درمان کم خونی با عسل از گذشته تا به امروز مورد توجه مردم و طب سنتی بوده و هست. بسیاری از بانوان با مشکل کم خونی دست و پنجه نرم می کنند، مصرف عسل بهترین جایگزین داروهای کم خونی می باشد. نحوه و مقدار مصرف عسل را در پارس نیوز بخوانید.

کم خونی چیست؟

کم خونی نوعی بیماری است که اگر محتوای آهن در رژیم غذایی کم باشد یا بدن قادر به جذب کافی آهن نباشد، این امر بر توانایی خون برای انتقال اکسیژن به بقیه بافت های مختلف بدن تأثیر می گذارد که منجر به خستگی، بی حالی، تنگی نفس و گاهی اوقات غم، اضطراب و سایر مشکلات می شود.

عسل - درمان کم خونی با عسل

عسل با افزایش ظرفیت حمل اکسیژن خون می تواند این مشکلات را کاهش دهد. از طرف دیگر، خانم ها در این زمینه به مراقبت ویژه نیاز دارند؛ زیرا هر ماه باید دوره چرخه قاعدگی خود را بگذرانند و چون هر ماه مقدار زیادی خون از بدن آنها خارج می شود، احتمال ابتلا به کم خونی در آنها بیشتر از مردان است.

ارزش غذایی عسل

عسل مقدار زیادی از ویتامین ها را در خود دارد، ویتامین  B2 نقش به سزایی در جذب مواد غذایی دارد و مقاومت بدن را در برابر بیماری های عفونی بیشتر می کند. نبود ویتامین  B6 سبب می شود که درصد میزان سموم میکروبی و غذایی در بدن بیشتر شود و در شیرخواران سوء هاضمه به وجود بیاورد. اما اسید کولیک نقش به سزایی در فرآیند خون سازی بدن دارد. اسید فولیک، فعالیت هورمون های جنسی را بیشترمی کند.

پروفسور شوین” می گوید: «اعضای بدن انسان می توانند مقادیری زیاد از عسل را جذب کنند، بدون این که آسیبی ببینند. در این زمینه دانشمندی به نام نواکر آزمایشی بر روی خود انجام داد و روزانه ۳۰۰ گرم عسل را که با آرد و روغن زیتون مخلوط کرده بود، مصرف می کرد بدون این که درد یا ناراحتی احساس کند.

همچنین ملادینوف آزمایش هایی روی خون و ادرار ۵۰۰ بیمار که برای بیست روز تحت عسل درمانی قرار گرفتند مصرف (۱۰۰ تا ۵۰۰ گرم) انجام داد. نتایج آزمایشات نشان داد که قند خون بیماران هیچ افزایشی نداشته و انرژی از قند در ادرار آنها دیده نشده است.

طبق اظهار نظر آقایان زایس، فیلیپس و گیلاس عسل به هضم غذا و تبدیل آن به انرژی کمک می کند.

انواع کم خونی

  • کم خونی عصبی

باید توجه داشت که هر عضو بدن علاوه بر رگ های خونی، رگ های عصبی نیز دارد.

رگ های عصبی به مغز متصل اند و هنگام کمبود مواد غذایی یا بروز مشکل در یک عضو، مشکل را به مغز گزارش می دهند و انسان در آن عضو احساس درد می‌کند.

از جمله علائم کم خونی عصبی عبارت است از وجود درد در قفسه سینه، بی حسی دست و پاها، تنگی نفس، احساس گرفتگی بین دو کتف، تپش قلب و زود خسته شدن در حین کار.

این علائم با مصرف برنج و بخار آن، غذاهای چرب، قرار گرفتن در محیط ناخوشایند و آشفتگی در آرامش (مانند بیدار شدن ناگهانی) تشدید می‌شود.

خواص عسل - درمان کم خونی با عسل

  • کم خونی مادرزادی

نوعی کم خونی است که فقط با آزمایش خون تشخیص داده می شود. همچنین زندگی و تغذیه نامناسب در بزرگسالی یا دوره جنینی نیز سبب بروز چنین کم خونی می شود.

