ژل رویال که به آن ژل سلطنتی، شاه انگبین، رویال ژل و ژل زنبور عسل نیز گفته می‌شود، در کنار عسل و گرده گل از مهمترین فرآورده‌های زنبور عسل به شمار می‌رود.شما در این مطلب از پارس نیوز به طور کامل با این ماده مغذی و خواصش آشنا می شوید.

ژل رویال چیست ؟

ژل رویال ماده‌ ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آنها تولید می‌شود. این ماده ژل مانند، خواص بسیاری برای سلامت زندگی زنبور ملکه دارد. البته علاوه بر ملکه، زنبورهای تازه متولد شده نیز از ژل رویال استفاده می‌کنند. آن زنبورهایی که ۳ روز از ژل رویال استفاده می‌کنند، به زنبور کارگر تبدیل می‌شوند. اما زنبورهایی که ژل رویال را به مدت بیشتری مصرف می‌کنند، توانمندتر هستند. حتی برخی برای تبدیل شدن به زنبور ملکه آمادگی دارند.

انسان‌ها نیز از خواص این ماده خوراکی بی بهره نمانده اند. در طب سنتی از خواص شگفت انگیز ژل رویال به وفور استفاده می‌شود. اما در سال‌های اخیر در سایر حوزه‌های درمانی نیز از ژل رویال استفاده می‌کنند.

ترکیبات ژل رویال

ژل رویال ماده ژله مانندی است که حالت اسیدی دارد و عمده ترکیبات آن شامل موارد زیر است:

  • آب 60 تا 70 درصد
  • انواع قندها 9 تا 16 درصد
  • لیپیدها 3 تا 8 درصد
  • پروتئین‌ها 9 تا 18 درصد
  • 3 تا 6 درصد چربی
  • 2تا 3 درصد ویتامین
  • هورمون‌ها و مقادیری از کربوهیدرات، چربی، آمینو اسیدهای آزاد، ویتامین و مواد معدنی

این مقایر در همه جا یکسان نیست و تا حدودی متغییر است که بر حسب موقعیت جغرافیایی، پوشش گیاهی و فصول مختلف تغییر می‌کند.

یکی از ترکیبات فعال در این ماده اسید چربی است به اسم رویالیزین که خواص ضد باکتریایی منحصر به فردی دارد. پپتیدهای موجود در  رویال ژل هم خاصیت ضد باکتریایی موثری دارند.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : خواص عسل برای پوست صورت و بدن

ویتامینهای موجود در ژل رویال مقدار MG/100G
ویتامین A 1.1
ویتامین D 0.2
ویتامینE 5
ویتامین B1 0.1-1.7
ویتامین B2 0.5-2.5
ویتامین B5 اسید پانتونیک 3.6-23
ویتامین B6 0.2-5.5
ویتامین B9 (فولیک اسید) 0.01-0.06
ویتامین B12 0.15
ویتامین C ( اسید اسکوربیک ) 2.0
نیاسین ویتامین B3 4.5-19

طعم و رنگ ژل رویال

رنگ ژل رویال ، زرد کمرنگ  و طعمی ترش مزه دارد. همچنین عطر و بویی تند و شدید دارد. این محصول به تنهایی خوش خوراک نیست و معمولا آنرا با عسل مخلوط می‌کنند مگر اینکه برای موارد درمانی به مقدار کمی مصرف کنند.

کاربردهای کلی ژل رویال

در سابقه تاریخی مصرف این محصول دیده می‌شود که هزاران سال پیش در چین باستان و آسیا به این ماده علاقه‌مند شده و پس از مصرف آن شاهد افزایش شدید انرژی خود بوده اند. مصرف این محصول به تنظیم ریتم خواب کمک کرده و به طور چشمگیری به روشنی و طراوت پوست آنها کمک کرده است.

مکمل رویال ژل حاوی 185 ترکیب فعال است و وجود هورمون هایی مثل تستوسترون ، پروژسترون، پرولاکتین و استرودیول باعث می‌شوند که این مکمل تاثیر بسزایی روی تنظیمات هورمونی بدن داشته باشد. بنابراین نتایج حیرت‌انگیزی روی سلامتی و کارکرد صحیح سیستمهای مختلف بدن دارد.

