دلپیچه و اسهال یکی از مشکلات شایع در میان کودکان و بزرگسالان می باشد. درمان دلپیچه و اسهال در خانه با کمک روش های طبیعی را امتحان کنید. انواع اسهال و عوارض آن را در پارس نیوز بخوانید.

دلایل بروز اسهال

همه‌ی ما در طول زندگی‌مان، حتما دچار اسهال شده‌ایم که علائم شایعی مثل مدفوع آبکی، دل‌پیچه و نفخ شکم دارد. اسهال اغلب راهی است که بدن با اختلالات دستگاه گوارشی برخورد می‌کند. اسهال حاد بیش از ۲ هفته طول می‌کشد و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

دل درد - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

  • عفونت ویروسی؛
  • عفونت باکتریایی؛
  • مسمومیت غذایی؛
  • آنتی بیوتیکی که اخیرا استفاده شده باشد؛
  • آب آلوده به عامل عفونی.

اسهال عفونی در کودکان شایع‌تر است و معمولا عامل ویروسی دارد. همچنین اسهال مسافرتی نیز شایع است، مخصوصا زمانی که مسافری به مناطق توسعه‌نیافته با آب‌های آلوده می‌رود. باکتری‌ها نیز اغلب در غذاهایی که به‌ شکل صحیح نگهداری نمی‌شوند یا در غذاهای پخته‌شده، علت شایع مسمومیت‌ غذایی است.

اسهال زمانی روی می دهد که :

  • حجم مدفوع زیاد
  • قوام مدفوع نرم و آبکی و
  • تعداد دفع مدفوع از 3نوبت در شبانه روز تجاوز کند.

در صورتیکه هر کدام از 3شرط فوق نباشد، نمی توان از اصطلاح اسهال استفاده کرد. مثل دانشجویی که فردا امتحان دارد و به دلیل استرس، تعداد نوبت های اجابت مزاجش بیشتر می شود. اما حجم کلی مدفوع تغییری نمی کند.

یا اگر مقدار زیادی مواد غذایی مصرف کنیم، حجم مدفوع بالا می رود. اما قوام آن تغییری نمی کند،

پس هیچکدام از این موارد اسهال نیست.

دلپیچه - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

انواع اسهال

انواع گوناگونی از این عارضه وجود دارد که هر فردی به یک نوع آن مبتلا می شود:

اسمزی

این نوع اسهال در اثر محصولات حاوی سوربیتول مثل آبنبات های رژیمی و آدامس ها ایجاد می شود. در چنین شرایطی آب بدن به درون روده ها کشیده می شود و در نتیجه اسهال به وجود می آید.

ترشحی

در نوع ترشحی که بیشتر به دلیل عفونت ها و مصرف برخی داروها رخ می دهد تعادل الکترولیت های بدن بهم ریخته و بدن آب را به صورت غیرطبیعی و کنترل نشده وارد روده ها می کند و به دنبال آن به شکل اسهال از بدن دفع می شود.

اگزوداتیو

وجود برخی عفونت ها و بیماری های روده ای از جمله بیماری کرون روده و کولیت می تواند باعث بروز اگزوداتیو شود. اسهال اگزوداتیو یا التهابی با دفع چرک و خون همراه است.

حرکتی

منشا این نوع اسهال به حرکات روده باز می گردد. برخی مشکلات مغزی، مشکلات تیروئیدی و بیماری هایی نظیر سندروم روده ی تحریک پذیر IBS می تواند باعث بروز چنین اسهالی شود. از اصلی ترین علائم آن می توان به ناگهانی بودن آن اشاره کرد.

اسهال - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

درمان دلپیچه و اسهال در خانه

استفاده از پد حرارتی

هنگامی که احساس دل پیچه می‌کنید، یک پد حرارتی یا بطری آب گرم را می‌توانید پیدا کنید که شما را آرام کند. همچنین می‌توانید پتوی الکتریکی خود را دربربگیرید تا آرام بمانید تا زمانی که علائم دل درد بگذرند.

