بهترین زمان انجام یوگا هر زمانی است که شما بتوانید انجام دهید.تمرین یوگا هم در هنگام صبح و هم در شب، هر دو می‌تواند بسیار مفید باشد.ما در این مطلب از پارس نیوز تمامی زمان ها برای تمرین یوگا را بررسی می کنیم.

بهترین زمان برای انجام یوگا به چه چیزهایی بستگی دارد ؟

انتخاب بهترین زمان برای انجام یوگا کاملا به خودتان و حس‌وحالی بستگی دارد که در اوقات مختلف روز دارید. بهره‌بردن از مزایای بی‌شمار تمرین‌های یوگا کاملا وابسته به این نکتهٔ کلیدی است که تمرین‌ها تداوم داشته باشند و هر روز رأس ساعت مشخصی انجام‌شان دهیم؛ پس لازم است با توجه به سبک زندگی و کار و ساعاتی که صرف رسیدگی به آنها می‌کنیم، زمان مشخصی را برای تمرین‌های روزانه کنار بگذاریم و به این زمان‌بندی پایبند بمانیم.

مثلا شخصی را در نظر بگیرید که مدت‌ها عادت داشته است عصرها بعد از کار به کلاس یوگا برود. همین شخص اگر صاحب فرزند شود، برای آنکه به رویهٔ روزمره‌ای که پیش‌تر گفته‌شد پایبند بماند، احتمالا باید ساعت کلاس را کمی جلوتر بیندازد و به‌فرض ظهرها به کلاس یوگا برود: وقتی بچه‌ها هنوز مدرسه هستند.

شاید هم مشغله‌های‌تان بیش از آنی است که بتوانید هر روز ساعت و زمان مشخصی را به انجام یوگا اختصاص بدهید؛ در این صورت، ایرادی ندارد اگر در روزهای مختلف هفته، ساعات متفاوتی را برای این کار کنار بگذارید، البته به این شرط که روند هفتگی پایدار و مشخصی داشته باشید.

برنامهٔ زمانی‌تان را اول با کارهای ضروری پر کنید و اجازه دهید تمرین‌های یوگا به‌خودی‌خود در اوقات فراغت قرار بگیرند. نیازی به تنظیم زمان‌بندی با محوریت تمرین‌های یوگا نیست.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : بهترین زمان ورزش در فصول مختلف

آثار متفاوت تمرین‌ها و حرکات مختلف یوگا بر بدن

لازم است کمی از تأثیر و فواید یوگا برای سلامتی بدن بگوییم تا با درک و شناخت بهتری، زمان موردنظر را انتخاب کنید.

مثلا تمرین‌هایی که شامل خم‌شدن از کمر می‌شوند، با نیروبخشی و انرژی‌زایی همراه هستند؛ پس بهتر است قبل از خواب از انجام‌شان چشم‌پوشی کنیم. در سوی دیگر، خم‌شدن به جلو حرکتی است آرامش بخش و هنگام برانگیختگی یا هیجان‌زدگی، استفاده از آن مؤثر و مفید خواهد بود. انواع حرکات «سلام‌برخورشید» با تولید حرارت و حرکت مداوم و ملایمِ مرتبط با تنفس همراه هستند. حرکت‌هایی که به‌صورت ایستاده انجام می‌گیرند، موجب افزایش نیرو و استقامت می‌شوند. حرکت‌های تعادلی به افزایش تمرکز کمک می‌کنند. حرکات چرخشی به سم زدایی بدن کمک می‌کنند و از شدت گرفتگی و ناراحتی سر، گردن و کمر کم می‌کنند. حرکت‌های وارونه، که طی آنها عملا بدن‌مان را سروته می‌کنیم، دیدگاه‌مان در مواجهه با دنیا را عوض می‌کنند و خبر از ماهیت بی‌ثبات و ناپایدار آن می‌دهند و شاید برای تفکر خلاقانه به کمک‌مان بیایند و از کلافگی و خسته‌کنندگی روند روزمره کم کنند.

فارغ از آنکه از کدام مجموعه‌حرکات استفاده می‌کنید یا چه زمانی از روز را به انجام یوگا اختصاص می‌دهید، سعی کنید جلسهٔ تمرین را با «شاواسانا» (حالت مُرده یا جسد) پایان دهید.

