به گزارش پارس به نقل از مهر، آرزو دهقانی مدیر روابط عمومی اورژانس کشور به آمار حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۱۹۸۷ مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شده است. گزارشهای اورژانس کشور از آمار مصدومان شب چهارشنبه آخر سال، نشان می دهد بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دیده اند در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال قرار داشته اند. همچنین به لحاظ تفکیک جنسیتی نیز، جنس مذکر حدود ۳.۵ برابر جنس مونث آسیب دیده است. از همین رو، مسئولان و دست اندرکارا از والدین تقاضا دارند که در هنگام تهیه وسایل آتش بازی بی خطر فرزندانشان را همراهی نمایند.

والدین می بایست به این نکته توجه داشته باشند که در سال گذشته ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کرده اند. لذ، مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محلهایی که مطمئن هستید، خریداری کنید.

همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمکهای اولیه در دسترس باشد. مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

به گفته مدیر روابط عمومی اورژانس کشور، در سال گذشته ۴۷.۹ درصد حین بازی با مواد محترقه و ۲۶.۲ درصد در حین عبور به صورت عابر پیاده و یا حین تماشا دچار حادثه شده اند.

دهقانی با عنوان این مطلب که استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، تاکید کرد: حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند، رخ دهد، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس از مکانهایی که از مواد محترقه در آن استفاده می شود، دوری کنید.

زخم، پارگی و بریدگی شایعترین نوع آسیب این حوادث بوده و سوختگی درجه یک و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند. همچنین، بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست (۳۸.۳ درصد) و چشم (۲۳.۷ درصد) بوده است.

دهقانی در ادامه چند توصیه ایمنی برای هموطنان داشت و افزود: شما می توانید از عینکهای محافظ یا حداقل عینکهای طبی خود استفاده کنید و حتی الامکان در منزل بمانید. بقایای مواد آتش بازی را سریعا جمع آوری نکنید. حتما ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزد و سپس دفع کنید. در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده نمود. حتما قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

وی از کودکان و نوجوانان به عنوان اقشار آسیب پذیر نام برد و گفت: استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته و سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت. از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیر زمین، محل کار و… جلوگیری کنید.

دهقانی همچنین چند توصیه دیگر داشت و افزود: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداًً خودداری کنید. مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید. هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد. هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید. از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری نمایید. از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است، خودداری کنید. از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش گیر خودداری شود. از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و… بر روی آتش خودداری شود. از سوزاندن وسایلی چون کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن خودداری نمایید. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگهای عمومی پرهیز کنید. از برپایی آتشهای حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید.

به گفته مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، آسیبهای ناشی از حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته منجر به اعزام تیمهای امدادی اورژانس ۱۱۵ بر بالین ۵۹۵ نفر از هموطنان شد که تکنسینهای اورژانس پیش بیمارستانی ۱۸۹ نفر از مصدومین را در محل درمان و پس از ارائه خدمات پزشکی به مصدومان، ۴۰۳ نفر را جهت دریافت مراقبتهای تخصصی بیشتر به مراکز درمانی منتقل نمودند.