روغن دنبه برای پوست صاف و درخشان بی نظیر است.اگر شما هم دوست دارید پوستی شفاف و زیبا داشته باشید میتوانید از روغن دنبه استفاده کنید.در این مطلب از پارس نیوز ما شما را با خواصی که روغن دنبه برای پوست دارد آشنا می کنیم.

درگذشته از این روغن به عنوان مرطوب کننده و آبرسان قوی استفاده می‌شده است و برای افرادی که خشکی پوست شدید دارند یا پوستشان دچار آفتاب سوختگی شده است بسیار مفید است.

فواید روغن دنبه برای پوست

چربی و پروتئین اساسی‌ترین سازنده غشا‌های سلولی بدن از جمله پوست هستند و برای تامین انرژی و جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها ضروری می‌باشند.

از روغن دنبه در تولید محصولات آرایشی بهداشتی از جمله صابون، کرم‌های اصلاح یا افترشیو، بالم لب، لوسیون‌ها و ... استفاده می‌شود.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه

مهم‌ترین فواید استفاده از روغن دنبه برای پوست عبارتند از

پیشگیری از خشکی پوست

روغن دنبه حاوی لیپید یا چربی طبیعی است که میتواند به تامین رطوبت زیاد برای پوست خشک موثر عمل کند. لیپید‌ها یکی از اجزای اصلی سازنده غشای سلولی بدن هستند و مسئول رطوبت رسانی به داخل و خارج بافت‌های سلولی پوست محسوب می‌شوند.

لیپید‌ها میتوانند یک سد محافظ و غیر قابل نفوذ روی پوست ایجاد کنند و از بروز عفونت پیشگیری کرده و انعطاف پذیری ساختار سلولی پوست را حفظ نمایند. روغن دنبه به راحتی جذب پوست می‌شود و بدون مسدود کردن منافذ پوستی از خشکی پوست جلوگیری میکند.

ماساژ روغن دنبه روی پوست، احساس چربی ایجاد نمی‌کند، بنابراین نه تنها برای درمان خشکی پوست مفید است، افرادی که پوست چرب دارند هم می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. از آنجا که روغن دنبه ماندگاری بالایی روی پوست دارد، استفاده از آن روزانه یک بار کافی است و حتی در روز‌های سرد و خشک زمستان میتواند با حفظ رطوبت پوست از آن محافظت کند.

جوانسازی پوست

روغن دنبه سرشار از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین‌ای و ویتامین کا است که باعث می‌شوند با اثر مخرب رادیکال‌های ازاد مقابله کرده و مانع از بروز چین و چروک‌های سطحی در پوست شود.

ویتامین‌ای روغن دنبه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت میکند، آسیب‌هایی که از قبل ایجاد شده اند را کاهش میدهد و از تجزیه کلاژن پوست جلوگیری میکند بنابراین تاثیر جوانسازی روی پوست دارد.

با استفاده منظم از روغن دنبه، پوستتان نرم‌تر و درخشان‌تر می‌شود.

پیشگیری از آکنه و کنترل ترشح سبوم

با این که هیچ مدرکی برای این که نشان دهد روغن دنبه به صورت مستقیم از بروز آکنه پیشگیری میکند، وجود ندارد، ولی خاصیت مرطوب کنندگی آن و شباهتی که به سبوم یا چربی طبیعی پوست داد و جذب سریع آن باعث می‌شود که تولید بیش از حد سبوم پوست کنترل شود در نتیجه از بروز آکنه‌های پوستی پیشگیری میکند.

روغن دنبه حاوی اسید‌های چرب اسید استئاریک و اسید اولئیک است که در لایه خارجی پوست و سبوم وجود دارند. این اسید‌های چرب خاصیت نرم کنندگی، مرطوب کننده، احیا کننده و ضد التهاب دارند. اسید استئاریک به ترمیم پوست کمک میکند و انعطاف پذیری پوست را بهبود می‌دهد. اسید اولئیک روغن دنبه کمک میکند تا سایر مواد مغذی بتوانند به عمق پوست نفوذ کنند.

محافظت از آسیب‌های پوستی 

ویتامین دی موجود در روغن دنبه باعث تقویت ژن‌های ضد میکروبی پوست شده و نقش مهمی در پیشگیری از عفونت‌های پوستی دارد. دنبه گوسفندی که در علفزار می‌چرد، اسید لینولئیک مزدوج دارد که با برخی ژن‌های مهار کننده سرطان پوست در ارتباط است.