تأثیر مختلف این حرکات را تا جای ممکن به ذهن بسپارید و با تطبیق‌دادن آنها با مطالب بخش‌های دیگر، زمان مناسب برای انجام یوگا را انتخاب کنید.

بهترین زمان انجام یوگا

بیشتر مدارس و باشگاه های تمرین یوگا توصیه می کنند که حرکات ورزش یوگا را درست در زمان طلوع خورشید انجام دهید. اما ممکن است شما جز آن دسته از افراد شب زنده داری باشید که بیدار شدن صبح زود برایتان مثل یک کابوس است. اجازه ندهید این فلسفه شما را از انجام تمرینات یوگا دور کند. یوگا یک تمرین جامع جسمی و ذهنی است که انجام دادن آن هر زمان از شبانه روز می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. پس بهتر است قبل از هر چیزی این ورزش را با سبک زندگی خودتان تنظیم کنید.

واقعیت این است که شما می توانید حرکات یوگا برای افزایش انرژی را در هر ساعت از شبانه روز که دوست دارید، انجام دهید. تنها لازم است از خودتان بپرسید که در چه ساعتی از روز احساس انرژی، تعادل، انگیزه، انعطاف پذیری و هوشیاری بیشتری دارید.

صبح بهترین زمان انجام یوگا

فواید انجام حرکات یوگا در صبح

همانطور که گفته شد عده زیادی از طرفداران یوگا بر این اعتقاد هستند که بهترین زمان برای یوگا صبح زود است. اما انجام دادن تمرینات یوگا در صبح چه فوایدی برای شما دارد ؟

افزایش انرژی مفاصل از فواید یوگا در صبح

با بالا رفتن سن زمانی که صبح ها از خواب بیدار می شوید، احساس سفتی و درد عضلات بلند شدن از رختخواب را برایتان سخت می کند. باید بگوییم که هیچ درمانی برای پیری مفاصل وجود ندارد. اما انجام دادن حرکات یوگا در صبح می تواند درد و پیری عضلات را تا حدودی از بین ببرید. مطالعات نشان می دهد که انجام تمرینات یوگا می تواند شدت سفتی و درد عضلات و مفاصل در صبح را کاهش دهد. این موضوع موجب می شود تا در تمام طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و بدن شما انعطاف پذیرتر باشد.

افزایش متابولیسم بدن از نکات مهم در یوگای صبحگاهی

تمرینات یوگا به تقویت متابولیسم بدن و حفظ سطح قند خون کمک زیادی می کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که یوگا حتی می تواند سوخت و ساز بدن شما را از تمرینات ورزشی شدید نیز بیشتر افزایش دهد و روی بهبود وضعیت هضم و کاهش سطح قند خون تأثیر بگذارد.

افزایش انرژی و بهبود هضم غذا با یوگای صبحگاهی

بسیاری از متخصصین یوگا معتقد هستند که بهتر است یوگا را در صبح زود و با معده خالی انجام دهید. انجام دادن تمرینات یوگا در صبح ها موجب می شود تا در کل روز انرژی بیشتری داشته باشید. از طرف دیگر انجام یوگا قبل از صبحانه می تواند به هضم غذای شما نیز کمک زیادی کند. می توانید تمرینات یوگا را یک ساعت قبل از صبحانه انجام دهید. در صورتی که دوست دارید می توانید یک وعده میوه قبل از شروع تمرینات یوگا میل کنید.

کاهش استرس و اضطراب با تمرینات یوگا در صبح

یکی از مهم ترین نکات مهم در یوگای صبحگاهی این است که روحیه و بدن شما را برای تمام طول روز آماده می کند. گفته می شود که بهترین زمان برای یوگا صبح است. انجام تمرینات یوگا می تواند به کاهش استرس و اضطراب شما در طول روز کمک کند. در مطالعه ای که در مورد یوگای صبحگاهی انجام شد، مشخص شد که ۹۴ درصد از افراد با انجام تمرینات یوگا در صبح توانستند به استرس خود در طول روز غلبه کنند. یوگا با کاهش ضربان قلب بدن شما را آرام می کند و به کاهش استرس شما کمک زیادی می کند.

