به گزارش پارس به نقل از فارس، « در برنامه من علاوه بر برنامه های میان مدت برای حل مشکلات برنامه کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه وجود دارد… »

این بخش هایی از گفت و گوی حسن روحانی در برنامه با دوربین پیش از انتخابات است، جایی که کاندیدای آن روزهای انتخابات و رئیس جمهور این روزهای ایران به مردم وعده داده بود که برنامه ای ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… دارد.

امروز، روز صدم فعالیت دولت فرا رسیده است و قرار است رئیس جمهور فردا شب درباره عملکرد ۱۰۰ روزه دولتش به مردم گزارش بدهد.

اما این تمام اتفاقات صد روز گذشته درباره ماجرای وعده ۱۰۰ روز روحانی! نیست، این وعده از همان روزهای اول دولت حاشیه هایی را ایجاد کرد که هیچگاه دولتی ها آن را جدی نگرفتند.

روحانی وعده حل ۱۰۰ روزه مشکلات را داد یا گزارش؟ !

حسن روحانی به عنوان اولین برنامه تبلیغاتی اش در رسانه ملی ۷ خرداد سال جاری مقابل دوربین برنامه ای با اسم « با دوربین» قرار گرفت و درباره برنامه هایش برای اداره کشور با مردم سخن گفت.

در آخرین بخش این گفت و گوی ۳۰ دقیقه ای روحانی از سیاست های خود برای رفع مشکلات اقتصادی حرف زد و گفت: در برنامه من علاوه بر برنامه های میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه وجود دارد.

کاندیدای آن روزهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما می توانیم در یک زمان کوتاه، تحول اقتصادی در کشور بوجود آوریم و در این دوره تحول اقتصادی، با ایجاد تنفس به کارخانه ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، این معضلات را حل کنیم.

این اظهارنظر رئیس جمهور در هفته های منتهی به موعد برگزاری انتخابات، یک وعده انتخاباتی تلقی می شد که شاید ضمانت اجرایی آن، تنها با پیروز شدن روحانی محقق می شد.

پس از برگزاری انتخابات و برگزیده شدن حسن روحانی، وعده حل ۱۰۰ روزه مشکلات فوری کشور که از سوی روحانی مطرح شده بود بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

آیا روحانی حرفش را تغییر داد؟ /" در ۱۰۰ روز اول گزارش می دهیم! "

اولین نشست خبری رئیس جمهور پس از تحلیف رسمی، در ۱۵ مرداد ماه برگزار شد و روحانی در کسوت رئیس جمهور به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

در این میان یکی از سوالات، روحانی را وادار به اظهارنظر درباره وعده صد روزه اش کرد.

رئیس جمهور با اشاره به وعده ۱۰۰ روزه خود گفت: همانطور که قبلا گفته بودم، همکاران بنده در صد روز اول به مردم درباره وضعیت اقتصادی کشور گزارش خواهند داد؛ البته این به آن معنی نیست که برخی رسانه ها گفته بودند دولت می خواهد در صد روز اول تنها گزارش بدهد بلکه کارها در صد روز اول ادامه خواهد داشت و اقداماتی هم انجام خواهد شد و ارائه گزارش به مردم یکی از کارهای دولت خواهد بود.

این اظهارنظر روحانی زمزمه ها را درباره اینکه « دولت بر ارائه گزارش عملکردش بیشتر تاکید دارد تا حل مشکلات ضروری در ۱۰۰ روز» تائید کرد.

روحانی در روز ابتدایی پس از تشکیل دولت خود و پس از تجدید میثاق با آرمان های امام (ره) دوباره ماجرای تعهد ۱۰۰ روزه خود را یادآوری کرده و گفت: وعده می دهیم که طبق وعده های قبلی حتماً طی ۱۰۰ روز اول و حتی کوتاه تر از آن اقدامات ضروری و فوری را برای رونق بخشی اقتصادی و حل مشکلات انجام دهیم و ماحصل آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

البته این تنها روحانی نبود که از ایجاد تحول ۱۰۰ روزه در زندگی مردم سخن می گفت، برخی از نزدیکان و معاونان روحانی نیز از ایجاد تحول در یکصدمین روز دولت و معیشت مردم خبر می دادند.

نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی در برنامه نگاه یک در ۲۷ مرداد ماه سال جاری درباره اقدامات ۱۰۰ روزه دولت برای بهبود شرایط معیشت مردم گفت: در ۱۰۰ روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم، کابینه جدید قصد ایجاد تغییرات در زندگی معیشتی مردم دارد.

وی ادامه داد: اصلاح نظام بودجه ریزی کشور به عنوان یکی دیگر از راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی مردم مورد توجه است.

این اظهارات نشان می داد که دولتی ها خیلی جدی به دنبال تحقق وعده ۱۰۰ روزه خود برای بهبود شرایط مردم هستند، اما در روزهای بعد سخنان دیگری به گوش رسید.

« رئیس جمهور گزارشی از وضعیت کشور ارائه خواهد کرد» ، « گزارش دولت از اقدامات ۱۰۰ روزه اش» تیترهایی بود که بیشتر در رسانه ها و سخنرانی های اطرافیان رئیس جمهور به چشم می خورد.

همه چیز حکایت از آن داشت که رئیس جمهور قرار است در پایان ۱۰۰ روز از فعالیت دولتش به مردم گزارش دهد.

هر چه بیشتر به زمان پایان مهلت ۱۰۰ روزه نزدیک شدیم حرف های روحانی و یارانش، نه تنها رنگ و بوی بهبود شرایط را نمی داد بلکه در برخی موارد جامعه را نیز نگران می کرد.

