عسل خواص زیادی برای پوست دارد. از جمله خواص عسل برای پوست میتوان به آبرسانی و مرطوب‌کنندگی پوست ، بهبود چین و چروک صورت ، خاصیت لایه‌برداری ، بهبود زخم‌ها ، ترمیم جای و... اشاره نمود.

خواص عسل برای پوست

تاریخچه استفاده از عسل برای زیبایی

اگر چه تاریخ دقیقی از اولین آشنایی و استفاده انسان از خواص عسل برای سلامت پوست و زیبایی در دسترس نیست ولی سومری‌ها در ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد از عسل به صورت خارجی و برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

مصری‌ها و یونانی ها نیز از عسل برای مصارف زیبایی و درمان زخم‌ها استفاده می‌کرده‌اند. گفته می‌شود ملکه کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر باستان و یکی از قدرتمندترین و زیباترین زنان عصر خود از حمام عسل و شیر برای زیبایی پوست بدن خود استفاده می‌کرده است.

خواص شگفت انگیز عسل برای پوست

قرن‌ها است که عسل، بخش جدایی ناپذیر و تنیده شده در استایل زندگی ما است؛ از پخت و پز و آرایشگری گرفته تا طب و سلامتی، رد پای این ماده طبیعی شگفت انگیز در تمام بخش‌های زندگی دیده می‌شود. شهرت و اعتبار این معجون جادویی برای سلامت درونی و بیرونی بدن در طی گذشت سالیان طولانی، هنوز پابرجا است.

عسل به عنوان نیروگاه قدرتمند مواد مغذی، همواره مورد توجه متخصصان پوست، تغذیه و طب بوده است. آشنایی با خواص بی‌شمار این ماده 4000 ساله، دلیل این محبوبیت باستانی را به خوبی توضیح می‌دهد:

جالب است بدانید عسل طبیعی فاسد نمی‌شود. این ماده اگر در شرایط مناسبی نگهداری شود، می‌تواند تا پایان تاریخ باقی بماند.

-ترکیب عسل با سایر فراورده‌های گیاهی درمانی و خوراکی، خواص دارویی و تغذیه‌ای آنها را افزایش می‌دهد.

-عسل، جایگزینی طبیعی و سالم برای شیرین کننده‌های فراوری شده مانند شکر است. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله ترفند های هوشمندانه برای جایگزین کردن شکر در رژیم غذایی را مشاهده نمایید.

-عسل به عنوان عنصری تقویت کننده و نیروگاه عظیمی از انرژی شناخته می‌شود. به همین خاطر است که در میان ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

-این ماده طبیعی، منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است.

-خواص ضد باکتریایی عسل، در درمان و پیشگیری عفونت‌ها موثر است.

خواص عسل برای پوست

خواص عسل برای پوست

ترکیبات منحصر به فرد عسل، باعث شده تا به عنوان یک ماده بسیار مفید برای سلامت پوست شناخته شود. اما نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که در استفاده از عسل برای مصارف زیبایی حتما باید از عسل طبیعی و ترجیحاً خام (گرما ندیده) استفاده شود، تا به نتایج مطلوب آن رسید.

 لایه برداری پوست از خواص عسل برای پوست

همه می‌دانیم که سلول‌های قدیمی و مرده دشمن یک پوست زیبا و شفاف هستند، همین سلول‌ها هستند که گاهی بر روی پوست، ایجاد خارش و سوزش می‌کنند. استفاده از عسل به جای لایه‌بردارهای موجود در بازار یک گزینه طبیعی و به صرفه است که باعث می‌شود پوست شما کاملا تمیز شود.

اگر از عسل به منظور لایه برداری استفاده می‌کنید بهتر است از عسل شکرک زده ( عسل طبیعی بعد از مدتی شکرک می‌زند) استفاده کنید.

