به گزارش پارس نیوز، 

سال‌هاست در موسیقی ایرانی فعالیت می‌کند، اما حالا یکی دو سالی است دور دور اوست و هر خبر و نظری از او به صدر اخبار موسیقی می‌آید؛ بی‌حاشیه است و کار خودش را می‌کند و همین باعث شده میله‌های نمودار محبوبیت او روز‌به‌روز ارتفاع بیشتری بگیرند. در این پس‌زمینه، او هر کاری می‌کند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، خواه برگزرای کنسرت رایگان در یکی از بوستان‌های تهران باشد، خواه انتشار آلبومی تازه و خواه شیطنت و بازی با کودک خردسالش فربد.

همین ویدیویی را می‌گوییم که معتمدی با آن از خیلی‌ها دل برد جایی که فربد را به روی دوش داشت و با یک بازی ساده پسرش را از خنده به ریسه انداخته بود. بله، حالا معتمدی در موقعیتی قرار دارد که همه دوست دارند تهیه‌کننده آلبوم‌هایش و برگزارکننده کنسرت‌هایش باشند و تیتراژ مجموعه‌های تلویزیونی‌شان را به او بسپارند. این موقعیت استثنایی از وقتی ایجاد شد که او، پیش از همایون شجریان که ایده برگزاری کنسرت رایگان در سطح شهر را مطرح کرده بود توانست آن را اجرایی کند. پس از آن، خواندن برای چند تیتراژ شنیدنی مثل سریال «لحظه گرگ و میش» و فیلم «تختی» و همچنین حضور گرم و دلنشین‌اش در برنامه خندوانه که نشان داد او چه تسلطی بر موسیقی ایرانی دارد و از این تسلط هیچ پلی به تبختر و نگاه از بالا به پایین نزده است، بر محبوبیتش افزود.

معتمدی حالا در آستانه دو اتفاق دیگر ایستاده است؛ نخست گل‌کردن آلبوم تازه‌اش «حالا که می‌روی» که دیروز از آن رونمایی شد و نیز برگزاری کنسرتی با بلیت‌های ارزان‌قیمت که با هشتگ #هنر_برای_همه داغ شده است و قرار است آخر همین ماه در تهران برپا شود.

اختتامیه بهار با کنسرت ارزان

بدیهی بود که حالا و پس از برگزاری کنسرت رایگان، معتمدی نمی‌توانست به‌راحتی، کنسرت‌هایی مثل دیگران با بلیت‌های چند صدهزار تومانی برگزار کند. او می‌بایست این شیب را ملایم طی می‌کرد تا به چشم نیاید. همین‌طور هم شده و بلیت‌های تازه‌ترین کنسرتش، با ارقام ۲۵ تا ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. فراتر این‌که، این کنسرت، خیریه خواهد بود و عواید حاصل از آن قرار است صرف یاری به سیل‌زده‌های کشور شود. برای اجرای معتمدی، که در واپسین روز خرداد در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه خواهد رفت و به نوعی اختتامیه بهار است از همین حالا می‌شود استقبالی چشمگیر را پیش‌بینی کرد، چون که معتمدی قرار است همه آثار معروف اخیرش، چون «آرام من»، «حالا که می‌روی»، «تختی»، «سیانور» و... را در این کنسرت اجرا کند.

تصمیم او برای ارائه بلیت‌های ارزان‌قیمت و نیز اختصاص عواید برگزاری کنسرت، طبعا روی بازار کنسرت‌ها تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

2070409_151

پختگی سال‌ها پس از لطفی و علیزاده

در میانه دهه ۸۰ وقتی محمدرضا لطفی، پس از سال‌ها به کشور بازگشت، هوادارانش خیال‌های متعددی در سر می‌پروراندند؛ مثلا این‌که او دوباره زوج طلایی لطفی ـ شجریان را احیا و با اجرا‌هایی جدید آثار خاطره‌انگیز دهه شصت موسیقی ایرانی را یادآوری کند. لطفی، اما خیال دیگری در سر می‌پروراند. او بر خواننده‌ای جوان متمرکز شده بود و دنبال تجارب دیگرگونی بود. کسی که آن روز‌ها بین نوازنده‌های گروه همنوازان شیدا می‌نشست، با دست راستش یک گوش را می‌پوشاند و آوازش را بلند می‌خواند، محمد معتمدی بود؛ سی‌وچندساله و کم‌سابقه در سطح اول موسیقی ایران. او بعد‌ها با حسین علیزاده هم همکاری کرد و آنجا هم اتفاقا جایگزین ضلع مهم علیزاده ـ شجریان شد.