« خزانه خالی» است و دولت « بدهکار» !

حسن روحانی در چهارمین کنگره خانه کشاورز از بدهی های دولتش سخن گفت.

رئیس جمهور که بدهکاری ها را میراث دولت قبل خواند، تصریح کرد: گفته می شود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی (در زمینه کود) از گذشته داریم و دیدیم دولت گذشته الحمدالله ارث های خوبی برای ما گذاشته است.

این پایان اظهارات روحانی درباره بدهکاری دولت و خالی بودن خزانه نبود.

رئیس جمهور، در ۲۲ مهره ماه برای شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید به مهمترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران رفت.

روحانی در دانشگاه تهران تنها به ارائه موضوعات مربوط به دانشگاه بسنده نکرد و حرف را به مشکلات اقتصادی نیز کشاند و درباره مشکلات دولتش گفت: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با یک خزانه خالی و انبوه بدهکاری روبرو بوده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در گزارش هفته گذشته یک صندوق در دولت اعلام کرد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است؛ این فقط یک صندوق است و در همان زمان صندوق دیگری نیز گفت ما بیش از این از دولت طلب داریم.

روحانی اضافه کرد: این ۱۰۰ هزار میلیارد فقط گوشه ای از بدهکاری های دولت است اما این دولت با امید کامل و اعتماد به مردم، عقلانیت، تدبیر و کلید همت شما فرهیختگان و اندیشمندان و با استقامت ملت ایران به تعبیر مقام معظم رهبری از این پیچ به خوبی عبور خواهد کرد.

بدهکاری و خالی بودن خزانه که از زبان شخص اول دولت بیان شد واکنش های مختلفی را از قالیباف تا وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد برانگیخت.

« علی طبیب نیا» وزیر اقتصاد و دارایی دولت نیز برای تفسیر اظهارات رئیس جمهور با بیان اینکه منظور روحانی درباره خزانه خالی چیز دیگری بوده، گفت: خزانه تعریف خاص خود را دارد و منظور حسابی است که منابع و مصارف دولت، ضبط می شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد که صندوق توسعه ملی بالای ۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

اما این تنها رئیس جمهور نبود که با اظهاراتش امید مردم را برای بهبود شرایط در ۱۰۰ روز اول کمرنگ می کرد، برخی از وزرا و مسئولان دولتی نیز با اظهارنظرهای خود وعده ۱۰۰ روزه برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی را تحت تاثیر قرار می دادند.

قیمت خودرو پائین نمی آید، مسکن مهر نداریم، مواد غذایی هم گران می شود!

وزیر صنعت معدن و تجارت دولت روحانی درست در زمانی که مردم امید داشتند با تدبیر دولت تدبیر و امید، قیمت خودرو کاهش پیدا کند آب پاکی را روی دست مردم ریخت و در یک نشست خبری، کاهش قیمت خودرو را منتفی دانست و گفت: کاهش قیمت خودرو را نباید انتظار داشته باشیم بلکه ممکن است برخی خودروسازان بخواهند افزایش قیمت هم بدهند.

این اظهارات وزیر صنعت معدن و تجارت در کنار خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه دولت افزایش برخی اقلام خوراکی نظیر قیمت گوشت مرغ را طبیعی می داند، یا اعلام بانک مرکزی مبنی بر افزایش برخی مواد غذایی مورد نیاز مردم، امید کم شدن قیمت مواد خوراکی در ماه های آینده را ناامید کرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید نیز از سوی دیگر، موضوع تعطیلی طرحی را پیش کشید که در سال های گذشته رویای خانه دار شدن بسیاری از مردم را محقق کرده بود.

وی در اولین روز آبان ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگارانی که زمزمه تعطیلی مسکن مهر را شنیده بودند، گفت: این خانه سازی ها در ظاهر به نفع مردم است اما در واقع گرفتار کردن دولت های آینده و مردم است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنده در برنامه اولیه خود نیز اعلام کردم که دولت جدید به تعهدات قبلی پایبند است اما مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود.

این اظهارات وزرای دولت و رئیس جمهور شاید با نام « دولت تدبیر و امید» میانه ای چندانی نداشت.

سیاست خارجی، کلید بازگشایی اقتصادی

از همان روزهای ابتدایی دولت، رئیس جمهور و دولت مردانش تاکید داشتند که با بازگشایی گره کور معضل هسته ای ایران و غرب، مسائل اقتصادی نیز رونق خواهد گرفت و به مرور فعالان اقتصادی می توانند در راستای بهبود اوضاع کشور گام بردارند.

دولتی ها در ماه های گذشته سعی داشتند با ارتباط دادن موضوع معیشت مردم با مساله سیاست خارجی، بر این موضوع تاکید کنند که بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم هاست و تحریم ها نیز با گره گشایی در مساله سیاست خارجی حل خواهد شد.

دیروز و پیش از پایان صدمین روز آغاز به کار دولت، خبر توافق ایران و کشورهای ۵+۱ در صدر اخبار رسانه های ایران و جهان قرار گرفت و تیم هسته ای ایران اولین گام را برای برداشتن تحریم ها برداشت.

رئیس جمهور نیز در نشست خبری خود پس از توافق هسته ای میان ایران و ۵+۱ با خطاب به فعالان اقتصادی گفت: از امروز دیگر نوبت شما است و دولت مسیر را هموار کرده و از این پس کوشش باید آغاز شود.

با توجه به این اظهارات رئیس جمهور باید امیدوار بود که دیگر حرف هایی درباره خالی بودن خزانه و طبیعی بودن گرانی ها از دولت تدبیر امید شنیده نشود.