عسل شکرک زده به خاطر دانه‌های ریز متبلوری که دارد درست مانند یک لایه بردار ملایم عمل می‌کند. این دانه‌های ریز هنگام تماس با گرمای پوست شما و آب به صورت یک اسکراب عمل می‌کند که از بسیاری از نمونه‌ها مصنوعی آن اثر بخش‌تر است.

اسکراب چیست: اسکراب نوعی لایه‌ بردار صورت است که ترکیبی از مواد مختلف با دانه‌های ریز و زبری است که اضافات پوستی را به راحتی از روی پوست صورت پاک می‌کنند (مثل سفیدآب)

از این ماسک عسل می‌توانید به صورت روزانه و یا هفته‌ای دو یا سه بار استفاده کنید.

 نحوه استفاده: قبل از مصرف با حوله کمی پوست خود را گرم کنید، سپس عسل را بین انگشتان خود گرم کنید و به صورت دایره‌ای آن را به خوبی روی پوست خود ماساژ دهید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

رطوبت رسانی عمقی پوست

با بررسی کوچکی در صنعت زیبایی، به راحتی می‌توان به کاربرد گسترده عسل در  محصولات آرایشی بهداشتی پی برد. یکی از دلایل اصلی کاربرد عسل در این دست محصولات، قدرت مرطوب کنندگی بالای این ماده است. عسل حاوی آنزیم‌هایی است که قدرت نفوذ آن را افزایش می‌دهند و به کمک این آنزیم‌هاست که عسل  می‌تواند به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کند و رطوبت مورد نیاز سلول‌ها را فراهم نماید.

خواص عسل برای پوست

از خواص عسل برای پوست محو شدن جای زخم 

عسل به روند بهبودی جای زخم بدن شما کمک می کند، عسل را به عنوان یک درمان لکه ای بر روی جای زخم استفاده کنید و آن را هر روز یا یک روز در میان به عنوان خمیر در محل زخم خود استفاده کنید.

خواص میکروبی و ترمیم زخم

یکی از شناخته شده ترین خواص عسل، توانایی کمک به مبارزه با عفونت های پوستی است. طبق یک بررسی، بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عسل دارای خواص ضد میکروبی است.

خواص ضد التهابی از خواص عسل برای پوست

عسل همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به بیماری های پوستی مانند آکنه کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 در مورد عسل نشان داد که عسل خام اثر ضد التهابی شدیدی دارد. که اکثر عسل ها دارای خواص ضد التهابی هستند.

اثرات ضد پیری از خواص عسل برای پوست

طبق یک مطالعه قدیمی، عسل می تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند. نویسندگان اظهار داشتند که این ماده می تواند به جلوگیری از ایجاد چین و چروک، جوان نگاه داشتن پوست و جلوگیری از عفونت روی پوست که می تواند پیری را تسریع کند، کمک کند.

ماسک رطوبت رسان عسل

اگر پوست خشک و حساسی دارید، می‌توانید از عسل برای تامین رطوبت آن بهره ببرید. برای این کار، یک قاشق غذاخوری عسل را در ظرف تمیزی بریزید و یک تا دو قاشق غذاخوری شیر را به عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا ماسک شما آماده شده و می‌توانید با استفاده از پد ماسک از آن استفاده کنید. مخلوط شیر و عسل را به تمام قسمت‌های پوستتان بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه آبکشی کنید.

پاک کننده منافذ پوست

از آنجایی که عسل کمپلکس جادویی از خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و آبرسانی را در خود جای داده است، می‌تواند در پاکسازی منافذ پوستی موثر باشد. عسل با قدرت نفوذ بالای خود، به عمق منافذ دسترسی پیدا می‌کند و تمام آلودگی‌ها و باکتری‌ها را پاکسازی می‌نماید. با وجود این تفاسیر، عسل می‌تواند گزینه مناسبی برای خلاص شدن از شر جوش‌های سرسیاه و زیرپوستی باشد.