پس از همکاری با این دو آهنگساز بزرگ موسیقی، او با آهنگساز‌های موفق دیگری هم همکاری کرد و بسیار پر کار بود. حالا، اما تازه‌ترین آلبومش یعنی «حالا که می‌روی»، پس از همه این تجارب او را به اوج کار خودش رسانده است. حالا او به جایی رسیده که هوادار به معنای واقعی کلمه دارد؛ از آن‌ها که ماه‌ها پس از انتشار پیش‌خبر انتشار یک آلبوم منتظر انتشارش می‌مانند و وقتی هم منتشر شد تا ماه‌ها با قطعات آن روزشان را شب می‌کنند. «حالا که می‌روی» هم حاوی قطعات بسیارشنیده شده و محبوب است و هم حنجره معتمدی را در اوج پختگی خود به نمایش گذاشته است.

شگفتی در نشست خبری

اتفاقا دیروز نشست خبری انتشار این آلبوم تازه برگزار شد. نشست در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد و علاوه بر معتمدی، محمدمهدی سیار (شاعر)، فرید سعادتمند (آهنگساز)، احسان خداپرست (قائم‌مقام مرکز مأوا که زیر مجموعه سازمان اوج است) و شاهد صادق‌پور (تهیه‌کننده) آلبوم موسیقی «حالا که می‌روی» هم حضور داشتند.

معتمدی حتی پیش از آنکه برای کنسرت ۲۹ خردادش به دنبال شگفت‌زده‌کردن مخاطبانش باشد، در همین نشست برای آن‌ها برگی رو کرد تا هم شگفت‌زده‌شان کند و هم برای کنسرت آماده. در حالی که چندان مرسوم نیست خواننده‌ها در نشست‌های خبری بزنند زیر آواز، او خیلی صمیمی و به‌ناگهان بخشی از قطعه حالا که می‌روی را برای خبرنگار‌ها اجرا کرد و حالا ویدئوی این بخش از نشست هم در حال دست‌به‌دست‌شدن است.

محمد معتمدی در این نشست با ابراز خوشحالی از انتشار این آلبوم گفت: از زمانی که ما سه نفر می‌خواستیم کار مشترکی انجام بدهیم تا امروز مسیر زیادی را طی کردیم. تنها جایی که نخواست در کار اعمال نظر کند و به ما اجازه داد کار را با دست باز آغاز کنیم مجموعه مأوا بود. مجموعه حالا که می‌روی برگرفته از اصالت موسیقی ایرانی، اما با فضای موسیقی جدید امروز است. در واقع این اثر موسیقی ایرانی به‌روز شده است. ما دوست داشتیم با موسیقی اصیل ایرانی کاری کنیم که مخاطب عام را درگیر یک آلبوم کنیم.

معتمدی همچنین در پاسخ به سوالی که خبرنگار ایسنا درباره طرح برگزاری کنسرت ارزان‌قیمت معتمدی مطرح شده پرسید، گفت: بخشی از پیام‌هایی که برای من می‌آید این است که آقای معتمدی خیلی طرفدارتان هستیم، اما (به دلایل اقتصادی) نمی‌توانیم به کنسرت شما بیاییم. این پیام‌ها مثل پتک روی سر ما کوبیده می‌شود. مدت‌ها است دنبال راهکاری در این زمینه هستم. در این شرایط بد اقتصادی هم می‌توان کاری کرد مردم بتوانند به کنسرت بیایند. در این شرایط می‌توانیم تدابیری بیندیشیم تا سالن‌هایی که کمتر استفاده می‌شود برای کنسرت مورد استفاده قرار بگیرد و با جذب اسپانسر می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. من تلاش می‌کنم برای عید امسال این طرح را پیاده کنم، اما بعید می‌دانم به اجرای صحنه‌ای این آلبوم برسد. برای کنسرت حالا که می‌روی باید شرایط را آماده‌سازی کنیم. بازار موسیقی اقتصادی دارد که نمی‌توانیم آن را به هم بزنیم، اما می‌توانیم کار‌هایی انجام بدهیم. منتهی برای برگزاری کنسرت ارزان‌قیمت نیست.

این حرف آخر معتمدی نشان می‌دهد حرکت او به سمت برگزاری کنسرت‌های ارزان، هیجانی و از روی احساسات نیست و او مناسبات اقتصادی بازار اجرای صحنه‌ای موسیقی در ایران را درک کرده است.