بسیاری از پزشکان زنان و زایمان برای باروری بهتر استفاده از رویال ژل را پیشنهاد می‌کنند. این ماده همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، عملکرد مغزی را بهبود می‌دهد و برای آرامش و رفع اضطراب و استرس نیز اثرات فوق‌العاده ای دارد.

این ماده ارزشمند کاربردهای دیگری نیز دارد و در بسیاری از ترکیبات آرایشی و بهداشتی مثل کرم عسل، صابون عسل و شامپو عسل مورد مصرف دارد

خواص ژل رویال

۱- تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن

ژل رویال حاوی آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. وجود پروتئین و انواع اسید چرب به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کند. گلیکوپروتئین، دو اسید چرب مهم، انواع ویتامین ب (تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، نیاسین، پیریدوکسین، اسید فولیک و بیوتین) و مواد معدنی در آن وجود دارند. در نتیجه می‌توان گفت که با مصرف این ماده خوراکی نیاز بدن تا حدی رفع خواهد شد.

۲- بهبود سیستم ایمنی، از خواص شگفت انگیز ژل رویال

ژل رویال حاوی انواع آنتی اکسیدان است و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک قابل توجهی می‌کند. وجود این آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شود که بدن در مقابل انواع عوامل عفونی و بیماری زا مقاومت داشته باشد. در ضمن احتمال ابتلای افرادی که ژل رویال مصرف می‌کنند به سرطان کمتر از سایرین است. جالب است بدانید که مصرف آن در زمان همه گیری کرونا افزایش یافته بود. زیرا احتمال ابتلای افراد را به کرونا کاهش می‌داد.

۳- بهبود عملکرد مغز

پژوهشگران و متخصصان علوم اعصاب برای اینکه از تأثیر خواص شگفت انگیز ژل رویال بر عملکرد مغز مطمئن شوند، روی چندین موش آزمایش‌های متعددی انجام داده اند. این مطالعات حاکی از آن بود که مصرف این ماده غذایی مغز و سیستم عصبی را تحریک می‌کند. مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که موش‌های تحت درمان با آن بهتر می‌توانند رسوبات شیمیایی خاصی را در مغز (مرتبط با بیماری آلزایمر) حذف کنند. در نمونه‌های انسانی نیز افرادی که علائم بیماری‌های افسردگی، آلزایمر و پارکینسون را داشته اند، با کندی پیشرفت بیماری مواجه شده اند. به همین دلیل اختلال حافظه افراد آلزایمری و کندی حرکت یا لرزش بیماران پارکینسونی‌ها متأثر از این ماده غذایی تا حدی بهبود یافته است.

۴- درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

مصرف ژل رویال به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال در این فرآیند نقش مهمی بازی می‌کنند. مطالعات حیوانی و انسانی متعددی انجام شده تا تأثیر مثبت آن بر سلامت عملکرد قلب و عروق تأیید شود. برای مثال یک مطالعه انسانی یک ماهه شاهد کاهش 11 و 4 درصدی سطح کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) در افرادی بود که روزانه حدود 3 گرم ژل رویال مصرف می‌کردند. همچنان پژوهش‌های مختلفی در این زمینه انجام می‌شود تا صحت این موضوع تأیید شود.

۵- کاهش علائم یائسگی

خانم‌ها از سنی وارد دوره یائسگی می‌شوند. کاهش سطح هورمون‌ها باعث بروز علائمی مانند گر گرفتگی، پوکی استخوان، بد خوابی و تغییرات خلق و خو باعث آزرده خاطر کردن خانم‌ها می‌شوند. این در حالی است که مصرف این ماده غذایی در کاهش این علائم و بهبود کیفیت زندگی خانم‌ها بسیار مؤثر است.

۶- رفع مشکل ناباروری

یکی از مشکلاتی که درصدی از خانم‌ها با آن رو به رو می‌شوند، ناباروری است. از خواص شگفت انگیز ژل رویال افزایش سطح استروژن و تأثیر قابل توجه در بهبود عملکرد تخمدان‌ها و افزایش احتمال بارداری است. جالب است بدانید که این ماده غذایی تغییراتی در اسپرم و سطح تستسترون به وجود می‌آورد که باعث رفع مشکلات جنسی در آقایان و افزایش احتمال لقاح اسپرم و تخمک در  زمان ارتباط جنسی خواهد شد.