در این حالت با کمبود ویتامینها و مواد معدنی خاصی در خون به مجموعه دستگاه عصبی آسیب میرسد. این گونه آسیبها باعث کم خونی عصبی یا کلی می شود. کم خونی عصبی در شرایط خاصی تشخیص داده می شود. حتی امکان دارد آزمایش CBC نیز این نوع کم خونی را نشان ندهد.

دلایل کم خونی

آیا دائما احساس خستگی می کنید؟ یا اخیراً پوست شما کمرنگ و کسل کننده شده است؟ ممکن است حتی با استراحت کردن هم پوست شما سلامت کامل خود را به دست نیاورد. کم خونی شرایطی است که بدن به شدت با کاهش گلبول های قرمز مواجه می شود.

گلبول های قرمز بخش اصلی هموگلوبین موجود در خون شما را تشکیل می دهند که اکسیژن را به هم متصل می کند. این بدان معنی است که اگر گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین کم دارید، ممکن است سلول های بدن شما اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح دریافت نکنند، در نتیجه ممکن است بیشتر اوقات احساس خستگی و کمبود انرژی داشته باشید. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که  شایع ترین آن به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می شود.

مغز و استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارند. بدون داشتن آهن کافی در بدن، قادر به تولید هموگلوبین برای گلبول های قرمز نخواهند بود. بر اساس آنالیزی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، هند در صدر لیست کشورهایی  قرار دارد که بیشتر زنان و کودکان کم خونی دارند.

در زنان باردار، کم خونی و فقر آهن می تواند عوارض جدی ایجاد کند در حالی که در کودکان می تواند بر زبان و مهارت حرکتی آنها تأثیر بگذارد. داروهای خانگی بسیاری وجود دارد که افراد می توانند برای کم خونی آنها را مورد مصرف قرار دهند.

علائم کم خونی

بیشتر علائم مهم کم خونی که بسیار شایع می باشد و ممکن است برای قسمت های مختلف بدن مشکلاتی ایجاد کند شامل موارد زیر است:

  • اختلال هموگلوبین
  • خستگی مداوم
  • رنگ پریدگی یا افتادگی پوست
  • ریزش شدید مو
  • کمبود انرژی
  • تپش قلب منظم
  • تنگی نفس
  • بی خوابی
  • تورم اطراف چشم
  • سردرد
  • کاهش اشتها
  • سفیدی ناخن ها

طبق دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی، مردانی که کمتر از ۱۳ گرم هموگلوبین در هر دسی لیتر دارند، دچار کم خونی هستند و همین میزان در مورد خانم هایی که کمتر از ۱۲ گرم هموگلوبین در هر دسی لیتر دارند، انجام می شود.

اما نترسید کم خونی را می توان با کمی دقت و احتیاط درمان و مدیریت کرد. اگر کم خونی دارید، اولین قدم صحبت با پزشک در مورد مصرف مکمل های آهن و همچنین غنی سازی رژیم غذایی با غذاهای غنی از آهن است.

درمان کم خونی با عسل در خانه

در کنار داروهای تجویز شده، می توانید داروهای خانگی ذیل را مصرف کنید.

عسل برای کم خونی - درمان کم خونی با عسل

درمان کم خونی با عسل و موز

موز برای درمان کم خونی مفید است مخصوصا این که با عسل ترکیب شود؛ زیرا علاوه بر جذب آهن باعث جذب اسید فولیک و B12 می شود که همه در درمان کم خونی بسیار مفید هستند. عسل منبع قدرتمند آهن، مس و منگنز است.

با ترکیب این عناصر، آن ها در سنتز هموگلوبین کمک می کنند. بنابراین عسل یک سلاح قدرتمند در برابر کم خونی است. هنگام درمان کم خونی می توانید عسل را با برش سیب یا موز بخورید تا سبب جذب آهن شود و انرژی از دست رفته را به بدن شما بازگرداند.

