به گزارش پارس به نقل از فارس، « جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه به منظور رفع ابهامات درباره موضع آمریکا در قبال تحریم های احتمالی کشورهای دیگر علیه رژیم صهیونیستی تأکید کرد: ما کاملاً با تحریم اسرائیل مخالف هستیم. ما با هرگونه تلاش برای تحریم اسرائیل مخالف بوده ایم. وزیر خارجه کری شخصاً کسی است که پیشینه پرافتخاری در سه دهه حمایت پابرجا از امنیت و رفاه اسرائیل دارد که این پیشنیه شامل مخالفت سرسختانه با تحریم ها علیه اسرائیل می شود. و همین سال گذشته شاید به خاطر بیاورید که ما برای نشستی در « ویلینیوس» برای نشست وزرای خارجه اتحاده اروپا حضور پیدا کردیم و کری در آن جلسه خصوصی مطرح کرد که آنها از اجرای این نوع اقدامات (تحریم اسرائیل) دوری کنند. بنابراین همانطور که ما می گوییم، عمل مهم است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، وی در ادامه تأکید کرد که به طور قطع، موضع دائم کری برای سه دهه این بوده است که با تحریم ها علیه اسرائیل مخالف بوده است. نباید هیچ تردید و سوالی در اینباره وجود داشته باشد.

یکی از این خبرنگاران در سوالی اعلام کرد که آیا تحریم اسرائیل برای اینکه این رژیم را وادار کند بعنوان بخشی از مذاکرات سازش امتیازاتی را واگذار کند، مفید نیست که ساکی در پاسخ به وی گفت: نه این عقیده و استراتژی ما نیست بنابراین هیچ گونه سردرگمی نباید در اینباره وجود داشته باشد. کری به طور مداوم مخالف هرگونه اشکال تحریم (علیه اسرائیل) مخالف بوده است.

جن ساکی تأکید کرد افرادی که « جان کری» را یک ضداسرائیلی و در حالت افراطی ضدیهود می دانند کاملاً اشتباه می کنند. اینگونه نسبت ها بر اساس حقایق نبوده است. کری همیشه انتظار دارد که همه، حتی آنهایی که مخالف تلاش ها در جهت فرایند صلح اسرائیل و فلسطین هستند، حرف ها و سابقه او را تحریف نکنند و این مسئله نه تنها برای کری بلکه برای همه ما عذاب آور است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با سخنان کری در کنفرانس امنیتی مونیخ که گفته بود در صورت شکست مذاکرات سازش، احتمالاً اسرائیل با تحریم های بین المللی روبرو می شود و مشروعیت خود را از دست می دهد، گفت: در کنفرانس امنیتی مونیخ، سوالی از وزیر خارجه درباره مذاکرات در حال پیشرفت صلح پرسیده شد. او با قدرت در دفاع از منافع اسرائیل حرف زد، همانطور که در دوره ۳۰ ساله از زندگی عمومی خود در حمایت از اسرائیل حرف زده بود. وی همچنین حقایق بسیار معروفی که قبلاً هم بیان شده بود درباره پیامد شکست مذاکرات برای هر دو طرف اسرائیل و فلسطین را بیان کرد. تنها اشاره وی به تحریم در اظهارات وی توصیف اقداماتی بود که دیگران اتخاذ می کنند و او مخالف آن است بنابراین نباید سردرگمی یا سوالی درباره سابقه یا عقیده وی درباره این موضوع وجود داشته باشد.

یکی از خبرنگاران در سوالی ادامه داد: اگر این فرایند (سازش خاورمیانه) شکست بخورد و جهان از ادامه اشغالگری بی پایان اسرائیل و گسترش شهرک سازی ها و مسائل دیگر عصبانی شوند و تحریم ها و محدودیت ها و انزوای بیشتر اسرائیل به همراه داشته باشد، احساس شما چیست؟

جن ساکی از دادن پاسخ به این سوال طفره رفت و فقط گفت: من نمی خواهم پیش بینی های بیشتری داشته باشم. همانطور که گفته شد، و من می گویم که به وضوح خطراتی برای طرفین وجود خواهد داشت و دلایلی وجود دارد که وزیر خارجه آمریکا به این فرایند متعهد است و نه تنها وزیر خارجه بلکه رهبران کشورهای دیگر نیز با متعهد به این فرایند می باشند.

وی تأکید کرد که آنچه حائز اهمیت است این است که مردم اسرائیل درک می کنند که نمی توان مخالفی بزرگتر از کری پیدا کرد که با تحریم های اسرائیل مخالف است و پیشینه او این مسئله را نشان می دهد و تمام آنچه که می توانیم انجام دهیم این است که آنچه را که دقیق است و حقایق را بیان کنیم. کری یک مخالف است و گام هایی را در این زمینه برداشته است و سالها منتقد تلاش ها برای تحریم اسرائیل بوده است. فکر می کنم کری حتی برای لحظه ای از اینکه مخالفت خود را با تلاش ها برای تحریم (اسرائیل) اعلام کرده باشد، پشیمان نیست. او حامی اسرائیل، امنیت اسرائیل و مخالف چند دهه ای با تلاش ها برای تحریم اسرائیل بوده است.

جن ساکی در عین حال تصریح کرد که کری معتقد است که فلسطینی ها باید یک دولت داشته باشند و این موضع واشنگتن تغییری نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که دور بعدی آزادی اسرای فلسطینی، پایان ماه مارس خواهد بود.

وی در خصوص بازه زمانی ۹ ماهه فرایند سازش خاورمیانه گفت: این چارچوب زمانی باقی است. هیچ چیز تغییر نکرده است. گام بعدی چارچوب است اما هیچ تغییری در بازه زمانی صورت نگرفته است.