گرما بر روی معده، گرفتگی و درد را از شما رد می‌کند و همچنین می‌تواند ماهیچه‌های شما را آرام کند و حالت تهوع شما را کاهش دهد. با این حال، استفاده بیش از حد طولانی از آن می‌تواند به پوست شما آسیب بزند.

استفاده از آب برنج

آب برنج دقیقا همان آبی است که پس از پختن برنج اضافه می‌آید و می‌تواند به عنوان تسکین دهنده عمل کند. به این معنی که با ایجاد پوششی آرام کننده، ماده‌ای ضدالتهاب بر روی معده شما شکل می‌گیرد که درد دلپیچه را تسکین می‌دهد.

آب لیموی گرم

اگر مشکل شما سوء هاضمه باشد، آب لیمو به دل دردتان کمک می‌کند.

آبلیمو - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

ریشه زنجبیل برای درمان دلپیچه و اسهال در خانه

از زمان‌های قدیم، زنجبیل را به عنوان درمانی برای هرچیزی از درد گرفته تا تهوع می‌دانستند. مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می‌تواند یک درمان بسیار موثر برای برخی از ناراحتی معده باشد. دل پیچه را می شود با زنجبیل هم درمان کرد.

زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی است که در بسیاری از فرم‌ها موجود است و می‌تواند به همه کمک کند. جویدن آن و استفاده از مکمل آن آسان است. با این وجود افرادی ترجیح می‌دهند از آن به شکل نوشیدنی استفاده کنند. برای درمان دل پیچه یک زنجبیل طبیعی را امتحان کنید یا این که ریشه تازه آن را ریز ریز کرده و با چای بنوشید.

استراحت کافی و رژیم غذایی سالم

در هنگام این بیماری نیاز است به اندازه کافی استراحت کرده و سعی کنید مایعات و الکترولیت‌های از دست داده بدن را با خوردن زیاد مایعات و غذا‌های ساده نظیر سوپ ساده، برنج به شکل کته، پاستا‌ها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده جبران کنید.

خوردن سیب

سیب را رنده کرده و در بشقاب بگذارید تا قهوه‌ای شود. سپس آن را له کرده و یک بار در روز بخورید. این روش برای درمان اسهال توصیه شده است.

جوشانده هل برای درمان دلپیچه و اسهال در خانه

از دیگر شیوه‌های درمان خانگی اسهال نوشیدن جوشانده هل است. به این منظور یک غلاف هل سبز را پوست کنده و دانه‌هایش را پودر کنید. نصف قاشق چایخوری پودر دانه‌ها را در یک فنجان آب جوشانده، سرد کنید و به حالت سرد بنوشید و در صورت اسهال مزمن میتوانید آن را گرم بنوشید.

اسهال استفراغ - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

خاکشیر

از خواص خاکشیر تنظیم دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌های مختلف از جمله اسهال مرتفع می‌سازد. به این منظور خوردن خاکشیر یخمال توصیه میشود.

آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا (حدود ۲/۱ فنجان ۳ بار در روز): آلوئه ورا پوشش سیستم گوارش را ترمیم می‌کند و به راحتی تجزیه می‌شود.

سرکه سیب برای درمان دلپیچه و اسهال در خانه

یکی دیگر از درمان‌های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب است. این یک عامل مؤثر در برابر باکتری‌هایی است که باعث اسهال می‌شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد.

ماست

ماست، به ویژه آن‌هایی که حاوی باکتری‌های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می‌تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع‌تر به ماست موز بیفزایید.

آب و الکترولیت‌ها

نوشیدنی الکترولیتی کامل را مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک و چهار قاشق چای خوری شکر به یک لیتر آب تهیه کنید. کمی آب پرتقال، آب لیمو یا جایگزین نمک برای پتاسیم اضافه کنید. در طول روز، این مخلوط را بنوشید.

آرد

طریقه مصرف: یک فنجان آب به آرد اضافه کنید. آن را اغلب بشویید و کمی نمک اضافه کنید، خوب هم بزنید. آن را بلافاصله بنوشید تا علائم اسهال را کاهش دهید.