ترکیب اسید‌های چرب امگا ۳ و مگا ۶ عملکرد محافظتی پوست در مقابل عوامل آسیب رسان خارجی را افزایش میدهد. اسید لینولئیک دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قدرتمندی است که میتواند پاسخ‌های ایمنی و ضد التهاب پوست از جمله اگزما و روزاسه را درمان کند.

خواص روغن دنبه برای مو

روغن دنبه خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد. میزان آنتی اکسیدان موجود در این روغن بالا است و به افرادی که می خواهند لاغر شوند کمک بسیار زیادی می کند. 

از خواص روغن دنبه برای مو می توان به این نکات اشاره کرد که با کمک روغن دنبه می توان موهای صاف و درخشان تری داشت. خوردن روغن دنبه به همراه برنج و.... در طول زمان باعث می شود تا موهای فرد بلند تر و ضخیم تر شود. در طولانی مدت می توان به کمک روغن دنبه از خشک شدن، گره خوردگی و زبر شدن مو خلاص شد. به شیوه های مختلفی می توان روغن دنبه را استفاده کرد، یکی از این راه ها این است که مقداری روغن دنبه را بر روی پوست سر خود بگذارید و بعد از حدود یک ساعت سر خود را با شامپو بشویید و شاهد صافی موهای خود شوید، بنابراین روغن دنبه باعث رشد بهتر موها، از بین رفتن موخوره مو، رفع مشکل خشکی مو، رفع گره خوردگی مو، از بین رفتن زبری مو و درخشان شدن مو می شود.

خواص کلی روغن دنبه

افزایش کلسترول خوب خون

مصرف روغن دنبه کلسترول بد خون را کاهش داده و موجب افزایش کلسترول خوب خون می شود، اما زیاده روی در مصرف آن به خصوص برای افراد کم تحرک به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع، برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا خطرناک است.

کاهش وزن و لاغری

از خواص روغن دنبه ایجاد تناسب اندام و کاهش وزن و لاغری است .به مصرف روغن دنبه برای لاغری تاکید شده است.

تقویت قوای بدن با روغن دنبه

مواد مغذی و ویتامین ها فراوان و اسیدهای چرب گیاهی زیادی در روغن دنبه وجود دارد، به همین دلیل مصرف روغن دنبه سبب تقویت قوای بدن شده و توان بدن را بالا می برد تا بهتر بتواند در برابر بیماری ها مقاومت کند . روغن دنبه سرشار از اسیدهای چربی می باشد که توسط کبد جذب شده و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.

خاصیت ضد افسردگی روغن دنبه

در طب سنتی به خاصیت ضد افسردگی روغن دنبه تاکید شده است.

روغن دنبه برای پاکسازی روده ها

روغن دنبه دارای خواص سم زدا می باشد و با مصرف آن همراه با روغن حیوانی می توان برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده کرد.

درمان شکستگی استخوان

روغن دنبه به استخوان سازی کمک فراوان می کند و استفاده از آن ، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند مفید می باشد و سبب جوش خوردن سریع استخوان ها خواهد شد.

می توان از روغن دنبه در محل شکستگی به صورت استعمال موضعی بهره برد و یا به صورت خوراکی از آن استفاده نمود . از دیگر خواص روغن دنبه پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم است.

روغن دنبه برای شفاف شدن پوست

مالیدن روغن دنبه به صورت سبب شفاف شدن پوست و رفع تیرگی های حاشیه صورت خواهد شد.

از دیدگاه طب سنتی خوردن روغن دنبه برای چه کسانی مفید است ؟

در پاسخ به سوال شما کاربران نمناکی در رابطه با توصیه بوعلی سینا در مورد مصرف روغن دنبه باید بگوییم که مصرف روغن دنبه از دیدگاه بوعلی سینا برای افرادی مفید است که :

1. بدن و سیستم بدنی قوی داشته باشد تا بتواند اثرات روغن حاصل از دنبه گوسفند را حل کند

2. فرد مزاج گرمی داشته باشد تا بتواند دنبه را حل کند.

3. فرد کارهای سنگین و فعالیت های سنگین مانند کشاورزی انجام دهد.

دیدگاه طب سنتی درباره روغن دنبه

طبیعت روغن دنبه گرم است و طبیعت انسان با مواد غذایی گرم سازگار است.

خاصیت ضد افسردگی ، آرامش اعصاب دارد.

برای زیبایی صورت مفید است.

برخلاف روغنهای صنعتی که دارای طبع سرد هستند ، چاق کننده نیست بلکه خاصیت لاغر کننده دارد.

بهتر است با کمی مرزه یا آویشن مصرف شود تا اثرات آن بهتر گردد.

