کمک‌های اولیه در خانه تکانی بسیار مهم است.. در هنگام خانه تکانی ممکن است گرفتار حوادثی چون سقوط از نردبان، لیز خوردن، برق گرفتگی و سوختگی با مواد شیمیایی شویم بنابراین لازم است آمادگی لازم جهت مواجهه با این حوادث را داشته باشیم که در این مطلب از پارس نیوز با این کمک های اولیه آشنا خواهید شد.

خطرات خانه تکانی منزل

خانه تکانی یکی از رسوم رایج ما ایرانی‌ها قبل از آغاز سال جدید است. در روزهای پایانی سال اکثر ما به دنبال راه‌هایی برای سرعت بخشیدن به نظافت منزل و تمیز کردن همه بخش‌های خانه هستیم.

اما در این میان استفاده از شوینده‌های شیمیایی، اسپری‌های تمیزکننده و همچنین قرار گرفتن در شرایط خطرناک برای تمیز کردن کابینت‌ها و نصب پرده‌ها می‌تواند خطراتی جدی برای سلامت ما ایجاد کند. اما مهم‌ترین خطراتی که در خانه تکانی با آن مواجه می‌شویم، چیست در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین خطرات خانه تکانی آشنا شوید.

  • مسمومیت با مواد شیمیایی و شوینده و آفت‌کش‌ها
  • سقوط از نردبان
  • لیز خوردن
  • برق‌گرفتگی
  • سوختگی با مواد شیمیایی
  • بریدگی و خونریزی
  • کمردرد
  • اگزما

همچنین در پارس نیوز بخوانید : عوارض شوینده‌ها در خانه‌تکانی را جدی بگیرید

آموزش کمک های اولیه برای حوادث خانه تکانی

در صورتی که به هر دلیلی در زمان خانه تکانی با مشکلات تنفسی، بریدن پوست، افتادن از بلندی و حوادث مختلف روبرو شدید، بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و با به‌کارگیری کمک‌های اولیه اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید.

آموزش کمک‌های اولیه پزشکی در زمان مسمومیت با بلع مواد شیمیایی

یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که اکثر ما برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام از آن استفاده می‌کنیم، سفیدکننده‌ها هستند. خطرات مواد شوینده در زمان خانه تکانی را باید جدی بگیرید. در صورتی که با بلع مواد شیمیایی و سفیدکننده‌ها مسموم شده‌اید، باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • استفراغ را تحریک نکنید؛
  • چیزی نخورید؛
  • با آب فراوان دهان خود را بشویید؛
  • به مکانی با هوای تازه و تهویه مناسب بروید؛
  • لباس‌های تنگ را درآورید؛
  • چند نفس عمیق بکشید؛
  • در صورتی که علائم تشدید شد، هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.

آموزش کمک‌های اولیه بعد از استنشاق مواد شیمیایی

«سفیدکننده» ماده‌ای بسیار سمی است که استنشاق بوی آن می‌تواند موجب سوزش ریه و سیستم تنفسی شود. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از شوینده‌های شیمیایی و سفیدکننده‌ها حتما هواکش را روشن کنید و درب و پنجره‌ها را باز کنید.

سوزش بینی، دهان و گلو و درد قفسه سینه از عوارض قرار گرفتن در معرض سفیدکننده‌ها است. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید سفیدکننده‌ها را با سایر شوینده‌ها ترکیب کنید، زیرا این کار موجب ایجاد گاز کشنده کلر می‌شود. برخورد سفیدکننده با دست نیز می‌تواند موجب سوختگی پوست و ایجاد جوش‌های قرمز دردناک روی پوست شود.

در صورت بلع سفیدکننده‌ها به صورت اتفاقی ممکن است فرد با مشکلاتی نظیر درد قفسه سینه، سوزش دهان و گلو، مشکل در صحبت کردن و به ریختن ضربان قلب مواجه شود. مسمومیت با سفیدکننده می‌تواند منجر به کما شود.