سیب زمینی برای درمان دلپیچه و اسهال در خانه

طریقه استفاده: دریافت ۲ سیب زمینی شسته شده، پوست، و آن‌ها را به مکعب‌های مختلف ریز ریز کنید. اضافه کردن نمک به آن، آن را در طول روز مصرف کنید.

سیب زمینی - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

زردچوبه

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید تا یک تونیک مؤثر برای سیستم گوارشی تهیه شود و همچنین یک محلول برای اسهال عفونی و التهابی فراهم آید.

درمان اسهال در کودکان

مایعات زیاد به کودک خود بدهید

ازدست دادن آب زیاد، از عوارض عمده اسهال است برای جلوگیری از آن، شما باید مایعات خالص را به کودک خود بدهید مانند آبگوشت، آب انگور سفید. اگر کودک شما در سن تغذیه با شیر مادر باشد، باید به طور مرتب انجام شود برای جلوگیری از تخلیه الکترولیت، شما می‌توانید نوشیدنی الکلیتی را به کودک خود ارائه دهید؛ باید از نوشیدنی‌های شیرین اجتناب شود، زیرا اسهال می‌تواند بدتر شود.

موز

موز، حاوی مقدار زیادی مواد مغذی ضروری است، بنابراین آن را به عنوان غذای کامل برای کودکان نوپا در نظر بگیرید پتاسیم موجود در موز، برای ماهیچه‌ها مفید است و شیمی درمانی کودک شما را تنظیم می‌کند.

همچنین یک منبع غنی از روی، آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین C، ویتامین B ۶ و ویتامین A است. موز؟ حاوی شیرینی طبیعی است، بنابراین نوزادان آن‌ها را دوست دارند همچنین می‌تواند برای فرزند شما، انرژی زیادی فراهم کند که برای رشد و توسعه آن‌ها مفید است با این حال، موز نارس، می‌تواند باعث یبوست شود، و باید از آن اجتناب کرد. شما می‌توانید موز را در هنگام بهبودی اسهال، به کودک خود دهید، زیرا برای جایگزینی آب وانرژی و مواد از دست رفته مفید است.

دانه‌های گشنیز

بذر‌های گشنیز، توانایی افزایش مدفوع را دارند. به این ترتیب، به طور قابل توجهی، شدت اسهال را بهبود می‌بخشد شما می‌توانید ۱ قاشق چای خوری دانه گشنیز، را همراه با ۱ قاشق غذاخوری از ماست به کودک نوپا خود بدهید. درنظر داشته باشید، که اگر کودک شما از اسهال حاد و یا مزمن رنج میبرد، این روش مناسبی نخواهد بود.

زغال اخته

خوردن و جویدن زغال اخته، چندین بار در روز، بهترین راه برای جلوگیری از اسهال است برای کشتن میکروب‌هایی که باعث اسهال می‌شوند، مفید است. سوپ که با زغال اخته خشک درست شده است، نیز می‌تواند به کودک شما داده شود.

اخته - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

لیست دمنوش های گیاهی برای درمان اسهال و دل پیچه در طب سنتی

چای بابونه برای درمان اسهال و دل پیچه در طب سنتی

چای بابونه نوعی چای گیاهی خوش طعم و لذت بخش است که از شکوفه های بابونه در آب داغ تهیه می شود. این دمنوش به دلیل اثرات آرامبخش و تسکین دهنده شهرت دارد، که می تواند به آرامش معده کمک کند.

این چای با دارا بودن ویژگی های ضد باکتری و ضد ویروسی می تواند انگل ها و عوامل بیماری زای مضر که باعث اسهال می شوند را از بین ببرد. مطالعات نشان داده اند که ترکیبی از مرم(نوعی صمغ)  زغال قهوه و بابونه به درمان اسهال حاد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر و التهاب دستگاه گوارش کمک می کند.

چای زنجبیل در درمان اسهال

چای زنجبیل از ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود و دارای عطر و طعمی تند است. دمنوش زنجبیل می تواند به تسکین علائم اسهال از جمله درد شکم و حالت تهوع کمک کند. از دیگر مزایای زنجبیل می توان به  بهبود هضم، کاهش التهاب و افزایش جریان خون اشاره کرد. مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند به درمان حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت یا مشاشین گرفتکی و اسهال ناشی از مصرف غذای فاسد کمک کند.

