راه های انتقال آبله میمون را مورد بررسی قرار داده ایم و روش های پیشگیری از انتقال این ویروس جدید را برایتان شرح داده ایم. همچنین راه های درمان آبله میمون را در پارس نیوز بخوانید.

آبله میمون - راه های انتقال آبله میمون

آبله میمون از کجا آغاز شد؟

محققان، آبله میمون را برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی کردند. اولین مورد انسانی آبله میمون در سال ۱۹۷۰ در جمهوری کنگو ثبت شد. این ویروس از حیوانات وحشی مانند جوندگان یا از طریق افراد آلوده به یک فرد سالم منتقل می‌شود.

سالانه چند هزار مورد از این بیماری در آفریقا و اغلب در بخش‌های غربی و مرکزی این قاره رخ می‌دهد. اما موارد خارج از آفریقا به تعداد انگشت شماری محدود شده است که با سفر به آفریقا یا واردات حیوانات آلوده مرتبط است.

آبله میمون چیست؟ راه های انتقال آبله میمون

آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر می باشد که اغلب به صورت یک بیماری خفیف تا متوسط ظاهر می گردد و اکثر بیماران نیز طی ۴ هفته بهبود می یابند؛ اما می تواند به بیماری سریعا کشنده نیز تبدیل گردد. طبق گزارش CDC، در آفریقا تقریبا از هر ۱۰ مورد ابتلا به ویروس آبله میمون، یک نفر فوت می کند. البته سازمان بهداشت جهانی (WHO) میزان مرگ و میر آبله میمون را ۳ الی ۶ درصد گزارش کرده است (میزان کشندگی آبله حدود ۳۰ درصد می باشد).

ویروس منتقله از غرب آفریقا اغلب قدرت انتقال، کشندگی و عوارض کمتری نسبت به ویروس منتقله از آفریقای مرکزی دارد. مخزن بیماری هنوز به درستی شناخته نشده است؛ اگرچه جوندگان آفریقایی و پریمات ها مانند میمون ها به عنوان مخزن محتمل آن در نظر گرفته می شوند. به طور کلی علائم آبله میمون در انسان ها بیشتر شبیه به بیماری آبله، ولی خفیف تر از آن می باشد (بیماری آبله در سال ۱۹۸۰ ریشه کن شده است).

درمان آبله میمون - راه های انتقال آبله میمون

نحوه سرایت و راه های انتقال آبله میمون

نحوه سرایت و راه های انتقال آبله میمون اغلب از طریق ذرات درشت تنفسی (Droplets) و در برخی موار نیز از طریق ذرات ریز تنفسی (Aerosols) و تماس مستقیم با ضایعات پوستی می باشد. چون انتقال اغلب از طریق ذرات درشت تنفسی می باشد، لذا برای ابتلا به بیماری اغلب نیاز به تماس های نزدیک و طولانی می باشد (برخلاف کووید ۱۹).

تماس مستقیم انسان با حیوان، انسان و اشیا آلوده نیز در سرایت آن نقش دارند. پس از خشک شدن و بهبود تمام تاول ها و راش های پوستی افراد مبتلا، قدرت سرایت آن از بین می رود. ویروس آبله میمون می تواند از طریق پوست آسیب دیده، ترشحات مخاطی (چشم، دهان و بینی)، گازگرفتگی توسط حیوانات آلوده، خراشیدگی ناخن حیوان آلوده و تماس با گوشت حیوان آلوده حین آماده سازی یا تماس با محل نگهداری حیوان آلوده نیز صورت پذیرد.

