خاکشیر چیست؟

خاکشیر (نام علمی:Descurainia sophia)، گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب بویان است. خاکشیر در دشت و کوهستان می روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می رسد.

پائین گیاه کرک دارست در حالیکه بالای آن بدون کرک می باشد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری برنگ قرمز تیره می باشد.

خاکشیر - نحوه شستن خاکشیر

ساقه از سطح زمین یا از قسمت های بالاتر منشعب شده و در نهایت به گل های زرد روشن می رسد که از خانواده شب بو می باشد. بخش خوراکی گیاه همان دانه های خاکشی است که در میوه های خورجین مانند و باریک گیاه قرار دارد.خاکشیر

نحوه شستن خاکشیر

اصطلاح جالبی که برای تمیزکردن خاکشیر استفاده می شود، ریگ شوری است! این اصطلاح اشاره به وجود داشتن دانه های ریز ریگ و شن در بین دانه های خاکشیر دارد.

 

مرحله اول نحوه شستن خاکشیر

مقدار مورد نیاز از خاکشیر را در یک کاسه ریخته و بعد روی آن، آب بریزید. بعد از اضافه کردن آب، می بینید که خاکشیر گوله می شود. حتما باید به آرامی با یک قاشق یا چنگال تمیز، خاکشیرها را هم بزنید. با هم زدن خاکشیر، به مرور ته نشین می شود.

مرحله دوم

باید کمی منتظر باشید. در نظر داشته باشید که در بسیاری از موارد، مقداری خس و خاشاک سبک هم در بین خاکشیر وجود دارد. بعد از یک مدت می بینید که این خاشاک به روی آب می آید. بعد از اینکه آب را از روی خاکشیر به آرامی خارج کردید نمی توانید مطمئن شوید که کاملا تمیز شده است. این کار را باید تا چندین بار ادامه دهید. زمانی که آب روی خاکشیر کاملا صاف و زلال بود، کافی است.

مرحله سوم نحوه شستن خاکشیر

باید بگویم که هنوز کار شست و شوی شما تمام نشده! حالا باید یک ظرف بزرگتر بردارید و هنگام منتقل کردن خاکشیر به داخل ظرف بزرگتر، آن را هم می زنید و به آرامی داخل ظرف بزرگ می ریزید.

این کار به شما کمک می کند تا ریگ و شن هایی که سنگین تر هستند و ته ظرف ته نشین شده اند، در همان ظرف قبلی بمانند و به ظرف جدید منتقل نشود. بهتر است ظرف دوم، از جنس روی باشد. این مرحله را نیز باید چندین مرتبه تکرار کنید. تا خیالتان از بابت تمیز شدن خاکشیر راحت شود.

شربت خاکشیر - نحوه شستن خاکشیر

 

نکته طلایی نحوه شستن خاکشیر

اگر بعد از خواندن این توضیحات به این نتیجه رسیده اید که از خیر شستن خاکشیر بگذرید، باید به شما خاطر نشان کنیم که امروزه اکثر خاکشیرهای بسته بندی استاندارد، پاک شده هستند و نیازی نیست تا چندی بار هر مرحله را تکرار کنید.

طرز تهیه شربت خاکشیر

بعد از شستن خاکشیر وقتی از تمیز بودن خاکشیرها مطمئن شدید یک شربت خوش طعم با خاکشیر تهیه نمایید و آن را با لذت بنوشید . شما می توانید برای مهمانی های خود نیزمخصوصا در تابستان این شربت را تهیه کنید تا میزبان خاصی برای مهمانهای خود باشید.

مواد لازم:

  • آب
  • خاکشیر
  • شکر
  • گلاب
  • یخ
  • آلو بخارا (اختیاری)

پس از آنکه نحوه شستن خاکشیر را یاد گرفتید آن را درون پارچ آبی ریخته و آب و شکر( به جای شکر از عسل و یا نبات آب شده استفاده کنید ) به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم . مقداری از این شربت را می چشیم و اگر شیرینی آن مطابق با ذائقه شما بود به آن گلاب و یخ برای خنک شدن می افزاییم و نوش جان می کنیم. برخی افراد نیز برای اینکه طعم شربت آنها بی نظیر گردد مقداری آب لیمو تازه به آن اضافه می کنند.