اگر روغن دنبه به روش های صحیح تهیه گردد دارای کمترین مضرات برای بدن می شود مثلا اگر برای گرفتن بوی دنبه ، پیاز و ترکیباتی به آن اضافه کنند ، لزوجت و غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می شود.

باید و نبایدهای مصرف روغن دنبه در طب سنتی و طب جدید

برخی متخصصان و اطبای جدید اعتقاد دارند که چربی های منجمد که به علت کثرت اجزای عرضی به حالت جامد در آمده اند, برای تغذیه مناسب نیست.

بر طبق نظر کارشناسان طب سنتی و پزشکان طب مدرن زیاده روی در مصرف روغن دنبه مضر است و افرادی که دچار بیماری قلبی و عروقی ، چربی خون و کلسترول بالا هستند، باید با تجویز پزشک معالج و با احتیاط روغن دنبه مصرف کنند.  

مصرف روغن دنبه در زندگی مدرن امروزه که افراد تحرک کافی ندارند سبب ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا می شود.

مصرف دنبه سوخته باعث تولید خلط بد در بدن می گردد. 

زیاده روی و مصرف نابجای روغن دنبه، در افرادی که ضعف معده و سوء هاضمه دارند سبب صدمه و آسیب جسمی و روحی شود .

طرز تهیه روغن دنبه بدون بو در طب سنتی

ابتدا مقداری دنبه تازه گوسفندی را به قطعات ریز خرد کنید.

دنبه ها را در آب نمک رقیق به مدت یک شب قرار دهید.

چنانچه در این بخش از سلامت نمناک توضیح داده ایم دنبه ها را آبکش نمایید و در قابلمه ریخته و یک تا دو لیوان آب بسته به حجمش به آن بیافزایید.

قابلمه را روی حرارت ملایم تا آرام آرام داغ گردد.

برای از بین بردن بوی دنبه، مقداری ادویه و مواد خوشبو مثل هل، دارچین، گلاب یا پوست پرتقال و به آن اضافه کنید.

پس از آماده شدن آن را صاف کنید تا شفاف شود.

اگر تفاله مانده از روغن دنبه نسوخته و سیاه نشده باشد،می توانید آن را مصرف نمایید.

بهتر است روغن صاف شده را در یخچال نگهداری نمایید.

روش دوم تهیه روغن دنبه

سه کیلو دنبه گوسفندی ، سه عدد پیاز درشت ، یک لیوان سرکه یا آبلیمو یا آبغوره خانگی یا رب انار خانگی ، یک لیوان گلاب ، 150گرم پوست سیب درختی را همراه یک قاشق چای خوری میخک یا 2 قاشق کاکوتی اصل را با هم چرخ کنید.

مواد ترکیب شده را برای از بین رفتن رطوبت آن روی حرارت ملایم قرار دهید.

پس از ماندن روغن خالص آن را صاف کنید و بگذارید منجمد شود.

پیاز و ترکیباتی که به دنبه گوسفند می افزاییم سبب از بین رفتن بوی بد دنبه می شود و لزوجت و غلظت آن را از بین می برد و مانع رسوب آن می گردد.

سوالات متداول در مورد خواص روغن دنبه برای پوست

چگونه روغن دنبه برای پوست مفید است ؟

روغن دنبه یک چربی حیوانی سالم و سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که به‌عنوان یک مرطوب‌کننده قوی پوست شناخته شده است. این چربی طبیعی سرشار از مواد مغذی، اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند فواید بسیاری برای پوست داشته باشد.

آیا روغن دنبه برای خشکی پوست مفید است ؟

روغن دنبه حاوی لیپید یا همان چربی‌های موجود در پوست سالم است ازاین‌رو می‌تواند در تأمین رطوبت زیاد برای پوست خشک، مؤثر عمل کند. لیپیدها به‌وفور در غشای سلول‌های بدن یافت می‌شوند. آن‌ها مسئول رطوبت­رسانی به داخل و خارج بافت‌های سلولی پوست هستند. لیپیدها یک سد محافظ و درعین‌حال نفوذپذیر روی پوست ایجاد می‌کنند که می‌تواند از عفونت جلوگیری کند و رطوبت، انعطاف‌پذیری و ساختار سلولی پوست را حفظ کند.

۴ مزیت روغن دنبه برای پوست چیست ؟

۱.جلوگیری از خشکی پوست با روغن دنبه ۲.جوانسازی پوست ۳.کنترل سبوم و جلوگیری از آکنه ۴.محافظت در برابر آسیب پوستی