به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز سه شنبه در حاشیه جلسه خود با برخی از نمایندگان و فعالان احزاب کشور، با بیان اینکه جلسه خوبی بود و فرصت مجددی را برای شنیدن مطالب نمایندگان احزاب گذاشتیم، گفت: ما برای این جلسه افرادی را انتخاب کردیم که به نوعی نشان دهنده جریان های فکری و سیاسی در کشور بودند و موضوع جلسه نیز در راستای مباحث مطرح شده در جلسات قبلی بود. وی موضوع تشکیل خانه احزاب، یارانه ها و معاضدت حقوقی و قضایی را ۳ محور جلسه امروز خود با نمایندگان احزاب عنوان کرد و گفت: نکته مشترک و بحث اصلی این جلسه موضوع تشکیل خانه احزاب بود و همه اتفاق نظر داشتند که خانه احزاب باید فعال شود.

وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور معتقد است خانه احزاب نباید محل رزم کشی سیاسی و نباید محل رقابت های سیاسی تلقی شود، بلکه باید به عنوان حمایت و پشتیبان و احزاب باشند، افزود: در این جلسه مقرر شد در جمع بندی نهایی افرادی از گروه های مختلف پیش قدم شوند تا مجمع خانه احزاب را دعوت کنند و تقاضایی برای تمدید مهلت زمانی برای خانه احزاب داشته باشند تا خانه احزاب فعال شود.

رحمانی فضلی در خصوص چگونگی انتخاب هیئت رئیسه خانه احزاب، گفت: نگاه های متفاوتی مطرح بود. قرار شد ۳ جریان اصول گرایی، اصلاح طلب و اعتدال نمایندگان خاص خود را داشته باشند یا بر مبنای رای گیری درون مجمع باشد و قرار شد داخل مجمع بحث شود تا به جمع بندی نهایی برسیم.

وی موضوع تعریف جرم سیاسی را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز عنوان کرد و گفت: مقدمات این کار براساس موضوعات قضایی است و قرار شد با تشکیل خانه احزاب این موضوع نیز در آن بحث شود.

وزیر کشور در خصوص بحث یارانه ها به احزاب، گفت: بحث های لازم در این زمینه صورت گرفت و قرار شد سطح تمهیدات براساس فعالیت های کلی احزاب در نظر گرفته شود یا اینکه به همه احزاب به هر میزان که است توزیع لازم صورت گیرد. در مورد معاضدت های حقوقی و قضایی بحث شد که این اتفاق باید رخ دهد.

رحمانی فضلی ادامه داد: در مورد قانون احزاب نیز در این جلسه بحث و بررسی لازم صورت گرفت. در مورد معاضدت های حقوقی و قضایی قرار شد که نمایندگان احزاب بیایند و پیشنهاد خود را در این زمینه اعلام کنند.

وی در خصوص مکان خانه احزاب، گفت: مقرر شد وزارت کشور در این زمینه کمک های لازم را انجام دهد. دولت و شهرداری کمک کنند تا خانه احزاب زمینی را تهیه کند و با همکاری همه احزاب که مدعی هستند بازوان و هواداران زیادی دارند خانه ای شایسته برای احزاب ساخته شود.

وزیر کشور افزود: ساختمان خانه احزاب می تواند ساختمان وحدت و انسجام احزاب و همه افراد فعال در حزب ها و گروه ها باشد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت NGO ها و قانون آنف تصریح کرد: در این زمینه وزارت کشور کمک های لازم را انجام خواهد داد و هر کسی شفاف و مطابق آئین نامه عمل کند مورد حمایت ما خواهد بود و ما نیز بنا داریم لایحه ای در این زمینه به مجلس دهیم و پیگیری های لازم را نیز انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه این دومین نشست با نمایندگان احزاب بود و آیا نشست دیگری نیز پیش بینی شده است؟ گفت: خیر، نشست سومی پیش بینی نشده است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی دیگری درباره قانون NGOها و زمان نهایی شدن آنف گفت: در این زمینه مجلس طرحی داده و به موازات آن ما نیز در مجلس حضور خواهیم داشت و نظرات خود را مطرح خواهیم کرد.

رحمانی فضلی در خصوص دیدار رئیس جمهور با نمایندگان احزاب، تاکید کرد: قرار شد در این جلسه که اگر انشاءالله تا آخر امسال خانه احزاب فعالیت خود را شروع کند قطعا ملاقاتی با رئیس جمهور نیز مورد توجه قرار گیرد تا بحث های لازم نیز آنجا مطرح شود.

وی درباره نحوه ادامه فعالیت احزاب پلمپ شده، گفت: احزابی که مدنظر شماست باید مشکلات خود را با قوه قضائیه حل کند. قوه قضائیه معتقد است که این احزاب مشکلات قانونی دارند و تا مشکل خود را با قوه قضائیه حل نکنند از نظر وزارت کشور فعالیتشان را به رسمیت نمی شناسند.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به شهرهای شمالی کشور، گفت: حجم مشکلات در استان های شمالی قابل توجه است و همه دستگاه ها، دولت، سپاه و شهرداری عزم خود برای خدمت رسانی را به کار گرفته اند و ستاد بحران نیز دستگاه ها را فعال و تجهیز کرده اند تا برق رسانی به نحو لازم در شهرهای برف زده صورت گیرد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: راه های اصلی باز است، البته در مناطق روستایی مشکلات وجود دارد، اما ارتباط در آنجا نیز برقرار است. تلاش می کنیم کمک های بیشتری نیز به این خطه اعزام کنیم و جای نگرانی خاصی نیست و کمک رسانی فعال است.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی، گفت: روند انتخاب استاندار خراسان رضوی در حال انجام است.