به گزارش پارس ، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز چهارشنبه خود نوشت:

*تعبیه ابهام عمدی در توافق ژنو برای انکار حق غنی سازی ایران!

محافل غربی می گویند آمریکا و غرب در مذاکرات ژنو بر گنجاندن برخی ابهامات عمدی در متن توافق اصرار داشته اند. هشام ملحم پژوهشگر امور آمریکا در واشنگتن در این باره گفت: ابهامی عمدی در توافق ژنو گنجانده شد. ایران می خواهد بگوید از حق غنی سازی به طور کلی کوتاه نیامده است. با توجه به اینکه دو طرف درباره گنجاندن یا خودداری از درج عبارت حق غنی سازی به توافق نرسیدند، ابهام عمدی ایجاد شد زیرا اگر قرار بود هر دو طرف به اصرار خود ادامه دهند، ممکن بود این عبارت کل مذاکرات را به شکست بکشاند. بنابراین توافق کردند که سخن صریحی در این باره گفته نشود اما هر کس تفسیر خود را از آن بیان کند.

ملحم در مصاحبه با العربیه افزود: مسأله مهم برای آمریکا و متحدانش وجود ۲۰۰ کیلو اورانیوم با غنای بالا بود که قرار شد طی ۶ ماه آینده خنثی شود. روزنامه فرانسوی لیبراسیون نیز به نقل از برونو ترتره عضو بنیاد مطالعات استراتژیک فرانسه، به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران را انکار کرد و گفت: چنین حرفی اشتباه است. توافق، حق ایران را به رسمیت نشناخته است چرا که به رسمیت شناختن حق غنی سازی می توانست به دو چیز منجر شود. اگر این حق به طور رسمی ثبت می شد تهران می توانست با هر گونه محدودیت برنامه غنی سازی مخالفت کند و به خصوص این سابقه بدی را برای تمام دولت های عضو معاهده NPT به وجود می آورد که به الزامات آن پایبند هستند. با وجود تردیدها، آمریکایی ها نیز این چالش را کاملاً درک کرده بودند. در عوض برای اولین بار مقدماتی درج شده است تا ایران عملاً یک برنامه غنی سازی داشته باشد.

شبکه دولتی انگلیس بی بی سی نیز در تحلیلی مدعی شد: عدم گنجایش صریح عبارت « شناسایی کننده حق غنی سازی اورانیوم» در ایران و توسط ایران این امکان را به جان کری وزیر خارجه آمریکا و سنگین وزن ترین بازیگر گروه ۵+۱ داده که بگوید در سند ژنو چیزی به عنوان « حق غنی سازی» برای ایران گنجانده نشد. از سوی دیگر پذیرش غنی سازی ۲۰ درصد و عدم ذکر توقف غنی سازی ۵ درصد عملاً برای دولتمردان ایران این امکان را داده که بگویند پس حق غنی سازی به رسمیت شناخته شد. شاید به دلیل همین ابهامات و موقتی (۶ ماهه) بودن توافق است که تحلیلگران غربی نسبت به دشوارتر شدن مذاکرات اصلی هشدار می دهند. در این باره خبرگزاری فرانسه از قول سوزان مالونی عضو مؤسسه بروکینگز نوشت: تحلیل گران از توافق موقت بنیادین واشنگتن با ایران برای مهار برنامه هسته ای این کشور در ازای لغو تحریم ها استقبال کرده اما هشدار دادند مذاکرات برای دستیابی به یک توافق قطعی دشوارتر نیز خواهد بود.

« کنت پولاک» عضو ارشد مرکز سیاست خاورمیانه « سابان» موسسه « بروکینگز» نیز گفت قابل قبول است که فکر کنیم ایران و جامعه بین المللی اکنون می توانند بر روی یک توافق کامل ظرف شش ماه آینده فعالیت بکنند اما باید این مساله را هم بدانیم که این اقدام ها بسیار دشوارتر از این توافق تازه خواهد بود. وی هشدار داد: پیچیدگی ها بزرگتر هستند و امتیازهایی که دو طرف درخواست خواهند کرد بسیار عذاب آورتر خواهد بود. این گزارش می افزاید: یک مسئله مهم باقیمانده، مقاومت ایران درباره حق غنی سازی اورانیوم است. پولاک گفت: چنانچه تهران بر ایستادگی در مورد اصول - خصوصا حق آن برای غنی سازی و لغو تمامی تحریم ها - اصرار ورزد، ممکن است پیشبرد مذاکرات غیرممکن شود.

