نوشیدن شربت خاکشیر برای سلامتی بسیار مفید است و با مصرف مداوم آن می‌توانید تاثیرات این دانه گیاهی پرخاصیت را کاملا در زندگی‌تان مشاهده نمایید. در ادامه چند مورد از فواید خاکشیر را در سایت پارس نیوز مشاهده می نمایید.

خوردن-خاکشیر-را-در-تابستان-فراموش-نکنی-2

تاثیر خاکشیر روی جوش‌های صورت

دو قاشق خاکشیر را با عرق کاسنی ترکیب کنید و بخورید. این نوشیدنی یکی از بهترین راه‌های درمان جوش‌های صورت است.

می‌توانید از عرق شاه گیاه نیز استفاده کنید و تاثیر آن را ببینید. این ترکیب علاوه بر اینکه روی پوست صورت شما تاثیر می‌گذارد برای درمان گرفتگی صدا نیز مفید است.

برای اینکه تاثیر این ترکیب را روی پوست‌تان ببینید حداقل ۳ هفته باید از آن استفاده کنید.

خواص خاکشیر برای لاغری

اگر می خواهید در طول روز احساس گرسنگی نکنید، خاکشیر را ناشتا میل کنید.

بنابراین یک قاشق غذا خوری تخم خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل و با شکر شیرین نمایید. استفاده مداوم از این نوشیدنی می تواند شما را لاغر کند.

برای این که نتیجه بهتری بگیرید، می توانید گیاه دارویی خاکشیررا با عسل ترکیب کنید و به صورت ناشتا میل بفرمایید.

از بین بردن لک‌های صورت

اگر صورت‌تان دارای لک است برای از بین بردن آن‌ها می‌توانید از ترکیب خاکشیر و ترنجبین استفاده کنید.

این ترکیب را به مدت سه هفته به صورت روزانه استفاده کنید و شاهد روشنی و شفاف شدن پوست‌تان شوید.

یبوست و اسهالاز آنجایی که این نوشیدنی به عنوان ملین ملایم شناخته شده است، با بالا بردن حرکات روده به جلوگیری و درمان یبوست کمک می کند.

اگر این نوشیدنی را با آب گرم درست کنید می تواند به درمان یبوست کمک کند. همچنین در طب سنتیاز خاکشیر برای پاک سازی روده ها و درمان اسهال مصرف می شود.

در صورتی که خاکشیر را به آب سرد و شکر درست کنید، اسهال را درمان می کند.

کمک به پاکسازی کبد چربیکی از خواص خاکشیر می توان به سم زدایی و پاک سازی کبد اشاره کرد و برای درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب بسیار موثر است.

خاکشیر راهی برای افزایش وزن

اگر جزو افراد لاغر هستید و تصمیم دارید که وزن اضافه کنید می‌توانید از ترکیب شیر و خاکشیر استفاده کنید. هر روز صبح این ترکیب را به صورت ناشتا میل کنید و منتظر نتیجه آن باشید.

کمک به کنترل فشار خون خاکشیر ، یک دانه معجزه آساست. این دانه به کنترل فشار خون کمک می‌کند. اگر دچار مشکلات مربوط به فشار خون هستید می‌توانید از خاکشیر استفاده کنید و اثربخشی آن را بسنجید.

برای این کار لازم است یک لیوان خاکشیر را خوب بکوبید تا به صورت پودر نرم درآید. سپس آن را درون یک ظرف دیگر بریزید و کم کم به آن آب اضافه کنید تا یک خمیر به دست آید.

این خمیر را شب‌ها روی پاهایتان بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پاهایتان باقی بماند. این کار به کنترل فشار خونتان کمک می‌کند.

جنین و زنان باردار و شیردهخاکشیر یک ملین طبیعی است و مصرف آن در دوران بارداری به درمان یبوست حاملگی کمک می کند.

مصرف خاکشیر در اواخر دوران بارداری به باز شدن دهانه رحم و تسهیل زایمان طبیعی کمک می کند. تحقیقات نشان داده که مصرف خاکشیر به بهبود سلامت جنین کمک می کند.

نکته : فراموش نکنید که قبل از مصرف خاکشیر در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

گفته می شود که زیاده روی در مصرف خاکشیر به دلیل اثر نرم کنندگی که بر دهانه رحم دارد، خطر سقط جنین در سه ماه اول بارداری را افزایش می دهد.

sharbat

درمان ناباروری مردان

در طب سنتی گفته می شود که خاکشیر ضعف قوای جنسی در مردان را که به دلیل وجود سودا ایجاد شده، برطرف می کند و به درمان ناباروری کمک می کند.

نوزادان و کودکانخاکشیر یک ملین طبیعی است که به هضم غذا کمک کرده و می تواند باعث درمان یبوست در نوزادان و کودکان شود.

خواص ضد باکتریایی خاکشیر خطر ابتلا به اسهال در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد. خاکشیر به دلیل طبع سرد و تر که دارد به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان مبتلا به آبله مرغان و سرخک کمک می کند.