هم عسل و هم موز مواد مغذی ضروری بدن را برای تولید سلول های قرمز خون و بهبود سطح هموگلوبین تولید می کنند.

عناصر:

  • ۱ موز متوسط
  • یک قاشق چای خوری عسل

طرز تهیه:

  • موز را بشویید و پوست بگیرید، سپس آن را ورقه ورقه کنید.
  • مواد را در یک کاسه متوسط ​​مخلوط کنید.
  • یک قاشق چای خوری عسل روی آن قرار دهید.

عسل و جعفری

مقداری جعفری را در یک فنجان آب بریزید و آن را روی آتش بگذارید تا جعفری جوش بیاید. جوشانده جعفری صاف شده و یک قاشق چای خوری عسل را باهم ترکیب کنید.

نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید تا بهترین نتیجه را بگیرید و جعفری به بدن کمک می کند تا آهن را به سرعت جذب کند، در نتیجه نسبت هموگلوبین خون افزایش یافته و کم خونی را درمان می کند.

درمان کم خونی با عسل و کنجد

کنجد یکی از مهم ترین مواد غذایی است که در معالجه سریع کم خونی مفید می باشد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چای خوری دانه کنجد را در آب قرار دهید و بگذارید ۳ ساعت خیس بخورد.

مخلوط را خوب خرد کنید تا خمیر به دست بیاید، سپس عسل به آن اضافه کنید.

دو قاشق غذاخوری از مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید یا می توانید این مخلوط را به یک فنجان شیر اضافه کرده و روزانه قبل از خواب مصرف کنید.

عسل سیاه - درمان کم خونی با عسل

آب سبزیجات همراه با عسل

سبزیجات سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، تربچه سبز، خردل سبز، شاهی، کلم بروکلی و برگ چغندر از غذاهای غنی از آهن هستند و خوردن منظم آنها می تواند به درمان کم خونی کمک کند.

عناصر:

  • نصف فنجان کلم
  • یک چهارم فنجان کرفس خرد شده
  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • نصف لیمو

طرز تهیه:

  • سبزیجات خرد شده، عسل و آبلیمو را در مخلوط کن بریزید.
  • مواد را خوب مخلوط کنید.
  • آب را در یک فنجان بریزید و آن را به عنوان صبحانه یا یک ساعت قبل از تمرین بنوشید.

شایان ذکر است، آب سبزیجات را با عسل بیش از حد مصرف نکنید، حداکثر می توانید روزانه سه تا چهار فنجان میل کنید.

درمان کم خونی با عسل و جغندر

یک درمان خانگی بسیار موثر برای کم خونی مخلوط کردن یک فنجان آب چغندر، آب سیب و عسل و نوشیدن آن یک بار در روز است؛ زیرا منبع غنی از کاروتن و آهن است و به بیمارانی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کنند کمک می کند.

عسل برای خون شما مفید است؛ زیرا بسته به نوع خوردن آن بر روی بدن شما تأثیر متفاوتی می گذارد؛ زیرا اگر عسل و آب ولرم باهم مخلوط شوند و سپس بنوشید، بر تعداد گلبول های قرمز خون تأثیر مفیدی دارد و مخلوطی از عسل، آب ولرم و لیمو میزان هموگلوبین خون را افزایش می دهد که در صورت فقر آهن مفید است.

نصف فنجان آب سیب را باید با نصف فنجان آب چغندر مخلوط کنید. عسل را درون این مخلوط قرار داده و خوب هم بزنید. اگر آب میوه را بتوان دو بار در روز مصرف کرد، سطح هموگلوبین را بالا می برد.

عسل با موم - درمان کم خونی با عسل

عسل و سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری عسل سیاه را با یک قاشق چای خوری سرکه سیب مخلوط کنید، سپس یک فنجان آب ولرم به آن اضافه کنید و هر روز صبح این مخلوط را بنوشید که به درمان کم خونی کمک می کند.