بنابراین هرگز سفیدکننده را در جایی که کودکان به آن دسترسی دارند، قرار ندهید. در ادامه می‌توانید با کمک‌های اولیه در زمان استنشاق مواد شیمیایی آشنا شوید.

  • درب و پنجره‌ها را باز کنید
  • دست و صورت فرد را با آب خنک بشویید.
  • فرد را به مکانی با فضای باز و اکسیژن کافی منتقل کنید.
  • قفسه سینه مصدوم را به‌آرامی ماساژ دهید.
  • از خوراندن غذا یا آب به فرد مصدوم اجتناب کنید.

نکات قابل توجه:

در خانه تکانی هرگز وایتکس را با جوهر نمک ترکیب نکنید زیرا از ترکیب جوهر نمک و وایتکس، گاز کلر متصاعد می شود و استنشاق بخار متصاعدشده از این ترکیب، فرد را دچار علائمی مانند آسم، تنگی نفس و خس خس سینه می کند که با درمان دارویی به طور موقت برطرف می شود اما هیچ وقت بهبود کامل حاصل نمی شود و فرد باید همیشه دارو مصرف کند.

توصیه می شود همه افراد در خانه تکانی برای استفاده از مواد شوینده مثل وایتکس و جرمگیرها حتما از ماسک استفاده کنند.

آموزش کامل کمک‌های اولیه در خانه تکانی بعد از بریدگی

یکی از اتفاقاتی که ممکن است در خانه تکانی منزل تجربه کنیم، بریدگی و خونریزی است. به عنوان آموزش کمک‌های اولیه برای پشیگیری از حوادث خانه تکانی و تجربه یک خانه تکانی ایمن باید بدانید بعد از مواجه شدن با بریدگی چطور برخورد کنید و چطور زخم را پانسمان کنید. در ادامه می‌توانید با آموزش کمک‌های اولیه برای بریدگی پوست آشنا شوید.

  • در صورتی که خونریزی شدید است، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.
  • برای پانسمان زخم ابتدا یک دستمال تمیز را روی محل زخم فشار دهید تا خونریزی کاهش پیدا کند.
  • با استفاده از یک دستمال تمیز و باند یا چسب روی زخم را محکم ببندید.
  • بعد از پانسمان فرد مصدوم را بخوابانید و عضو آسیب‌دیده را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا خونریزی کاهش پیدا کند.

آموزش کامل کمک‌های اولیه در خانه تکانی در زمان برق‌ گرفتگی

اگر یکی از اعضای خانواده تان در زمان خانه تکانی دچار برق گرفتگی شد:

  1. خونسردی خود را حفظ کنید.
  2. به مصدوم تا زمانی که جریان برق متصل است، دست نزنید. در برق گرفتگی با ولتاژ بالا تا زمانی که جریان برق قطع نشده حتی نمی توان به مصدوم نزدیک شد زیرا ممکن است در فاصله چند متری نیز به فردی که می خواهد کمک کند برق منتقل شود.
  3. جریان برق را با قطع کردن فیوز یا کشیدن دو شاخه از پریز قطع کنید.
  4. با پوشیدن یک دمپایی لاستیکی و یا استفاده از چند روزنامه برای خشک کردن زمین خیس یا هر چیز غیر رسانا بدن مصدوم را از اتصال به لوازم برقی جدا کنید و او را از محلی که برق در آن وجود دارد دور کنید.
  5. سریع ضربان قلب و نبض مصدوم را کنترل کرده و در صورت عدم وجود نبض ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی را آغاز کنید.
  6. مصدوم را به بیمارستان منتقل کنید و در صورت مشاهده علایم شوک مانند پریدگی رنگ، اختلال نبض، نامنظم شدن تنفس، به هم خوردن دندان ها، سردشدن بدن و بی هوشی هنگام انتقال مصدوم به بیمارستان او را به پشت خوابانده طوری که پاها بالاتر از سر و سر پایین تر از بدن قرار گیرد. دقت کنید در برق گرفتگی شدید نباید هیچ گونه حرکتی به سر و گردن مصدوم داده شود زیرا احتمال آسیب مهره های گردنی و متعاقبا فلج اندام ها در هنگام حرکت بسیار زیاد است.
  7. بدن مصدوم را به وسیله کیسه آب گرم، پتو یا لباس، گرم کنید.
  8. لباس های تنگ مصدوم را که باعث تنگی نفس او می شود، خارج نمایید.
  9. اجازه دهید هوای تازه به مصدوم رسانده شود.

