به گزارش پارس نیوز، 

سیما تیرانداز درباره حواشی مالی برخی از پروژه های سینمایی و نمایش خانگی اظهار داشت: به نظرم در این قضیه بازیگران و عوامل هیچگونه تقصیری ندارند و پولی را هم که دریافت می کنند حق مسلم آنان است. مثلاً تصور کنید من بازیگر بروم حساب بانکی تهیه کننده پروژه را چک کنم و بعد از اطمینان از سلامت پول وی با آن کار قرارداد ببندم در صورتی که این حرف مضحک و خنده دار است. در چنین اتفاقاتی به نظرم ایراد از سیستم قضایی است که نمی تواند جلوی این افراد را بگیرد و نباید به بازیگران و عوامل خرده گرفت.

وی افزود: ضمن اینکه بازیگران و عوامل عمر و انرژی خود را در پروژه ها می گذارند و این دستمزد کوچکترین حق آنان است. هر چند اکثر همکاران ما در حال حاضر دستمزد واقعی خود را نمی گیرند و در همین حال برخی ها نیز شرایط به مراتب بدتری دارند و پس از گذشت چند ماه همچنان باید به دنبال حق و حقوق خود از تهیه کنندگان باشند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا دستمزد بالای برخی بازیگران به مسئله فساد مالی پروژه ها ارتباطی دارد یا خیر گفت: نمی توان این مسئله را به نحوه جمع آوری سرمایه یک پروژه مرتبط دانست. در واقع مسئله دستمزد بالای بازیگران موضوعی نیست که به تازگی به وجود آمده باشد و از مدت ها پیش نیز وجود داشته است. به عنوان مثال بازیگری و حتی یکی از عوامل پشت دوربین روی بورس است و خواهان بسیاری نیز دارد. طبیعی است که وقتی کارگردانی بخواهد با آن فرد همکاری کند تهیه کننده نیز با بالا بردن رقم قرارداد سعی در راضی کردن وی داشته باشد. در اینطور مواقع و آن هم تنها در برخی پروژه های خاص رقم دستمزد بالا می رود و این امر انکارناپذیر است.

بازیگر فیلم های «پاداش سکوت» و «شکلات داغ» در ادامه افزود: به نظرم خانه سینما می تواند دستمزد بازیگران و عوامل را درجه بندی کند. به عنوان مثال فردی که از سابقه بیشتری برخوردار است و همچنان کارگردانان بسیاری برای همکاری با وی مشتاق باشند باید هم دستمزد بالاتری نیز بگیرد. یا مثلاً مدیوم تلویزیون نیز در پرداخت دستمزدها قانون و مناسبات خود را داراست. اگر چه در حال حاضر ما بازیگرانی داریم که با سابقه کمتر مبالغ بیشتری دریافت می کنند. من به هیچ وجه مخالف دستمزد بالای بازیگران نیستم زیرا اعتقاد دارم قطعاً آن فرد لیاقت دریافت چنین مبالغی را دارد. در این میان عده معدودی نیز هستند که بعد از توافق با تهیه کننده بر سر دستمزد، زیر برگه قراردادشان را امضاء می کنند و سپس از مبالغ پایین دستمزدها گله مند می شوند. وقتی شما به یک مبلغ خاص راضی می شوید و برگه قرارداد را نیز امضاء می کنید نباید بعدها به این قضیه اعتراضی نیز داشته باشید زیرا خواسته خودتان بوده و به اجبار کسی نیز زیر بار بازی در آن پروژه نرفته اید.

تیرانداز در پایان گفت: متأسفانه در میان برخی همکاران سینما و تلویزیون مقداری بی انصافی وجود دارد. شما ببینید حرفه سینما به شکلی نیست که من بیایم و اعتراض کنم چرا به کاری دعوت نمی شوم بلکه باید شما را بخواهند و تمایل به همکاری داشته باشند. نکته اصلی این اتفاق به این برمی گردد که گاهی ما یادمان می رود به جای عیب گذاری و گلایه و شکایت از دیگران مقداری حرفه ای تر رفتار کنیم و به کارمان نگاه منطقی تری داشته باشیم. اگر بازیگری مشغول کار است و دستمزد خوبی نیز می گیرد قطعاً این مسئله به رضایت شخص کارگردان و تهیه کننده مربوط می شود و دلیل دیگری ندارد.