به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رئیس جمهور در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به روابط صمیمی، تاریخی و نیز زمینه های مختلف همکاری دو کشور گفت: شرکت های دولتی و خصوصی ایران توانمندی و تجارب ارزشمندی در زمینه احداث نیروگاه، سد و مسکن دارند و می توانند با حضور در ترکمنستان، سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور را ارتقاء دهند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تأکید بر اینکه امنیت و توسعه ترکمنستان برای ایران حائز اهمیت است، گفت: داد و ستد، تجارت و تقویت مناسبات اقتصادی تأمین کننده منافع طرفین خواهد بود.

وی آمادگی ایران را برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه به ویژه ترکمنستان اعلام کرد.

رئیس جمهور همچنین به وجود بسترهای فراوان برای توسعه روابط فرهنگی، تجاری، اقتصادی و از جمله صنعت گردشگری میان دو کشور اشاره کرد و گفت: گسترش مناسبات با همسایگان و توسعه همکاری ها در همه زمینه ها از اولویت های سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دریای خزر، برای همه ما دریای همکاری، صلح، امنیت و آرامش است و کشورهای حاشیه خزر نیاز به همکاری بیشتری برای حفظ محیط زیست، اکوسیستم، دریا، کشتیرانی، تأمین امنیت و تعیین رژیم حقوقی دارند.

رئیس جمهور همچنین ضرورت همکاری دو کشور به منظور مقابله با تروریسم و افراطی گری را یادآور شد و بر تلاش همه کشورهای منطقه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار که سه وزیر دیگر دولت ترکمنستان نیز او را همراهی می کردند، پیام کتبی « قربان علی بردی محمدف» رئیس جمهور کشورش را تقدیم روحانی کرد.

« رشید مردف» با بیان اینکه در این پیام از دکتر روحانی برای سفر به ترکمنستان دعوت رسمی به عمل آمده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همسایه دوست و نزدیک ترکمنستان است و تلاش عشق آباد در جهت تعمیق مناسبات گسترده با تهران است.

وی اظهار کرد: دریای خزر دریای دوستی فی مابین است و ما به طور جدی در زمینه این دریا با ایران همکاری خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان افزود: تهران و عشق آباد باید با جدیت، خود را برای اجلاس کشورهای حاشیه خزر که پاییز سال آینده در روسیه برگزار می شود، آماده کنند.

وی گفت: عشق آباد آماده است تا بر پایه روابط برادرانه و حسن همجواری میان دو دولت و دو ملت، روابط اقتصادی و فرهنگی را گسترش دهد و در حل و فصل مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی با ایران همکاری کند.

وزیر خارجه ترکمنستان به دیدار هیأت های رسمی و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پس از استقرار دولت جدید در ایران اشاره کرد و گفت: کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکمنستان یکی از بهترین لوازم توسعه همکاری های بین دو کشور است.

رشید مردف افزود: هم اکنون در حوزه انرژی، سوآپ برق ترکمنستان، راه آهن، مسائل بانکی، منابع آب و دریای خزر مذاکرات خوبی انجام شده است و امیدوار هستیم بر پایه حسن همجواری این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.