به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روزنامه تایم ترک در تحلیلی درباره جایگاه ایران در سال ۲۰۱۴ در عرصه های منطقه یی و بین المللی نوشت: یکی از عوامل مهم در سال ۲۰۱۴ برای ایران بهبود روابط با آمریکا و به خصوص با غرب است. ایران تلاش می کند که براساس احترام متقابل بتواند روابطش با اروپا و آمریکای جنوبی را بهبود بخشیده و مناسبات پر ثمری داشته باشد. اما برای دستیابی به این هدف در درجه اول باید ایران و آمریکا چالش های موجود میان دو کشور را حل کرده و مسیری بدون مشکل را در پیش گیرند.

این روزنامه با اشاره به تحولات خاورمیانه و موقعیت ایران در سال ۲۰۱۴ آورد: به نظر می رسد که تحولات و بحران ها در منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ ادامه یابد اما روحانی در دولت جدید تلاش می کند که ایران نقش جدیدی برای حل و فصل بحران ها برعهده بگیرد. هم چنین ممکن است در همین راستا ایران با غرب در زمینه حل و فصل مسائل خاورمیانه همکاری کند.

به نوشته این روزنامه در سال پیش رو ایران به عنوان کشوری که در جهت حل بحران های منطقه یی گام بر می دارد حتی ممکن است درباره مساله افغانستان با آمریکا نیز وارد همکاری شود.

روزنامه تایم ترک در ادامه این تحلیل با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ و دستیابی دو کشور به توافق ژنو آورد: ایران برای حل مساله هسته یی تلاش می کند که شفافیت بیش تری در قبال ۱+۵ برعهده بگیرد. اما در این میان با وجود توافق ژنو و حمایت کاخ سفید از این توافق به دلیل فشار و تهدید آی پک (لابی اسراییل) برخی از سناتورهای آمریکایی تلاش می کنند تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کنند اما در مقابل دولت اوباما تصویب هرگونه تحریم جدید را به معنای اعلام جنگ علیه ایران در آینده می داند و به صراحت اعلام کرده است که هرگونه تحریم جدید علیه این کشور را وتو خواهد کرد.

این روزنامه ترک در بخش دیگری از این تحلیل نوشت: دلایل بسیاری وجود دارد که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری غرب می تواند انتظار بیش تری از ایران داشته باشد. با توجه به اقدامات انجام شده توسط دولت روحانی در منطقه و جهان می توان دریافت که این دولت به دنبال خرید زمان در عرصه منطقه یی و بین المللی نیست. به نظر می رسد در تحولات خاورمیانه به خصوص بحران های عراق و سوریه چاره ای جز همکاری غرب و ایران وجود ندارد و برای این همکاری شرط اول اعتمادسازی میان دو طرف است تا بتوانند براساس منافع متقابل به همکاری در جهت حل بحران های منطقه یی بپردازند.