به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با نمایندگان احزاب عضو جبهه اصلاح طلبان سراسر کشور با بیان اینکه" همیشه به حرکت های جمعی اعتقاد داشته ام و بر این باورم که برای دستیابی به اهدافمان باید از خرد جمعی تبعیت کنیم" ، گفت: در این سال ها تا آنجاکه ممکن بوده از خواسته های فردی خود گذشته ام تا بتوانم به نفع جمع حرکت کنم.

وی ادامه داد: در طول ۳۰ سال گذشته از حرکت های گعده ای و هیأتی ضربه خورده ایم و به نظامی که به آن اعتقاد داریم با اینگونه حرکات آسیب زده ایم و نتوانستیم منویات نظام را برآورده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر اینکه" استقرار و دوام گفتمان اصلاح طلبی در گرو توسعه سازمان های منسجم و فعال غیردولتی و احزاب است" ، گفت: متأسفانه نگاه امنیتی که در هشت سال گذشته بر امور کشور حاکم شد، کار را برای احزاب و جریان های سیاسی سخت کرد و امروز نمی توان انتظار داشت یک شبه فضا تغییر کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین با بیان اینکه" به سهم خودم برای تقویت احزاب اصلاح طلب موجود و رفع موانع فعالیت آن ها تلاش خواهم کرد" ، گفت: احزاب باید فعالیت های خود را توسعه داده و با حرکت جمعی و با حفظ اصالت حرکت های جبهه ای مشترکی را دستور کار خود قرار دهند. اختلافات در هر تشکیلاتی وجود دارد اما این اختلافات نباید منجر به انشعاب شود. نتیجه بوجود آمدن انشعاب، نداشتن یک تشکل منسجم است. ما باید با حفظ جایگاه حقوقی تشکل های همسو، فعالیت ها را مبتنی بر ارزش ها و در چارچوب برنامه های مشترک بصورت جبهه ای و بر اساس خرد جمعی دنبال کنیم.

وی با اشاره به نقش ارزنده جوانان در انقلاب بویژه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا نسل سوم انقلاب سکان مدیریت و قانون گذاری کشور را به تدریج به دست بگیرد که این موضوع هم نیازمند رشد طبقه نخبگان و خبرگان شایسته برای در اختیار گرفتن امور است و هم خواست نسل اول انقلاب برای واگذاری امور به نسل سوم است.

عارف با تاکید بر نقش مردم در حفظ نظام نیز گفت: باید نگاهی که امام خمینی (ره) در زمان انقلاب به مردم داشتند را حفظ کنیم. کنار گذاشتن مردم از انقلاب چیزی برای نظام باقی نمی گذارد، دولت ها نباید خود را قیم مردم بدانند، در طی این سال ها کم توجهی به مطالبات و خواسته های مردم به زیان دولت ها بوده و عمر آنها را نهایتا ۸ ساله کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از نگاه امنیتی به فرهنگ و اشتباه دانستن این نگاه، خاطرنشان کرد: در مقاطعی در بعد از انقلاب کسانی که در مصدر امور فرهنگی نشستند فرهنگ را امنیتی کردند. امنیتی کردن فرهنگ موجب فاصله گرفتن جوانان از ارزش ها، نظام و انقلاب می شود.

وی با بیان اینکه" دولت جدید در شرایط ایده آلی شکل نگرفت" ، گفت: دولت جدید در یک فضای امنیتی و در شرایطی که ناامیدی مردم را فرا گرفته بود به وجود آمد، باید شرایط خاصی که کشور با آن روبه رو است را درک کرد و به دولت فرصت داد تا اوضاع را سامان دهد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه" اصلاح طلبان از ابتدای انقلاب پای نظام ایستاده اند" ، افزود: ما اصلاح طلبان، هم نظام، هم ارزش های انقلاب و هم قانون اساسی را قبول داریم. بنابراین با ایجاد هماهنگی و شکل گرفتن انسجام میان خودمان می توانیم استوار بمانیم.

عارف در پایان با اشاره به مباحثی که از سوی حاضران در جلسه درباره انتخابات مجلس دهم مطرح شد، تاکید کرد: باید رویکرد و جهت گیری هایمان برای انتخابات مجلس مشخص باشد. این انتخابات می تواند فرصت خوبی برای انسجام بیشتر میان اصلاح طلبان باشد تا برخی در اندیشه حذف اصلاح طلبان نباشند.