۷- درمان دیابت با خوردن ژل رویال

خواص شگفت انگیز ژل رویال به کمک بیماران دیابتی می‌شتابد. با اینکه عسل یکی از خوراکی‌های شیرین و ممنوعه برای بیماران دیابتی است، این ماده غذایی برای تنظیم سطح انسولین خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر است. بنابراین سطح قند خون این بیماران منظم و متعادل خواهد ماند. به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف مشخص آن را به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند.

۸- بهبود زخم و حفظ سلامتی پوست

از خواص شگفت انگیز ژل رویال می‌توان به نقش آن در ترمیم زخم، سوختگی و خراش اشاره کرد. این ژل اثر آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده دارد. به همین دلیل مصرف آن در تمیز ماندن جای زخم و تسریع رفع آنها مؤثر خواهد بود.

جالب است بدانید که برخی از مطالعات روی خواص شگفت انگیز ژل رویال نشان داده اند که ظرفیت سلول‌های زخم شده بدن در ترمیم یافتن افزایش می‌باید. به همین دلیل به افرادی که در اثر تصادف یا برخی از جراحی‌ها زخم‌های عمیق دارند، مصرف آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که به شادابی و جوانی پوست خود اهمیت می‌دهند، از خواص شگفت انگیز این ماده غذایی در این مسیر بهره مند خواهند شد.

۹- رفع خشکی چشم، از خواص شگفت انگیز ژل رویال

افرادی که بیماری‌های چشمی دارند با خواص شگفت انگیز این ماده غذایی می‌توانند برخی از مشکلات بینایی خود مانند خشک شدن سطح چشم را رفع کنند. علت آن هم تحریک غدد اشکی چشم است. در نتیجه نیاز این افراد به اشک مصنوعی (Tear Loser) کاهش خواهد یافت.

۱۰- کاهش تأثیرات منفی شیمی درمانی

افرادی که برای درمان سرطان، شیمی درمانی را انتخاب می‌کنند با عوارض این راه درمانی مانند ریز مو، خستگی و ضعف، کاهش اشتها و مشکلات گوارشی مواجه می‌شوند. متخصصان تغذیه بهره مندی از خواص شگفت انگیز ژل رویال را به بیماران سرطانی توصیه می‌کنند. در واقع نیاز بدن این افراد به مواد معدنی و انواع ویتامین ب رفع می‌شود. در نتیجه کاهش اشتها مانعی برای ضعیف شدن آنها نخواهد بود. در ضمن سیستم ایمنی بدن این افراد تقویت می‌شود.

11 – افزایش طول عمر

مصرف ژل رویال خالص در رژیم روزانه  می تواند باعث افزایش طول عمر و افزایش قدرت سیستم ایمنی ما گردد. البته بهتر است مصرف آنرا به دوره‌ای یکماه در میان انجام دهید.

از آنجایی که مصرف رویال ژلی در افزایش طول عمر و شادابی و نشاط اثرات چشمگیری دارد به آن اکسیر جوانی نیز گفته می‌شود.

12 – درمان بیماری‌های عصبی با شاه انگبین

با توجه به اینکه رویال ژل منبعی غنی از استیل کولین و فسفولیپید به شمار می‌رود، در روند درمان مشکلات عصبی مانند آلزایمر، ام.اس، فراموشی و پارکینسون نقش مهمی را ایفا می کند.

به دلیل وجود مقادیر زیادی ویتامین‌های B Complex ، هورمون‌های طبیعی، مواد معدنی، اسید فولیک و برخی اسید‌های چرب مغز و سیستم‌عصبی آرامش خاصی پیدا می‌کند. بعلاوه مصرف آن باعث کاهش دردهای میگرنی، درمان افسردگی، کاهش استرس و بی خوابی‌های شبانه می شود.

13 – اثرات اکسیر جوانی برای داشتن پوستی بهتر

گزارش آزمایشات انجام شده توسط دانشگاه کیونگ‌هی (Kyung Hee) کره، حاکی از این است که ژل رویال یا اکسیر جوانی، چروک‌های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش را تنظیم می‌کند.

