به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان کشور جمهوری اسلامی افغانستان که به منظور شرکت در نهمین کنفرانس روسای مجالس کشورهای اسلامی (PUCI) به کشورمان سفر کرده است بعدازظهر روز یکشنبه با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار ابتدا لاریجانی با اشاره به اشتراکات متعدد دینی، فرهنگی و تاریخی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان از این کشور به عنوان دولت دوست و برادر ایران نام برد و گفت: بین دو کشور مسلمان و همزبان همسایه همواره روابطی خوب با ظرفیت های فراوان جهت توسعه همکاری ها وجود داشته است.

وی با اشاره به نقش مجالس دو کشور در ترغیب و تسهیل مناسبات بویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای توسعه هرچه بیشتر روابط و همکاری ها جهت منافع ملت های دو کشور تاکید کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی برای از تروریزم به عنوان عمده ترین چالش فراروی روند توسعه در این کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود: بدون تردید اتخاذ سیاست ها و رویکردهای صحیح و منطقی در مقابله با این پدیده شوم و مقاومت ملی در برابر تروریست ها و حامیان آن ها در رفع این مشکل و جلوگیری از تاثیرگذاری آن بر کشورهای پیرامونی تاثیر غیرقابل انکاری دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه مقاومت ملت مظلوم افغانستان در برابر، تجاوزگری قدرت های بزرگ از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: ملت ایران همواره در کنار مردم افغانستان در مقابله با خوی تجاوزگری و اشغالگری قدرت های زورگو قرار داشته است و برحسب وظیفه دینی و اخلاقی خود پذیرای میلیون ها افغان در طول سه دهه گذشته بوده است.

در ادامه این دیدار همچنین رئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بزرگ و مهم در منطقه و یک دوست و برادر برای افغانستان نام برد و گفت: مبنای مناسبات خوب دو کشور مسلمان و همسایه اشتراکات دینی، فرهنگی و جغرافیایی بوده است و پیوند مستحکم دو ملت، خلل ناپذیر است.

وی در ادامه ضمن تشریح آخرین تحولات سیاسی کشورش از اعلام همبستگی و دوستی دیرپای ملت ایران با مردم افغانستان در دوران های مختلف و دشوار جهاد و مقاومت قدردانی و خاطرنشان کرد: خاطره گذشت و ابراز محبت برادرانه و صمیمانه ملت ایران از سال های دور که ملت افغانستان هیچ گاه پناه و یاوری نداشت از ذهن و قلب مردم ما محو نخواهد شد.

وی با تقدیر از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در میزبانی کنفرانس سران مجالس اسلامی در تهران، لزوم اتحاد و یافتن راه حل های پایدار برای مشکلات مبتلابه جهان اسلام را یادآور شد.

ابراهیمی در ادامه همچنین به برخی مشکلات عمده جامعه امروز افغانستان اشاره کرد و گفت: گرچه شرایط عمومی کشور نسبت به سال های دور نسبتا بهبود یافته اما مشکلاتی همچون تروریسم و بی ثباتی همچنان در بخش هایی از کشور سایه افکنده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با استمرار مساعی صادقانه کشورهای دوست همچون جمهوری اسلامی ایران ثبات و آرامش دائمی به افغانستان بازگردد.