به گزارش پارس به نقل از فارس، « جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با « سرگئی لاوروف» همتای روس اش و اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که از شکبه خبری اسکای نیوز به طور مستقیم پخش شد، گفت: واشنگتن و مسکو در این موضوع متفق القولند که بحران سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد.

کری: روسیه و آمریکا درباره پایان بحران سوریه از راهکار سیاسی اتفاق نظر دارند

کری افزود: بر اساس توافقی که با لاوروف داشته ام و وزیر خارجه روسیه با دولت سوریه رایزنی داشته دمشق ممکن است با رسیدن کمک های بشر دوستانه به برخی مناطق تحت محاصره ارتش سوریه از جمله غوطه موافقت کند.

وی تأکید کرد که زمان آن فرا رسیده که مردم سوریه تصمیم خود را بگیرند و ما می توانیم به آنها کمک کنیم که در مسیر موفقیت نشست بین المللی درباره سوریه که قرار است در « مونترو» برگزار شود قرار بگیرند.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که روسیه و آمریکا درباره لزوم پایان یافتن بحران سوریه از راهکار سیاسی اتفاق نظر دارند و معارضان سوری در ژنو۲ حضور پیدا خواهند کرد.

کری همچنین گفت: ما درباره امکان آتش بس صحبت کردیم. مخالفان هم اعلام کردند که اگر بشار اسد آتش بس را اعلام کند، آنها هم موافقت خواهند کرد.

جان کری درباره دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو ۲ تأکید کرد که ایران باید نقش مسئولیت پذیری درباره سوریه داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: در واقع برخی گروه هایی مانند داعش بخشی از القاعده هستند و کارهای آنها قابل قبول نیست و ما به همین دلیل بر برگزاری نشست ژنو۲ پافشاری می کنیم، ایران نقش مهمی در سوریه بازی می کند اما از یک گروه تروریستی دیگری به نام حزب الله حمایت می کند، هیچ کشور دیگری این کار را نمی کند.

کری اظهار داشت: مسئله مخالفت با حضور ایران ایدوئولوژیک نیست. این یک مسئله درک عمومی است که اگر ایران می خواهد در ژنو۲ حضور پیدا کند باید مفاد ژنو۱ را بپذیرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: امروز از ایران دعوت می کنم که در مجموعه کشورهایی که می خواهند در جهان صلح ایجاد کنند حضور پیدا کند.

کری در ادامه گفت: ایران باید به سازمان ملل و آمریکا اعلام آمادگی کند که برای تحقق اهداف ژنو۱ به ژنو۲ می آید و ما امیدواریم که ایران در این زمینه تصمیم گیری کند.

لاوروف: ایران باید در نشست ژنو ۲ حضور داشته باشد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این کنفرانس خبری گفت: ائتلاف معارضان سوری به عنوان نماینده معارضان در نشست ژنو۲ در ۲۲ ژانویه حضور پیدا خواهند کرد و در گفت گوهای امروز به نقاط مثبتی رسیده ایم که بخشی از آن اجرایی کردن نشست ژنو۱ و تبادل اسرا میان معارضان و حکومت سوریه است.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که باید فهرستی از اسرای جنگی ایجاد شود و زمینه برای آتش بس فراهم شود.

لاوروف گفت: دولت سوریه نیز تأکید کرده که آماده کمک به حلال احمر برای رساندن کمک های بشر دوستانه به ریف دمشق و غوطه شرقیه است و امیدواریم که معارضان سوری نیز در همین راستا قدم بردارند. این موارد پیش شرط هایی برای برگزاری نشست ژنو۲ نیست بلکه نگرانی هایی است که باید برای کم کردن رنج مردم این کشور رفع شود. گروه هشت از معارضان خواسته بود که اتحاد خود را برای مبارزه با تروریسمی که امروز سوریه را در بر گرفته حفظ کنند. در دیدار با جربا وی نیز از نگرانی های خود نسبت به انتشار تروریسم در سوریه صحبت کرد.

لاوروف در ادامه تاکید کرد: ایران و عربستان باید در نشست ژنو۲ حضور داشته باشند و ما امیدواریم که دبیر کل سازمان ملل از همه طرف هایی که نقش اساسی در منطقه بازی می کنند دعوت به عمل بیاورد.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ گفت: مانند همیشه سازمان ملل تلاش می کند مسئولیت این مسئله را به عهده روسیه و آمریکا بگذارد اما امیدوارم سازمان ملل در این باره تصمیم درست را بگیرد و ایران را به این نشست دعوت کند و من معتقدم که مسئله به اندازه برنامه هسته ای ایران مهم است و باید این کشور به علاوه عربستان در ژنو ۲ حضور داشته باشد.

لاوروف تأکید کرد که حضور تروریست های متعدد از جمله در حلب بحران سوریه را پیچیده تر کرده است. با وجود اینکه هیچ توافقی میان دولت سوریه و معارضان برای ورود کمک های بشر دوستانه وجود نداشته اما دولت سوریه برای ورود کمک های بشر دوستانه به برخی مناطق از جمله ریف دمشق و غوطه الشرقیه اعلام آمادگی کرده است.

ابراهیمی: دعوت از ایران هنوز قطعی نشده است

اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه در ادامه این کنفرانس خبری ضمن تقدیر از وزرای خارجه آمریکا و روسیه گفت: مقدمه چینی برای برگزاری نشست صلح سوریه در مونترو ۲۲ ژانویه و نشست های رودروی دولت و معارضان سوریه در ۲۴ ژانویه ادامه دارد.

ابراهیمی تأکید کرد که اگر بحران سوریه ادامه پیدا کند دامنه آن به کشورهای همسایه نیز کشیده خواهد شد.

ابراهیمی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظرهای موجود درباره حضور ایران در نشست ژنو۲ گفت: واقعیت این است که من و بان کی مون معتقدیم نقش ایران در منطقه بسیار مهم است و حضور این کشور در نشستی این چنینی بسیار مهم خواهد بود. دبیر کل سازمان ملل به برخی کشورها دعوت نامه فرستاده است اما تصمیم نهایی با کشورهایی برگزار کننده این نشست از جمله آمریکا و روسیه و سازمان ملل به عنوان میزبان است.

ابراهیمی در ادامه گفت: درباره ایران باید بگویم که دعوت از ایران هنوز قطعی نشده و همانگونه که پیشتر گفتم دو گام اساسی و مهم وجود دارد و ما از امروز با آقای کری و لاوروف در مسیر آن گام بر می داریم تا برای ژنو۲ مقدمه چینی کنیم.

ابراهیمی تأکید کرد که دعوت از ایران هنوز نهائی نشده اما بررسی آن در زمان کم باقی مانده ادامه دارد.