به گزارش پارس به نقل از پرس تی وی، روز پنج شنبه (۱۹ دی) ارتش سوریه شبه نظامیانی را که طی ماه ها این حرم مطهر را به عنوان سنگر خود استفاده می کردند، از این مکان بیرون رانده است.

با این وجود شبه نظامیان تکفیری با بی حرمتی به برخی بخش های حرم ساختمان اصلی را به آتش کشیدند.

در همین حال، در شهر غربی حمص نیروهای دولتی دست کم ۳۷ تن از شبه نظامیان را کشتند. در هفته های اخیر، ارتش سوریه به پیشرفت های عمده ای در نبرد علیه گروه های مسلح مورد حمایت خارج دست یافته است.

در اوایل هفته جاری واحدهای ارتش سوریه طی عملیات مشابهی علیه شبه نظامیان در حومه شهر شمال غربی ادلب ۴۶ تن از آن ها را کشتند.

به گفته منابع نظامی در روز سه شنبه ادامه عملیات پاکسازی در عدرا در حومه دمشق، پایتخت سوریه، منجر به کشته شدن هفت نفر از شبه نظامیان شده است.

در جای دیگر در دوما، نیروهای دولتی به مخفیگاه شبه نظامیان یورش برده و تعدادی از آن ها را کشتند. نیروهای دولتی، همچنین تعدادی از شبه نظامیان را در یلدا و داریا در حومه جنوبی دمشق کشتند.

واحدهای ارتش سوریه، حملات مشابهی علیه شبه نظامیان در قسطون الشرقیة در نزدیکی جسر الشغور و نزدیکی مئار تمسارین، در حومه شهر ادلب انجام داده و ۴۶ نفر از شبه نظامیان را کشتند.

سربازان سوری، همچنین تعداد زیادی از شبه نظامیان را در عملیات پاکسازی حلب و حومه آن به قتل رساندند.

سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱، گرفتار ناآرامی های خونینی شده است. براساس گزارش ها، قدرت های غربی و هم پیمانان منطقه ای آن بویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه، از شبه نظامیانی که در داخل سوریه می جنگند، حمایت می کنند.

مطالعه دفاعی اخیر انگلیس نشان داد که حدود صدهزار شبه نظامی در قالب هزار گروه، در سوریه علیه دولت و مردم این کشور می جنگند.

چکیده این مطالعه که توسط مرکز مطالعات دفاعی آی اچ اس جین، تهیه شده بود، در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳، منتشر شد.

بر اساس این مطالعه، حدود ده هزار نفر از این شبه نظامیان، برای گروه های وابسته به القاعده می جنگند و بقیه نیز برای دیگر گروه های شبه نظامی می جنگند.

براساس گزارش سازمان ملل، از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه، بیش از صدهزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند.