به گزارش پارس نیوز، 

جوش و جای آن بدترین عارضه ای است که افراد در سنین جوانی درگیر آن می شوند. با استفاده از مواد خانگی که خاصیت های آنتی اسیدانی و آنتی باکتریالی دارند می توان به درمان جوش و جای ناشی از آن پرداخت. در این مقاله به ترفند هایی برای از بین بردن جای جوش در سه سوت اشاره خواهیم کرد.

ماسک جای جوش صورت

آب لیمو برای پاک سازی جای جوش

شما برای استفاده از این ماسک به گلوله های پنبه و لیمو نیاز دارید. مقداری آب لیمو روی پنبه بریزید و آن را روی جای جوش بزنید، مدتی روی پوست نگاه دارید و در انتها با آب ولرم بشویید.

درمان جای جوش گلاب و روغن چوب صندل

گلاب خاصیت تغذیه پوست و از بین بردن باکتری دارد و به گزارش پرشین وی چوب صندل نیز با خاصیت خنک سازی موجب کاهش التهابات پوست می شود. برای این ماسک نیاز به روغن چوب صندل و گلاب دارید. آن دو را مخلوط کنید تا شبیه یک خمیر شود سپس آن را روی جای جوش زده و یک شب تا صبح آن را نگاه دارید. سپس صبح روز بعد با آب خنک بشویید.

روغن زیتون برای پاک سازی جای جوش

روغن زیتون خواص متعددی از جمله قابلیت پاک سازی جای جوش را دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان و لوسیون طبیعی روی پوست عمل می کند. شما باید صورت خود را با آب ولرم شسته و سپس آن را خشک کنید. مقداری روغن زیتون روی دست ریخته و سپس به آرامی روی جای جوش ها را ماساژ دهید و سپس به مدت 2 ساعت صبر کنید. سپس صورت را با یک مایع شستشوی صورت حاوی گلیسیرین بشویید. این فرآیند را باید تکرار کنید تا شاهد نتایج آن شوید.

 

آب خیار مناسب برای جای جوش

آب خیار، یک تونر پوستی مناسب است که بافت پوست را بهبود می بخشد خیارها، التهاب را کاهش می دهند، پوست را تسکین می دهند و زخم های ناشی از جوش را بهبود می دهند.

برش های گوجه فرنگی برای کم رنگ شدن جوش

تکه های گوجه فرنگی ،باعث کم رنگ شدن جای جوش میشود. دلیل آن ناشی از ویتامین A و کاروتن ها در گوجه فرنگی است، که نه تنها رنگ قرمز دارند، بلکه ترکیبی از آنتیاکسیدانی هستند که می توانند بافت های آسیب دیده را بهبود بخشیده و رشد سلول های سالم را ترویج دهند.

پاک کردن جای جوش با سرکه سیب

این یک تونر خوب است، که به پاک کردن زخم و جای جوش کمک میکند سرکه، یک مایع قوی است که جریان خون را شدت میبخشد، و در نتیجه سرعت بهبود و بازسازی سلول ها را افزایش می دهد.

درمان جای جوش با چای سبز

 داروهای طبیعی می تواند به درمان التهاب های پوست بر اثر استفاده از مواد آرایشی کمک کند.می توانید از چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پوستی نرم و عاری از لک استفاده کنید. تمام کاری که باید انجام دهید جوشاندن یک قوری چای سبز است و بگذارید خنک شده و سپس با یک گلوله پنبه به روی ناحیه لک دار بر اثر جای جوش بزنید ، نیازی به آبکشی نیست و می توانید آن را در سراسر شب و به طور مرتب روزانه از این روش استفاده کنید.

درمان جای جوش با ماسک تخم جعفری

تخم جعفری را در آسیاب بریزید و سپس با یک لیوان آب بجوشانید. بعد، این مخلوط را از صافی عبور داده و یک تکه پارچه تمیز را با آن خیس کنید و مانند کمپرس روی پوست تان بگذارید. هر روز برای مدت نیم ساعت از این کمپرس استفاده کنید. کمپرس با جوشانده تخم جعفری برای از بین بردن آثار جوش ها مفیداست.

درمان جای جوش باعسل

 می توانید از عسل به عنوان یک سلاح مرموز برای پاک کردن پوست و همچنین پاک کردن رد های جوش بر روی صورت استفاده کنید. از یک پنبه برای زدن عسل خالص به جای جوش ها به مدت 10 الی 15 دقیقه استفاده کرده و سپس با آب ولرم بشویید. حداقل یک بار در روز این کار را انجام دهید.

جوش یا آکنه چیست؟

جوش (Acne) یکی از گسترده ترین بیماری های پوستی است که با بروز دانه های سرسیاه و سرسفید، برآمدگی و کیست در قسمت های مختلف بدن مانند صورت، گردن، قفسه سینه و گاهی اوقات بازوها قابل مشاهده است. در خانم ها به دلیل اختلالات هورمونی جوش یا آکنه شایع تر است.

چرا جوش یا آکنه روی صورت در می آید؟

  • یک سری داروها هستند که می توانند آکنه را تشدید کنند مانند کورتون خوراکی یا موضعی و داروهای ضد تشنج.
  • محیط های کاری که همراه با رطوبت زیاد و فضای چرب هست مثل افرادی که در آشپزخانه ها کار می کنند.
  • استرس زیاد
  • مصرف سیگار و قلیان
  • استعداد ژنتیکی

جوش ها به سه دسته تقسیم می شوند

  1. جوش با شدت ملایم: جوش های کمدون یا سر سیاه و سر سفید در این دسته قرار دارند. درمان های موضعی بیشتر در این موارد به کار می رود.
  2. جوش با شدت متوسط: در این دسته علاوه به جوش های سرسیاه و سر سفید، دانه های قرمز با شدت متوسط هم وجود دارند. عمدتا درمان آن داروهای خواراکی است.
  3. جوش با شدت شدید: در این نوع جوش ها دانه های قرمز به تعداد زیاد در بدن وجود دارند.