داشتن زمان بیشتر در طول روز با تمرینات یوگا در صبح

زمانی که صبح زود تمرینات یوگا را انجام دهید، دیگر می توانید کل روز را به هر کاری که دوست دارید بپردازید. می توانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید. شما با انجام تمرینات صبحگاهی یوگا زمان زیادی برای وقت گذرانی با دوستان و رسیدگی به امور منزل دارید و این موضوع موجب می شود تا بیشتر از زندگی لذت ببرید.

یوگای صبحگاهی بهترین زمان ارتباط شما با خودتان

یکی دیگر از دلایلی که گفته می شود بهترین زمان برای یوگا صبح است، تخلیه ذهن از افکار منفی و برقراری ارتباطی قوی تر با خودتان است. انجام دادن یوگا در صبح یعنی قبل از شروع هر کاری و در ابتدای روز افکارتان را کنترل کنید. تمرینات یوگا به شما یاد می دهد تا روی ذهن، تنفس و حرکات خود متمرکز شوید. با این روش می توانید افکار و احساسات خود را کنترل کنید. با یوگا قدرت بدنی شما افزایش پیدا می کند و می توانید بهتر با خودتان و درونتان ارتباط برقرار کنید.

نکات منفی در مورد یوگای صبحگاهی

شاید بارها شنیده اید که بهترین زمان برای یوگا صبح است، اما به هر حال انجام دادن تمرینات یوگا در صبح می تواند با جنبه های منفی نیز همراه باشد. در ادامه به برخی از نکات منفی در مورد یوگای صبحگاهی اشاره شده است.

سفت بودن بدن در صبح از نکات منفی یوگای صبحگاهی

سردی و سفتی عضلات در صبح موجب می شود تا بدن شما انعطاف پذیری کمتری داشته باشد. انجام یک باره تمرینات یوگا در صبح می تواند موجب ایجاد درد شدید در عضلات  مفاصل شود. به طور معمول انجام تمرینات یوگا در صبح باید زمان بیشتری را به گرم کردن بدن اختصاص دهید. در حالی که انجام تمرینات یوگا در عصر به زمان کمتری نیاز دارد.

مناسب نبودن یوگای صبحگاهی برای شب زنده دارها

اگر جزو افرادی هستید که شب ها تا دیر وقت بیدار می مانید، احتمالاً بیدار شدن با طلوع آفتاب برای شما یک کابوس است. برای شما انجام دادن تمرینات یوگا در صبح به هیچ عنوان مناسب نیست. حرکات یوگا برای افزایش انرژی باید زمانی انجام شود که شما انگیزه، انرژی و هوشیاری بیشتری دارید. از همین رو بهتر است زمان بهتری را برای تمرینات یوگا انتخاب کنید.

بهترین زمان انجام یوگا در بعد از ظهر

اواخر بعدازظهر، قبل از صرف عصرانه یا شام هم می‌تواند زمانی خوب و مناسب برای انجام یوگا باشد. آن را به‌مثابهٔ پنجره‌ای در نظر بگیرید که باز می‌شود و به شما امکان می‌دهد از هرآنچه در طول روزِ کاری از سر گذرانده‌اید، فاصله بگیرید و آرامش‌خاطر پیدا کنید؛ حتی آن را به نوعی مراسم روزانه برای رسیدن به هدف مذکور تبدیل کنید.

مزیت دیگر انجام یوگا در اواخر بعدازظهر آن است که اشتهای‌تان را بیشتر می‌کند. افراد بسیاری، با تمرین در این زمان، در مقایسه با سایر اوقات روز احساس بهتری در بدن‌شان پیدا می‌کنند.

نباید فراموش کنیم که بعد از روزِ کاری و تمامی مشغله‌ها و این‌طرف و آن‌طرف رفتن‌ها، بدن در مقایسه با صبح آماده‌تر و منعطف‌تر است؛ پس، از این حیث، برای انجام تمرین‌ها در شرایط مناسبی است.

فواید یوگا در عصر

بهترین زمان برای یوگا می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. بسیاری از افراد صبح ها انرژی و هوشیاری لازم برای تمرینات یوگا را ندارند. از همین رو انجام یوگا در عصر می تواند انتخاب بهتری برایشان باشد.