این تاثیرات ضد پیری روی پوست با تعیین مقدار کُلاژن و ضخامت اپیدرمی بافت پوست اندازه گیری شده‌اند. درجه پروکلاژن نوعِ ۱ در مواردی که رژیم غذایی آنها یک درصد این ماده غذایی داشت افزایش پیدا کرد. این نتایج مشخص می کند که ژل رویال می تواند با افزایش تولید کلاژن، از پوست در برابر پیری محافظت کند.

14- رویال‌ژل مفید برای سیستم گوارش

این ماده همچنین حاوی مقادیری پروبیوتیک است که در واقع نوعی باکتری مفید برای سیستم گوارشی و حفظ سلامت این سیستم بسیار مهم بدن است. همچنین مصرف ژل به جلوگیری از سرطان و بیماریهای گوارشی نیز کمک می‌کند. البته عسل طبیعی نیز چنین خواصی دارد.

نکات مهم هنگام مصرف ژل رویال

شما می‌توانید ژل رویال را به صورت خام، یخ زده، کپسول یا ژل مانند مصرف کنید. اما با توجه به این که مصرف آن بر عملکرد اندام‌های مختلف بدن اثر می‌گذارد، باید از مصرف خودسرانه آن اجتناب کنید. بسیاری از متخصصان مصرف ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم را در روز توصیه می‌کنند. با این حال متخصصان تغذیه با بررسی پرونده مراجعین و توجه به شرایط جسمانی و روانی بدن، مقدار مشخصی را در رژیم غذایی هر فردی قرار می‌دهند.

پیش از اینکه از خواص شگفت انگیز ژل رویال با مصرف منظم آن بهره مند شوید، به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف این ماده خوراکی برای برخی افراد ممنوعیت دارد. عوارض جانبی آن برای افراد خاص سردرد، حالت تهوع، مشکلات گوارشی، درماتیت تماسی، شوک آنافیلاکسی و مشکلات تنفسی خواهد بود. بنابراین باید در مصرف آن دقت داشت.

انواع ژل رویال

همانطور متوجه شدید نگهداری و به خصوص نقل و انتقال ژل رویال با چالش دما و خرابی مواجه است و این مهمترین دلیلی است که آنرا به اشکال دیگر تبدیل می‌کنند. در واقع برای نگهداری بهتر آن را به روشهای معمول زیر نگهداری می‌کنند. شما هم میتوانید از این روشها بهره ببرید.

1 –ژل رویال خام :

هنگام خارج کردن ژل از کندو به صورت خام می‌باشد. این همان فرمی است که نیاز به نگهداری ویژه در محیط فریز شده دارد.

ارسال این محصول در صندوق‌های یونولیتی همراه با ظروف یخ با اتوبوس انجام می‌شود تا در سریعترین زمان به دست شما برسد.

2 – قرص ژل رویال :

یکی روش معمول استفاده از پودرژل رویال با روش‌های خاص و تبدیل کردن آن به شکل قرص است. در پروسه معمولا ترکیبات دیگری نیز به قرص اضافه می‌شود .

3 – کپسول ژل رویال :

این مورد تقریبا شبیه قرص است ولی پودر ژله رویال درونه کپسول ریخته می‌شود تا خوردن آن برای کسانی که از طعم و بوی آن ناراحت می‌شوند راحت باشد.

4 – پودر ژل رویال:

این مورد نیز همان ژل رویال پودر شده است که در بسته‌بندی های مختلف ( 10 گرمی ، 20 و 50 گرمی ) و یا بیشتر آماده می‌شود. طریقه مصرف این پودر متنوع‌تر است و می‌توانید آنرا همراه با عسل و یا خوراک دیگر مصرف کنید. این محصول هنوز جزو محصولات آماده به ارسال هپی هانی قرار نگرفته است ولی در صورت تمایل به تهیه می‌توانید با ما تماس بگیرید.

5 – ترکیب با عسل

روش دیگری که برخی از تولید کنندگان برای ارسال ژل استفاده می‌کنند ریختن آن در مقدار کمی عسل طبیعی است.  مثلا 10 تا گرم آن را در 100 گرم عسل مخلوط می‌کنند تا ماندگاری بیشتری پیدا کند. البته همین هم باید در یخچال نگهداری شود.

