به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد وزیر خارجه این کشور از وزیر امور خارجه ایران خواسته تا برای آزادی یک تبعه آمریکایی که ادعا می شود در ایران است و دو شهروند ایرانی که تابعیت آمریکایی نیز دارند، همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا ادعاکرد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار امروز (یکشنبه) با محمد جواد ظریف، از وی خواست" با ما [آمریکا] همکاری کند" تا رابرت لوینسون، امیر حکمتی و سعید عابدینی بتوانند به آمریکا بازگردند.

رابرت لوینسون، مامور بازنشسته اف بی آی است که گفته می شود شش سال پیش در مارس ۲۰۰۷ (اسفند ۱۳۸۶) در جزیره کیش ناپدید شده است. ایران بارها اعلام کرده که اطلاعی از سرنوشت وی ندارد.

امیر حکمتی هم شهروندی با تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است و برای مدتی در نیروی تفنگدار دریایی ایالات متحده خدمت کرده است. او دو سال پیش در تابستان ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) هنگامی که به ایران سفر کرده بود بازداشت شده و به جرم جاسوسی محکوم شد.

سعید عابدینی، دیگر شهروند ایرانی دارای تابعیت آمریکایی است که هم اکنون دوران محکومیت خود را در ایران سپری می کند.

جان کری پیشتر نیز طی بیانیه ای خواهان همکاری دولت ایران برای آزادی این افراد شده بود.

خبرنگار شبکه تلویزیونی خبری سی بی اس نیز در صفحه توئیتری خود به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که کری در این دیدار مسأله تبادل نفت در برابر غذا بین ایران و روسیه و عدم پایبندی سوریه به برنامه نابودسازی تسلیحات شیمیایی این کشور، را مطرح کرد، اما ظریف مجاز به گفت و گو درباره این مسأئل نبود.

این در حالی است که وزارت خارجه ایران پیشتر اعلام کرده است: " وزیران امور خارجه ایران و آمریکا امروز (یکشنبه) در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و درباره مسایل هسته ای و نشست آتی ایران و ۱+۵ گفت و گو کردند. هرگونه خبرسازی در مورد محتوای این دیدار و گفت و گو دقیق نبوده و مورد تایید نیست.