«محسن افشانی» بعد از پخش ویدئوی جدیدش با اسلحه و چاقو، در توجیه رفتارش گفته که اسلحه موجود در این ویدئو، غیرواقعی بوده است اما با وجود این ادعا، با فاصله اندکی پلیس او را دستگیر کرد و «افشانی» روانه زندان شد. اما چرا لازم است در مقابل پخش چنین ویدئوهایی موضع‌گیری کنیم و تماشای این ویدئوها می‌تواند چه عوارضی برای نوجوانان و جوانان ما داشته باشد؟

یک تجربه آموزنده

پیش از پرداخت به موضوع تماشای چاقو و اسلحه گرم در ویدئوها، ابتدا باید به سراغ تجربه‌ای قدیمی‌تر برویم. تجربه‌ای که به واسطه بررسی‌ها و مطالعات متعدد ابعاد مختلف آن برای ما روشن‌تر است. از وقتی که افراد تصور می‌کردند نمایش سیگار در فیلم‌ها اشکالی ندارد، زمان زیادی نمی‌گذرد اما آرام آرام مطالعات نشان داد که حتی نمایش سیگار کشیدن به صورت خنثی هم می‌تواند به ترغیب سیگار کشیدن نوجوانان و جوانان منجر شود. به عنوان مثال سازمان بهداشت جهانی در گزارشی در سال 2014 اعلام کرد تماشای سیگار کشیدن در فیلم‌ها در سیگاری شدن حدود 37 درصد جوانان نقش دارد. علاوه بر آن، در صورتی که برای تماشای فیلم‌هایی که سیگار کشیدن در آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، محدودیت سنی گذاشته و برای کودکان و نوجوانان منع شود، در آینده می‌توان سالانه از حدود یک میلیون مرگ ناشی از عوارض سیگار جلوگیری کرد. اما توجه به این تجربه چه کاربردی در موضوع ویدئوی «محسن افشانی» دارد؟

چاقوکشی خطری در کمین نوجوانان

بر مبنای تجربه سیگار و نقش تماشای آن در استفاده از آن به ویژه در نوجوانان، می‌تواند ما را مجاب کند که نمایش چاقو و اسلحه حتی در قالب شوخی، نیز می‌تواند تاثیری مشابه در تشویق این گروه سنی در استفاده از چنین وسایلی داشته باشد. به ویژه که پیش از این، نقش محصولات نمایشی خشن در تقویت چنین رفتارهایی در مطالعات متعددی تایید شده است. یادمان باشد طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از 60 درصد قتل‌ها در ایران با سلاح سرد انجام می شود و هر چند هفته یک بار اخبار مربوط به چاقوکشی در نزاع بین نوجوانان و زخمی یا کشته شدن آن‌ها به صدر اخبار می‌آید.

3 توصیه به والدین در قبال پربازدید شدن چنین ویدئو‌هایی

با توجه به همه این نکات، ما به عنوان والدین در قبال ویدئوهایی از این دست چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

1- اول از همه از انتشار و پخش این ویدئوها خودداری کنیم. تصور نکنیم که صرف تایید نکردن چنین رفتارهایی از سوی ما می‌تواند تمامی عوارض چنین رفتارهایی را از بین ببرد.

2- اگر می‌دانیم که فرزندمان این ویدئو و موارد مشابه را تماشا کرده است، سعی کنیم با او صحبت کنیم و البته طی این گپ و گفت مطمئن شویم فرزندمان از برخورد نیروی انتظامی در این خصوص مطلع است.

3- در آخر یادمان باشد چاقو، قمه، پنجه بوکس و موارد مشابه در دست نوجوانان می‌تواند در چشم به‌هم‌زدنی به وسیله جرح یا حتی قتل تبدیل شود، چرا که ویژگی‌های مغز در دوره نوجوانی، آن‌ها را در قبال رفتارهای تکانشی به شدت آسیب پذیر می‌کند.

نرگس عزیزی