گرم بودن عضلات از فواید یوگا در عصر

شما در طول روز بدن خود را حرکت می دهید و این موضوع موجب گرم شدن عضلات بدن می شود. انجام تمرینات یوگا در عصر معمولاً با تنش و دردهای عضلانی کمتری همراه است. از طرف دیگر شما نیز به زمان کمتری برای گرم کردن بدن نیاز دارید.

بالا بودن سطح انرژی و استقامت با یوگای عصرگاهی

سطح استقامت و انرژی بیشتر افراد در اواخر روز از زمان بیدار شدن در هنگام صبح بیشتر است. هر چقدر شما برای انجام تمرینات یوگا انرژی بیشتری داشته باشید، به نتایج بهتری دست پیدا می کنید.

کمک به هضم غذا از دیگر فواید یوگا در عصر

اگر بعد از خوردن شام احساس سنگینی می کنید، تمرینات یوگا می تواند به هضم غذای شما کمک زیادی کند. یوگا کمک می کند تا غذایی که در طول روز مصرف کرده اید راحت تر هضم شود. تنها موضوعی که باید در مورد تمرینات یوگا بدانید این است که بین آخرین وعده غذایی که مصرف کرده اید و شروع تمرینات حدود ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید. تمرینات یوگا می توانید اختلالات گوارشی را درمان کند و به از بین بردن نفخ، اسهال و گرفتگی معده کمک کند.

تجربه خوابی راحت تر با تمرینات یوگا در عصر

یوگا موجب تحریک اعصاب پاراسمپاتیک می شود و به آرامش ذهن و از بین بردن افکار منفی کمک زیادی می کند. نظرسنجی های انجام شده توسط مرکز ملی بهداشت آمریکا نشان می دهد که یوگا می تواند تا ۸۵ درصد استرس را از بین ببرد. از طرف دیگر تمرینات یوگا یک درمان طبیعی برای بی خوابی محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد که ۵۵ درصد از افراد بعد از تمرینات یوگا در عصر خواب بهتری را تجربه می کنند.

احساس آرامش با تمرینات یوگا در عصر

یوگا در شب همانند یک معجزه عمل می کند. این تمرینات به شما کمک می کنند تا تمام افکار و اتفاقات روز را فراموش کنید و ذهنتان را از همه چیز پاک کنید. از همین رو اگر قصد دارید به آرامش ذهنی برسید، بهترین زمان برای یوگا عصر و بعد از پایان کار است.

نکات منفی در مورد انجام یوگا در عصر

انجام دادن تمرینات یوگا در عصر در کنار تمام جنبه های مثبتی که دارد، می تواند موجب بروز مشکلاتی نیز شود. در ادامه به نکات منفی تمرینات یوگا در عصر اشاره شده است.

اختلالات مربوط به خواب از نکات منفی یوگای عصرگاهی

اگر چه یوگا می تواند در تجربه یک خواب راحت مؤثر است، اما انجام دادن تمرینات شدید یوگا در شب می تواند نتیجه عکس داشته باشد. زمانی که شما تمرینات شدید یوگا را انجام دهید، بدن زمان زیادی برای به آرامش رسیدن نیاز دارد. این موضوع موجب می شود تا نتوانید به راحتی بعد از تمرین بخوابید.

کاهش تمرکز در یوگای عصرگاهی به خاطر شلوغ بودن ذهن

عصرها ذهن شما پر از اتفاقاتی است که در طول روز با آن مواجه شده اید. این موضوع موجب می شود تا تمرکز کردن و فکر نکردن به این اتفاقات برایتان کمی سخت باشد. از همین رو انجام دادن یوگا در عصر به تلاش بیشتری برای تمرکز نیاز دارد و کنترل تنفس و ذهن در این زمان مشکل تر است.

اواخر شب بهترین زمان انجام یوگا

اواخر شب، درست کمی قبل از آنکه به تختخواب بروید، زمانی عالی برای انجام چند حرکت آرام و ملایم یوگا است. قرار نیست انرژی زیادی صرف تمرین‌های شدید کنیم: در این صورت شاید دیگر نتوانیم آسوده بخوابیم. انجام چند حرکت ساده مثل خم‌شدن به جلو، پیچ‌وتاب‌دادن بدن در حالت درازکش و حالتِ قراردادن پاها بر روی دیوار، می‌توانند بر آماده‌شدن بدن و ذهن برای خواب تأثیر فوق‌العاده‌ای بگذارند.