جای جوش چیست

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پُر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. سپس این منافذ متورم می‌شوند تا در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند. اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بهبود می‌یابد. جوش، یک‌دستی بافت پوست را بر هم می‌زند و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد می‌کند. اگر این زخم به‌درستی درمان نشود ممکن است باکتری‌های موجود در آن به‌طور کامل از بین نروند و دوباره جوش بزنید.

Melanin چیست؟

ملانین Melanin همان چیزی است که به پوست رنگ بخشیده و هنگامی که سلول‌های خاص، ملانین بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند، نتیجه‌ی آن بروز لکه‌های تیره‌تر از پوست خواهد بود. به این نوع تجمع غیر یک‌نواخت رنگ‌دانه‌های ملانین در پوست، هیپرپیگمنتاسیون بعد از التهاب گفته می‌شود.

علت سیاه شدن جای جوش

هر چیزی که باعث طولانی‌تر شدن التهاب پوست شود (مانند کندن یا فشار دادن جوش)، می‌تواند احتمال هیپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) بعد از التهاب را نیز افزایش دهد. افرادی که به طور طبیعی رنگ پوست تیره‌تری دارند، بیشتر از سایرین در معرض این مسئله قرار می‌گیرند.

در این مطلب چند روش درمانی برای از بین بردن جای جوش معرفی کرده و راه‌های پیشگیری از این لکه‌ها را نیز مطرح می‌کنیم.

بهترین راهکارها برای رفع جای جوش

ماجرای جوش و آکنه یک چیز است و ماجرای جای آن‌ها برای خود داستان دیگری است. آکنه‌ و جوش به مرور زمان بهبود می‌یابند و ناپدید می‌شوند. امـا جای جوش و آکنه به این سادگی‌ها محو نمی‌شود و برخورد با آن‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. خوشبختانه روش‌های درمان و بهبود جای جوش و آکنه پیشرفت زیادی داشته و امروز راهکارهای بسیاری برای حل این مشکل وجود دارد.

امروز می‌خواهیم روش‌های خانگی و کلینیکی درمان جای آکنه و جوش را بررسی کنیم. ابتدا باید ببینیم که اثرات به جا مانده از جوش‌ها به چه شکلی هستند. چون جای جوش می‌تواند به شکل‌های مختلف مثل فرورفته، برآمده، گوشتی و لکه‌های تیره باشد که هر کدام روش درمان خاص خود را دارند.

نتیجه تصویری برای بهترین راهکارها برای رفع جای جوش

از بین بردن فوری جای جوش با سابسیژن

یکی از بهترین روش ها برای درمان سریع جای جوش ها سابسیژن و آر-اف فرکشنال به صورت ترکیبی با هم است. در روش ساب سیژن برای درمان و از بین بردن جای جوش از روش آزاد کردن بافت های همبندی استفاده می شود. سابسیژن از سوزن های ریزی تشکیل شده است که برای درمان جای جوش های عمیق و حتی سطحی بهترین راه حل است. همچنین ساب سیژن برای اکثر پوست ها مناسب است.

از بین بردن جای جوش صورت با prp

همان طور که می دانید درمان اسکار به صورت صد در صد نیست اما می تواند تا 90 درصد بهبود پیدا کند، خصوصاً در افرادی که جای جوش عمیقی دارند. روش پی آر پی جز روش هایی است که در طولانی مدت نتیجه می دهد و مانند دیگر روش های درمانی شما نمی توانید به سرعت بهبود درمان اسکار را مشاهده کنید اما پزشک معمولاً برای درمان جوش های بسیار عمیق از سابسیژن و لیزر درمانی بیشتر از سایر روش ها برای درمان جای جوش استفاده می کند.

ازبین بردن جای جوش با لیزر فرکشنال

همان طور که می دانید لیزر فرکشنال به دو صورت سوزنی و غیر سوزنی وجود دارد. فرکشنال برای برطرف کردن چین و چروک ها، لیفت صورت، جای اسکار و آکنه مناسب است. در روش سوزنی از سوزن های استریل شده با عمق های مختلف استفاده می شود که وارد پوست می شود و می تواند عملیات کلاژن سازی را انجام دهد. تعداد جلسات مورد نیاز بین 3 تا 4 جلسه است و بعد از هر 6 ماه باید به صورت مجدد فرکشنال صورت بگیرد تا فرد بتواند نتیجه مطلوبی بگیرد.

از بین بردن جای جوش با میکرودرم

یکی از روش های ترکیبی برای از بین بردن جای جوش است و معمولاً برای افرادی استفاده می شود که جای جوش سطحی تری دارند. پس از اینکه پزشک از روش سابسیژن استفاده کرد برای درمان جای جوش سطحی می توان از روش میکرودرم ابریژن استفاده کرد.

از بین بردن جای لک جوش با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش های بسیار موثر و تاثیرگذار برای از بین بردن جای جوش است و مناسب برای افرادی است که جای جوش عمیقی دارند در واقع میکرونیدلینگ هم مانند میکرودرم جز روش هایی است که باید کنار سابسیژن انجام شود تا اثر بخشی بهتر و مفید تری داشته باشد.

از بین رفتن جای جوش با پانچ

پانچ یکی از روش های درمانی برای جای جوش است.پانچ و سابسیژن مناسب برای افرادی است که جای جوش بسیار عمیقی دارند به گونه ای که بیمار از هیچ یک از روش های ترکیبی نتیجه نگرفته است. بهتر است بیمار در صورت عمیق بودن جای جوش از یک تا سه جلسه سابسیژن و یک یا دو جلسه پانچ برای بهبود استفاده کند.

