به گزارش پارس به نقل از فارس ، علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان و رئیس کمیته احزاب در مجلس ضمن تشریح قانون احزاب، درباره زمان نهایی شدن آن اظهار داشت: قانون احزاب داخل کمیسیون تصویب شده و در حال حاضر در نوبت صحن قرار دارد.

* گشایش فعالیت احزاب با تصویب قانون احزاب

زاکانی درباره ویژگی های قانون احزاب که در حال حاضر در دستورکار مجلس قرار دارد، تصریح کرد: اگر این قانون تصویب شود حتما در کار احزاب گشایش ایجاد می شود، ما حدود ۲۳۰ حزب داریم اما تعداد کمی از آنها شبکه اجتماعی، سیستم جذب، نظامنامه آموزشی، برنامه برای اداره کشور، کادرسازی و تولید فکر و تبیین گفتمان در کشور دارند.

دبیرکل جمعیت رهپویان در همین زمینه ادامه داد: قطعا چنین حزبی وجود خارجی ندارد یا تعداد آنها هرچند ناقص بسیار کم است. ما در قانون احزاب که مربوط به سال ۶۰ است اشکالات جدی می بینیم، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در دوره قبل کاری کرده بود و آن در واقع همان پیش نویسی است که به دستور آقای رحمانی فضلی وزیر کشور بر روی سایت قرار گرفت.

* پیش نویس لایحه احزاب را دولت قبل تهیه کرده است

وی با بیان اینکه این پیش نویس قبلا تهیه شده و مربوط به دوره اخیر نیست، خاطرنشان کرد: در دوره قبل و در زمان وزیر کشور سابق این پیش نویس تهیه شده است.

زاکانی ادامه داد: در دولت قبل این پیش نویس با یک کار کارشناسی آماده شده بود، در واقع تجارب گذشته فعالیت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را جمع کرده بودند و این انباشت تجارت را مقدمه ای قرار داده بودند، سپس ۱۰ نفر از صاحب نظران را از هر دو جناح دعوت کرده و که روی آن نقد و نظر خود را ارائه دادند، البته همزمان آن را به پژوهشکده های دانشگاهی داده بودند تا روی آن کار تحلیلی و تحقیقی صورت گیرد و محصول این کار را تحت همین پیش نویس که بر روی سایت وزارت کشور قرار گرفت را در مجس هشتم پیشنهاد دادند و این در مجلس نهم به کمیسیون آمد.

رئیس کمیته احزاب مجلس تصریح کرد: وقتی این لایحه به کمیسیون آمد ما آن را به مرکز پژوهش ها دادیم تا بررسی کارشناسی انجام دهد و مرکز پژوهش های اسلامی مجلس در قم نیز آن را بررسی کرد.

وی افزود: نکته سوم این بود که حدود ۳۶ نفر از مسئولان احزاب را به کمیسیون دعوت کردیم و از آنها خواستیم به عنوان کارشناسان با تجربه و کسانی که مستقیماً مرتبط با موضوع هستند به ما کمک کنند، آنها ۶ نفر را انتخاب کردند و کمیسیون طرح آماده شده توسط نمایندگان مجلس را به عنوان پایه قرار داد و طرح پیش نویس لایحه احزاب را که محصول کار کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بود گرفت و نظر آن دو مرکز پژوهشی را نیز اخذ کرد،

« ما از دستگاه های دولتی و ذی ربط دعوت کردیم و حداقل مدیران کل دو وزارت خانه در جلسات ما شرکت می کردند. البته مدیرکل سیاسی و کارشناسان کمیسیون ماده ۱۰ به همراه ۶ نماینده احزاب به صورت منظم در جلسات شرکت می کردند؛ در چنین جمعی ما مواد قانون احزاب را به بحث گذاشتیم لذا با این روند به یک چارچوب منسجمی رسیدیم که چند نکته در آن لحاظ شده است. »

*جزئیات قانون جدید احزاب

وی ضمن بیان این نکته به تشریح چارچوب و موارد قانون احزاب پرداخت و خاطرنشان کرد: در این قانون اولا شرایط مشخصی را برای احزاب ایجاد کرد و طبق آن احزاب به دو دسته ملی و استانی تقسیم شدند؛ ما برای ۲۳۰ حزب موجود چارچوب مدونی را معلوم کرده ایم که در صورت داشتن آن چارچوب به عنوان یک حزبی ملی یا استانی شناخته می شوند.