درمان کم خونی با عسل و سیاه دانه

۵ قاشق غذاخوری عسل تیره به یک قاشق غذاخوری سیاه دانه و یک قاشق غذاخوری پودر شنبلیله اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید و در یک کاسه شیشه ای در یخچال قرار دهید. بعد از دو بار خوردن در روز به مدت یک ماه کامل به شما در درمان کم خونی کمک می کند.

تهیه دمنوش خونگی با عسل

به جای استفاده از قرص‌، دارو و مکمل‌های ویتامینه لازمه مواد غذایی سالم و خوراکی‌های طبیعی رو در دستور کار قرار بدین. سلامت پیر و جوان در گرو مصرف غذاها و خوراکی‌های مفیده. برای اینکه اطمینان حاصل کنین که به چه نوع کم خونی مبتلا هستین به پزشک مراجعه و آزمایشات مربوطه رو انجام بدین.

اما اگه به فکر درمان کم خونی با عسل هستین باید بدونین نه تنها ضرر و زیانی متوجه شما نیست، بلکه علاوه بر کم خونی، درمان سرفه با عسل، اگزما، جوش صورت و انواع بیماری‌های پوستی هم با این محصول شفابخش امکان‌پذیره. پس دمنوش‌های زیر رو در اولین فرصت تهیه و میل کنین:

  • گیاهانی مثل گل قاصدک، افسنتین یا برگ گردو رو تهیه کنین و اجازه بدین در مقداری آب جوش دم بکشه. پس از حدود ۲۰ دقیقه محلول رو از صافی رد کنین و با یه قاشق عسل ترکیب کنین.
  • تهیه دمنوش یا شربت بارهنگ و مخلوطش با عسل، به رقت خون و درمان انواع آنمی‌ کمک می‌کنه.
  • تهیه دمنوش گزنه یا مصرف عرق گزنه هم راهکار خوبیه. چرا که گزنه گیاهی مفید در درمان کم خونی شناخته می‌شه و ترکیب اون با عسل معجزه می‌کنه.

نکته قابل توجه مداومت در مصرف عسل و ترکیبات خون‌ساز و مقوی هست. پس بهترین برنامه غذایی رو برای خودتون جهت درمان کم خونی تهیه کنین.

طرز تهیه چند معجون خون‌ساز با عسل

شایع‌ترین کم خونی‌ها بخاطر فقر ویتامینه. پس استفاده از مواد غذایی پرویتامین و خون‌ساز می‌تونه کنترل و تقویت سیستم دفاعی بدن رو به دنبال داشته باشه.

در این رابطه باید بدونین ترکیب عسل با  شیره انگور، خرما و توت معجونی انرژی‌بخش و خون‌سازه. از این معجون در وعده صبحانه یا عصرانه استفاده کنین و ویتامین‌های روزانه بدنتون رو تامین کنین. ترکیبی از شیر، موز، دانه‌ها و مغزهای روغنی به همراه عسل هم توصیه می‌شه.

در طب سنتی خوراکی‌های طبیعی بسیاری برای درمان و پیشگیری از کم خونی پیشنهاد شده اما عسل طبیعی یکی از مواد پرویتامین به شمار میره. به طوری که منگنز، مس و آهن زیادی داره و به ساخت هموگلوبین کمک می‌کنه. البته انواع تک گل اثرات درمانی بیشتری دارن که یه نمونه از انواع تک گل عسل جعفریه که برای درمان این عارضه بی‌نظیره.

عسل طبیعی - درمان کم خونی با عسل

توصیه های تکمیلی برای درمان کم خونی با عسل

  • کاهش یا مصرف نکردن چایی در طول روز.
  •  نوشیدن آب بیشتر.
  •  حمام آفتاب یا قراردادن مهره های کمر، دست و پا در برابر نور خورشید، هر روز به مدت ده تا پانزده دقیقه و جذب ویتامین D مورد نیاز بدن.
  • مصرف روزانه  لبنیات مناسب به خصوص ماست، پنیر و کشک .