از بین بردن جوش و جای جوش با آکوتان

همچنین وقتی جای جوش به قدری شدید باشد که منجر به اسکار شود ممکن است درمان با آکوتان توسط متخصص پوست پیشنهاد شود. آکوتان یک مشتق ویتامین آ است و به صورت خوراکی برای افرادی که جوش های شدید و التهابی می زنند، استفاده می شود.

نکته: در صورتی که فرد آکوتان را مصرف می کند نباید باردار شود چون ممکن است جنین دچار ناهنجاری شود اما پس از اتمام مصرف و یک ماه بعد فرد می تواند اقدام به بارداری کند و مشکلی به وجود نمی آید.

ipl برای از بین بردن جای جوش

آی پی ال بهترین روش برای جای جوش هایی است که قرمز رنگ هستند و فرورفتگی مختصری دارند. این روش درواقع لیزر نیست اما با عنوان لیزر شناخته می شد. در این روش با تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی پوست موجب از بین رفتن جای جوش می شود.

انواع جای جوش و آکنه

اسکارها یا اثرات به جا مانده از جوش و آکنه به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • اسکارهای آتروفیک یا جای جوش فرورفته: در این حالت بافت پوستی تحلیل می‌رود.
  • اسکارهای هایپرتروفیک یا جای جوش برآمده: در این حالت بافت پوست اضافه می‌آید.

حالا ۴ نوع جای جوش داریم که در این دو دسته‌بندی بالا جای می‌گیرند، شامل:

  1. اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)
  2. اسکار واگنی یا مربعی (boxcar)
  3. اسکار گرد یا چرخشی (rolling)
  4. زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی

به جز موارد بالا، جای جوش ممکن است به شکل یک زخم یا اسکار واقعی نباشد. در این حالت در محل جوشی که خوب شده، لکه‌های تیره یا هایپرپیگمنتیشن می‌بینیم. این لکه‌ها در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند و نام تخصصی‌شان «هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب» است. لکه‌های تیره مسطح‌اند و رنگشان می‌تواند صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد که بستگی به رنگ پوست شما دارد.

درمان انواع جای جوش فرورفته به چه شکل است ؟

اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick)

جای قندیلی جوش (اسکار آیس پیک) که به آن اسکار مثلثی هم می‌گویند، سوراخی باریک و عمیق است که تا درون لایه میانی پوست (یعنی درم) ادامه دارد. وضعیت پوست دچار این عارضه به شکلی است که انگار با یک قندیل یخی یا یک ابزار تیز سوراخ شده است.

اسکارهای قندیلی معمولاً سوراخ‌های کوچک، باریک و عمیق روی پوست ایجاد می‌کنند. برخی از آن‌ها می‌توانند به شکل منافذ باز و بزرگ پوستی به نظر برسند.

نحوه‌ی تشکیل این ضایعات: اسکارهای قندیلی بعد از کیست‌های عفونی یا سایر ضایعات پوستی که در عمق قرار دارند و به سطح پوست می‌آیند، شکل می‌گیرد. در این مسیر بافت پوستی تخریب شده و یک اسکار ستونی به جا می‌ماند.

درمان جای قندیلی جوش

برای رفع جای قندیلی جوش چند راه دارید:

  • برش پانچی یکی از راه‌های متداول درمان این شکل جای جوش است. در این روش، پزشک با استفاده از یک ابزار کوچک که شبیه به قالب‌های شیرینی‌پزی است، اسکار را برش می‌دهد. سپس پوست را بهم می‌چسبانند (با استفاده چسب بافتی یا تکنیک‌های دیگر) تا ترمیم شود.
  • پانچ گرافتینگ روش دیگری است که برای درمان انواع عمیق‌تر و بزرگ‌تر از جای قندیلی جوش استفاده می‌شود. مثل برش پانجی ابتدا بافت دچار اسکار از پوست جدا می‌شود، سپس زخم ایجاد شده با استفاده از گرافت‌های پوستی پر می‌شود. پوستی که پیوند زده می‌شود معمولاً از پشت گوش برداشت می‌شود.

درمان جای جوش به روش پانچ گرافت

هردوی این روش‌ها می‌توانند خودشان باعث اسکارهای کوچکی بشوند. اما اسکار ناشی از آن‌ها مسطح و تخت خواهد بود. برای همین خیلی کمتر به چشم می‌آید و با روش های استفاده از لیزر می توان آن ها را بسادگی محو کرد.

اسکار واگنی یا باکسکار (Boxcar)

جای واگنی جوش یا اسکار باکسکار به شکل ضایعات فرورفته‌ی گرد یا بیضوی شکل مشاهده می‌شوند که دیواره‌های عمودی دارند (مثل استوانه).دهانه‌ی این اسکارها از اسکارهای قندیلی عریض‌تر است و به پوست حالت ناهموار و سوراخ سوراخ (آبله رو) می‌دهند.

نحوه تشکیل این ضایعات: زمانی که یک واکنش التهابی (مثل آنچه در زیر برخی جوش‌ها رخ می‌دهد) باعث از بین رفتن کلاژن‌های بافتی شود، بافت پوستی تحلیل می‌رود. کلاژن‌ها سیمان بین بافتی ما هستند و وقتی از بین بروند، بافت‌های زیرین پوست نمی‌توانند بافت‌های بالایی را حمل کنند. به این ترتیب محل‌های پراکنده‌ای در پوست، فرورفته می‌شوند. اسکار واگنی می‌تواند سطحی یا شدیدتر باشد.

درمان جای واگنی جوش

پانچ گرافتینگ :

مثل اسکارهای قندیلی، اسکارهای واگنی را هم می‌توانیم با برش پانچی درمان کنیم. این نوع اسکارها را می‌توانیم با «بالابردن پانچی» هم بهبود ببخشیم که روشی مشابه با پانچ گرافتینگ است. در بالابردن پانچی به جای گرافت، پوست موجود در قاعده‌ی اسکار را بالا می‌آوریم تا هم‌سطح با نواحی مجاور شود.