چگونه از ابتلا به آبله میمون جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آبله میمون اقدامات متعددی وجود دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • از تماس با حیواناتی که می‌توانند حامل ویروس باشند (از جمله حیواناتی که بیمار هستند یا در مناطقی که آبله میمون شایع است زندگی می‌کنند) خودداری کنید.
  • نباید از افرادی که در معرض تماس قرار گرفته‌اند و یا بیمار هستند، بازدید کرد.
  • حیوانات خانگی باید از محیط فرد بیمار حذف شوند.
  • افراد مبتلا باید از ماسک استفاده کنند. به خصوص کسانی که علائم تنفسی دارند (مانند سرفه، تنگی نفس، گلودرد). اگر این امکان پذیر نیست (به عنوان مثال، در صورتی که کودک به آبله میمون مبتلا شده است)، سایر اعضای خانواده باید هنگام حضور فرد مبتلا ، از ماسک استفاده کنند.
  • حین تماس با پوست، ادرار و دیگر مایعات بدن فرد بیمار باید از دستکش یکبار مصرف استفاده کرد و پس از استفاده آن را به روشی ایمن دفع کرد.
  • ضایعات پوستی باید تا حد ممکن پوشانده شوند (مانند آستین بلند، شلوار بلند) تا خطر تماس با دیگران به حداقل برسد.
  • نگهداری و دفع صحیح زباله‌های آلوده (مانند پانسمان‌ها) باید مطابق با دستورالعمل‎های خاص صورت گیرد. به همین دلیل اگر در منزل از بیمار نگهداری می‌کنید، حتما در این باره با یک مرکز درمانی مشورت کنید.
  • هنگام دست زدن به لباس‌های کثیف (مانند ملحفه، حوله، لباس شخصی) مراقب باشید.
  • لباس‌های کثیف را هرگز نباید تکان داد یا طوری با آن برخورد کرد که ذرات عفونی را پراکنده کند.
  • مراکز درمانی باید توجه داشته باشند که بیماران آلوده را از سایر افراد جداگانه بستری کنند. همچنین اگر در خانه از فرد مبتلا نگهداری می‌کنید، اتاق او را از سایر اعضای خانواده جدا کنید.
  • پس از تماس با انسان یا حیوان آلوده و یا مشکوک به ابتلا، دستان خود را کاملا ضدعفونی کنید. (شستن دست ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل)
  • هنگام مراقبت از بیماران از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) استفاده کنید.

علائم آبله میمون - راه های انتقال آبله میمون

علائم ابتلا به ویروس آبله میمون

شایع ترین علائم ابتلا به ویروس آبله میمون به صورت ضایعات پوستی در تقریبا تمام افراد می باشد، که اغلب از سر و صورت شروع شده ولی می تواند تمام بدن را نیز گرفتار نماید. ضایعات پوستی سریعا به تاول و زخم دلمه بسته تبدیل می گردند.

با پیشرفت بیماری تعداد آن ها نیز بیشتر شده و رنگ آن ها به زردی متمایل می گردد. در موارد شدید بیماری، می توانند قسمت زیادی از پوست را از بین ببرند. پس از بهبود تاول ها، ممکن است اسکار آن ها به صورت فرورفتگی در پوست یا تیره تر یا روشن تر شدن پوست ناحیه مبتلا نسبت به قسمت های سالم بدن، باقی بمانند.

تب، سردرد، خارش و درگیری غدد لنفاوی نیز از دیگر علائم ابتلا به ویروس آبله میمون می باشند. یکی از مهم ترین روش های افتراق آبله میمون از آبله مرغان و سایر بیماری های تاولی نیز، تورم و درگیری غدد لنفاوی در آبله میمون می باشد. دوره کمون آبله میمون از ۷ الی ۱۴ روز گزارش شده ولی تا ۲۱ روز هم می تواند طول بکشد. لذا در صورت تماس مشکوک، رعایت قرنطینه تا ۳ هفته منطقی به نظر می رسد.

علائم اولیه ابتلا به ویروس آبله میمون اغلب با تب و لرز، بزرگی غدد لنفاوی (گردن، زیربغل و کشاله ران)، سردرد شدید، بدن درد، تورم غدد لنفاوی، خستگی و گاهی گلودرد و سرفه شروع شده و طی ۱ الی ۳ روز پس از آغاز تب، بثورات پوستی ظاهر می گردند. بثورات پوستی همان طور که گفته شد اغلب روی صورت، کف دست و پا و ۳۰ درصد موارد بر روی دستگاه تناسلی ظاهر می گردند.

مخاط دهان نیز می تواند درگیر شود. موارد شدید درگیری با ویروس آبله میمون می تواند منجر به نابینایی نیز گردد. اما بیماری شدید اغلب چه افرادی را گرفتار می کند؟ علائم شدید ابتلا به ویروس آبله میمون اغلب در کودکان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی دیده می شوند.  احتمال بروز عوارض بیماری مانند ذات الریه (برونکوپنومونی)، عفونت شدید خون (سپسیس)، عفونت مغزی (آنسفالیت) و عفونت قرنیه چشم در این افراد بیشتر دیده می شود.

