به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه صهیونیستی « جروزالیم پست» در شماره امروز خود در گزارشی تحت عنوان « مردان ما در ریاض» ، به صورت مفصل و مشروح به نقش بسیار مهم و حساس « عادل الجیبر» ، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن جهت عادی سازی روابط سری و محرمانه بین تل آویو و ریاض می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری مرآه الجزیره، جروزالیم پست در این گزارش که نویسنده آن « یوسی میلمن» ، روزنامه نگار و کارشناس امور اطلاعاتی و قضایای امنیت قومی در اسرائیل است، می نویسد که عادل الجبیر هر از چندگاهی نشست ها و دیدارهای سری و محرمانه ای با رهبران سازمان ها و نهادهای یهودی در واشنگتن دارد.

میلمن در گزارش خود به این نکته اشاره می کند که سفیر عربستان سعودی در واشنگتن روابط مستحکم و نزدیکی با رهبران و سران سازمان ها و نهادهای یهودی فعال در آمریکا دارد و این در واقع بیانگر میزان نزدیکی بسیاری است که در این اواخر بین اسرائیل و عربستان سعودی حاصل شده و در ارسال نامه و هماهنگی های امنیتی و اطلاعاتی و دیدارها گسترده و مستمر در سطوح مختلف اجرایی میان تل آویو و ریاض نمود پیدا می کند.

این روزنامه نگار صهیونیست در ادامه گزارش خود تصریح می کند که سفیر عربستان سعودی در واشنگتن علاقه بسیاری به دیدار با رهبران سازمان ها و نهادهای یهودی فعال در آمریکا و گوش دادن به انتقادهای شدید و گزنده آنها از سیاست های « باراک اوباما» ، رئیس جمهوری آمریکا دارد و این نشان می دهد که عربستان سعودی به شدت از عملکرد و تعامل آمریکا در عرصه بین المللی مایوس و ناامید است.

میلمن در ادامه گزارش خود تاکید کرده است که رابطه سفرای عربستان سعودی در ریاض با سازمان ها و نهادهای یهودی فعال در امریکا به امری سنتی تبدیل شده است، چراکه پیش از « عادل الجبیر» ، شاهزاده « بندر بن سلطان» نیز دارای روابطی گرم و صمیمانه با لابی های یهودی و صهیونیستی فعال در آمریکا بود.

به گفته این کارشناس امور استراتژیک صهیونیست انتقادات تند و گزنده ای که سفیر عربستان سعودی در واشنگتن از سیاست رئیس جمهوری آمریکا در منطقه انجام داد و با استقبال و تشویق دفتر « بنیامین نتانیاهو» ، نخست وزیر اسرائیل مواجه شد، انتقاداتی بودند که به خاطر شدت و حدت آنها و خروج آنها از روند دیپلماتیک هیچ گاه تل آویو به خود اجازه ایراد آنها به واشنگتن و شخص اوباما را نداشت.

میلمن تاکید می کند: آنچه خشم و غضب عربستان سعودی را برانگیخته آن است که تصور می کند، واشنگتن با نزدیکی خود به تهران به ریاض خیانت کرده و بر این باور است که میان گفته ها و اعلام مواضع آمریکا با عملکردش تفاوت های بسیار وجود دارد و دلیل این مدعا صرف نظر کردن دولت اوباما از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه و نزدیکی به تهران و دست یافتن به تفاهماتی با آن است که نشان می دهد، واشنگتن ترجیح داده در برابر خواسته ها و مطالبات ایران سر فرود آورد.

این روزنامه نگار صهیونیست به نقل از افرادی که در جلسات و نشست های سفیر عربستان سعودی در واشنگتن حضور داشتند، می نویسد که عادل الجبیر بسیاری از عرف های دیپلماتیک را زیر پا گذاشته است و در نشست های خود انتقادات گزنده ای از سیاست های رئیس جمهوری آمریکا به عمل می آورد، در حالی که عرف رایج و دیپلماتیک بین المللی این است که چنین انتقاداتی به صورت مکتوب و در قالب نامه از سوی حکومت عربستان سعودی نوشته شده و عادل الجبیر اقدام به انتقال آن به دولت آمریکا کند.

میلمن تاکید می کند: با وجودی که سفیر عربستان سعودی در واشنگتن به خوبی می داند که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا وی را زیر نظر دارند و به اظهاراتش گوش فرا می دهند، با این حال به این انتقادات تند و گزنده ادامه می دهد.

از سوی دیگر « جوناتان اسپایر» ، محقق و پژوهشگر صهیونیستی نیز می گوید: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همچنان به دیدگاه ها و مواضع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی در قبال حوادث جاری در مصر به ویژه حودث ۳۰ ژوئن گذشته و برنامه هسته ای ایران استناد می جوید تا بر این امر تاکید کند که این کشورها اسرائیل را دشمن خود ملاحظه نمی کنند.

اسپایر که از جمله پژوهشگران مرکز مطالعات « گلوریا» است، هشدار می دهد که نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل به شکلی ویژه بر این نکته تمرکز و تاکید کرده بود که بسیاری از کشورهای همجوار و منطقه ای اسرائیل، تل آویو را دشمن خود تلقی نمی کنند.

این پژوهشگر صهیونیستی تاکید کرده بود که نتانیاهو امید بسیاری دارد که این موضع گیری سعودی موجب تحقق منافع و اهداف مورد نظر اسرائیل به ویژ در خصوص تحت فشار گذاشتن رئیس جمهوری امریکا جهت واداشتن ایران به صرف نظر کردن از برنامه هسته ایش دارد.