البته بیان دقیق و درست اظهارات پولاک این است که اگر آمریکا بر محروم سازی ایران از حق غنی سازی (طبق NPT) اصرار ورزد پیشبرد مذاکرات غیرممکن می شود. جان کری در جریان کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای انگلیسی خود خاطرنشان کرده است: پس از حصول توافق، موقت کار دشوار بر سر برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران تازه شروع شده است. اکنون واقعا بخش مشکل کار شروع می شود. وی بلافاصله پس از اعلام توافق در مصاحبه با خبرنگاران گفت ایران حق غنی سازی را ندارد و توافق چنین حقی را به رسمیت نشناخته است! این در حالی بود که دکتر ظریف تصریح کرد توافق نامه حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و وزیران خارجه روسیه و فرانسه نیز این اظهارات ظریف را تأیید کردند.

*طفره وزیر خارجه انگلیس از توضیح درباره صدها کلاهک اتمی اسرائیل

وزیر خارجه استعمار پیر انگلیس گفت شاکله اصلی تحریم ها در توافق ژنو حفظ شده و من با توجه به سابقه فریبکاری ایران، نگرانی ها را درک می کنم! ویلیام هیگ این سخنان را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی عنوان کرد و این در حالی است که رژیم فرتوت انگلیس، ضرب المثل و مجسمه فریبکاری در دنیاست. وی ضمن سخنانی که به گزارش مذاکرات ژنو برای اعضای پارلمان انگلیس اختصاص داشت، گفت: اگر این توافق صورت نمی گرفت تحریم های ایران کاهش نمی یافت، اما در عوض برنامه هسته ای ایران به پیشرفت خود ادامه می داد و محدودیتی هم برای نزدیک شدن به ظرفیت ساخت بمب ایجاد نمی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس انگلیس، هیگ اظهار داشت: هنوز شاکله اصلی تحریم ها دست نخورده باقی مانده که از جمله آنها، تحریم نفت و گاز، بانک مرکزی و دیگر بانک های ایرانی است. هیگ گفت: تنها ۷ میلیارد دلار در اختیار تهران قرار می گیرد که با توجه به اینکه هم اکنون ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد پول ایران مسدود است، این رقم ناچیز است. این پول در طول ۶ ماه در اختیار ایران قرار می گیرد و این طور نیست که به یکباره آزاد شود. یکی از نمایندگان با توجه به مواضع بنیامین نتانیاهو، پرسید ارزیابی ها در مورد اقدام یکجانبه و احتمالی اسرائیل چیست و چه اقدامی برای جلوگیری از تضعیف این توافق از سوی اسرائیل صورت گرفته است. هیگ در پاسخ گفت: ما در طول مذاکرات در تماس دایم با اسرائیل و از جمله نخست وزیر بنیامین نتانیاهو بودیم و به نظر من بسیار حائز اهمیت است که با توجه به سابقه « فریبکاری» ایران نگرانی های کسانی را که به دیده تردید به این توافق می نگرند، درک کنیم!

شایان ذکر است در این جلسه جک استراو عضو پارلمان و وزیر خارجه اسبق انگلیس به ویلیام هیگ به خاطر توافق ژنو تبریک گفت و با اشاره به تجربه خود و بیانیه سعدآباد که به شکست انجامید اظهار داشت: در آن دوره تندروها در تهران و واشنگتن به یکدیگر خوراک می دادند و در نتیجه بیانیه سعدآباد شکست خورد. این سخن گزاف در حالی است که بیانیه سعدآباد و توافقات بعدی تا دو سال و نیم برقرار بود و پیمان شکنی طرف های اروپایی و آمریکا موجب شد تا ایران به دو سال و نیم تعلیق پایان دهد. با این حال وزیر خارجه استعمار پیر به جای اینکه از بدعهدی و بی صداقتی جبهه خود عذرخواهی کند، ایران را متهم به تندروی می کند.

در جلسه پارلمان انگلیس یک نماینده دیگر گفت: نتانیاهو همین دیروز می گفت که بمب اتم در زمره خطرناک ترین سلاح های جهان است، در حالی که اسرائیل چند صد کلاهک هسته ای دارد. چه اقداماتی برای بازداشتن اسرائیل از حمله در این توافق در نظر گرفته شده است؛ هیگ در پاسخ گفت « هیچ نشانه ای از اراده واقعی برای خدشه دار کردن این توافق نمی بینم. » او در عین حال متعرض تسلیحات هسته ای اسرائیل نشد! اهانت وزیر خارجه انگلیس و انتساب ماهیت فریبکارانه رژیم متبوع خود به ایران در حالی است که چند روز بیشتر از توافق ژنو نمی گذرد.

