به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ظریف در این دیدار با ابراز خرسندی از آغاز فصل جدید مناسبات دو کشور، روابط با سنگال به عنوان کشوری مهم درجهان اسلام، قاره آفریقا و دارای نقش تاثیرگذار در صحنه های منطقه ای و بین المللی را پر اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد: روابط در کلیه زمینه ها گسترش یابد.

وی همچنین با اشاره به شرایط بسیار خطیر جهان اسلام و نگرانی از افراط گرایی و فرقه گرایی، نقش مهم سنگال در سازمان همکاری اسلامی را ارزشمند توصیف کرد.

وی سپس با اشاره به اعتقاد دولت تدبیر و امید به گسترش روابط دو جانبه با کشورها، استمرار و تقویت روابط سنتی با کشورهای آفریقایی و عضو عدم تعهد و اولویت مناسبات با کشورهای جنوب را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گسترش بیشتر همکاری های اقتصادی میان دو کشور را امکان پذیر دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای افزایش و تقویت همکاری ها در حوزه انرژی، نفت، گاز، فرآرده های نفتی، برق، احداث نیروگاه، مسکن، خودرو، کشاورزی، دامپروری، شیلات، توریزم، مبادلات فرهنگی و دانشگاهی خاطرنشان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در راستای بررسی و یافتن ظرفیت های بیشتر همکاری مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه سنگال نیز در این دیدار روابط ایران و سنگال را تاریخی، دوستانه و بسیار قدیمی خواند که بر مبنای دوستی و احترام متقابل بنا شده، چرا که هر دو کشور از اشتراکات فرهنگی مشترک برخوردارند.

مانکور اندیا با اشاره به تاکید رییس جمهور کشورش برای اهتمام در جهت گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت: حامل سلام های گرم رئیس جمهور کشورم برای دکتر روحانی و جنابعالی هستم.

وی با تاکید بر این که « موافق دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی» می باشد، آخرین تحولات سیاسی و بحران های جاری در آفریقا را تشریح کرد و احقاق حقوق مردم فلسطین براساس عدالت و نیز مبارزه با تروریزم را مهم توصیف کرد.

وی از حصول توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ ابراز خوشحالی کردو با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی، انرژی، کشاورزی، فرهنگی، دانشگاهی و توریزم، علاقمندی کشورش را برای تقویت همکاری ها در این حوزه ها به ویژه مشارکت بیشتر شرکت های خصوصی ایران در طرح ها و پروژه های مختلف سنگال مورد تاکید قرار داد و آمادگی کشورش را برای برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در داکار اعلام داشت.

وی از دکتر ظریف رسما برای سفر به سنگال دعوت به عمل آورد.

بررسی بازگشایی سفارت سنگال در تهران و مبادله سفرای دو کشور نیز از دیگر محورهای مذاکرات این دو مقام بود.

ضمنا طرفین موافقت کردند کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک در داکار تشکیل شود.