تزریق ژل :

رایج‌ترین روش درمان جای واگنی جوش استفاده از روش تزریق ژل یا فیلرهای پوستی هستند. تزریق ژل با استفاده از مواد مختلفی انجام می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف پوست حجم بدهد. منطقی است که برای درمان جای جوش فرورفته مثل اسکار واگنی، تزریق ژل انتخاب مناسبی است. ژل تزریق شده به زیر اسکار واگنی، پوست را بالا می‌آورد تا هم‌سطح با نواحی مجاور شود.

تزریق ژل در مقایسه با سایر روش‌های درمان جای جوش، شیوه‌ای سریع، کم‌دردسر و آسان است. عیب این روش این است که دائمی نیست و بین ۱۸ ماه تا ۲ سال (بسته به فیلر یا ژل استفاده شده) ماندگاری دارد.

استفاده از لیزرهای جوانسازی

انتخاب دیگری که برای درمان اسکار واگنی داریم، استفاده از لیزرهای جوانسازی است. لیزرها به دودسته Ablative (سوزاننده) و Non-Ablative (غیرسوزاننده) تقسیم می‌شوند.

لیزرهای سوزاننده، مثل لیزر کربن دی اکسید فرکشنال (Fractional CO2) یا لیزر ابریوم یاگ، خاصیت لایه برداری دارند و لایه‌ای نازک از سطح پوست بر می‌دارند. البته این لایه‌برداری تحت مدیریت پزشک انجام می‌شود و آسیبی به پوست نمی‌رسد. بعد از لایه برداری، پوست شروع به ساخت بافت جدید می‌کند و عمق جای جوش فرورفته مثل اسکار واگنی، کاهش می‌یابد.

لیزرهای لایه‌بردار یا سوزاننده در یکدست کردن پوست بسیار موثرند. عیب آن‌ها دوره‌ی نقاهت یا ریکاوری نسبتاً طولانی است. التیام و ترمیم پوستی حدود ۲ هفته طول می‌کشد و ممکن است در این مدت (و حتی کمی بعدتر) قرمز به نظر برسد. محو شدن این قرمزی بین چند هفته تا گاهی چند ماه زمان می‌برد.

نمونه قبل و بعد استفاده از لیزر فرکشنال جهت ترمیم جای جوش

لیزرهای غیرسوزاننده آسیبی به پوست نمی‌زنند و فقط پوست را برای ساخت کلاژن‌های جدید تحریک می‌کنند. بعد از کلاژن سازی رنگ و بافت پوست یکدست‌تر به نظر می‌رسد. بهترین لیزر غیرسوزاننده که کاربردهای فراوانی دارد، لیزر PDL یا Pulsed Dye Laser است. این لیزر برای درمان ضایعات عروقی، ماه گرفتگی، جای جوش و آکنه بسیار موثر بوده و می‌توان از آن برای درمان جای جوش فرورفته کم عمق و جای جوش برآمده (اسکارهای کلوئیدی) استفاده کرد.

اسکار گرد یا چرخشی ( Rolling Scars )

این نوع جای جوش فرورفتگی‌های چرخشی یا موجی شکل در سطح پوست طبیعی ایجاد می‌کنند. فرق اسکارهای چرخشی با واگنی این است که مرزهای این نوع جای جوش واضح نیست و در کل یک ناحیه‌ای از پوست ناهموار به نظر می‌رسد.

نحوه تشکیل این ضایعات: اسکارهای چرخشی زمانی ایجاد می‌شوند که رشته‌هایی از جنس فیبر در بین پوست و بافت زیرپوستی تشکیل شود. این رشته‌ها اپی‌درم یا روپوست را به پایین کشیده و آن را مستقیماً به ساختارهای عمیق‌تر پوست متصل می‌کنند. کشیده شدن روپوست است که این ناهمواری را ایجاد می‌کند.

درمان جای چرخشی جوش

سابسیژن یا برش زیرپوستی یکی از روش‌های موثر برای درمان جای چرخشی جوش است. یک جراحی ساده که با استفاده از بی‌حسی موضعی به صورت سرپایی انجام می‌شود.

در سابسیژن، جراح یک تیغ مخصوص یا سوزن را موازی با لایه‌ها، وارد پوست می‌کند و رشته‌های فیبری را می‌برد. همان رشته‌هایی که گفتیم دارند سطح پوست را به پایین می‌کشند. بعد از بریدن این رشته‌ها پوست یکدست‌تر به نظر می‌رسد.

انواع جای جوش و ضایعات پوستی برآمده

اسکارهای هایپرتروفیک ضایعاتی برجسته و محکم هستند که از سطح پوست بیرون زده‌اند. جای جوش برآمده معمولاً روی تنه (شکم و پشت) و به طور خاص بیشتر در آقایان مشاهده می‌شوند؛ ولی کلاً می‌توانند در هرکس یا در هرجای بدن ایجاد شوند. ایجاد اسکارهای هایپرتروفیک بعد از یک زخم یا آسیب عمیق شایع‌تر است.

زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئید شکل وخیم‌تری از اسکارهای برآمده هستند. تفاوت آن‌ها با اسکارهای هایپرتروفیک این است که اسکارهای کلوئیدی از زخم یا آسیب اصلی، بزرگ‌تر می‌شوند. همچنین می‌توانند تا مدت‌ها بعد از خوب شدن زخم رشد کنند. زخم‌های گوشتی در برخی افراد بیشتر مشاهده می‌شوند و در واقع پوست این افراد مستعد تشکیل زخم‌های گوشتی است.

نحوه تشکیل این ضایعات

برخلاف جای جوش فرورفته مثل اسکار قندیلی یا واگنی، اسکارهای هایپرتروفیک به دلیل تحلیل رفتن بافت پوستی ایجاد نمی‌شوند. بلکه به دلیل تولید بیش از حد کلاژن تشکیل می‌شوند. در مورد زخم‌های گوشتی یا کلوئیدها، پوست متوجه نمی‌شود که زخم ترمیم شده و به ساخت کلاژن ادامه می‌دهد.