چای سبز برای بهبود اسهال و دل پیچه

چای سبز یکی از نوشیدنی هایی است که تحقیقات زیادی روی آن انجامو شده است. دانشمندان شواهدی یافته اند که چای سبز با بهبود سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری های جدی به تقویت سلامت انسان کمک می کند. طبق نتایج تحقیقات ۳ تا ۵ فنجان چای سبز بهترین و بیشترین اثرگذاری را دارد.

این دمنوش ممکن است به تسکین مشکلات گوارشی و درمان علائم از درد معده تا درمان اسهال و دل پیچه کمک کند. طبق مطالعه ای که در BioMed Central انجام شده است، تأثیرات چای سبز در درمان مشکلات گوارشی مورد بررسی قرا گرفته است. محققان دریافتند که چای سبز در تقویت حرکات روده و جلوگیری از مشکلات معده ناشی از باکتری موثر است.

چای نعناع

سال های زیادی است که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی از چای نعناع استفاده می شود. این چای با دم کردن یک مشت برگ نعناع در یک فنجان آب گرم تهیه می شود. عطر و طعم طراوت و رایحه دلپذیری را ارائه می دهد که می تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند و به حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش کمک کند.

چای نعناع - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

طبق نتایج تحقیقات چای نعناع ممکن است به درمان اسهال ناشی از سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. یک مطالعه بر روی ۷۴ بیمار نشان داد که کسانی که سه بار در روز روغن نعناع مصرف کرده اند به مدت شش هفته کاهش قابل توجهی در درد معده داشته اند. نعناع می تواند به سوهاضمه و رفع نفخ کمک کند،  علائمی که اغلب همراه با اسهال هستند. این چای دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که به تسکین التهاب روده که باعث ایجاد اسهال است کمک می کند.

چای سیاه

چای سیاه از برگ گیاه چای تهیه می شود و رایحه ای خاکی و چوبی و عطر و طعمی پررنگ دارد. طبق تحقیقات انجام شده تاثیر زیادی در درمان اسهال و دلپیچه دارد. همچنین ثابت شده است که به درمان اسهال باکتریایی در کودکان کمک می کند. از آنجاییکه چای سیاه حاوی کافئین است می تواند باعث تشدید اسهال شود. در صورت بروز اسهال، مصرف چای سیاه را روزانه به یک یا دو فنجان برسانید تا از بدتر شدن شرایط و سایر عوارض جانبی منفی جلوگیری کنید.

چای رازیانه برای درمان دلپیچه و اسهال در خانه

این ماده اغلب برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود زیرا دارای خواص ضد التهابی است که به آرامش عضلات معده و کاهش گرفتگی عضلات کمک می کند. تحقیقات منتشر شده در مجله تحقیقات دارویی و پزشکی اروپا نشان داد که نوشیدن مرتب چای رازیانه می تواندبه درمان اسهال و دل پیچه کمک کند. دلیل آن این است که چای رازیانه به ساده سازی هضم غذا کمک می کند.

چای لیمو

برا درمان  اسهال به سادگی لیمو را در آب گرم دم کرده و در صورت تمایل یک تکه عسل به آن اضافه کنید. این چای عطر و طعم شیرین و خوشایندی دارد. لیمو حاوی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات شیمیایی است که می تواند با عفونت های باکتریایی و ویروسی مقابله کند. در میان مرکبات، آبلیمو بیشترین غلظت ترکیبات مبارزه با باکتری را دارند.

غذاهایی که اسهال را بد تر می کنند

  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی (که در آدامس، نوشابه‌های رژیمی و مواد جایگزین‌ شکر وجود دارد)؛
  • لوبیا؛
  • انواع توت‌ها؛
  • کلم بروکلی؛
  • کلم؛
  • گل کلم؛
  • نخود؛
  • قهوه؛
  • ذرت؛
  • بستنی؛
  • شیر؛
  • نخودفرنگی؛
  • فلفل؛
  • چای؛
  • آلو؛
  • سبزیجات با برگ‌های سبز (مثل کاهو).