فواید یوگا در شب

تمرین یوگا در شب یکی دیگر از گزینه‌های متداول است. یوگای شبانه می‌تواند به شما کمک کند تا پس از گذراندن یک روز طولانی در محل کار یا مدرسه استراحت کنید و قبل از خواب آرامش بگیرید (ریلکس کنید). یک برنامه یوگا در شب به بدن شما اجازه می‌دهد تا پس از چندین ساعت فعالیت مداوم استراحت کند.

دلیل دیگری که شاید مایل باشید تا شب‌ها یوگا تمرین کنید این است که این کار می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر به خواب بروید و خواب آرام تری داشته باشید. آرام کردن ذهن و بدن با یوگا قبل از خواب به مغز کمک می‌کند تا تشخیص بدهد که زمان خواب فرا رسیده است و باعث می‌شود راحت‌تر به خواب بروید.

برخی از حرکاتی که به شما کمک می‌کند احساس آرامش کنید و شما را برای یک خواب خوب آماده می‌کند را امتحان کنید، حرکت‌هایی مانند ایستاده خم شدن به جلو  (standing forward fold)، چرخش ستون فقرات به‌صورت نیمه ( seated spinal twist) یا حالت کودک خوشحال (happy baby pose).

تمرین یوگا در هنگام صبح در مقایسه با شب

تمرینات در صبح و عصر هر دو دارای فوایدی هستند، اما همه این‌ها بستگی به این دارد که کدامیک از آن‌ها برای شما مناسب است. ممکن است متوجه شوید که یک زمان از روز به جنبه‌های خاصی از سلامت روان (کاهش اضطراب) کمک می‌کند، درحالی‌که یک زمان دیگر باعث انعطاف‌پذیری بهتر در بدن می‌شود.

فواید فراوان یوگا صرف‌نظر از زمانی که برای تمرین انتخاب می‌کنید، آن را به روشی شگفت‌انگیز برای شروع یک روز جدید تبدیل می‌کند. زمان‌های مختلف را امتحان کنید تا آن زمانی که بهترین احساس را در آن دارید، برای خود پیدا کنید. فقط به یاد داشته باشید که کلید اصلی داشتن ثبات است!

چه زمانی تمرین نکنیم ؟

تنها زمانی که باید به‌طور کلی از تمرین یوگا خودداری کنید بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی است. اجازه بدهید دو ساعت از زمان صرف غذایتان بگذرد سپس یوگا را شروع کنید. ایستادن روی سر با شکم پر، اصلا تجربه خوشایندی نیست و بدنتان به انرژی خودش برای هضم غذا در این مدت نیاز دارد.

از زمان‌ تمرین یوگا نهایت لذت را ببرید

هر زمانی را که برای تمرین یوگا انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید به آن به چشم زمانی مقدس نگاه می‌کنید که در طول آن به بدنتان احترام می‌گذارید. نسبت به انرژی بدنتان و وضعیتی که می‌خواهید در انتهای تمرین به آن برسید فکر کنید و بر اساس آن، بهترین زمان برای یوگا را انتخاب کنید. بیشتر از همه اینکه از انجام این کار لذت ببرید. هر کسی می‌تواند شیوه‌ی خاص خودش را برای تمرین یوگا داشته باشد و بخش بزرگی از لذت این ورزش در امتحان کردن آن است.

نحوه انجام یوگا در فصل‌های مختلف سال

به‌فراخور فصلی که در آن یوگا انجام می‌دهید، بهتر است تغییرات یا اصلاحاتی در شیوهٔ انجام حرکات لحاظ کنید. در این بخش، توضیحاتی دراین‌باره خواهیم داد.