واکسن آبله میمونی - راه های انتقال آبله میمون

مراحل پیشرفت ضایعات پوستی

 

ضایعات پوستی ناشی از آبله میمون در طول دوره بیماری به صورت زیر پیشرفت می‌کنند. در نهایت خشک شده و از بین می‌روند اما آثار آن ممکن است روی پوست باقی بماند.

  • ماکول ‌(Macules): ماکول ها ضایعات مسطحی هستند که اندازه آن‌ها کمتر از ۱ سانتی‌متر است. به سادگی با چشم غیر مسلح و لمس کردن شناسایی می‌شوند. ماکول بر اساس علت می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد.
  • پاپول (Papules): پاپول ناحیه برجسته‌ای از بافت پوست است. پاپول می‌تواند مرزهای مشخص یا نامشخصی داشته باشد و در اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف ظاهر شود.
  • وزیکول (Vesicles): وزیکول یا تاول پر از مایع با دیواره نازک و معمولاً شفاف و کوچک است.
  • پوسچول (Pustules): پوسچول یک قسمت برآمده از پوسته پر از مایع زرد رنگی به نام چرک است. این در اصل یک جوش بزرگ است.
  • دلمه(Scabs): دلمه یک پوشش محافظ بافتی است که پس از آسیب دیدن پوست ایجاد می‌شود.

اگر به آبله میمون مبتلا شدیم، چه کار کنیم؟

  • افرادی مشکوک به ابتلا، باید دمای بدن خود را دو بار در روز کنترل کنند. اگر فقط دچار لرز یا لنفادنوپاتی شدید، به مدت ۲۴ ساعت خود را قرنطینه کنید. در طول این مدت، درجه حرارت بدن خود را کنترل کنید. در صورت ایجاد تب یا بثورات پوستی، فوراً با مراکز درمانی تماس بگیرید.
  • اگر تب یا بثورات پوستی ایجاد نشد و لرز یا لنفادنوپاتی ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.
  • بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) افراد بدون علامت می‌توانند به فعالیت‌های معمول روزانه خود ادامه دهند (مانند رفتن به محل کار و مدرسه). اما باید توجه داشته باشند که مایعات بدن ( خون، ادرار، منی، یا مادران شیرده) با سایر افراد تماس پیدا نکند.
  • افراد مبتلا به آبله میمون باید در صورت امکان از تماس با پستانداران وحشی یا اهلی خودداری کنند.

تشخیص آبله میمون

تشخیص بالینی آبله میمون شامل روش‌‌هایی است که برای تشخیص سایر بیماری‌های راش مانند استفاده می‌شود. (مانند آبله مرغان، سرخک، عفونت‌های پوستی باکتریایی، گال، سیفلیس و آلرژی‌های مرتبط با دارو )

در صورت مشکوک شدن به آبله میمون، کارکنان بهداشتی باید نمونه مناسبی را جمع‌آوری کرده و به طور ایمن به آزمایشگاهی با قابلیت مناسب انتقال دهند.

تایید آبله میمون به نوع و کیفیت نمونه و نوع آزمایش بستگی دارد. بنابراین، نمونه‌ها باید مطابق با الزامات ملی و بین‌المللی بسته‌بندی و ارسال شوند.

در حال حاضر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) با توجه به دقت و حساسیتی که دارد، بهترین آزمایش برای تشخیص این بیماری محسوب می‌شود.

آبله - راه های انتقال آبله میمون

برای این منظور، نمونه‌های مناسب برای تشخیص آبله میمون از ضایعات پوستی (مایع وزیکول‌ها و پوسچول‌ها و پوسته‌های خشک) گرفته می‌شود. در صورت امکان، بیوپسی نیز یک گزینه نمونه خواهد بود.

نمونه‌ها باید در یک لوله خشک و استریل (بدون محیط انتقال ویروس) و سرد نگهداری شوند.

آزمایشات خون PCR معمولاً نتیجه قطعی ارائه نمی‌دهند و نباید به طور معمول از بیماران جمع‌آوری شود.

