به گزارش پارس به نقل از کیهان، دولت اوباما انتظار دارد مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی میان ۱+۵ و ایران، از نیمه ماه فوریه (اواخر بهمن) آغاز شود. به گفته دستیاران اعضای کنگره- که به شرط فاش نشدن نامشان با این خبرگزاری گفت وگو کرده اند- آمریکا و شریکانش در حال حاضر مشغول مذاکره و رایزنی در میان خودشان برای برداشتن گام های بعدی در مذاکرات هسته ای با ایران هستند.

آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: « آمریکا و شرکایش (در ۱+۵) در دور بعدی مذاکرات اتمی با رژیم ایران ممکن است با تصمیم سختی برای انتخاب یکی از این دو شق مواجه شوند یا امضای یک توافقنامه موقت دیگر، یا عدم پذیرش هیچ چیزی کمتر از توافقی برای تحقق آرزوی چند ساله اوراق کردن برنامه اتمی ایران» .

این گزارش می افزاید: برای منتقدان اوباما در خاورمیانه و کنگره هر چیزی کمتر از توافقنامه ای کامل ممکن است دادن اجازه وقت کشی به رژیم ایران تلقی شود. گری سیمور که تا سال گذشته مشاور ارشد کنترل تسلیحات اوباما بود، می گوید « من فکر می کنم بسیار غیرمحتمل است که در ۶ ماه آینده بتوان به یک توافقنامه جامع دست یافت. »

دیوید آلبرایت بازرس پیشین سازمان ملل کسی که به دولت اوباما مشورت می دهد، در گزارشی گفته است، ایران باید حدود ۱۵ هزار از ۲۰ هزار سانتریفیوژ خود را برای توافق نهایی قابل قبول آمریکا، از بین ببرد.

رومین ندال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گفت، اولویت ائتلاف، رسیدن به یک توافق بزرگ و انجام سریع این کار می باشد. ما نمی خواهیم وارد توافقات موقتی که جایگزین می شوند، شویم. »

از سوی دیگر جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در واکنش با اظهارات آقایان روحانی و ظریف در اجلاس داووس مبنی بر حفظ حق غنی سازی ایران، مدعی شد: ایران توافق ژنو را به دلخواه خود تفسیر می کند. این سخنان مصرف داخلی دارد و آن چه اهمیت دارد اقدامات ایران است و نه سخنانی که مقامات آن می گویند.

دکتر ظریف در مصاحبه با سی. ان. ان تاکیدکرد: واژگانی که کاخ سفید برای تعریف توافق ژنو استفاده می کند با متنی که ایران و دیگر کشورها بر سر آن توافق کردند، فرق دارد. دکتر روحانی نیز گفت که ایران تحت هیچ شرایطی سانتریفیوژها را از بین نمی برد.

اما جی کارنی سخنگوی کاخ سفید می گوید بحث درباره ابعاد « برچیده شدن» برنامه هسته ای ایران بیشتر معطوف به توافق نامه نهایی جامعی خواهد بود که ایالات متحده و قدرت های غربی امیدوارند جایگزین توافق نامه موقت کنونی شود.

در همین حال یوکیا آمانو مدیر کل آژانس، توافق شش ماهه ایران با قدرت های جهانی را « یک گام مهم رو به جلو برای دستیابی به راه حلی جامع» با هدف پایان دادن به بحران هسته ای میان جمهوری اسلامی و جامعه جهانی توصیف کرد و در عین حال به رویترگفت « هنوز راهی طولانی در پیش است. » !

شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی نیز قبل از شرکت در نشست داووس به رادیو اسرائیل گفت: « آغاز اجرای توافق موقت هسته ای و تعلیق غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد از سوی ایران کافی نیست، بلکه باید برنامه موشک های دوربرد ایران و حمایت این کشور از تروریسم جهانی را نیز هرچه بیشتر در دنیا مطرح کرد. »