خواص عسل برای پوست

ماسک پاک کننده منافذ عسل از خواص عسل برای پوست

برای پاک کردن منافذ پوستی خود، از ترکیب عسل و روغن‌های طبیعی کمک بگیرید. روغن نارگیل و جوجوبا، بهترین انتخاب برای ساخت ماسک پاک کننده منافذ هستند. اگر تمایل دارید این ماسک را تهیه کنید، ابتدا لازم است ظرف تمیزی بردارید و یک قاشق غذا خوری عسل را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب کنید و خوب هم بزنید. اگر روغن به خوبی با عسل ترکیب نشد، می‌توانید 2 تا 3 دقیقه از حرارت غیر مستقیم بن ماری استفاده کنید.

حالا اجازه دهید ترکیب آماده شده در دمای طبیعی اتاق خنک شود. سپس به کمک پد ماسک، مخلوط آماده را به پوستتان بمالید و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید و بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه صورتتان را بشویید.

عسل درمانی برای آکنه و جوش‌های پوستی

آکنه یا جوش صورت، معمولا زمانی ایجاد می‌شود که غدد روغنی پوست تحریک شده و بیش از حد ترشح شوند یا اینکه فعالیت‌های باکتری‌های روی سطح پوست افزایش یابد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله دارو های موثر برای درمان آکنه را مشاهده نمایید.

خواص ضد التهابی عسل طبیعی می‌تواند تورم و قرمزی جوش ها را کاهش دهد، همچنین خواص ضد باکتریایی عسل سبب می‌شود تا سطح باکتری‌های موجود روی پوست کاهش و به میزان تعادل برسد و به این طریق به درمان آکنه و یا پیشگیری از آن کمک می‌کند.

استفاده از عسل به ویژه برای پوست صورت باعث می‌شود تا منافذ پوست از چربی‌های اضافی پاک و تمیز شود، همین منافذ بسته شده هستند که در صورت عدم مراقبت علت اصلی آکنه و جوش‌های صورت هستند.

 نحوه استفاده: کافی است مقداری عسل طبیعی را روی پوست خود بمالید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

از بین بردن چین و چروک

عسل روند پیری پوستتان را معکوس می‌کند! این ماده بی نظیر، منبعی سرشار از مواد آنتی اکسیدان و ویتامین‌های ضروری است و به راحتی می‌تواند شما را چند سال جوان‌تر کند. عسل مانع از تولید رادیکال های آزاد  فعال می‌شود و راندمان چرخه تولید انرژی سلولی ‌را بهبود می‌دهد. این عملکرد عسل، به کنترل واکنش‌های اکسیدانت بدن می‌انجامد و چرخه تکثیر و ترمیم سلول‌های پوستی تقویت می‌شود. با استفاده از عسل، تقویت بافت کلاژن و الاستین پوستی تشدید و خطوط ریز پوستی از بین می‌روند.

عسل برای روشن شدن پوست

محققان ارتباط مستقیمی بین استفاده از عسل روی صورت و روشن شدن لکه های تیره برقرار نکرده اند. اما از آنجا که عسل خاصیت لایه برداری دارد، استفاده از آن روی صورت می تواند سلول های مرده پوست را که باعث کدر شدن پوست می شوند از بین ببرد. عسل می تواند پوست شما را روشن تر کند.

درمان سوختگی از خواص عسل برای پوست

عسل یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان سوختگی است. عسل با کاهش التهاب به ترمیم  بافت های آسیب دیده کمک می کند، این چیزی است که باعث می شود عسل یک درمان شگفت انگیز برای آفتاب سوختگی و سایر سوختگی ها باشد.

یک قسمت عسل خام را با دو قسمت ژل آلوئه ورا خالص ترکیب کنید. به آرامی به پوست سوخته بزنید بگذارید مدتی بماند سپس با آب سرد شست و شو دهید. توجه کنید نیازی به پانسمان نیست.