مشکلات گوارشی - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

برای درمان اسهال بزرگسالان  چه قرصی بخوریم

سوال اینه برای درمان اسهال چه قرصی بخوریم ؟ اکثر بیماران دنبال سریعترین روش درمان و یک راه میانبر برای رسیدن به اهداف درمانی خود هستند.اما چاره چیه گفتنی ها را با یک مقدار سانسور باید گفت !

اگر بیرون از خانه و یا در مسافرت هستید، و می خواهید اسهال در شما فورا بند شود. با مشورت پزشک از قرص های زیر به عنوان درمان اسهال در خانه و قرص درمان اسهال استفاده کنید.

هشدار: این داروها برای مصرف زیاد و طولانی مدت درست نشده اند.

دیفنوکسیلات

مصرف بی رویه و بدون تجویز پزشک دارای عوارض زیادی است دوز بالای آن بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر مخرب می گذارد. اما دیفنوکسیلات فورا اسهال را بند می آورد.

قرص دیگه برای درمان اسهال لوپرامید است، برای اسهال های عفونی کاربرد  دارد.

مکانسیم اثر :ضد عفونت معده و روده، ضد اسهال

اگر با مراجعه به داروخانه موفق به دریافت این نوع داروها نشدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مصرف  این قرص ها در بزرگسالان روزانه دو عدد بعد از هر وعده غذایی و به مدت 48ساعت است.

البته ما فرض و بر این می گیریم که شما دسترسی به پزشک ندارید و فورا می خواهید این معضل را بصورت موقتی درمان کنید.

توصیه ما این است که در 2روز ابتدایی ابتلا به اسهال از این داروهای ضد اسهال استفاده نکنید و اجازه بدهید روند بیماری شما حداقل برای 48ساعت طول بکشد.

اگر بامصرف این داروها عوارضی چون سردرد شدید و یا استخوان درد داشتید. به معنی اینه که اجازه نداده اید ویروس و میکروب که جذب گوارش شما شده از طریق مدفوع آبکی بیرون بزند و فورا آنرا سرکوب کرده اید .

درد پریودی - درمان دلپیچه و اسهال در خانه

عوارض اسهال چیست؟

اسهال می تواند باعث کم آبی بدن شود، به این معنی که بدن شما مایعات کافی برای عملکرد صحیح ندارد. کم آبی بدن می تواند جدی باشد، به خصوص برای کودکان، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. برخی از علائم کم آبی بدن:

  • احساس سرگیجه
  • سر درد
  • ادرار تیره
  • ضعف و خستگی

این عارضه در طولانی مدت می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

بواسیر

یکی از عوامل بیماری بواسیر یا هموروئید افزایش فشار و تورم رگ‌ها در ناحیه مقعد است که اسهال مزمن باعث ایجاد آن می‌شود. بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری آن را جدی بگیرید و در اولین فرصت اقدام به درمان آن کنید.

شقاق

بیماری شقاق یا فیشر مقعدی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم منجر به ایجاد این بیماری می‌شوند. مدفوع نرم یا اسهالی یکی از عوامل ایجاد شقاق یا زخم مقعدی است.

فیستول

اسهال یکی از عواملی است که منجر به ایجاد آبسه مقعدی می‌شود و مهمترین علت ایجاد فیستول نیز آبسه مقعدی است. بیماری فیستول یک مسیر باریک است که بین دو عضو از بدن ایجاد می شود و پر از عفونت است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

  • اگر اسهال همراه با احساس تشنگی، خشکی زبان و چروکیدگی پوست شما باشد.
  • اگر با گذشت 48ساعت، هیچ گونه بهبودی در حال شما رخ نداده است.
  • اطرافیان و یا نزدیکان شما هم به اسهالی مشابه دچار شده اند
  • چنانچه درجه حرارت بدن شما به 38درجه یا بالاتر رسیده، یا مدفوع شما به شدت خونی شده است.
  • بیمار بالای 50سال سن دارد و اسهال همراه با دردهای شکمی است.