محمد اسماعیل سعیدی عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده  مردم تبریز، آذرشهر واسکو در گفتگو با خبرنگار « پارس » در خصوص تذکراتی که رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت رزمندگان اسلام دادند ضمن اشاره به این بخش از فرمایشات آقا « هیئتها نمی توانند سکولار باشند؛ هرکس علاقه مند به امام حسین (ع) است، یعنى علاقه مند به اسلام سیاسى است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است و معناى اعتقاد به امام حسین (ع) این است. » گفت: در حال حاضر اکثر هیاتهای ما چارچوبها را رعایت می کنند اما بعضا برخی جریانات و برخی افکار سکولار در آنها نفوذ پیدا می کنند و همان موضوعی را که رهبری اشاره فرمودند دیده می شود. افکار ناسالم و سیاسی خاص در برخی هیاتها نفوذ پیدا کرده و تفکرات جریان انحرافی را پیگیری می کنند که امیدواریم حتما مسئولین و کسانی که در این موضوعات دستی بر اتش دارند عمیقا نظارت کنند.


وی ادامه داد: این مسئله نکته حساسی است با توجه به اینکه بخش عظیمی از قوام و دوام انقلاب اسلامی و اعتقادات مردم مدیون هیاتهای مذهبی است که هیات رزمندگان نیز پیشتاز آن است.
سعیدی خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب به عنوان دیده بان انقلاب اسلامی و نظام از بعد سیاسی و عقیدتی یک مسائلی را لمس می کنند و لذا تذکراتی می دهند که باید به یک برنامه تبدیل شود و این برنامه ها در سطح هیاتها اجرایی و عملیاتی شود.

لزوم انتقال مفاهیم درست به آیندگان
عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: یکی از نکاتی که در این سالها با آن مواجه بودیم بعضی الفاظ و مفاهیمی بود که از قدیم الایام تکرار شده است و بار معنایی و گاهی اسناد تاریخی نیز ندارد. با توجه به اینکه قیام و نهضت امام حسین علیه السلام اگر تا به امروز مانده است در همین عزاداریها و هیاتهاست از این رو هر چقدر بتوانیم بار محتوایی هیاتها را از طریق مداحان بالا ببریم تاثیر گذاری بهتر در جوانان خواهد داشت و از سوی دیگر مفاهیم درست به آیندگان منتقل می شود.


به گفته سعیدی بهتر است هیاتها با سرودهای انقلابی، انقلاب و ارزشهای آن را به مردم القا کنند بهترین فرصت برای این کار نیز محرم و صفر است البته برخی از هیاتها هفتگی و مناسبتی نیز در طول سال فعالیت می کنند که نباید شعرهای با محتوا را در عذاداری های خود کمرنگ کنند. چرا که این به تدریج در سطح جامعه منتشر شود و ملکه ذهن جوانان هیاتی می شود و این فرصتی است که جوانان در کنار هیجان سینه زنی چند مطلب را هم یاد بگیرند که در شکل گیری رفتارهای اجتماعی آنان تاثیر گذار است.


خودزنی و سو استفاده بدخواهان
سعیدی به خودزنی در برخی هیاتهای مذهبی اشاره کرده و گفت: این کار مزموم است و نباید اتفاق بیفتد؛ از دیدگاه شان مقدس اسلام و نظر علما هم بارها این مسئله عنوان شده که نباید آسیب به خود ایجاد شود. از طرف دیگر این اقدام سبب سو استفاده بدخواهان مذهب تشیع می شود. افرادی که می خواهند این موضوعات را زیر ذره بین ببرند و این مکتب را که در کشورهای اسلامی زیر سوال ببرد و باعث وهم این مکتب شود.
وی گفت: روسای هیاتها باید توجه داشته باشند که این موضوع مهم است؛ امام صادق می فرمایند برای ما زینت باشید نه مایه وهم. منظور از ما مکتب تشیع است. از این رو کاری انجام ندهیم که باعث وهم اسلام شود.
مراقب تحریفها و بدعتها باشیم


وی در تکمیل سخنان خود افزود: خودزنی در عین حال که باعث می شود تعدادی از جوانان در هیتها حضور یابند اما عمده افکار عمومی از این حرکات منزجر هستند.


نماینده زنجان در پایان تصریح کرد: اهالی هیاتها و مداحان تذکرات رهبری را در مراسمهای عزاداری مدنظر داشته باشند و فراموش نکنند که هیاتها برای شناساندن اهدافی که جریان کربلا و امام حسین داشته تشکیل می شوند و اگر بخواهیم به آن هدف نزدیک شویم باید پیام نوید بخش عاشورا را به مردم برسانیم و مراقب باشیم تحریفها و بدعتها باعث نشود که اصل مکتب زیر سوال برود.