به گزارش پارس نیوز، شب گذشته در پنجمین روز از سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، در تالار وحدت منوچهر صهبایی به اجرای چند قطعه مشهور از آهنگسازان ایران وجهان پرداخت. منوچهر صهبایی در بخشی از این اجرا گفت: من در سالن‌های بزرگ اجرای کنسرت داشتم، اما همیشه این احساس را دارم که جای من اینجاست و در اینجا بهترین برنامه‌ها را اجرا کرده ام. می‌دانم که شما هم علاقمند هستید لحظه‌های بیشتری را در این سالن بگذرانید. به همین علت، والس شوستاکوویچ را که سراسر احساس قلبی و به مصداق سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند است، دوباره اجرا می‌کنیم.» در سانس دوم تالار وحدت دستان هنرمند ایرلندی بر پیانوی تالار وحدت نشست.

 

 

 

از اعتراض حمید عسگری به مشکلات سالن رودکی تا حضور آقای وزیر

 

در تالار رودکی گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو اولین گروهی بود که به اجرا پرداخت. در این برنامه گروهی ۱۰ نفره به اجرای قطعات موسیقی با شیوه آکاپلا پرداختند.

اردیبهشتی‌ها به رهبری حمید عسگری در سانس بعدی آمدند تا کولاک کنند، اما مشکلات آکوستیک آن باعث شد صدای رهبر گروه را در آورد. حمید عسگری ضمن خوشامدگویی به تماشاچیان گفت: «شاید متوجه شده باشید که آکوستیک سالن برای این نوع اجرا مناسب نیست، ولی با این حال اجرایمان را در این سالن قرار دادند و ما نیز چاره‌ای جز قبول کردن نداشتیم. البته همکارانمان تلاش زیادی کردند که مشکلات آکوستیک سالن را برطرف کنند، ولی نقص‌های سالن همچنان به قوت خود برپا هستند».

 

از اعتراض حمید عسگری به مشکلات سالن رودکی تا حضور آقای وزیر

جرا‌های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس تهران نیز با کنسرت گروه موسیقی روشنا به پایان خود رسید.

سالن حوزه هنری، اما، علاوه بر میزبانی موسیقی اقوام میزبان یک مهمان ویژه هم بود. سید عباس صالحی دیشب به تماشای اجرای گروه موسیقی اقوام «نجوای کتول» پرداخت.

گروه موسیقی فولکلور «نجوای کتول» استان گلستان با نواختن دایره، نی و اجرا نوروزخوانی وارد سالن سوره حوزه هنری شدند.

سید عباس صالحی در بخشی از مصاحبه‌های خود با خبرنگاران بیان داشت: «موسیقی اقوام و نواحی به نحوی بخشی از هویت رنگین کمانی ما است. موسیقی اقوام به اعتباری که رنجها، شادیها، زخم‌ها و خیزش اقوام را در طول تاریخ نشان میدهند، در کلام و نوا نیز تاریخ ایران را در هویت اقوام نشان میدهند»

سانس اول حوزه هنری به گروه «حاوا» رسید. تا لالایی خوانی قشقایی آرامشی باشد بر سالن حوزه هنری، در این سانس روین بهمنی لالایی خوان قشقایی لالایی با یاد فرهاد گرگینپور نوازنده پیشکسوت موسیقی قشقایی که آبان ماه از دنیا رفته بود، اجرا کرد.

ا

از اعتراض حمید عسگری به مشکلات سالن رودکی تا حضور آقای وزیر

در سالن سیف الله داد «یک موسیقیدان دردربار قاجار» در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. مستند «یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار» حاصل ۱۰ سال تحقیق گروه تحقیقات هنر‌های قاجاری است که با محوریت زندگی «لومر» ساخته شده است.

فیلم مستند «دوکمانچه» به کارگردانی بهمن کیارستمی نیز به نمایش در می‌آمد. در توضیح این فیلم آمده است: دو کمانچه، شنیدن دو کمانچه است بر دو چهره‌ی متفاوت. یکی با امید به آینده، با توانایی در انعطاف دادن نوای سازی کهن با حال و هوای موسیقی زمان خود، در تلفیق ریتم‌های الکترونیک و موسیقی جاز با کمانچه، جایگاهی مناسب و با رضایت از خود دارد. دیگری اما، مردی از اهالی بندر ترکمن، نومید و ناراضی از شرایط خویش، با به میراث داشتن نوای سازی کهن از گذشتگان، از ناکامی‌ها و موانع بر سر راهش برای کسب وضعیتی در خور آنچه که برای خود متصور است، سخن می‌گوید.»

 

از اعتراض حمید عسگری به مشکلات سالن رودکی تا حضور آقای وزیر

فیلم مستند «قطار مسیر ۶۰» به کارگردانی کتایون جهانگیری ساعت ۱۸:۳۰ روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در سالن سیف الله داد خانه سینما نمایش داده شد. این مستند در نگاهی، به وقایع حوزه موسیقی در دهه اول انقلاب می‌پردازد و تحولات آن دوره از تاریخ موسیقی ایران را بازگو می‌کند.