زاکانی اظهار داشت: ما در این قانون مشخص کرده ایم که یک حزب ملی باید در حداقل ده استان دفتر داشته باشند و اعضای فعال آنها نیز مشخص باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه نکته دوم این است که اگر حزبی با این شرایط مجوز گرفت در واقع هم می تواند از رسانه ملی یا رسانه استانی، استفاده کند، گفت: علاوه بر این، مجوز رسانه خاص هم در صورت تقاضا خارج از نوبت باید داشته باشد و اگر حزبی مجوز گرفت ارشاد نباید مانند سایرین با آن برخورد کند بلکه باید ابزار لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

* چگونگی پرداخت یارانه احزاب را مجلس و دولت تعیین می کنند


وی متذکر شد: نکته سوم نیز سلسله حمایت های جدی از احزاب است یعنی آنها ضمن اینکه باید از حق عضویت ها استفاده می کنند دولت مسیری را برای رونق و توسعه احزاب فراهم کند تا احزاب شناسنامه دار طبق قانون جدید یارانه دریافت کنند اما اینکه این یارانه چگونه و با چه شیوه ای پرداخت شود نیاز به آیین نامه دارد و سطح آن را هر سال مجلس و دولت باید تصویب کنند و قاعدتاً آیین نامه آن نیز از طریق کمیسیون ماده ۱۰ و وزارت کشور باید اعمال شود.

*احزاب کوچک برای دریافت مجوز تجمیع می شوند

زاکانی تاکید کرد: بنابراین ما یکسری ویژگی هایی را برای احزاب تعیین کردیم و گفتیم احزابی که این ویژگی ها را ندارد طبق زمان مقرر باید خود را به این ظرفیت برساند و اگر نمی تواند باید با احزاب همسوی خود تجمیع شوند و با عنوان جدید، کمیسیون ماده ۱۰ خارج از نوبت به آنها مجوز دهد یعنی مثلا پنج حزب کوچک تشکیل یک حزب مادر را بدهند و کمیسیون ماده ۱۰ به آنها مجوز دهد.

« بخش دوم کمک به احزاب در زمینه رسانه، پول و امکانات است که به اقتضای فعالیت احزاب باید در اختیار آنها قرار گیرد. نکته دیگر اینکه تکلیف حزب و جبهه را معلوم کرده ایم. »

وی در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل جبهه نیاز به مجوز دارد، گفت: بله؛ البته این موضوع در قانون فعلی مسکوت است اما در قانون جدید آمده که جبهه متشکل از چند حزب است.

زاکانی تصریح کرد: نکته چهارم در این قانون این است که در قبال این امکان و این هویتی که برای احزاب وجود دارد آنها باید پاسخگو باشند و کسی نمی تواند یک حزبی را بگیرد و راکد بگذارد و فقط از اسم آن استفاده کند یا با حزب خود دست به قانون شکنی بزند.

دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: نکته دیگر راجع به سطوح تخلفات احزاب و مراکز مسئول مربوطه است که با شفافیت مطرح شده که دیگر ابهامات قانون جدید را نداشته باشیم.

* احزاب باید کادرسازی برای کشور را به دوش بکشند

وی با تاکید بر اینکه ما هم می خواهیم به رونق احزاب کمک کنیم تا برنامه و کادرسازی برای کشور را احزاب نیز به دوش بکشند، افزود: ما به ازای ارائه خدمات باید شاهد مسئولیت پذیری آنها باشیم.

زاکانی با بیان اینکه ما خواسته های احزاب را در قانون آورده ایم، خاطرنشان کرد: با این حال وزیر کشور دستور داد که پیش نویسی را که از دولت قبل بود روی سایت گذاشتند و ما نیز از آنها خواستیم توصیه ها و پیشنهادات را به ما بدهند تا طرحی که در نوبت صحن قرار دارد نکات مطلوب آن را به عنوان حذف و اضافه، به این قانون بیافزاییم لذا مسیر مجلس در بحث قانون احزاب، خواست احزاب را در سطح مطلوب در نظر گرفته است.

« مثلا برخی فعالان حزبی می گفتند شما وقتی می خواهید مجوز دهید تعداد اعضا یا تعداد شعب استانی را ملاک قرار ندهید لذا ما هم گفتیم حزبی که نتواند در ۱۰ استان دفتر داشته باشد چه حزبی است؟ بنابراین ما سعی کردیم همه جوانب را در نظر بگیریم و انشاءالله از نظرات مطرح شده در سایت وزارت کشور هم هم بهره مند خواهیم شد. »

وی درباره فعالیت خانه احزاب نیز گفت: خانه احزاب ربطی به قانون احزاب ندارد بلکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور باید محملی را فراهم کند که خانه احزاب راه اندازی شود و به اعتقاد بنده محل مناسبی است به شرط اینکه احزاب خود خانه احزاب را حزب نکنند.