به گزارش پارس به نقل از ایسنا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، سه شنبه (۱۲ آذر) اعلام کرد که دولت آقای اوباما به شدت با تصویب تحریم های جدید مخالف است، حتی اگر این تحریم ها با تاخیر به اجرا درآید.

او مدی شد: « اگر ما در حال حاضر این تحریم ها را تصویب کنیم حتی آن طوری که گفته می شود فورا به اجرا گذاشته نشود، ایرانی ها و شرکای بین المللی ما این طور برداشت خواهند کرد که ما با سوءنیت مذاکره کرده ایم. »

جی کارنی ادعا کرد: « وضع تحریم جدید در مقطع فعلی حل و فصل مسالمت آمیز این مساله (مناقشه اتمی) را تضعیف خواهد کرد. این اقدام به ایران بهانه خواهد داد که مفاد توافقنامه را به نفع خود تغییر بدهد. »

با این حال، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه که از مفاد توافقنامه ژنو خشنود نیستند، گفته اند که قصد دارند به زودی طرحی تحریمی تازه ای را علیه ایران تدوین کنند.

سنای آمریکا هم اکنون در تعطیلات بسر می برد ولی سناتور ها از روز دوشنبه آینده به واشنگتن باز خواهند گشت.

سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفته است که تحریم های مورد نظر او اهرم فشار تازه ای برای دولت آمریکا در مذاکرات خواهد بود و موفقیت واشنگتن در مذاکرات را « بیمه خواهد کرد. »
این در حالیست که بعضی از مقام های ایرانی هشدار داده اند که در صورت تشدید تحریم ها، روند مذاکرات متوقف خواهد شد.

انتظار می رود که سناتور منندز و سناتور جمهوریخواه مارک کرک در هفته آینده طرحی را پیشنهاد کنند که در صورت تصویب دولت آمریکا را موظف می کند هر ماه با دلیل برای کنگره مشخص کند که ایران به تعهدات خود در توافق شش ماهه اش پایبند است و در هیچ « فعالیت تروریستی» علیه آمریکا در جهان فعالیت ندارد.