به گزارش پارس نیوز، 

محمد سرشار مدیر شبکه کودک تلویزیون (پویا و نهال) امروز یکشنبه نهم تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» درباره انتقادات مطرح شده نسبت به پخش آگهی‌های تبلیغاتی از این شبکه توضیح داد: پخش آگهی‌های بازرگانی از تمام شبکه‌ها، دست مدیران شبکه نیست و کوتاه‌ترین دخل و تصرفی در آن‌ها هم با جریمه مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط باید از نمایندگان مجلس بخواهیم که زمان تعیین بودجه سالیانه برای سازمان صداوسیما حتماً پخش آگهی‌های بازرگانی از شبکه‌هایی که مختص گروه سنی کودک و نوجوان است را ممنوع کنند چراکه صداوسیما طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است برای تأمین هزینه‌های خود ناگزیر از پخش آگهی‌های تبلیغاتی است.

سرشار ضمن اشاره به اهم انتقادات در زمینه پخش تبلیغات تأکید کرد: اساسًا ما ملاحظات تربیتی جدی در این زمینه داریم. کودکان زیر ۶ سال اساساً تفاوت میان برنامه‌های عادی و تبلیغات بازرگانی در حال پخش از شبکه را متوجه نمی‌شوند و به‌نوعی همه چیز را باور می‌کنند و هر آنچه نمایش داده می‌شود را از والدین خود می‌خواهند. بر همین اساس هم در خیلی از کشورها برای گروه سنی زیر ۶ سال آگهی تبلیغاتی پخش نمی‌شود.

وی افزود: برای گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال هم ملاحظات بسیاری باید لحاظ شود و به‌عنوان مثال از تبلیغ مستقیم و یا تشویق کودک به استفاده از تلفن همراه و ارسال مستقیم پیامک باید جلوگیری شود.

مدیر شبکه کودک در ادامه از ورود معاون سیما به بحث تبلیغات بازرگانی خبر داد و گفت: اخیراً آقای میرباقری در این زمینه ورود کرده و محدودیت‌هایی ابلاغ کرده‌اند که ان‌شالله وقتی این ابلاغیه به بخش بازرگانی سازمان برسد حتماً شاهد تغییر رویکرد در این زمینه خواهیم بود.

سرشار در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سوال مجری درباره ممنوعیت پخش کارتون «تن تن» هم بیان کرد: این مجموعه محصول دوره‌ای است که اروپایی‌ها به استعمار علاقه داشتند و این رویکرد آن‌ها روحیه خودباوری را در ملت‌های دیگر زیر سوال می‌برد و به همین دلیل از تلویزیون پخش نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به حساسیت گروه‌های مختلف نسبت به پخش آثار مرتبط با کودکان عنوان کرد: رسیدن به حد وسطی که معیارهای فرهنگی را رعایت کند سخت است.

مدیر شبکه کودک در پایان درباره حاشیه تبریک تولد برخی چهره‌های سیاسی در این شبکه هم توضیح داد: هر چیزی ظرفی دارد که اگر از آن خارج شود ممکن است سوال ایجاد شود. مثلاً وقتی یک پویانمایی را یک بزرگسال ببیند شاید بخندد. یکی از کارهایی که سال گذشته انجام شد تبریک تولد بچه‌ها در شبکه بود و بعد مهمترین چهره‌ای هم که آن روز به دنیا آمده بود نیز همراه با تولد کودکان اطلاع رسانی می‌شد که چهره‌هایی مثل غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله مصباح یزدی و چند نفر از شهدا را شامل می‌شد. مساله این است که جریان‌های سیاسی با حوزه تربیتی آشنایی ندارند و دنبال مستمسک می‌گردند در حالی که ما بیشتر سعی می‌کنیم حرف کارشناسان تربیتی را در این حوزه‌ها بشنویم تا جریان‌های سیاسی را.