 

کمک‌های اولیه در خانه تکانی در زمان خونریزی شدید

اگر یکی از افراد خانواده دچار حادثه‌ای شد که خونریزی شدید داشت با یک دستمال تمیز روی محل زخم را محکم فشار دهید. چنانچه فرد مجروح فرد بالغی بود از خود او کمک بخواهید و بگویید محل زخم را با دست فشار دهد. شما روی زخم را محکم ببندید. چنانچه سریع عمل کنید و روی زخم را با پارچه‌ای تمیز بپوشانید، از بروز عفونت جلوگیری خواهید کرد. در صورتی که طفل زیر یک سال شما دچار خونریزی شد، روی زخم را با یک دست محکم فشار دهید و سعی کنید با دست دیگر زخم را ببندید. بعد از بستن زخم او را بخوابانید و تا رسیدن نیروهای امداد عضو زخمی را بالاتر از سطح بدن او نگه دارید.

  • خونسردی خود را حفظ کنید و تا زمانی که مصدوم به جریان برق وصل است به او دست نزنید. نزدیک شدن به فردی که دچار برق‌گرفتگی شده، موجب می‌شود تا جریان برق به بدن شما نیز منتقل شود.
  • به سرعت جریان برق یا فیوز را قطع کنید و دوشاخه را از پریز خارج کنید.
  • یک دمپایی پلاستیکی بپوشید و با استفاده از چند روزنامه زمین خیس را پاک کنید و اجسام رسانا را از نزدیکی فرد آسیب‌دیده دور کنید.
  • به سرعت ضربان قلب مصدوم را اندازه گیری کنید و در صورتی که نبض فرد نمی‌زند، سریع ماساژ قلبی بدهید و تنفس مصنوعی را آغاز کنید.
  • در صورتی که فرد نیمه هوشیار است یا هوشیاری خود را از دست داده، هرچه سریع‌تر او را به بیمارستان منتقل کنید.
  • گرم کردن بدن مصدوم با پتو و کیسه آب گرم و درآوردن لباس‌های تنگ می‌تواند به تنفس بهتر مصدوم کمک کند.

کمک‌های اولیه در خانه تکانی در زمان سوختگی

سوختگی چه ساده باشد و چه شدید، فوراً باید سرد شود. سوختگی شدید اگر به مجاری هوا رسیده باشد، می‌تواند مشکلات تنفسی با خود به همراه داشته باشد و زندگی مصدوم را به شدت تهدید کند.

باید مصدوم را در شرایط مناسب قرار داد و نیروهای کمکی را خبر کرد.

بدون اینکه روی سوختگی فشار بیاورید، فوراً طی ۵ دقیقه با ریختن آب سرد، سوختگی را خنک کنید.

طی مدتی که آب روی سوختگی می‌ریزید، لباس های مصدوم را از تنش دربیاورید، به جز آنهایی که به پوست چسبیده اند.

اگر سوختگی خیلی گسترده است یا تاول ها خیلی بزرگ هستند (بزرگتر از نصف کف دست مصدوم)، نوع سوختگی، شدید ارزیابی می‌شود.

اگر مشکل تنفسی دارد، او را در شرایط نیمه نشسته قرار دهید. هر چه سریع تر با نیروهای امدادی تماس بگیرید. تا رسیدن آنها مراقب مصدوم باشید.

