به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در جریان پیشنهاد جایگزینی برای تبصره ۲۱ لایحه بودجه که به منظور جلب نظر شورای نگهبان ارائه شده بود، طی سخنانی اظهار داشت: ما امروز موضوعی را بررسی می کنیم که نیازمند شجاعت، اقدام قاطع و درست است.

وی، اصل هدفمندکردن یارانه ها را یک اقدام شجاعانه دانست و گفت: اگر این شجاعت را مجالس هفتم و هشتم نداشتند، ما نیز امروز چنین قانونی نداشتیم چرا که طی بیش از ۲ دهه دولت ها و مجالس این جرأت را نداشتند و این قانون محقق و مصوب نشد.

رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر یک ساختمان نیمه کاره زیر برف بودن هدفمندکردن یارانه ها تصریح کرد: برف شمال کشور نشان داد که می تواند ساختمان های ساخته شده را خراب می کند، چه برسد به ساختمان های نیمه کاره، در حال حاضر قانون هدفمندکردن یارانه ها نیمه کاره است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه پیشنهاداتی که برخی از همکاران دارند، به معنای متوقف ماندن یک سال دیگر برای اجرای هدفمند کردن یارانه هاست، اضافه کرد: دولت در حال حاضر ۴۲ هزار میلیارد ریال به خانوارها یارانه نقدی می دهد و اگر ۴۲ هزار میلیارد ریال برای این قانون تصویب کنیم یعنی فقط برای یارانه خانوارها مجوز دادیم و در این صورت سهم تولید و بهداشت و درمان کجا می رود؟

وی با بیان اینکه طبق قانون برنامه باید ۱۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندکردن یارانه ها به بهداشت و درمان اختصاص یابد، گفت: همین جا به هیئت رئیسه می گویم، پیشنهاداتی که سهم بهداشت و درمان را در قانون هدفمندی در نظر نگرفته باشد، نیاز به دو سوم آرا دارد.

رئیس کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: ما در کمیسیون تلفیق از کف پیشنهادات شروع کردیم که همان ۴۲ هزار میلیارد بود و رای نیاورد. ۴۵ هزار میلیارد نیز رای نیاورد اما ۴۸ هزار میلیارد با رای خوبی در کمیسیون تلفیق تصویب شد بنابراین از شما نیز خواهش می کنم که با تصویب این پیشنهاد، نسبت به هدفمندی یارانه ها گام دیگری بردارید.

مصباحی مقدم متوقف ماندن یک سال دیگر برای اجرای هدفمندی یارانه ها را به زیان کشور، تولید و اصلاح مصرف انرژی در کشور دانست و گفت: در حال حاضر قاچاق بنزین و گازوئیل و مصرف بسیار زیاد گاز و سایر حامل های انرژی واقعا قابل قبول نیست و ما بیش از چین و کل اروپا گاز مصرف می کنیم.