به گزارش پارس نیوز، 

مخاطبان سوژه‌ای با عنوان (توهین وقیحانه بهنوش بختیاری به اسلام) مطرح کردند و از ما درخواست کردند تا این موضوع را پیگیری کند.

در این درخواست آمده است: بهنوش بختیاری در اقدامی نابخردانه در صفحه اینستاگرام خود ویدئویی از نماز خواندن همراه سگ گذاشته است که آن سگ به پر و پای نمازگزار می‌پیچد و بعد او را می‌لیسد و عملا عبادت نماز که یکی از مهم‌ترین احکام اسلامی است را به سخره گرفته است و سعی در ترویج سبک زندگی غربی و عادی سازی سگ بازی کرده و یک تصویر کاریکاتوری از اسلام به نمایش گذاشته است.

متاسفانه حاشیه امن سلبریتی‌ها، برای برخی توهم این را ایجاد کرده که می‌توانند دین اسلام را آن هم در یک کشور اسلامی به مسخرگی بگیرند. قسمت تلخ ماجرا این است که این بازیگر معلوم الحال در کسوت مجری کودکان در صدا و سیما و الگوی نسل آینده این سرزمین مشغول به کار بوده است. ما امضاء کنندگان این مطلب از دادستانی می‌خواهیم مسامحه نکند و به عنوان مدعی العموم ورود کند و همچنین صدا و سیما در انتخاب این فرد جهت فعالیت در آن سازمان تجدید نظر نماید.

بهنوش بختیاری در ادامه انتشار این تصویر نوشته است:

این فیلم عجیب منو مجذوب خودش کرد...

باور کنید این فیلم رو فقط به منظور ترویج محبت گذاشتم...

درود به مسلک این بانوی بزرگوار که سر نمازش هم از محبت غافل نمیشه... عید فطر مبارک تمام مسلمانان به معنی واقعی انسان.

اما موضوع ۳ نکته قابل توجه دارد. اولی موضوع نگاه و اظهارنظر غیرتخصصی چهره‌های شناخته شده و به اصطلاح سلبریتی است که برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد، دومی بحث شرعی مربوط به نگهداری حیوانات علی الخصوص سگ و سوم نگاه اسلام به موضوع نگهداری از حیوانات.

نکته اول: اظهارنظر غیرتخصصی سلبریتی‌ها به هر موضوعی: این روزها با گسترش ابزار و وسایل رسانه‌های جمعی، هر شهروندی می‌تواند برای خود یک رسانه داشته باشد که سلبریتی‌ها هم مستثنی از این قاعده نیستند و اتفاقا برای به دست آوردن دنبال کنندگان بیشتر دست به کارهای عجیب و غریب هم می زنند که یکی از آنها واکنش به مسائل و موضوعاتی است که هیچ تخصصی در آن ندارند.

به عنوان مثال بهنوش بختیاری با انتشار این ویدئو و اظهار اینکه خواسته محبت را ترویج کند، نشان داده که اتفاقا درباره مسائل مربوط به دین خود یعنی اسلام شناخت اولیه را ندارد. چون سگ در دین اسلام نجس است و اگر ما معتقد به این دین هستیم نمی‌توانیم به صورت گزینشی از آن بهره برداری کنیم و موارد شرعی را به صلاح دید خود به کار ببریم. حالا این موضوع را تعمیم بدهید به موارد سیاسی و اجتماعی و... که سلبریتی‌ها هر وقت دلشان بخواهد و بدون داشتن دانش و آگاهی اظهارنظرهایی می‌کنند که گاه منجر به ایجاد هزینه‌های بیشتری می‌شود.

نکته دوم: درباره موضوع نگهداری حیوانات در دین اسلام ما روایات بسیاری درباره نگهداری از حیوانات داشته‌ایم. از جمله آنکه حضرت رسول (ص) پرورش و مراقب از سه حیوان را موجب آبادی و رونق اهالی خانه دانسته‌اند و آن حیوانات عبارتند از گربه، کبوتر و خروس. همچنین نگهداری حیوانات در منزل شامل نفقه دادن، خوراک دادن، طعام دادن و بهداشت درمانی را نیز از منظر دین اسلام، شامل شده و بر آن تأکید فراوان شده است.

ضمن اینکه مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است. بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد است، مکروه نیست اما آن سگ همچنان نجس است.

نجاست سگ یعنی اینکه که بدن سگ و همه اجزائش حتی اجزائی که در آنها روح وجود ندارد مانند مو، پنجه،‌ ناخن و تمام رطوبت‌های آن، نجس است. سگ عین نجاست است، از این رو امکان پاک شدنش وجود ندارد و با هیچ کدام از مطهرات نمی‌توان آن را پاک کرد. در این صورت زمانی که زن نمازگزار سگ را در آغوش می‌گیرد یکی از اصول بدیهی شرایط نمازگزار مبنی بر طهارت را زیر سوال برده و بر اثر نجسی لباس که در اثر تماس با سگ اتفاق افتاده، نماز وی باطل خواهد بود.

چنین مواردی که از اصول دین به شمار می‌رود جزو مسائل و مواردی نیست که با اظهارنظر شخصی افراد قابل تغییر باشد و ما بخواهیم تعبیر خود از از موارد و شرایط مختلف را به اصول کلی تعمیم داده و آن را دستخوش تغییر کنیم که اگر چنین چیزی قابل امکان بود تا به حال چیزی از اصل دین باقی نمانده بود.

نکته سوم: موضوع مهم دیگری که این روزها هجمه بسیاری به آن وارد می‌شود، مربوط به تقابل دین اسلام با نگهداری و مراقبت از حیوانات است. کما اینکه این خانم بازیگر نیز در انتهای مطلب خود آورده است فیلم را به منظور ترویج محبت قرار داده است. همانطور که اشاره شد، موضوع نجاست سگ به هیچ ارتباطی با عدم محبت به این حیوان ندارد و ما روایات بسیاری در باب محبت به حیوانات داریم.

طبق روایات ائمه ما رفتار بسیار مناسبی با حیوانات داشته و به‌کرات مردم را به مهربانی با حیوانات توصیه کرده‌اند. دین اسلام نه‌تنها به ما اجازه حیوان آزاری نداده بلکه به رفتار مناسب با حیوانات و طبیعت سفارش کرده است.

کما اینکه سعدی برگرفته از یکی از روایات در باب دوم گلستان گوید: یکی در بیابان سگی تشنه یافت بـرون از رمـق در حیاتش نیافت کله دلـو کرد آن پسندیده کشِ چو حبل اندر آن بست دستار خویش به خدمت میان بست و بازو گشاد سگ ناتوان را کمی آب داد خبـــر داد پیغمبر از حال مرد که ایزد گناهان او عفو کرد.