به گزارش پارس به نقل از تسنیم، برنامه تلویزیونی « دیروز، امروز، فردا» این هفته با حضور رمضان شجاعی کیاسری و حجت الاسلام نصرالله پژمان فر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و با موضوع بررسی بودجه فرهنگی سال ۹۳ از شبکه سه سیما پخش شد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رئیس کارگروه رسانه و گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای برنامه در خصوص بودجه فرهنگی سال آینده اظهار داشت: بودجه یک بحث عدد و رقمی نیست، بلکه یک سیاست است. امروز بودجه، سیاست های دولت است که آن را در ارتباط با برنامه های خود پیگیری می کند و اگر بخواهیم رویکرد دولت را در زمینه های مختلف رصد کنیم، می توانیم آن را در سندی به نام بودجه تعقیب کنیم. اگر بودجه به سمتی نرود که در مسیر خود قرار بگیرد و به عنوان جزئی از سندهای مادر قرار نگیرد، ما با مشکلات زیادی در تحقق برنامه ۵ ساله مواجه می شویم. جابه جایی دولت ها نباید به سمتی کشیده شود که برنامه یک ساله (بودجه) نتواند خواسته های سند چشم انداز و برنامه ۵ ساله را تامین کند.

وی ادامه داد: این سند یک ساله (بودجه ۹۳) در راستای تامین خواسته ای که در یک پنجم سند پنج ساله از ما خواسته هم تدوین نشده است. امسال در کل ما ۵ درصد افزایش بودجه داریم، اما مهم ترین مشکل این است که رقم قابل توجهی از بودجه فرهنگی به حقوق و دستمزد اختصاص پیدا کرده است. با این تفاسیر ما با کاهش حدود ۱۰ درصدی در بخش فرهنگ روبه رو هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: ما با آقای نوبخت در ارتباط با بحث بودجه جلسه ای در کمیسیون فرهنگی داشتیم که نظرات خود را در مورد مسئله فرهنگ با ایشان در میان گذاشتیم و وضعیت بودجه ۹۲ را برایشان تشریح کردیم. به نظرم باید قبل از ارائه لایحه بودجه بحث و گفت وگو انجام شود تا این لایحه به نتیجه خوبی برسد. ما در آن جلسه پیشنهاد تشکیل کارگروهی را دادیم که مسائل فرهنگی را پیگیری کند و قرار شد چند نفر از دوستان با دولت بنشینند و مسائل را به دقت بررسی و جمع بندی کنند و آن را وارد لایحه بودجه کنند.

حجت الاسلام پژمان فر گفت: علی رغم اینکه دولت در زمان مناسب بودجه را تحویل داد، اما مثل گذشته لایحه را بدون مشورت با نهادهای مرتبط و مجلس بستند و آوردند. ما در سال ۹۲ کاهش ۲۷ درصدی نسبت به لایحه ۹۱ داشتیم. البته درصدی از این کاهش را می پذیرفتیم، چون اولین سالی بود که دولت به صورت جدی با تحریم ها روبه رو شده بود و مجلس باید مسائل را درک می کرد. در نهایت با توجه به شرایطی که وجود داشت، توانستیم به جمع بندی خوبی برسیم و در نهایت بودجه با ۱۴ درصد رشد به دولت ابلاغ شد.

شیخ طادی: صداوسیما باید بانک داشته باشد

وی افزود: ما کشوری هستیم که در همه مسائل خود رویکرد فرهنگی دارد که این رویکرد می تواند همه مسائل دیگر را تحت شعاع قرار دهد.

پرویز شیخ طادی کارگردان مهمان تلفنی این برنامه تلویزیونی بود که در بخش ابتدایی اظهاراتش گفت: به همراه جمعی حدود ۲۰۰ نفر از اهالی فرهنگ هشدار نامه ای را نسبت به وضعیت رسانه و فرهنگ کشور تهیه و به دستگاه های ذی ربط ارسال کردیم. رسانه امروز در جهان یک وضعیت دفاعی و امنیتی پیدا کرده است و باید به آن توجه زیادی داشت.

وی ادامه داد: مادامی که بودجه از ناحیه دولت تدوین می شود، نمی توان فرهنگ و هنر و رسانه را به حال خودش رها کرد. چند روز پیش شنیدم کمیسیون تلفیق لایحه ای را تصویب کردند که ارگان های دولتی می توانند اموال غیرمنقول را تغییر کاربری دهد. فکر می کنم رسانه مخصوصاً صدا و سیما باید به بنگاه های اقتصادی دسترسی داشته باشد تا بتواند بخشی از بودجه خود را خودش تامین کند. سازمان صدا و سیما نیازمند منابع درآمدی است. توانایی سازمان این موقعیت را دارد که این استفاده را داشته باشد.

شیخ طادی همچنین اظهار داشت: حرکات ما خودجوش بوده و هنرمندان برای همفکری دعوت نشده اند و سازمان هایی که بودجه را تدوین می کنند از هنرمندان برای همفکری دعوت نکرده اند.