به منظور تفسیر نتایج آزمایش، ضروری است که اطلاعات بیمار با نمونه‌ها ارائه شود. این اطلاعات عبارتند از:

الف) تاریخ شروع تب،

ب) تاریخ شروع بثورات،

ج) تاریخ جمع آوری نمونه،

د) وضعیت فعلی فرد. (مرحله راش)

ه) سن

درمان آبله میمون

راه تشخیص آبله میمون از طریق نمونه گیری از ضایعات ایجاد شده روی پوست با استفاده از PCR است و در حال حاضر هیچ گونه درمان ثابت شده و ایمنی برای آبله میمونی وجود ندارد و برای کنترل این ویروس در ایالت متحده، اقداماتی مانند واکسیناسیون آبله، داروهای ضد ویروسی و یا واکسیناسیون ایمونوگلوبولین در نظر گرفته شده است.

به احتمال زیاد همه شما تاکنون اخباری در مورد آبله میمون شنیده‌اید اما هنوز در مورد این بیماری جدید ابهام دارید. آبله میمون یک بیماری ویروسی جدید است که به تازگی شیوع و روند ابتلا به آن افزایش یافته. ویروس آبله میمونی نخستین بار در سال ۱۹۵۸ کشف شد که بیشتر مبتلایان آن در کشورهایی با جنگل‌های بارانی در قاره آفریقا دیده شدند.

در می ۲۰۲۱ یک دامپزشک چینی در اثر ابتلا به بیماری آبله میمونی در گذشت. از آن زمان تا کنون بیش از ۱۰۰ مورد آبلیه میمون در اروپا و توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام گردیده است. همچنین مواردی از این بیماری در قاره آسیا و حتی در نزدیکی ایران (امارات) دیده شده است.

مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به آبله میمون

همانطور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، افراد مبتلا به آبله میمون باید در اتاق‌های جدا ( چه در خانه چه در بیمارستان) بستری شوند. مدت زمان قرنطینه این افراد هنوز به طور دقیق اعلام نشده است و بستگی به تشخیص پزشک دارد.

اما این قرنطینه باید تا زمانی که تمام ضایعات برطرف شده و لایه‌ای تازه از پوست تشکیل شود، ادامه یابد.

با این وجود توصیه شده است، افراد مبتلا از تماس نزدیک با افراد دارای نقص ایمنی اجتناب کنند، تا زمانی که تمام پوسته‌ها و آثار پوستی از بین بروند.

پیشگیری از آبله میمون - راه های انتقال آبله میمون

آیا ماسک‌ها می‌تواند جلوی انتشار را بگیرد؟ راه های انتقال آبله میمون

در روزهای اخیر بحث‌هایی در مورد چگونگی انتقال ویروس در هوا وجود داشته است و متعاقبا اینکه آیا پوشیدن ماسک می‌تواند به مهار شیوع کمک کند یا خیر. هیچ نمونه‌ای از انتقال هوابرد در شیوع فعلی وجود نداشته که کارشناسان از آن اطلاع داشته باشند؛ با این حال در گذشته رخ داده است.

کارشناسان قبلا گفته بودند مواردی که به نظر می‌رسد آبله میمون از طریق ذرات معلق در هوا پخش شده، ممکن است ناشی از انتقال مایعات تاول معلق در هوا باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها قبلا راهنمایی‌هایی را در مورد راه های انتقال آبله میمون منتشر کرده بود که به مسافران توصیه می‌کرد برای کمک به مهار شیوع این بیماری از ماسک استفاده کنند اما پس از مدتی این موضوع حذف شد و در بیانیه‌ای اعلام شد این توصیه را حذف شده زیرا باعث سردرگمی شده است.

با این حال این موضوع با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. دانشمندان این مراکز را متهم کرده‌اند که همه چیز را گیج‌کننده‌تر می‌کنند.

به عنوان نمونه اپیدمیولوژیست و اقتصاددان سلامت، اریک فیگل دینگ، در این مورد توییتی نوشت و به دولت بریتانیا اشاره کرد که آبله میمون را به‌ عنوان یک ویروس معلق در هوا با پیامدهای بالا فهرست کرده است.

حتی اگر آبله میمون بتواند در هوا منتقل شود، کارشناسان می‌گویند که با کووید بسیار متفاوت است.

کیموش در توییت خود نوشت: ماسک‌ها می‌توانند از انتشار آبله میمون جلوگیری کنند. آبله میمون می‌تواند از طریق قطرات تنفسی پخش شود اما معمولا فقط در موارد مواجهه طولانی‌مدت چهره به چهره. این ممکن است در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که از بیماران آلوده مراقبت می‌کنند یا در بین اعضای خانواده رخ دهد.

