به گزارش پارس به نقل از فارس، جانان موسی‎ زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز (یکشنبه) در کنفرانس هفتگی خود به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: روابط ایران و افغانستان طی ۱۰ سال گذشته گسترش بی سابقه ای یافته و سفر اخیر حامد کرزی به تهران به تحکیم هر چه بیشتر آن افزوده است.

موسی‎ زی اظهار داشت: روابط افغانستان و ایران در بهترین سطح قرار دارد و در راستای گسترش بیشتر آن حامد‎ کرزی و حسن‎ روحانی در خصوص امضای توافقنامه دوستی در بخش‎ های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توافق کردند.

وی در رابطه با آغاز زمان گفت‎ وگوها در خصوص متن پیمان با ایران گفت: تاکنون زمان مشخص آن تعیین نشده و افغانستان آماده است تا هر چه زودتر این گفت وگوها را با طرف ایرانی آغاز کند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان تصریح کرد: ۲ کشور متعهد به گسترش این روابط در قالب امضای پیمان دوستی هستند و ما تلاش می‎ کنیم با تمام همسایه‎ ها از جمله جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه ای داشته باشیم و در بخش‎ های ترانزیتی و اقتصادی همکاری‎ ها را بیش از پیش گسترش دهیم.

موسی‎ زی همچنین از ایجاد بزرگترین دانشگاه اسلامی توسط کشورهای سازمان اسلامی در افغانستان خبر ‎ داد و افزود: بانک توسعه اسلامی متعهد به ساخت این دانشگاه شده است.

به گفته موسی‎ زی این توافق در کشور « گینه‎ نو» ، در کنفرانس سازمان کشورهای اسلامی صورت گرفته و قطعنامه نیز در پشتیبانی از روند صلح افغانستان در این کنفرانس تصویب شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان افزود: سازمان کشورهای اسلامی نیز برای حفظ دستاوردهای ۱۰ سال گذشته در افغانستان تاکید کرده اند و بر ادامه همکاری با دولت افغانستان نیز تصریح شده است.

وی از گفت وگوهای همه جانبه حامد کرزی رئیس‎ جمهور افغانستان با مقامات هندوستان صحبت کرد و افزود: ۲ کشور توافق کرده اند که از نیروهای افغان حمایت بیشتری صورت گیرد و همکاری‎ های دفاعی و امنیتی خود را در قالب پیمان استراتژیک نیز توسعه دهند.

به گفته موسی‎ زی، هندوستان تعهد کرده که بورسیه‎ های نظامی به نیروهای افغان را بیشتر کنند.

وی در رابطه با امضای پیمان امنیتی کابل واشنگتن گفت: افغانستان خواهان امضای پیمان امنیتی با آمریکاست اما برای عملی شدن توصیه های لویه جرگه مشورتی تاکید دارد و پس از دریافت ضمانت از سوی آمریکا در این رابطه پیمان را امضا خواهند کرد.

موسی‎ زی افزود: آمریکا بزرگترین همکار افغانستان است و با وجود آن باید ضمانت کند که دیگر به منازل افغان ها وارد نمی‎ شوند و مردم این کشور در امنیت به سر می‎ برند.