این کارگردان افزود: من مخالف این صحبت هستم. الان من مجتمع تجاری را در تهران می شناسم که سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان اجاره جمع می کند. باید با واقعیت ها روبه رو شویم. ما دور میز می نشینیم و حرف می زنیم و بحث های مختلفی را بیان می کنیم، اما واقعیت این است که صدا و سیما باید مستقل شود. چرا ارگان های دیگر باید بانک داشته باشند، اما رسانه ملی نباید بانک داشته باشد؟

حجت الاسلام پژمان فر اظهار داشت: ما گاهی به سمت درآمدزایی می رویم، اما حریم و چهارچوب هایی که اصالتاً مد نظر داریم را مخدوش می کنیم. بحث فرهنگی خیلی پیچیده است و مثل صنعت نیست که بگوییم در نهایت می خواهیم به افزایش سرمایه برسیم، پس از راهی باید به این هدف رسید. البته کمبود اعتبارات در رسانه ها و صدا و سیما تنها عامل مشکلات امروز نیست. آیا امروز به دلیل اینکه مشکلات اقتصادی که داریم این مشکلات در عرصه فرهنگ ایجاد شده است یا به دلیل مسائل مربوط به سبک زندگی و مصرف گرایی این آسیب ها ایجاد شده است؟

وی ادامه داد: ما می گوییم باید توسعه زیر ساخت های عرصه های فرهنگی را داشته باشیم اما باید در مسائل نرم افزاری با دقت برخورد شود. وقتی پشت پولی که وارد دستگاه فرهنگی می شود برنامه و هدایت درست نباشد، گاهی انحرافاتی ایجاد می شود که خوب نیست.

شیخ طادی گفت: چرا باید بهترین کارگردان ما کارهایی را در بیرون سازمان انجام دهد؟ خیلی از هنرمندان به دلیل وضعیت بد اقتصادی کار اقتصادی انجام می دهند، این یعنی به شان آنها لطمه خورده است؟ خیر؛ به نظرم رسانه ملی هم باید کار اقتصادی انجام دهد.

حجت الاسلام پژمان فر در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه ما در سیاست هایمان هم باید تغییر مسیر دهیم، اظهار داشت: توسعه زیر ساخت ها وظیفه حاکمیت است و از زیر سنگ هم شده باید هزینه ها تامین شود. روال این است که افراد تولیداتی دارند و آن را به صدا و سیما ارائه می کنند و مجموعه، ممیزی های خود را بعد از تولید اثر اعمال می کند و دنیایی که من خلق کرده ام را روی آنتن می فرستد. در حالی که دنیا اینطور عمل نمی کند. در دنیا اینطور مرسوم است که خودش برنامه هایش را سفارش می دهد. کدام برنامه در رسانه های ما برای حل مشکلات فرهنگی ساخته می شود؟

وی ادامه داد: در دنیا اینطور است که یک مجموعه ای به نام اتاق فکر مثلاً ۱۰ مسئله فرهنگی جامعه را به هالیوود ارائه می دهد و از او می خواهد برای این مسائل محصولات خود را تولید کند که این موضوع در صدا و سیمای ما نیست. اسراف های زیادی در صدا و سیما و دستگاه های مختلف دیگر صورت می گیرد. بسیاری از فیلم ها در بایگانی قرار می گیرد چون نتوانسته نظر حاکمیت را تامین کند که این فیلم نیاز جامعه است و می تواند مشکلات فرهنگی را حل کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برداشتی در حوزه فرهنگ وجود داشته که فرهنگ باید به مردم واگذار شود و حاکمیت نباید در این حوزه دخالتی نداشته باشد. این برداشت باعث شده وضعیت نابه سامان فرهنگ را خراب تر کرده ایم. اینکه می گوییم همه چیز باید به مردم واگذار شود، حرف غیرکارشناسی است و باعث شده در فضای فرهنگی این ضرورت دیده نشود که بودجه فرهنگ افزایش پیدا کند. اگر می خواستیم نگاه درستی به بحث فرهنگ داشته باشیم، باید در مورد زمینه های مختلف بودجه فرهنگی، یک نوع بالانس ایجاد کنیم و همانطور که بودجه میراث فرهنگی و گردشگری افزایش پیدا کرده، بحث ورزش و… را هم می دیدیم. امروز و با این بودجه خیلی از بخش ها در عرصه های قرآنی، دینی و… قادر به فعالیت نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در این موضوع نشان دادیم که نمی خواهیم زیاد دست اهالی فرهنگ را برای نقش آفرینی در بقیه بخش ها باز بگذاریم. تضعیف فرهنگ یعنی اینکه پای فرهنگ را در بقیه بخش ها می بندیم و اجازه نقش آفرینی فرهنگ را در بخش های دیگر نمی دهیم.