اگر شما کارمند مراقبت‌های بهداشتی هستید که موارد آبله میمون را درمان می‌کنید یا کسی در خانواده شما مبتلا به آبله میمون است، پوشیدن ماسک علاوه بر سایر اقدامات پیشگیری از عفونت به جلوگیری از شیوع آبله میمون کمک می‌کند. با این حال برای عموم مردم استفاده از ماسک در برابر ویروس‌های رایج‌تری مانند کووید یا آنفلوانزا بسیار موثرتر و ضروری است.

بیماری های واگیر دار - راه های انتقال آبله میمون

آیا واکسن آبله، از ابتلا به آبله میمون پیشگیری می کند؟

جهت پاسخ به این سوال که آیا واکسن آبله، از ابتلا به آبله میمون پیشگیری می کند، باید به بررسی مطالعات پیشین در آفریقا پرداخته شود. مطالعات پیشین حاکی از اثرگذاری ۸۵ درصدی واکسن آبله در پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمون می باشند.

محققین معتقد هستند تزریق واکسن حتی پس از تماس نیز قدرت پیشگیری و کاهش شدت ابتلا به بیماری آبله میمون را دارد. همچنین چندین نوع واکسن در آمریکا برای پیشگیری از آبله میمون ها و آبله مورد تایید FDA قرار گرفته اند. از جمله واکسن های فعلی مورد تایید در آمریکا جهت پیشگیری از آبله میمون می توان به واکسن های زیر اشاره نمود:

  • واکسن JYNNEOS (Imvamune یا Imvanex): نوعی واکسن ویروسی زنده ضعیف شده می باشد که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمون مورد تایید قرار گرفته است.
  • واکسن ACAM2000: نوعی واکسن ویروسی زنده ضعیف شده می باشد که جهت پیشگیری از ابتلا به آبله در افراد بالای ۱۸ سال مجوز دریافت نموده است. جهت استفاده در افراد در معرض ویروس آبله میمون نیز در شرایط خاص مورد تایید قرار گرفته است.
  • واکسن آبله: اگرچه قدرت ۸۵ درصدی در پیشگیری از ابتلا به آبله میمون و کاهش شدت بیماری در صورت ابتلا دارد، اما در حال حاضر از آن در جمعیت عمومی استفاده نمی شود. در صورت افزایش بروز آبله میمون در آینده، ممکن است پروتوکول های جدید جهت استفاده از آن تدوین گردد.

اگرچه که با توجه به نیاز تماس طولانی و نزدیک جهت ابتلا به بیماری آبله میمون، پاندمی شدن آن بعید به نظر می رسد، اما در حال حاضر انگلستان و اسپانیا اقدام به خرید و ذخیره هزاران دوز از واکسن آبله میمون نموده اند.

آیا باید نگران وقوع یک پاندمی جدید باشیم؟

پس از وقوع پاندمی کرونا و مرگ و میر بسیاری از افراد و محدودیت های ایجاد شده به دنبال آن، این بار ترس از وقوع یک پاندمی جدید مجددا اضطراب زیادی برای بسیاری از افراد ایجاد کرده است. اما واقعا آیا باید نگران وقوع یک پاندمی جدید باشیم؟

اگرچه که مواردی از این بیماری در بسیاری از کشورهای غیر اندمیک دنیا و اخیرا نیز یک مورد مشکوک در ایران دیده شده است، و باید تمهیدات لازم جهت تشخیص زودرس و در صورت تایید، درمان مناسب آن آماده گردد، اما با توجه به نحوه انتقال آن که بیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی (سرعت انتقال بسیار پایین تر) می باشد، نگران وقوع یک پاندمی جدید بودن، بسیار کمتر از کرونا محتمل به نظر می رسد.

در نهایت اگرچه توصیه می شود که آموزش صحیح و کامل مردم و پزشکان در رابطه با علائم و نحوه انتقال این بیماری توسط نهادهای مربوطه به سرعت آغاز گردد، اما ایجاد ترس و وحشت بین مردم نیز منطقی نبوده و به نظر می رسد با رعایت اصول بهداشتی، این بیماری قابلیت کنترل و پیشگیری بسیار راحت تری داشته و نباید آن را با کووید ۱۹ یکسان در نظر گرفت.