به گزارش پارس به نقل از فارس، امین حسین رحیمی عصر امروز در شورای اداری استان کرمان با اشاره به دلایل عدم رشد توسعه نسبت به میزان بودجه هر سال اظهار داشت: بودجه سال ۸۲ کشور ۹۶ هزار میلیارد تومان بود و در سال گذشته به ۷۲۷ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: رشد توسعه ای کشور ما نسبت به افزایش بودجه پایین تر است و یکی از دلایل آن اشتباه در نظام بودجه ریزی است.

رحیمی ابراز داشت: نظام بودجه ریزی ما باید از حالت چانه زنی به عملیاتی تغییر کند، یعنی براساس قیمت تمام شده کالا و خدمات با لحاظ صرفه اقتصادی باید برای دستگاهی بودجه تعیین کرد.

وی تصریح کرد: هر سال زمان تعیین بودجه مسئولان دستگاه های اجرایی می گویند که مثلا افزایش حقوق ها را به بودجه دستگاه اضافه کنند، لذا بودجه بندی براساس چانه زنی است.

رحیمی گفت: این بودجه بندی کنونی، حسابرسی رعایتی دارد، اما در بودجه عملیاتی حسابرسی براساس عملکرد است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور ابراز داشت: رشد اقتصادی ما در سال ۸۲ حدود ۷.۹ بود و در سال گذشته منفی پنج شد، اما نه به این معنی که مدیران کار نکرده اند، بلکه مشکل در جای دیگری است.

وی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه ها باید بودجه بندی عملیاتی داشته باشند، گفت: دولت قول داده است که این کار را انجام دهد.

رحیمی اظهار داشت: با اجرای بودجه بندی عملیاتی می توان با دو سوم بودجه کشور همین خدمات کنونی را ارائه داد و حسابرسی نیز عملکردی می شود و مدیران قوی تخلفی نخواهند داشت.

وی افزود: طبق قانون دیوان محاسبات وظیفه پاسداری از بیت المال را دارد، ما نظارت می کنیم تا تخلفات که اکثرا نیز از روی عدم آگاهی است، رخ ندهد.

رحیمی عنوان کرد: تمام سیاست های دیوان محاسبات بر پیشگیری از وقوع تخلفات گذاشته شده است و با تعامل و همکاری می توان این کار را به خوبی انجام داد.

وی تصریح کرد: ما اجازه دخالت در کار اجرایی را نداریم و پیشگیری تنها با تعامل و همکاری ممکن می شود.

رحیمی گفت: نخستین گام در این زمینه آموزش است، بسیاری از مدیران مقررات مالی را نمی دانند و این امر برای آنها مشکل ساز می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از عید نوروز برای مدیران دستگاه ها و ذیحساب ها کارگاه های آموزشی برگزار می شود و بعد از عید نیز سرفصل های فراوان تخلف در برنامه آموزش کشور قرار داده می شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور ابراز داشت: کمیته ویژه پیشگیری از تخلفات در استان ها باید تشکیل شود، هدف ما این است که بیت المال برای توسعه کشور هزینه شود، نه اینکه پرونده تشکیل داده شود.

رحیمی گفت: ما می خواهیم بحث پیشگیری را سیستمی کنیم، کنترل های داخلی در دستگاه ها ضرورت دارد، سامانه نظارت الکترونیکی دیوان محاسبات را راه اندازی می کنیم که سیستم مالی دستگاه ها به دیوان محاسبات متصل شود.