درمان جای جوش صورت برآمده و زخم های گوشتی

برای درمان جای جوش برآمده و زخم‌های گوشتی روش‌های مختلفی وجود دارد و انتخاب بهترین روش درمانی به شرایط خاص شما بستگی دارد.

روش رایج از بین بردن جای جوش شامل موارد زیر است:

  • کرم‌های استروئیدی (کورتونی)،
  • ژل‌های سیلیکونی،
  • کرایوتراپی (فریز کردن اسکار با نیتروژن مایع)،
  • لیزر PDL
  • تزریق‌هایی که باعث تحلیل رفتن اسکار می‌شوند.

مشکل روش‌های درمان جای جوش برآمده این است که می‌توانند باعث بدتر شدن اسکار یا زخم گوشتی بشوند. برای همین درمان این‌ها نیاز به تجربه و دانش بالایی دارد.

ضایعات پوستی هایپرپیگمنتیشن

لکه‌های تیره‌ای که بعد از خوب شدن جوش به جای می‌مانند، شبیه اسکار بوده ولی یک اسکار حقیقی نیستند. این لکه‌ها هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب نام دارند و در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند. این لکه‌ها مستطح هستند و بسته به رنگ پوست شما، رنگ متفاوتی دارند.

نحوه تشکیل این ضایعات: هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب زمانی تشکیل می‌شود که یک زخم، ضایعه‌ی پوستی، جوش یا آسیب پوستی باعث التهاب شود. همزمان با فعال شدن فرآیندهای ترمیمی، میزان تولید ملانین (رنگدانه‌ای طبیعی که به پوست و موی ما رنگ می‌دهد) افزایش می‌یابد و باعث تیره شدن پوست التیام یافته می‌شود.

درمان هایپرپیگمنتیشن

بیشتر مواقع برای درمان این شکل جای جوش نیاز به انجام کار خاصی نیست و به مرور زمان لکه‌های تیره محو می‌شوند. گاهی اوقات لکه‌ها ماندگارترند و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها ناپدید نخواهند شد. در این حالت روش‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

درمان خانگی جای جوش  هایپرپیگمنتیشن

اگر به داروخانه مراجعه کنید، محصولات زیادی می‌بینید که خاصیت لکه‌بری دارند. این کرم‌ها و محصولات موضعی می‌توانند موثر باشند ولی معمولاً خیلی طول می‌کشد تا اثراتشان را ببینید. موثرترین محصولات مراقبت پوستی شامل موارد زیر هستند:

  • کرم‌های سفید کننده: کرم‌های سفید کننده حاوی عوامل سفیدکننده هستند و برای رفع لکه‌های تیره خوب‌اند. مشکلی که این محصولات دارند این است که اکثراً حاوی جیوه هستند. جیوه یک ماده‌ی سفید کننده ارزان قیمت است.
  • لایه برداری پوست: برای لایه برداری خانگی می‌توانید از لایه بردارهای شیمیایی خانگی استفاده کنید. این محصولات لایه بردار خاصیت اسیدی ضعیفی دارند و می‌توانند تا حدی به درمان جای جوش و لکه‌های کم‌رنگ کمک کنند. این محصولات برای درمان لکه‌های پررنگ بی‌فایده‌اند. لایه بردارهای خانگی حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند.
  • سایر محصولات موثر: رتینوئیدها، آزلائیک اسید و کرم‌های حاوی هیدروکوئینون نیز می‌توانند موثر باشند. رتینوئیدها نیاز به نسخه پزشک دارند ولی انواع بدون نسخه هم دارند که رتینول نام داشته و می‌توانید تهیه کنید.

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

فرقی نمیکند در چه سنی هستید و یا مرد هستید یا زن، به احتمال زیاد جوش صورت و یا بدن در مقطعی از زمان یکی از مشکلات شما بوده است. جالب است بدانید که از بین بردن جوش تا درمان جای و رفع قرمزی آن فرآیند راحت تری است. و برخلاف تصور بسیاری از افراد، معمولاً زمان زیادی نیاز است تا جای جوش به طور کامل از بین رفته و پوست به حال نرمال و طبیعی اش بازگردد. با این وجود روشهایی وجود دارد که برای از بین بردن سریع این مورد استفاده میشوند و روند بهبود بافت از بین رفته پوست را تسریع میکنند.

نتیجه تصویری برای بهترین راهکارها برای رفع جای جوش

روش‌های کلینیکی درمان هایپرپیگمنتیشن

  • لیزرها: برای درمان لکه‌های تیره پوستی از لیزرهای لایه‌بردار استفاده می‌کنیم. اشاره کردیم که این لیزرها برای درمان سطح پوست استفاده می‌شوند. لیزرهای ابریوم یاگ (Er:YAG)، لیزر کیوسوئیچ و لیزر CO2 فرکشنال از جمله فناوری‌های لیزری قابل استفاده هستند.
  • لایه برداری کلینیکی: لایه برداری کلینیکی با استفاده اسیدهای قوی‌تر انجام می‌شوند در بهبود لکه‌های تیره بسیار موثرتر از لایه‌برداری خانگی هستند. لایه برداری کلینیکی بیشتر برای درمان جای جوشی پیشنهاد می‌شود که چندان تیره نباشد و پوست بیمار نیز روشن باشد.
  • میکرودرم ابریژن: یکی از روش‌های معروف برای جوانسازی پوست میکرودرم ابریژن است که نوعی لایه‌برداری به حساب می‌آید. در این روش با استفاده از کریستال‌ها یا دستی نوک الماسی پوست را لایه‌برداری می‌کنند. میکرودرم ابریژن و روش جدیدتر آن یعنی هیدرودرم می‌توانند در درمان جای جوش لکه‌ای موثر باشند ولی درمان استاندارد این ضایعات نیستند.
  • درم ابریژن: درم ابریژن مثل میکرودرم ابریژن یک روش برای لایه برداری است با این تفاوت که تهاجمی‌تر است و باید تحت بی‌حسی موضعی انجام شود. درم ابریژن در گذشته روش استاندارد درمان جای جوش و آکنه بود ولی لیزرها جای آن را گرفته‌اند.