*وعده ۱۰۰ روزه منطق کارشناسی نداشت

« اصل کار دولت در ارائه وعده ۱۰۰ روزه به مردم اشتباه بود؛ اینکه فرصت ۱۰۰ روزه تعیین شود، هیچ تحولی در مسائل اقتصادی رخ نمی دهد، زیرا برای این کار به فرصتی بیش از این ها نیاز است؛ بنابراین، اینکه در این مدت به گونه ای برخورد شده که آثار و نتایج آن برای مردم محسوس بوده باشد، چنین نشده و مردم همچنان به میزان تورم، بیکاری، فضای کسب و کار و سرمایه گذاری می نگرند و تفاوت زیادی با گذشته نمی بینند» سایت تابناک با بیان این مطلب نوشت: در دوران تبلیغات انتخابات، رئیس جمهور کشور وعده ای داد که با دیگر وعده های دولت های گذشته و حتی با رقبای انتخاباتی خود فرق داشت. دکتر روحانی وعده تحول اقتصادی در ۱۰۰ روز را داد و در دوربین شبکه یک تلویزیون، با اشاره به برنامه دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات کشور گفت: راهکارهای کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است؛ بنابراین، ما می توانیم با این برنامه و در فرصتی کوتاه، شاهد تحول اقتصادی باشیم.

تابناک می نویسد: آنچه از تحولات اقتصادی کشور و دیدگاه های کارشناسان اقتصادی برمی آید، هنوز رویداد خاصی در زندگی مردم رخ نداده و روند قیمت ها همچنان رو به رشد بوده و نه تنها کاهشی در کالاهای اساسی صورت نگرفته، بلکه بهای برخی اقلام به صورت چشمگیری افزایش داشته است. در این باره دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به تابناک گفت: اصل کار دولت اشتباه بود؛ این که فرصت ۱۰۰ روزه تعیین شود، هیچ تحولی در مسائل اقتصادی رخ نمی دهد، زیرا برای این کار به فرصتی بیش از این ها نیاز است؛ بنابراین، اینکه در این مدت به گونه ای برخورد شده که آثار و نتایج آن برای مردم محسوب بوده باشد، چنین نشده و مردم همچنان به میزان تورم، بیکاری، فضای کسب و کار و سرمایه گذاری می نگرند و تفاوت زیادی با گذشته نمی بینند.

وی افزود: در این ۱۰۰ روزه، اگر دولت هنر کند، می تواند نقایص و کاستی ها را شناسایی کرده و بداند گیر کار کجاست و این را شفاف اعلام کند؛ یعنی شناخت درستی از وضعیت موجود داشته باشد، ولی اینکه انتظار داشته باشیم در این فرصت، تغییرات محسوس و ملموس باشد، ادعای بیهوده ای است.

*اقتصاددان آمریکایی: دلار در حال احتضار است

یک اقتصاددان آمریکایی، نقش دلار در جهان به عنوان یک ارز پشتیبان را رو به زوال و قلدری مالی این کشور را رو به پایان دانست. دکتر پل کریگ رابرتس، ستون نویس و سردبیر سابق « وال استریت ژورنال» و « بیزینس ویک» در تحلیلی نوشت: « نقش دلار به عنوان ارز پشتیبان رو به پایان است؛ امری که از پایان امپریالیسم مالی و قلدری مالی آمریکا حکایت دارد. » به گزارش پرس تی وی، کریگ رابرتس خاطرنشان کرد: اجتناب فزاینده بسیاری از کشورهای جهان از دلار، به منظور مهار عدم موازنه تجاری، طرح چین برای کاهش بیشتر ارزش دلار و توجه آن به استفاده از یوآن در قرارداد آتیه (فیوچرز) نرخ نفت در « بورس آتیه شانگهای» نشان دهنده سطح تنزل موقعیت دلار به عنوان ارز پشتیبان است.
این اقتصاددان آمریکایی می افزاید: « ضربه به دلار، افزون بر ضربات ناشی از برون مرز سپاری شغل ها و شرط بندی های فاش شده، شکل گرفته از مقررات زدایی مالی، مبین آن است که اقتصاد آمریکا رو به پایان است. »

« بانک خلق چین» روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد، این کشور دیگر از روند افزایش ذخایر ارزی خارجی خود سودی کسب نمی کند. ژو شیائو چوان در مقاله خود در توضیح اصلاحات اخیر مطرح دولت چین نوشته است، مقامات مالی « به طور اساسی» به مداخله معمول در بازار ارز پایان خواهند داد و دامنه تجارت و مبادلات روزانه یوآن را وسعت خواهند بخشید. کریگ رابرتس در تحلیل خود نوشت: « همزمان با ورود دلار به حالت احتضار، بانک نابسامان مرکزی آمریکا (فدرال ریزرو) و جانیان وال استریت پیش فروش طلا در بازارهای کاغذی را افزایش خواهند داد و باقیمانده طلای غرب را به دستان آسیا هدایت خواهند کرد. »