یک از محصولات ویژه هپی هانی، یعنی اکسیر جوانی یا عسل تقویتی، ترکیبی است از 5 نوع عسل با طبع گرم ، ژل رویال ، پودر جینسینگ ، گرده گل و بره موم که آنرا به یک محصول تقویتی بی‌نظیر تبدیل کرده است خرید عسل تقویتی را در همین جا به شما پیشنهاد میکنیم.

طریقه مصرف ژل رویال و مقدار مصرف

یکی از سئوالاتی که معمولا مطرح می‌شود در مورد نحوه مصرفش خام است.

بهترین روش مصرف رویال ژل قرار دادن مقدارکمی از آن ( بزرگسالان 1 تا 3 گرم – کودکان 1 گرم ) در زیر زبان است. در ضمن بهتر است صبح قبل از صبحانه باشد. باید کمی صبر کنید تا از این طریق جذب بدن شود. اگر چه ممکن است برای بار اول با طعم آن کمی مشکل داشته باشید ولی عادت می‌کنید.

اگر به این روش علاقه نداشتید می‌توانید با کمی عسل مخلوط کنید و نوش جان کنید.

برای اشکال دیگر آن مثل قرص و کپسول و غیره بر اساس میزان موثره در هر قرص یا کپسول متفاوت است. و میتوان تا چند عدد در روز میل کرد. البته بهتر است با شخصی متخصص دراین باره مشورت کنید.

ایرانی یا خارجی ؟

یکی دیگر از مواردی که عموما در مورد آن سئوال مطرح می‌شود این است که : ژل رویال ایرانی بخریم یا خارجی استفاده کنیم ؟

پاسخ به این سئوال بسیار مفصل است و اما و اگر های زیادی دارد. که در مقاله‌ای دیگر به آن می‌پردازیم. ولی به طور کلی به چند مورد مهم دراین‌باره توجه کنید:

  • کیفیت ژل  ایرانی به دلیل نژاد زنبورها و گیاهان موجود کیفیت بسیار بهتری دارد
  • به دلیل امکانات و تولید کم، ژل ایرانی قیمت بالاتری نسبت به مشابه خارجی خود دارد
  • محصولات خارجی مشابه موجود به دلیل اینکه از طرق قانونی وارد کشور نمی‌شوند همیشه این شک وجود دارد که آیا در شرایط محیطی مناسب وارد شده یا ممکن است در مدتی در دمای محیط قرار گرفته و سپس منجمد شده باشند
  • تاریخ دقیق تولید محصولات خارجی به درستی مشخص نیست و کلا اعتماد کمتری به آن وجود دارد

تشخیص ژل رویال اصل

همانطور که  در مورد تشخیص عسل طبیعی و تقلبی صحبتهای بی پایه و اساسی زده می‌شود، مطالبی نیز در این مورد وجود دارد که متاسفانه هیچکدام صحیح نیست.

به طور کلی میتوان گفت تنها راه تشخیص کیفیت آن آزمایشهای تخصصی در آزمایشگاه‌ است که متاسفانه تعداد کمی از این آزمایشگاه‌ها در کشور موجود هستند. هزینه آزمایش آنها نیز بالاست.

بنابراین توصیه می‌شود تنها از فروشنده معتیر و امین خود تهیه کنید.

عوارض

اگر چه مواردی از عوارض گزارش نشده است ولی افرادی که به عسل، گرده گل یا نیش زنبور عسل حساسیت داشته‌اند بهتر است با رعایت احتیاط این آنرا مصرف کنند

همچنین پیشنهاد می‌شود کودکان زیر یکسال مصرف نکنند.

اگر سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت دارید از مصرف این ماده خودداری کنید، چون ممکن است رشد سلول های سرطانی را افزایش دهد.

اگر از داروهای ضدانعقاد خون یا داروی خاص دیگری مصرف می‌کنید، باردار هستید یا شیرده، حتما قبل از خوردن ژل‌رویال با دکتر خود مشورت کنید.

۳ اشتباه متداول هنگام مصرف ژل رویال

  1. تهیه ژل رویال از جایی غیر معتبر
  2. خورد ژل رویال با شکم سیر
  3. توجه نکردن به حساسیت های بدنی

این سه مورد از مهمترین مواردی است که حتما باید به آن توجه کنید تا بیشترین بهره از این ماده شگفت انگیز را داشته باشید.