چه چیزی باعث بدتر شدن جای جوش میشود؟

علاوه بر دستکاری کردن، موارد دیگری نیز باعث بدتر شدن جای جوش میشود. به عنوان مثال زمانی که از روشهای درمانی غیر اصولی استفاده میشود! برخی از این باورهای غلط عبارت هستند از:

استفاده از ویتامین ای

ویتامین ای مانند کلاژن برای درمان مشکلات پوستی بسیار مؤثر است اما در صورتی که به شکل نادرست و بیش از اندازه استفاده شود ممکن است باعث ایجاد حساسیتهای پوستی و در برخی موارد اگزما شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

بسیاری از افراد تصور میکنند که اشعه خورشید در از بین بردن جای جوش و لکه های ایجاد شده مؤثر است، در حالی که اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث از بین رفتن رنگدانه های پوست و تشدید لکه های پوستی میشود.

برای جلوگیری از ایجاد جای جوش چه کنیم ؟

ساده ترین و شاید بهترین روش جهت جلوگیری از ایجاد جای جوش و جای آکنه، دستکاری نکردن  و داشتن یک رژیم غذایی سالم است. شما میتوانید با مصرف برخی از مواد خوراکی و مصرف نکردن برخی دیگر از تشدید و التهاب آن جلوگیری کنید. بنابراین سعی کنید از مصرف مواد غذایی که قند و نشاسته زیادی دارند مانند شیرینی و برنج خودداری کرده و چربی بدنتان را متعادل نگهدارید.

راه های خانگی از بین بردن جای جوش

بدیهی است که هیچ‌کس دوست ندارد بر روی صورتش جای جوش داشته باشد! خود جوش نسبتا به‌راحتی از بین می‌رود، اما از بین بردن جای جوش گاهی بسیار سخت است. جای جوش معمولی، در مدت یک تا دو ماه از بین خواهد رفت. ممکن است گاهی بر اثر عوامل خاصی، جای جوش خطرناک‌تر شود. راه‌های زیادی برای درمان جوش صورت از طریق مواد طبیعی ضد‌التهاب و حتی ضدباکتری‌ها وجود دارد. این ترکیبات طبیعی کمک زیادی به از بین بردن جوش می‌کنند. اما گاهی جای جوش‌ها خیلی لج‌باز می‌شوند و به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند. بااین‌حال نگران نشوید! چراکه از بین بردن جوش و رفع جای جای جوش غیر ممکن نیست. اگر آلودگی شدید باشد ممکن است برای از بین بردن آن تلاش زیادی صورت گیرد، اما با تلاش مداوم می‌توانید از شر جای جوش‌ها خلاص شوید. برای این کار باید به سراغ مواد طبیعی بروید چون این مواد اثرات جانبی بر جای نمی‌گذارند. مواد طبیعی در ابتدا شروع به روشن کردن محل جوش می‌کنند و به تدریج جای جوش را به‌صورت دائمی از بین می‌برند.

اگر می‌خواهید هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) بعد از التهاب را درمان کنید، می‌توانید این کار را با درمان‌های خانگی شروع کنید. متاسفانه بسیاری از این درمان‌های خانگی تنها شواهد غیر قابل استناد جهت تاییدشان دارند. البته در بسیاری از موارد امتحان کردن آن‌ها هیچ آسیبی به پوست نمی‌رساند.

برای جای جوش چی خوبه ؟

آب سیب‌زمینی برای از بین بردن لک جوش

آب سیب‌زمینی یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن نقاط تیره و لکه‌های پوستی است. اگر جای جوش‌ها روی صورت‌تان باقی مانده است یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن سریع و دائم این لکه‌ها، آب سیب‌زمینی است.

یک سیب‌زمینی آب‌دار و تازه را به ورقه‌های نازک بُرش بزنید. آن‌ها را مستقیما روی نقاطی که دارای لکه‌های تیره هستند قرار بدهید. بگذارید بُرش‌های سیب‌زمینی چند دقیقه روی صورت‌تان بماند. صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

می‌توانید تأثیر این روش را با رنده‌کردن سیب‌زمینی و تهیه‌ی ماسک سیب‌زمینی و عسل تقویت کنید. این کار جای جوش‌ها را طی چند هفته کاملا برطرف می‌کند.

نتیجه تصویری برای آب سیب‌زمینی برای از بین بردن لک جوش

آلوئه‌ ورا برای درمان فوری جای جوش

آلوئه‌ورا دارای آنزیم‌ها، مواد مغذی و پلی‌ساکاریدهاست و خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری دارد. بلافاصله بعد از به‌وجود آمدن جوش می‌توانید با درمان به‌موقع آن از به‌وجود آمدن جای جوش جلوگیری کنید. آلوئه‌ورا یک ماده‌ی مفید طبیعی برای از بین بردن لک و تیرگی پوست است.

یک برگ تازه و باطراوت آلوئه‌ورا را انتخاب کنید. آن را بفشارید تا ژل آلوئه‌ورا به‌دست آید. به‌آرامی با انگشتان‌تان این ژل را روی نقاط جوش‌دار یا تیره ماساژ بدهید. این کار را دو بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید تا جای جوش‌های شما به روشی طبیعی از بین بروند.