بیماران کم خون که با مصرف شیر دچار حالت تهوع می شوند، باید از شیر کم چرب استفاده کنند یا مصرف شیر را متوقف نمایند.

  •  حداقل دو روز یک بار عصاره گوشت، به خصوص ماهیچه گوسفندی و یا ماهی دریایی مصرف کنند.
  •  مصرف میوه ، آب میوه و سبزیجاتِ تازه مانند کرفس و کاهو.
  • مصرف عسل برای کم خونی و استفاده از  اکسیر جوانی همراه با گرده گل (در صورت حساسیت نداشتن به گرده گل) هر روز صبح و شب در حالت ناشتا یک قاشق، پیشنهاد میشود .

– در صورت بروز حساسیت به گرده گل یک قاشق غذاخوری عسل کردستان و یک قاشق غذاخوری اکسیر جوانی هر صبح و شب در حالت ناشتا میل نمایید.

بهترین نوع عسل برای کم خونی

همه عسل ها برای درمان کم خونی مناسب هستند به شرطی که عسل انتخابی کاملا خام باشد اما بهتر است انواع تیره تری از عسل را انتخاب کنید؛ زیرا حاوی عناصر مهم و آنتی اکسیدان هایی است که به درمان کم خونی کمک می کنند.

درمان کم خونی با عسل سیاه

عسل سیاه یکی از بهترین انواع قابل استفاده در درمان کم خونی است؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین B9 (یا اسید فولیک) و ویتامین B است. در کنار هم، این عناصر به افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث می شود عسل سیاه یکی از مهم ترین درمان های خانگی باشد که به درمان کم خونی کمک می کند.

نکته: عسل سیاه به یک عسل خاص نمی گویند بلکه عسل های با رنگ های تیره تر را در گروه عسل های سیاه دسته بندی می کنند مانند عسل آویشن و عسل زرشک. همچنین عسل های روشن تر را در دسته بندی عسل سفید قرار می دهند مانند عسل اقاقیا و عسل مرکبات.

نحوه مصرف عسل سیاه برای درمان کم خونی

بهترین روش استفاده از عسل سیاه مخلوط کردن دو قاشق چای خوری از این عسل با یک قاشق چای خوری سیاه دانه تازه خرد شده و خوردن هر روز صبح است. همچنین می توانید عسل را به بلغور جو دوسر، سس ها یا به عنوان شیرین کننده به چای یا قهوه اضافه کنید اما حتما به این نکته دقت کنید که نوشیدنی ها حتما ولرم باشد؛ زیرا افزودن عسل به نوشیدنی های داغ باعث می شود عسل تمام آنزیم های خود را از دست بدهد.

درمان کم خونی با عسل سفید

علاوه بر اهمیت عسل سیاه در درمان کم خونی، عسل سفید در جایگاه دوم برای درمان این مشکل قرار دارد؛ زیرا تولید هموگلوبین لازم برای انتقال اکسیژن از ریه ها به بقیه بافت های بدن را افزایش می دهد. علاوه بر این، عملکرد سیستم گوارش را تنظیم کرده و با باکتری ها مقابله می کند چون حاوی آنتی اکسیدان است.

کم خونی در نوزادان

در نوزادان و نونهالان نیز کم خونی علائم خاص خود را دارد. با توجه به نقش بسیار زیاد آهن در رشد، کاهش روند و سرعت رشد کودکان نشان‌دهنده بیماری کم‌خونی است. در کودکان علائم کم خونی باید خیلی سریع جدی گرفته شود چرا که حتی ممکن است به عقب افتادگی ذهنی منجر شود. درمان کم خونی با استفاده از مواد شیمیایی آنقدرها برای کودکان مناسب نیست و می‌تواند در آینده آن‌ها را دچار مشکلات اساسی کند.

اما کم خونی در دوران بارداری نیز شایع است. عوارض کم خونی بر روی جنین به صورت عدم رشد کافی و یا تولد زود هنگام است. بهتر است مادران باردار به علائم مختلف کم‌خونی اهمیت دهند تا تاثیری بر روی جنین نگذارد. روند درمان کم خونی در مادران باردار باید خیلی سریع شروع شود.