خواص عسل برای پوست

ماسک جوان کننده از خواص عسل برای پوست

ترکیب عسل و سفیده تخم مرغ، پوستتان را به منبع بی‌نهایتی از پروتئین، اسید آمینه، مواد آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد پیری متصل می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص این دو ماده، به مقداری عسل، سفیده تخم مرغ و شیر نیاز دارید. یک و نیم قاشق غذاخوری عسل را در ظرف مناسبی بریزید. در مرحله بعد، ظرف جداگانه‌ای بردارید و سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید.

یک قاشق غذاخوری از سفیده را بردارید و به ظرف عسل بیفزایید. در آخرین مرحله، یک قاشق غذاخوری شیر را به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. ماسک را به تمام قسمت‌های پوست صورت و گردنتان بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند.

درمان خانگی برای روشن کردن پوست

ترکیب آب گوجه فرنگی با ۱ قاشق چای خوری عسل خام

دو بار در هفته: ماسک را به مدت ۵ دقیقه روی صورت خود ماساژ داده سپس ۱۵ دقیقه روی پوست باقی بماند، بعد از شستشو نتیجه مطلوب آن محسوس خواهد بود.

عسل به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست

اگر مستعد خشکی یا خارش پوست هستید، استفاده از عسل می تواند اثرات تسکین دهنده ای داشته باشد. لیانا کاترونه، متخصص ارشد پوست درمانی در Heyday، توضیح می دهد: عسل با خاصیت آنتی اکسیدانی خود با آسیب رادیکال های آزاد و آلودگی مقابله می کند، و برای آبرسانی به پوست بسیار عالی است، که باعث صاف شدن و نرم شدن رنگ پوست می شود.

درماتیت آتوپیک را تسکین دهید

اگر به اگزما، پسوریازیس یا نوع دیگری از درماتیت آتوپیک مبتلا هستید، عسل می تواند به شما کمک کند.

در یک مطالعه پژوهشگران بیماران آنها به مدت 7 روز از درمان عسل خالص بر روی التهاب درماتیت آتوپیک استفاده کردند. تنها پس از یک هفته، بیماران نتایج خوبی کسب کردند.

فواید عسل برای مو

فواید عسل برای سلامت و زیبایی موها، بیش از آن است که تصور می‌کنید. این شهد شیرین و جاودان، خواصی دارد که می‌تواند سلامت و زیبایی موهای شما را تضمین کند.

چرا عسل برای پوست شما بسیار مفید است؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم: عسل به طور طبیعی توسط زنبورهای عسل جمع آوری شهد گل و ذخیره آن در لانه های عسل ساخته می شود تا مایع شیرین و غلیظی که می شناسیم و دوست داریم ایجاد کند. این مایع مملو از حدود 300 ماده موثری است که به پوست چرب و خشک کمک می کند – برخی از مواد شناخته شده ویتامین B، کلسیم، روی، پتاسیم و آهن هستند. عسل سرشار از آنتی اکسیدان است، ضد باکتری است و دارای فعالیت آنزیمی است که به درخشش پوست کمک می کند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خطرات کمبود ویتامین B را مشاهده نمایید.

خواص عسل برای پوست

چه نوع عسلی بهتر است؟

نکته قابل توجه در مورد عسل این است که همه نوع عسل ها خواص درمانی عالی دارند ، بنابراین یک ماده عالی برای استفاده در انواع مختلف پوست است. هرچه عسل تیره تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری دارد، بنابراین توصیه می شود از عسل غیر پاستوریزه و خام استفاده کنیدبا این حال، اگر به آنها دسترسی دارید، تحقیقات نشان  می دهد که عسل مانوکا، کانوکا، گندم سیاه و آویشن بهترین گزینه ها هستند. مشهورترین آن  مانوکا است که از گل بوته های درخت چای ( OG ) در نیوزیلند و استرالیا گرفته شده است. فواید آن در درمان زخم ها، مبارزه با آکنه و بهبود پوست باعث جدا شدن آن از عسل سنتی است. از طرف دیگر، گندم سیاه و آویشن برای پوست مقرون به صرفه و در دسترس تر هستند.