نکته : توصیه می شود که خاکشیر را از سن 2 سالگی به بعد به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید، قبل از آن می توانید شربت خاکشیر را از صافی رد کرده و از آب آن به نوزاد بدهید.

سرماخوردگی و تبخاکشیر به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی که دارد برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.

خاکشیر در طب سنتی به دلیل طبع سردی که دارد، به عنوان یک تب بر طبیعی شناخته می شود.

لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از خواص خاکشیر برای بدن لاغری و کاهش وزن می باشد.

خاکشیر با بهبود حرکات روده به پاک سازی و سم زدایی روده ها کمک کرده و با افزایش دفع چربی از بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

یکی از خواص خاکشیر ناشتا کمک به لاغری و کاهش وزن است؛ هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذا خوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل کنید و بنوشید.

فواید خاکشیر برای کودکان

استفاده از شربت خاکشیر یک روش طبیعی برای درمان یبوست در کودکان است.

البته استفاده از خاکشیر برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شود، در صورتی‌که می‌خواهید به این کودکان خاکشیر بدهید، شربت خاکشیر را از یک صافی عبور داده و آب آن را به کودک‌تان بدهید.

به علاوه پیش از آنکه شربت خاکشیر را به کودکان زیر سه سال بدهید، حتما با پزشک مشورت کنید.

1562499776_H3cZ4

درمان سرماخوردگی و تب

خاکشیر دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و به بدن در مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند.
همچنین طبع خاکشیر سرد است، بنابراین بدن را خنک کرده و تب را پایین می‌آورد.

درمان شوره سر

در طب سنتی علت شوره سر را اختلال در عملکرد کبد می‌دانند، در صورتی‌که کبد قادر به دفع مواد زائد بدن از راه‌های معمول نباشد، ممکن است این مواد را از راه‌های غیرعادی مانند پوست سر دفع کند، در نتیجه فرد دچار شوره سر می‌شود.
مصرف خاکشیر عملکرد کبد را بهبود بخشیده و به درمان شوره سر کمک می‌کند. برای درمان شوره سر روزانه ۲ تا ۳ لیوان شربت خاکشیر بنوشید.

درمان یبوست بارداری

از خواص خاکشیر در بارداری می‌توان به درمان یبوست اشاره کرد.

زنان باردار بیشتر از افراد معمولی دچار کم آبی بدن می‌شوند و مشکلاتی، چون یبوست را تجربه می‌کنند، خاکشیر یک ملین طبیعی است و به درمان یبوست دوران بارداری کمک می‌کند.

با این وجود قبل از مصرف خاکشیر در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

کمک به زایمان طبیعی

مصرف خاکشیر در اواخر دوران بارداری به باز شدن دهانه رحم کمک می‌کند و فرآیند زایمان طبیعی را آسان می‌کند.

بخور خاکشیر برای درمان سرخک و آبله مرغان

مصرف شربت خاکشیر در کودکان مبتلا به سرخک و آبله مرغان، باعث کاهش حرارت درونی و خارش برون ریزی های پوستی در آنها می گردد.

این شربت روزانه ۳-۴ لیوان خورده شود. برای رفع خارش و سوزش پوست کودک در این بیماری ها، خاکشیر را بر روی زغال ریخته و با دود حاصله، بدن کودک را بخور دهید.

نحوه مصرف خاکشیر و دفع سنگ کلیه

برای تهیه این نسخه خانگی کافی است ۳ قاشق غذا خوری ترنجبین را در یک لیوان آب به‌ مدت ۵ ساعت خیسانده و پس از این مدت آن را صاف کنید.
سپس ترنجبین صاف کرده را با ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و آن را میل کنید. نوشیدن این مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

نحوه مصرف خاکشیر و عسل برای رفع دل ضعفه

برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید. بعد از مدتی که این ترکیب جوشید کفی روی آن تشکیل می‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقی را روزانه با کمی آب و خاکشیر مخلوط کرده و برای جلوگیری از دل ضعفه در ماه رمضان مصرف کنید.

نحوه مصرف خاکشیر در درمان اسهال

برای تهیه دارو برای اسهال کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید.
 
این ترکیب را متناسب با سن بیمار، هر ۲ ساعت یک بار برای او تجویز می‌کنند. میزان مصرف این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک‌ سوم استکان برای خردسالان تجویز شده است.

1547029245_V8mP3

چه کسانی نباید خاکشیر بخورند؟

* به افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه می‌شود مصرف خاکشیر را محدود کنند.
* خاکشیر را می‌توان از دو تا سه سال به بالا به کودکان داد و برای کودکان زیر این سن نیز شربت خاکشیر را صاف کرد و تنها آب آن را به کودک داد.
* افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های ناشی از طبع سرد از جمله روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را محدود مصرف کنند یا مصرف آن همراه با عسل و عرق نعناع باشد.