کندو عسل - درمان کم خونی با عسل

پژوهش های پزشکی در مورد درمان کم خونی با عسل

تمام پژوهش‌های پزشکی در اینکه عسل طبیعی یک داروی گیاهی مؤثر است، اتفاق نظر دارند، و معتقدند که عسل طبیعی به عنوان مهم ترین داروی کم خونی می باشد. پزشکانی که بیماران خود را با عسل طبیعی درمان کرده اند، نتایج خوبی به دست آورده‌اند.

تجارب آنها نشان داده است که گلبول های قرمز بیشتر و خون بیماران پر رنگ تر شده است. « فران فلدیfraun feldy »به کودکان مرکز بهداشتی در سوئیس روزانه به مقدار ۲-۱ قاشق چای خوری عسل طبیعی به آنها می خوراند.

یک هفته بعد از آزمایش خون آنها پر رنگ تر و وزنشان افزایش یافت ، و نیروی عضلانی آنها بیشتر شد. همچنین، دستاوردهای تجربی که دانشمندان آمریکایی  Julia» & vignee »انجام داده اند، همین نتایج را در بر داشت.

«پیریز» پستانک کودکان را به جای مواد قندی با عسل طبیعی شیرین کرد و از این تجربه نتایج خوبی به دست آورد. از سوی دیگر« پالمر» کم خونی موش های آزمایشگاهی را با عسل طبیعی درمان کرده است.

« پالمر» معتقد بود که عسل طبیعی تیره رنگ در درمان تأثیر گذار تر از عسل های کم رنگ است . زیرا به اعتقاد« رایس» آهن ، منگنز و مس در عسل های طبیعی تیره رنگ بیشتر از انواع روشن یا زرد آن می باشد.

«ایورش» می گوید : « عسل طبیعی حاوی اسید فولیک است و نقش به سزایی در ساخت پروتئین و خون دارد، به همین دلیل برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشد».

پژوهش و تجارب دانشمندان نشان داده است که درصد انعقاد خون موش هایی که با عسل طبیعی درمان شدند بسیار بالا بوده است. « وارنر» warner و « فلاین» ثابت کرده اند که عسل طبیعی خاصیت ضد انعقادی در خون دارد .

از سوی دیگر «فی گی نو» و همکارانش تأکید نموده اند : غذاهای فاقد ویتامین K هنگامی که با عسل طبیعی خورده می شوند پروتروپین ویتامین K را افزایش می‌دهد. این تجربه نشانگر آن است که عسل طبیعی می تواند جایگزین خوبی برای ویتامین K نیز باشد.

عسل طبیعی داری فعل و انفعالاتی سازنده و مؤثری بر میزان هموگلوبین خون است و باعث افزایش هموگلوبین خون می شود.

برای کم خونی یک لیوان آب گوجه فرنگی که با عسل طبیعی شیرین شده باشد ، یک هفته ناشتا نوشیده شود. هیچ اثری از زردی صورت و دیگر اعضای بدن نخواهید دید هم چنین احساس نشاط و سلامت خواهید کرد.

عسل طبیعی دارای کنش و تنش بسیار زنده و مثبتی روی میزان هموگلوبین خون دارد. این سفارش و تأکید در پرورشگاه ها و خانه های تندرستی در کشور سوئیس که کودکان را به مدت ۴ تا ۸ هفته با عسل طبیعی درمان کرده اند به کار رفته است.

میزان عسل طبیعی که در روز به کودکان ۵ تا ۱۲ ساله داده شده است از یک قاشق قهوه خوری تا یک قاشق سوپ خوری متفاوت بوده که در شیر داغ حل و به کودکان داده شد دو پژوهشگر مشاهده کردند که در هفته اول میزان هموگلوبین خون بالا رفته است و به ۷۵ تا ۸۰ درصد رسیده است.