بهترین زمان انجام یوگا در بهار

بهار فصل فوق‌العاده‌ای برای تمرکز بر حرکات سلام‌برخورشید است. به‌مرور که روزها طولانی‌تر می‌شوند، زمان طلوع خورشید هم از آن سمت به تعویق می‌افتد. هر روز صبح رأس ساعت مشخصی بیدار می‌شوید و انرژی و گرمای آن را طلب می‌کنید: خورشید هم بیرون می‌زند و دِینش را به شما ادا می‌کند. به این شکل، به رابطه‌ای عمیق و دوست‌داشتنی دست خواهید یافت و روزتان را با این انرژی آغاز می‌کنید.

بهترین زمان انجام یوگا در تابستان

اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، در این فصل مراقب سرعت و شدتی باشید که به حرکت‌ها می‌دهید. در سرتاسر طول جلسهٔ تمرینی باید دمای بدن را متعادل نگه دارید.

می‌توانید از ترکیبی از حرکت‌ها برای این منظور استفاده کنید: با مدیتیشنِ نشسته تمرین را شروع کنید؛ بعد به‌سراغ یکی از تکنیک‌های تنفسی بروید که به خنک‌کردن بدن کمک می‌کنند و آرامش‌بخش هستند؛ در پایان این بخش، از مجموعه‌حرکات سلام‌برخورشید استفاده کنید (از پریدن در میان حرکات خودداری کنید).

سپس می‌توانید به حرکات خم‌شدن از کمر (با داشتن نقطه اتکا) روی بیاورید که موجب تجدیدقوا می‌شوند؛ مثلا می‌توانید ملافه‌ای را لوله کنید و درحالی‌که روی کمر دراز می‌کشید، ملافه را زیر کتف‌ها قرار بدهید (نقطه اتکا).

برای حرکت وارونه از حالتِ قراردادن پاها روی دیوار یا حالتِ قراردادن وزن بدن روی شانه‌ها استفاده کنید. هر دوی این حرکات، در مقایسه با حالتِ قراردادن وزن بدن روی سر، به‌شکل مؤثرتری باعث خنک‌شدن بدن می‌شوند.

در پایان هم صورت، دست‌ها و پاها را با کهنهٔ مرطوب آغشته به اسطوقدوس بشویید و تمرین را با استراحت در حالت جسد [یا حالت مُرده] به پایان برسانید.

بهترین زمان انجام یوگا در پاییز

هوای خشک و معتدل پاییز مشوق حرکات پرجنب‌وجوش و انرژی‌زایی مثل خم‌شدن از کمر است. فارغ از آنکه چه زمانی از روز را به انجام یوگا در این فصل اختصاص می‌دهید (البته به‌استثنای زمان قبل از خوابیدن)، استفاده از حرکات و تمرین‌های این‌چنینی توصیه می‌شود.

بهترین زمان انجام یوگا در زمستان

زمستان می‌تواند زمان مناسبی برای تأمل در سکوت باشد. برای این منظور می‌توانید متمرکز بر حرکاتی مثل خم‌شدن روبه‌جلو شوید. این حرکت هم آرامش‌بخش است و هم در تجدیدقوا نقش دارد. البته اگر زمستان به‌نظرتان فصل افسرده و غم‌انگیزی می‌آید، بهتر است رو به حرکات جایگزین بیاورید؛ در این صورت، از حرکات خم‌شدن از کمر و آنهایی که در بازکردن قفسه‌سینه نقش دارند، حرکاتی مثل حالت کمان، حالت شتر یا نظایر اینها استفاده کنید.

حرکت‌هایی که همراه با حفظ تعادل روی دست‌ها هستند هم برای این فصل مناسب‌اند. برای انجام این حرکت‌ها به صرف انرژی و ذهنی باز نیاز پیدا می‌کنید.

نکتهٔ آخر اینکه سرمای هوای زمستان انجام چند حرکت ساده پیش از شروع تمرین‌های اصلی، به‌منظور گرم‌کردن بدن را لازم می‌کند. برای این منظور، از تمرین‌هایی مثل نیمۀ اول سلام‌برخورشید استفاده کنید. نگویید: «اَه، بدنم خشک و سفت شده!» به‌جای آنکه به چنین افکاری اجازهٔ شاخ‌وبرگ پیداکردن بدهید، به‌دنبال راهی برای خلاصی از این حالت‌ها باشید و آزادی عمل بیشتری در مفاصل بدن به وجود بیاورید.