اگر سوختگی ساده است، برای کم کردن درد، آب ریختن روی آن می‌تواند پس از ۵ دقیقه هم ادامه داشته باشد. سپس مراقب قسمت سوخته شده باشید و بر روی تاول ها فشار نیاورید.

مراقبت از سوختگی:

اگر قسمت سوخته شده گرم شود، متورم می‌گردد؛ اگر طی ۲۴ ساعته آینده، در آن ناحیه درد احساس شد، سریع به پزشک مراجعه کنید.

کمک‌های اولیه در خانه تکانی هنگام شکستگی

شکستگی:

با توجه به مطالبی که در زمینه چگونگی ارائه کمک های اولیه در انواع شکستگی ها مطالعه کرده اید، اقدام به آتل بندی عضو می کنید اما نمی دانید در آتل بندی چه نکاتی را باید رعایت کرد. در این زمان چه می کنید؟
 
1) هنگام آتل بندی روبه روی مصدوم قرار بگیرید.
2) اگر زخم باز وجود داشت پیش از بستن آتل آن را استریل، پانسمان و بانداژ کنید. اگر شکستگی از نوع بسته بود با استفاده از کمپرس سرد، درد و تورم را کاهش دهید. برای التیام سریع تر تورم، ناحیه را با باندکشی ببندید.
 3) از یک آتل که به اندازه طول عضو آسیب دیده است استفاده کنید. به عنوان یک اصل آتل باید مفاصل بالا و پایین محل شکستگی را بی حرکت کند. برای نمونه در شکستگی استخوان ساعد باید مچ دست و مفصل آرنج را بی حرکت کنید. در شکستگی استخوان بازو باید شانه و آرنج را بی حرکت کنید. در شکستگی استخوان ساق پا باید زانو و قوزک پا را بی حرکت کنید.
 4) سطح آتل را نرم کنید و در صورت امکان در شکستگی های ساعد و ساق در دو طرف محل آسیب دیده آتل را قرار دهید. آتل دو طرفه یا ساندویچی، جلوی چرخیدن اندام را می گیرد.
 5) آتل را در طرفین شکستگی قرار داده و از قرار دادن آتل روی ناحیه شکسته اجتناب کنید.
6) جهت بستن آتل به عضو آسیب دیده باید از باندهای نواری، سه گوش یا یک تکه پارچه مقاوم استفاده کنید. باند را بالا و پایین مفاصل ببندید.
 7) آتل را محکم ببندید اما نه آنقدر محکم که جریان خونی که به اندام می رود قطع شود.
 8) پیش و پس از آتل بندی نبض و حس عضو را بررسی کنید. اگر نبض بعد از آتل بندی قطع شد، آتل را آنقدر شل کنید که بتوانید نبض را لمس کنید.
نوک انگشتان دست و پا را جهت بررسی جریان خون از آتل بیرون بگذارید. با فشردن ناخن به حرکت رفت و برگشت خون زیر ناخن توجه کنید. اگر زیر ناخن سفید رنگ است نشانه عدم جریان خون عضو و سفت بودن آتل است.
 9) پس از بی حرکت کردن اندام در صورت امکان آن را کمی بالا نگه دارید تا فشار خون به ناحیه آسیب دیده کاهش و خونریزی، درد و تورم کم شود. اگر عضو، نبض نداشت از بالا نگه داشتن عضو اجتناب کنید.
 10) در شکستگی های لگن و ستون مهره ها باید مصدوم را روی یک تخته صاف و مقاوم بخوابانید و ثابت نگه دارید.
توجه:
دررفتگی ها و بد شکلی های حاصل از شکستگی اعضا را به هیچ عنوان صاف نکنید. زیرا احتمال پارگی عصب و شریان های اصلی عضو وجود دارد.
استخوان یا مفصل آسیب دیده را در همان وضعیتی که هست ، آتل بگیرید. در شکستگی دست علاوه بر این که عضو را آتل می گیرید بازو را با یک دستمال به گردن آویزان کنید و برای کاهش درد، کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهید.