود خواهد داشت؛ اگر چه با تداوم ادغام فناوری ها و رفتن به سوی پروتکل های IP بسیاری از خدمات در آینده یکپارچه می شود.

واعظی همچنین درباره فلت سازی شبکه اپراتورهای سیار و حذف هزینه های جابه جایی و پیک های مختلف ساعتی از تعرفه آن ها ابراز کرد: در مورد تلفن همراه نیز در تلاش برای FLAT یا یکسان سازی تلفن ها در تعرفه و در شماره هستیم که در این صورت هزینه جا به جایی سیم کارت برداشته می شود؛ هزینه تماس بین شهری کاهش یافته و شماره تخصیص یافته بین شهری نخواهیم داشت و همه شماره ها ملی می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ما در پی رومینگ ملی هستیم، تصریح کرد: مشترکی که هم اکنون از یک اپراتور سیم کارت دارد اگر سیم کارتش در منطقه ای آنتن ندهد ارتباط مشترک با شبکه کلاٌ قطع می شود؛ اما با رومینگ ملی آنتن سیم کارت روی اپراتور دیگری که در آن منطقه آنتن قوی دارد منتقل می شود و به این ترتیب رقابت سالم میان اپراتورها در تقویت پوشش گسترده تر و تقویت آنتن دهی به وجود می آید.