نتیجه تصویری برای آلوئه‌ ورا برای درمان فوری جای جوش

زردچوبه برای درمان جوش و جای جوش

زردچوبه برای از بین بردن جای جوش و لکه‌های پوستی بسیار مؤثر است. حتی می‌توانید کاربرد آن را گسترش بدهید و کک‌ومک‌ها و خال‌ها را هم با این روش محو کنید. برای استفاده از این روش شگفت‌انگیز، از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

پودر زردچوبه، شیر و آب‌لیمو را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. آن را بر روی قسمت‌هایی از پوست که دارای جای جوش یا لکه هستند بمالید. اجازه بدهید کاملا خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

به‌صورت روزانه از این درمان خانگی برای از بین بردن تیرگی‌های ناشی از جای جوش استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. دستورالعمل دیگری به غیر از روش بالا، مخلوط کردن پودر زردچوبه با روغن زیتون است. این روش‌ هم برای از بین بردن جای جوش‌ها بسیار مؤثر است.

نتیجه تصویری برای زردچوبه برای درمان جوش و جای جوش

گلاب و گلیسیرین برای رفع جای جوش صورت

یشتر مردم از تأثیرات شگفت‌انگیز گلیسیرین بی‌اطلاعند. گلیسیرین خاصیت ترمیم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند اثر به‌جا مانده از هر زخم یا جوشی را از بین ببرد. کافی است حداقل دو بار در روز از ماسک گلیسیرین استفاده کنید تا تمام جای جوش‌ها از بین بروند. خشکی پوست می‌تواند باعث سوزش و لایه‌لایه‌شدن پوست شود. در این حالت سلول‌های مرده‌ی پوست زیاد می‌شوند و با بستن منافذ پوست باعث تشدید مشکل جوش و آکنه خواهند شد. خاصیت اشباع‌کنندگی گلیسیرین به منافذ اجازه‌ی تنفس می‌دهد، رطوبت را حفظ می‌کند و انسداد منافذ را از بین می‌برد. به این معنا که گلیسیرین، یکی از مهم‌ترین دلایل اولیه‌ی ایجاد جوش را (بسته شدن منافذ پوست) از بین می‌برد. این ماده با پُر کردن حفره‌ها و شیارهای کوچک سطح پوست، جلوه‌ای سالم و صاف به پوست می‌دهد. گلیسیرین علاوه بر ویژگی‌های متعددی که دارد می‌تواند با بیماری‌های مسری پوستی مانند آلودگی‌های باکتریایی، التهاب پوست و پسوریازیس مقابله کند.

می‌توانید در این مورد با ساختن ماسک، از گلاب هم برای درمان جای جوش کمک بگیرید. برای ساخت این ماسک دو قاشق چای‌خوری گلاب را با یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی ناحیه‌ی جای جوش به‌صورت دایره‌وار ماساژ بدهید. بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد آن را بشویید.

درمان سریع جای جوش با سفیده‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ خاصیت ترمیم‌کنندگی شگفت‌انگیزی دارد که به بهبود جای جوش روی پوست‌تان کمک می‌کند و آنها را محو خواهد کرد. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتامین‌ها و آمینو اسیدهایی است که با تنگ کردن منافذ پوست از ایجاد جوش‌های جدید هم جلوگیری می‌کنند.

سفیده‌ی تخم‌مرغ را در یک کاسه بریزید و آن‌قدر هم بزنید تا سفید شود و پُف کند. آن را به‌آرامی با انگشت روی پوست‌تان بمالید و بیشتر بر نقاط تیره و جاهای جوش متمرکز باشید. بعد از خشک شدن سفیده‌ی تخم‌مرغ روی پوست‌تان، یک یا دو دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب گرم بشویید. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید. اگر پوست‌تان خیلی خشک است بعد از شستن صورت‌تان با آب گرم می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

نتیجه تصویری برای درمان سریع جای جوش با سفیده‌ی تخم‌مرغ

دانه‌ی شنبلیله برای رفع سریع جای جوش

دانه‌ی شنبلیله برای از بین بردن جای جوش بسیار مؤثر است. شنبلیله یا علف یونانی، تاریخچه‌ای طولانی در درمان و ترمیم آسیب‌ها دارد. این ماده به علت برخورداری از آنتی‌ اکسیدان‌های فراوان، تأثیر زیادی برای درمان مشکلات پوستی دارد. هر چند هنوز آزمایشات علمی زیادی برای اثبات قابلیت دانه‌ی شنبلیله جهت درمان مشکلات پیچیده‌ی پوستی لازم است، اما با این حال این ماده از دیرباز روش مؤثری برای درمان التهاب جوش بوده است.

برای به‌کار بردن این درمان خانگی، یک ماهی‌تابه‌ی کوچک را روی حرارت ملایم قرار بدهید و دو فنجان آب و دو قاشق غذاخوری دانه‌ی شنبلیله به آن اضافه کنید و همچنان که می‌جوشد آن را بکوبید تا حالت خمیری چسبناک پیدا کند. این خمیر را در مکانی سرد قرار بدهید‌. می‌توانید آن را در یخچال بگذارید. کمی‌ از این خمیر را روی جای جوش‌هایتان بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. نگذارید این خمیر بیش از ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند. می‌توانید آن را با پنبه پاک کنید.

روغن نارگیل برای جای جوش

اگر به دنبال یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست هستید که کارهای دیگری هم در کنار رطوبت‌رسانی برای پوست‌تان انجام بدهد، روغن نارگیل بهترین انتخاب شما خواهد بود. روغن نارگیل همچنین کمک شایانی به کاهش لکه‌های تیره‌ی پوست می‌کند. توصیه می‌شود که از روغن نارگیل فرابکر (extra virgin) استفاده کنید.

برای از بین بردن جای جوش، ابتدا مقدار کافی روغن نارگیل را بر روی کف دست‌تان بریزید. همچنان که روغن نرم می‌شود آن را روی پوست صور‌ت‌تان ماساژ بدهید. تمرکز ماساژ بر جای جوش‌ها و نقاط تیره باشد. بگذارید روغن نارگیل یک شب روی پوست‌تان بماند. این کار را تکرار کنید تا لکه‌های تیره و جای جوش‌ها کاملا از بین بروند.

