به گزارش پارس به نقل از شفاف، خیلی زودتر از آنچه که انتظار می رفت ماه عسل دولت یازدهم و مجلس نهم پایان یافت و با گذشت شش ماه از آغاز به کار دولت یازدهم خبر تشکیل فراکسیون حامیان دولت با عنوان « صدای ملت» بیش از پیش قوت گرفت و باید طی چند روز آینده شاهد اعلان رسمی خبر تشکیل این فراکسیون باشیم.

 

علی فتاحی نماینده اصلاح طلب مجلس روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت: « سازوکار تشکیل فراکسیون اصلاح طلب « صدای ملت» انجام گرفته و این فراکسیون در حدود ۷۰ عضو از نمایندگان مجلس خواهد داشت؛ این تعداد باعث می شود وزن سه فراکسیون اصولگرایان، رهروان ولایت و صدای ملت در مجلس متعادل شود. »

 

این نماینده مجلس درباره دلیل تاخیر خبر رسمی شدن این فراکسیون نیز گفت: « ما تا امروز تنها به خاطر آقای لاریجانی رئیس مجلس تشکیل این فراکسیون به تاخیر انداختیم؛ چرا که با تشکیل فراکسیون صدای ملت بیشترین ریزش را فراکسیون رهروان خواهد داشت. »

 

ماجرا چیست؟

 

از مدت ها پیش شاهد بودیم که اخباری مبنی بر تشکیل فراکسون حامیان دولت در مجلس شکل گرفت. ابراهم نکو نماینده مجلس چندی پیش در همین رابطه گفت: « تعدادی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت قصد دارند تا فراکسیون جدیدی را تشکیل دهند که متقاضیان این کار نمایندگان حامی دولت در فراکسیون هستند. »

 

همچنین غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان نیز در این باره گفت: « ما نمی توانیم فردی را از تشکیل یک فراکسیون منع کنیم. همیشه پس از روی کار آمدن یک دولت برخی از نمایندگان ترجیح می دهند از دولت دفاع کنند و کسی نمی تواند آنها را از این کار منع کند. این یک اتفاقی است که افتاده اما عموم نمایندگان مجلس بنای حمایت از دولت را دارند. » وی با بیان اینکه در مجلس اراده سیاسی برای تضعیف دولت وجود ندارد، افزود: « حال اگر عده ای بخواهند فراکسیون تشکیل دهند، سایر نمایندگان نمی توانند آنها را از تشکیل فراکسیون و حمایت از دولت منع کنند. »

 

اما به لایل متعددی شاهد بودیم که تا کنون تشکیل این فراکسیون جنبه رسمی نگرفته است. اما با خبری که چند روز گذشته منتشر شد به نظر می رسد که ایده تشکیل فراکسیون حامیان دولت به واقعیت نزدیک شده است.

 

دلیل تشکیل فراکسون حامیان دولت چیست؟

 

دلیل تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس را باید در تنش هایی جست که در چند وقت اخیر بر رابطه میان دولت و مجلس حاکم بود.

 

تنش میان دولت روحانی و مجلس نهم از همان آغازین روزهای تشکیل دولت جدید آغاز شد که طی آن سه وزیر پیشهادی روحانی برای وزارت خانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و وزارت علوم نتوانستند رای اعتماد را از بهارستانی ها کسب کنند که در این میان ۲ گزینه پیشنهادی دیگر روحانی برای  وزارت ورزش در گرفتن رای اعتماد ناکام ماندند تا اینکه سرانجام گزینه چهارم روحانی برای این وزارتخانه توانست از خان مجلس عبور کند و بر مسند وزارت تکیه زند.

 

اما این پایان راه نبود ودر روزهای آتی نیز تنش میان دولت و مجلس به شکل های گوناگون ادامه یافت. سوال نمایندگان از وزرا و احضار آنها به مجلس، پایین بودن بودجه عمرانی برخی از استان ها و تهدید نمایندگان به استعفا، بازخواست از دولت به خاطر بعضی از انتصاب ها، دادن کارت زرد به ۳ وزیر در کمتر از ۵ ماه، حساسیت مجلس نسبت به مذاکرات هسته ای و انتقادهای تند برخی از نمایندگان از توافقنامه ژنو و تشبیه آن به قرداد ترکمانچای و… تنها بخش هایی از نحوه برخورد مجلس با دولت روحانی بود. برخوردهایی که به اعتقاد نمایندگان مجلس طبیعی محسوب می شود و بخشی از وظیفه مجلس در رابطه با دولت است.

 

در مجموع اختلافات میان دولت و مجلس و عدم انسجام میان حامیان دولت در مجلس در نهایت منجر به این شده است که نمایندگان حامی دولت در مجلس به فکر تشکیل فراکسیونی جهت حمایت از دولت باشند.

 

تشکیل فراکسیون جدید در مجلس جهت حمایت از دولت در شرایطی در حال شکل گیری است که نسیت به حمایت دولت از این فراکسیون جای شک و شبهه وجود دارد. علی فتاحی در پاسخ به اینکه آیا دولت نیز از فراکسیون صدای ملت حمایت می کند گفت: ما از دولت حمایت می کنیم؛ نیازی به حمایت دولت از ما نیست.

 

همچنین کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت چندی پیش اظهار داشت: « طبق صحبتی که با آقای دکتر روحانی شده بود وی گفته بود که ما با تشکیل فراکسیونی به نام فراکسیون دولت موافق نیستیم و ۲ فراکسیونی که وجود دارند، کار خود را انجام می دهند. »

 

تشکیل فراکسیون حامیان دولت اگر چه می تواند به انسجام حامیان دولت در مجلس کمک کند اما باید منتظر بود و دید آیا این فراکسیون علی رغم عدم عضویت چهره های سرشناس مجلس در آن و همچنین عدم موضع گیری شفاف دولت نسبت به آن می تواند از قدرت تاثیرگذاری بالایی در مجلس برخوردار باشد یا نه؟