به گزارش پارس به نقل از فارس، « بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل که امروز وارد بغداد شده است، اظهار داشت: عراق باید تمام ریشه ها خشونت و دلایل آن را حل و فصل کند.

سفر دبیرکل سازمان ملل به عراق در حالی صورت می گیرد که دولت نوری مالکی مشغول مبارزه با نیروهای القاعده موسوم به « داعش» در استان الانبار هم مرز با سوریه است. گروههایی که از سوی برخی دول منطقه ای پشتیبانی شده و تجهیز می شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز صبح روز گذشته با اعلام حمایت از بغداد در مبارزه با گروههای القاعده و تکفیری همراه با سفر امروز « بانکی مون» ، پشتیبانی جهانی از دولت نوری مالکی در جنگ با تکفیری ها را تضمین می کند. موضوعی که باعث شده است اتحادیه عرب نیز به رغم عدم تمایل، تحت شرایط به وجود آمده به نفع دولت عراق، از این کشور در مبارزه با گروه « داعش» حمایت کند.

« داعش» عنوان گروهی است که داعیه برقراری دولت اسلامی در عراق و شام را در سر دارد و مدتی است که مشغول تاخت و تاز در استان سنی نشین « الانبار» است، در حال حاضر نیروهای ارتش با همکاری عشایر محلی، توانسته اند شهر« الرمادی» مرکز استان الانبار را از دست نیروهای داعش آزاد سازند، اما هنوز شهر« فلوجه» با برخی مناطقه همجوار آن در دست القاعده است. نوری مالکی، نخست وزیر عراق در سخنانی مطبوعاتی وعده داد که ارتش به شهر فلوجه حمله نخواهد کرد و گفت: « ارتش برای اجتناب از به بار آمدن ویرانی و کشتار بیشتر به فلوجه حمله نمی کند و ما به عشایر شهر فرصت بیشتری می دهیم تا افراد مسلح مرتبط با القاعده را بیرون براند. »

از سوی دیگر سفر دبیر کل سازمان ملل در حالی است که به تازگی اسنادی از دخالت های عربستان سعودی در امور داخلی عراق، فاش شده و بغداد این اسناد را در اختیار کشورهای عربی و اسلامی قرار داده است و گمان می رود با سفر بانکی مون، فشار های تبلیغاتی علیه ریاض دو چندان شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری مشترک با « نوری المالکی» نخست وزیر عراق شرکت کرد و از سران و رهبران عراق خواست تا در یک صف واحد مقابل تروریسم بایستند و برای حل مشکلاتشان گفت وگو کنند.

وی اظهار داشت که در دیدار با مالکی چندین مسئله از جمله مشارکت عراق در کنفرانس کویت در حمایت از ملت سوریه و میزان چالشهای فراروی عراق در جنگ با تروریسم بررسی شد.

مالکی: تحولات الانبار، عراقی ها را علیه القاعده متحد کرد

مالکی در این کنفرانس گفت: ما هر گونه گفت وگو با افراد مسلح القاعده در استان الانبار را رد می کنیم و تحولات الانبار عراقی ها را علیه القاعده متحد کرده است.

وی سپس به بحران سوریه اشاره کرد و گفت کنفرانس ژنو ۲ راهکاری برای حل این بحران است و راهکار مسالمت آمیز سوریه هیچ جایگزینی ندارد.

مالکی افزود: ما نحوه مشارکت و همکاری برای کاستن رنج سوری ها را بررسی کردیم و در این منازعه بی طرف هستیم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که کشورش در کنفرانس حمایت از ملت سوریه در کویت نیز شرکت خواهد کرد و از مواضع شورای امنیت و سازمان ملل در حمایت از عراق در جنگ با تروریسم قدردانی می کند.

دیدار با رئیس پارلمان عراق

پایگاه خبری « السومریة نیوز» نیز نوشت: بان کی مون لحظاتی پیش وارد پارلمان عراق شد و « اسامة النجیفی» رئیس پارلمان عراق از او استقبال کرد.

بان کی مون تاکنون بارها به عراق سفر کرده است و پیش بینی می شود که در سفر جدیدش به بغداد درباره موضع عراق در قبال بحران سوریه با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و تحولات مربوط به روابط عراق و کویت و… با مقامات عراقی گفت وگو کند.