به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رئیس مجلس کره جنوبی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توافقنامه ژنو نمونه خوبی برای کره جنوبی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با کان چانگ هه رئیس مجلس کره جنوبی در سخنانی گفت: خوشحالیم از اینکه رئیس محترم پارلمان کره جنوبی و هیئت همراهشان به ایران تشریف آوردند.

وی افزود: کره جنوبی از دیرباز روابط نزدیکی هم در حوزه اقتصاد و هم در زمینه فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

رئیس مجلس تصریح کرد: در سال های گذشته سطح روابط تجاری ایران و کره جنوبی از پیشرفت های خوبی برخوردار بوده البته در یکی دو سال اخیر نوساناتی داشته اما همچنان این روابط سطح خوبی دارد.

لاریجانی تصریح کرد: با توجه به علایق ۲ کشور، ما ورود رئیس محترم پارلمان کره جنوبی به ایران را یک نقطه بسیار مثبت تلقی می کنیم که در دولت جدید پارلمان کره جنوبی برای بهبود روابط و توسعه روابط ۲ کشور پیشقدم شده است. ما در این جلسه در زمینه همکاری های اقتصادی بین ۲ کشور و بالا بردن سطح روابط تجاری ۲ طرفه و ایجاد تسهیلات لازم برای همکاری تجار ۲ کشور گفت وگو کردیم و نیز در زمینه مسائل مهم دیگر سیاسی، بین المللی رایزنی هایی را داشتیم که امیدوارم سفر رئیس مجلس کره جنوبی و هیئت همراهش نقطه عطفی در روابط ۲ کشور باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: همانطور که خودشان هم مطرح کرده اند، موضوعات این جلسه را پس از بازگشت پیگیری خواهند کرد و این زمینه ای خواهد شد تا در سفر آینده ای که بنده به کره جنوبی خواهم داشت، موضوعات گسترش روابط ۲ کشور را دنبال کنم. از دعوت دوست عزیزم تشکر می کنم و امیدوارم در یک فرصت مناسب از کشور کره جنوبی بازدیدی داشته باشم.

به گزارش تسنیم، در ادامه این نشست خبری کانگ چانگ هه رئیس مجلس کره جنوبی نیز در سخنانی گفت: در این سفر به عنوان اولین سفر از کشور کره جنوبی در سطح رئیس مجلس کره جنوبی است. بنده قبلا در مورد تاریخ و فرهنگ ایران شنیده بودم و اطلاعاتی بدست آورده بودم. ایران کشور بزرگی است.

وی در ادامه به سابقه ۵۰ ساله روابط ایران و کره جنوبی اشاره کرد و افزود: قصد داریم دوره و مرحله جدیدی در سطح روابط شروع شود. ما در این دیدار در مورد مسائل اقتصادی، فرهنگی و بین المللی بحث و تبادل نظر کردیم و به درک متقابلی رسیدیم.

رئیس مجلس کره جنوبی تصریح کرد: ما در دیدار با آقای لاریجانی تصمیم گرفتیم همکاری جدیدی در حوزه های مختلفی ایجاد کنیم. بنده از آقای لاریجانی دعوت می کنم که سفری به کره جنوبی داشته باشند تا در مورد مسائل مطرح شده در این دیدار بیشتر صحبت و رایزنی کنیم.

به گزارش تسنیم، در ادامه این نشست خبری مشترک، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بخش دیگری از دیدارش با رئیس مجلس کره جنوبی اشاره کرد و گفت: رئیس محترم پارلمانی کره جنوبی که از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای بهبود روابط ۲ کشور استفاده کرده است، کار ارزشمندی را انجام داده که ما این عمل را تقدیر می کنیم. در این جلسه در مورد گسترش روابط پارلمانی و همکاری های ۲ پارلمان و ایجاد زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی بحث و تبادل نظر شد و نیز در این جلسه در مورد تسهیل روابط تجار و صنعت گران ۲ کشور و همینطور همکاری های دانشگاهی و همکاری های فرهنگی بین ۲ کشور موضوعاتی مطرح شد.

وی ادامه داد: بنده فکر می کنم نگاه طرفین به گسترش روابط بسیار مثبت است البته اشکالاتی وجود دارد که این اشکالات باید مرتفع شود. نگاه رئیس مجلس کره جنوبی، نگاه مثبتی بود که در پیگیری موضوع پس از سفر قرار شد دنبال کند که امیدواریم نتایج مثبتی برای ۲ کشور داشته باشد.

به گزارش تسنیم، رئیس مجلس کره جنوبی در ادامه نشست خبری ضمن تاکید بر گسترش روابط ایران و کره جنوبی در ارتقای حل مشکلات منطقه ای گفت: ایران در منطقه خاورمیانه کشور بزرگ و مهمی است و از نظر ذخایر معدنی نیز کشور ثروتمندی است البته کره جنوبی نیز در آسیای شرقی در زمینه اقتصادی کشور مهمی است.

وی تاکید کرد: ما معادنی نداریم اما ایران دارای معادن بسیاری است که استفاده از ظرفیت های معادن ایران به همراه تکنولوژی کره جنوبی اقدام خوبی است که در توسعه سطح همکاری های بسیار ارزشمند است.

رئیس مجلس کره جنوبی افزود: ایران توافقنامه ژنو را خوب ایجاد کرده است که این توافق نمونه خوبی برای کره جنوبی است و ما نیز می خواهیم به چنین موفقیتی برسیم.