به گزارش پارس به نقل از فارس، علی محبوبی کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه سفر وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه در شرایط فعلی بسیار بجا و سنجیده بود چراکه بحث نشست ژنو ۲، بحث مربوط به توافق ایران و ۱+۵ و رشد افراط گرایی به اوج رسیده است، گفت: سفر اخیر دستاوردهایی داشته که قابل تامل است به ویژه اینکه همین سفر که مصادف با رشد افراط گرایی مورد حمایت عربستان در منطقه بود و در پی این سفر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به عراق سفر کرد و در مقابل ده ها دوربین خبری گفت که ما پرونده حمایت از تروریسم عربستان را بررسی خواهیم کرد که این مسئله دارای اهمیت فراوانی است و دستاوردی برای ما محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اکنون عربستان در منطقه منزوی شده است، ابراز داشت که عربستان درپی سفر اخیر در تنگنا قرار گرفته و در مقابل، روند مورد نظر ایران بیشتر به پیش برود و در مورد سوریه حالا عربستان بیشتر تضعیف شده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبرد بین الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تاکید بر اینکه حالا عراق در مقابل تروریست ها تنها نیست تاکید کرد که اکنون حمایت از تروریست ها در عراق توسط عربستان مشکل زا شده است.

وی در ادامه با اشاره به استمرار بحران سیاسی در لبنان و ناتوانی از تشکیل دولت در این کشور تصریح کرد که ایران به دنبال کمک برای تشکیل دولت جدید لبنان است و حزب الله هم به دنبال ایفای نقش سازنده است ولی ۱۴ مارس خواسته های دیگری دارند که این پذیرفتنی نیست و البته بعد از این سفر برخی موضع گیری های ۱۴ مارس حکایت از نوعی عقب نشینی تاکتیکی حکایت دارد و ۱۴ مارس نتوانست چیزی بر حزب الله تحمیل کند.

علی محبوبی با اشاره به اینکه ایران باید در کنار دیگر کشورهای منطقه همچون سوریه، عراق و لبنان پرچم دار مبارزه با تروریسم شود، تصریح کرد که عربستان باید نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشد و این مقطع بهترین زمان برای ریشه کن کردن تروریسم است و ایران می تواند از همین پرچمداری در قضیه سوریه نیز استفاده کند و به نظام بین الملل تحمیل کند که از تروریست های خارجی در سوریه پشتیبانی نکنند.

وی در ادامه این گفت وگو درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی که از حضور وزیر امور خارجه کشورمان بر مزار شهید عماد مغنیه انتقاد کرده بودند، گفت: این ظهارات امری سطحی برای خوش آیند لابی های صهیونیست می باشد ولی ما باید در حمایت از مقاومت جدی باشیم و حرکت ظریف کاملا درست بود. چراکه غربی ها دنبال این هستند که نشان دهند دولت جدید ایران رابطه خوبی با مقاومت ندارد که اقدام ظریف پاسخی به این تلاش ها بود و ما باید از دوستانمان کاملا حمات کنیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبرد بین الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع) درباره بحث های مربوط به حضور یا عدم حضور ایران در ژنو ۲ هم گفت: پیام ما به صراحت ارسال شده که بدون پیش شرط در ژنو ۲ حضور خواهیم یافت و غرب باید درک کند بدون ایران این نشست به جایی نخواهد رسید، ایران نیازی هم به حضور در نشست ژنو۲ ندارد. اگر خواستند بحران سوریه را حل کنند، می توانند از ایران دعوت به عمل بیاورند.

وی افزود: در شرایط فعلی سازمان ملل، اروپا و روسیه به خوبی درک کرده اند که بدون ایران ژنو۲ به جایی نمی رسد ولی آمریکایی ها می خواهند از این فرصت برای امتیاز گرفتن از ایران در عرصه هسته ای بهره برداری کند اما در این کش و قوس باید بر مواضع خود پافشاری کنیم چون ما نیازی به حضور در ژنو۲ نداریم و نباید پیش شرط های کاخ سفید را قبول کنیم.

علی محبوبی در پایان پیام سفر ایران را پیام صلح دانست و گفت: غربی ها گمان می کنند ایران بخاطر مساله هسته ای حاضر به امتیازدهی در تحولات سوریه است ولی جمهوری اسلامی ۳۵ سال اخیر نشان داده که تهران از مواضع اصولی خود عقب نشینی نمی کند.