در صورت تمایل نیز می توانید چند عدد آلو بخارا که حدود 7 ساعت خیس داده اید را به شربت اضافه کنید تا آب مزه آلو بخارا را بگیرد .

شربت خوشمزه - نحوه شستن خاکشیر

تزئین یخ با خاکشیر

تزیین یخ یکی از بهترین ایده ها برای پذیرایی از میهمانان تان در روزهای گرم تابستانی است. اگر می خوهید در مهمانی ها خاص باشید پس از شستشو خاکشیر را در ظرفهای یخ بریزید و بگذارید یخ بزند و مواقعی که لازم دارید استفاده کنید .

همچنین می توانید خاک شیر وتخم شربتی خیس خورده وغلیظ را درون قالبهای یخ شکیل میریزیم و درون فریزر می گذاریم تا یخ بزند و یکی یا دو تا از این قالبها را موقع نوشیدن آب به داخل لیوان می اندازیم به همراه برگی از نعنا و برشی از لیموی تازه میل می کنیم.

روش های استفاده از خاکشیر

خیسانده:

خاکشی را در آب سرد برای چندین ساعت بخیسانید و میل کنید.

جوشانده:

خاکشی را به مدت ۱۰ دقیقه با آب بجوشانید و پس از سرد شدن مخلوط را میل نمایید.

ضماد:

برای رفع زخم، جراحات و رفع ورم ها، خاکشی را کوبیده و به صورت ضماد درآورید. ضماد به صورت موضعی مورد استفاده خواهد بود.

شربت خاکشیر و تخم شربتی - نحوه شستن خاکشیر

خواص خاکشیر

یبوست و اسهال

خاکشیر به عنوان یک ماده ملین روده شناخته می شود که باعث افزایش حرکات روده شده و از این طریق موجب پیشگیری و درمان یبوست می گردد. شربت خاکشیر هم در صورتی که با آب گرم تهیه شده باشد منجر به درمان یبوست می شود.

در طب سنتی ایرانی خاکشیر را به عنوان ماده ای مفید برای پاکسازی روده ها و هم چنین درمان اسهال می شناسند. شربت خاکشیر چنانچه با آب سرد تهیه شود باعث درمان بیماری اسهال می گردد.

کبد چرب

خاکشیر دارای خواص دیورتیک طبیعی بوده و به امر پاکسازی و سم زدایی کبد کمک شایانی می کند و تاثیر زیادی در درمان بیماریهای کبد بخصوص کبد چرب دارد.

درمان التهاب مجاری ادراری

خاکشیر تاثیر شگرفی در درمان التهابات مجاری ادراری و کلیوی دارد. بخصوص در مواقع ابتلای شخص به سنگ کلیه که منجر به بروز التهاب در موضع کلیوی یا مجاری ادراری می شود، نوشیدن 4 تا 5 لیوان خاکشیر به صورت روزانه که از شیرین کننده طبیعی مانند سکنجبین در آن استفاده شده باشد تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

از سایرخواص بیشمار دیگری که خاکشیر دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود زخم و جراحت، درمان ترشحات زنانه، تنظیم کننده دستگاه گوارش، استفاده از دانه های خاکشیر به عنوان پادزهر برای فرد مسموم، موثر در درمان اسهال کودکان، تسکین و بهبود فشار خون، روشن کننده پوست.

مصرف خاکشیر برای این دسته مضر می باشد.

به افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه می‌شود مصرف خاکشیر را محدود کنند.

خاکشیر را می‌توان از دو تا سه سال به بالا به کودکان داد و برای کودکان زیر این سن نیز شربت خاکشیر را صاف کرد و تنها آب آن را به کودک داد.

افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های ناشی از طبع سرد از جمله روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را محدود مصرف کنند یا مصرف آن همراه با عسل و عرق نعناع باشد.