نتیجه تصویری برای روغن نارگیل برای جای جوش

سیر برای از بین رفتن جای جوش

سیر خاصیت ضدقارچی و ضدویروسی دارد. پوست شما از خاصیت‌های سیر برای درمان جای جوش بهره می‌گیرد. برای از بین بردن لکه‌های سیاه و قهوه‌ای به‌جا مانده از جوش‌ها می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

حدود ۵ حبه سیر را کاملا له‌ کنید. با استفاده از کمی پنبه، آب سیر را روی جای جوش‌ها بمالید. بگذارید حدود سی دقیقه بماند و بعد با آب بشویید. اگر سیر مدت زیادی روی پوست بماند می‌تواند پوست را بسوزاند. ممکن است در پوست‌تان احساس خارش یا سوزش کنید. از این درمان برای پوست‌های حساس و مستعد آکنه استفاده نکنید.

خمیر دندان برای از بین بردن  جای جوش صورت

خمیر دندان‌هایی که نعناع دارند می‌توانند باعث سوزش پوست‌تان شوند. اما خمیر دندان نه‌تنها لکه‌های تیره‌ی جای جوش را روشن می‌کند بلکه با کوچک کردن جوش‌ها، روند درمان آنها را نیز تسریع می‌بخشد. با این حال ما توصیه نمی‌کنیم که از خمیر دندان به عنوان یک درمان خانگی برای جوش‌هایتان استفاده کنید چون می‌تواند به‌راحتی پوست را بسوزاند و آسیبی که وارد می‌کند بیشتر از فایده‌های آن است.

نتیجه تصویری برای خمیر دندان برای جای جوش

برای پوست‌های حساس از خمیر دندان استفاده نکنید

اگر پوستی حساس دارید توصیه می‌کنیم سراغ خمیر دندان نروید، چرا که ممکن است پوست با خمیر دندان بیش از اندازه خشک شود و حتی بسوزد؛ بهتر است شما در این مواقع سراغ محلول بنزوئیل پروکساید ۳درصد بروید. کمی از این محلول را با یک گوش‌ پاک‌ کن روی جوش بگذارید.این ماده باکتری‌های عامل آکنه را می‌کشد، همچنین کاری می‌کند که منافذ مسدود شده پوستی باز شوند و در نتیجه هم پوست کمتر دچار آکنه می‌شود و هم راحت‌تر نفس می کشد.

عصاره‌ی هسته‌ی انگوراز بین برنده جای جوش

عصاره‌ی هسته‌ی انگور، محصول طبیعی دیگری است که برای کمک به روشن شدن لکه‌های تیره می‌تواند بسیار مفید باشد.

هیچ مطالعه‌ای در رابطه با استفاده‌ی موضعی از عصاره‌ی هسته‌ی انگور برای این منظور انجام نشده است. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف خوراکی عصاره‌ی هسته‌ی انگور به مدت ۶ ماه برای مبتلایان به ملاسما (Melasma) (بیماری مشابه هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب) می‌تواند مفید باشد.

روغن سیاه دانه برای برطرف کردن جای جوش صورت

مالیدن روغن سیاه دانه برای از بین بردن جای جوش صورت بسیار مؤثر است. این روغن خاصیت ضد التهاب؛ ضد باکتری و ضد ویروسی و یک داروی سریع و قطعی برای درمان جای جوش صورت است. مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن سیاه دانه روی جای جوش می‌تواند در بهبود زخم و قرمزی پوست و از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای ناشی از جای جوش مؤثر عمل کند.

روغن دانه گل محمدی برای از بین بردن جای جوش سریع

شاید در مورد خواص روغن دانه گل محمدی برای پوست چیز‌هایی شنیده باشید. این روغن معمولاً برای جلوگیری از پیری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده مستقیم از روغم دانه گل محمدی روی پوست فواید زیادی دارد. مطالعات نشان داده است که این روغن برای از بین بردن جای جوش صورت بسیار مؤثر و مثل یک کرم ضد لک است. برای نتیجه بهتر می‌توانید روزانه دو بار از روغن دانه گل محمدی روی لک جوش استفاده کنید. این روغن موجب روشن شدن رنگ پوست و بهبود جای زخم می‌شود.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

برای از بین بردن جای جوش ابتدا باید از پوست‌تان در مقابل نور خورشید به صورت روتین محافظت کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ در طول روز (حتی در روزهای ابری و بارانی) مانع از آسیب دیدگی بیشتر پوست‌تان می‌شود.

صابون برای از بین بردن جای جوش

صورت، پیشانی، دست‌ها و چانه مستعد جوش و آکنه هستند و در صورتی که این جوش‌ها به‌درستی درمان نشوند ممکن است حتی در پشت کمر و قفسه‌ی سینه نیز لکه‌های تیره‌ای روی پوست بر جای بگذارند. بعضی از صابون‌ها که برای روشن کردن پوست به‌کار می‌روند می‌توانند به از بین بردن این لکه‌های تیره کمک کنند.

صابون برای از بین بردن قرمزی جای جوش

برای از بین بردن جای جوش هم راه‌حل های زیادی پیشنهاد شده که استفاده از صابون از بین بردن جای جوش یکی از این راه‌حل هاه که طرفداران زیادی داره.

صابون یکی از انواع شوینده هاییه که در بازار وجود داره که برای درمان انواع مشکلات پوست مانند جوش و جای جوش تولید می‌شوند و با عناوین مختلف مانند صابون از بین بردن جای جوش به بازار عرضه و در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیره.

زمان درست استفاده از صابون برای از بین بردن قرمزی جای جوش

برای استفاده از صابون از بین بردن جای جوش ابتدا باید از صابون یا سایر مواد و دارو های درمان کننده خود جوش استفاده کرد. چون تا زمانی که جوش های قدیمی جای خود رو به جوش های جدید روی پوست. به ویژه در ناحیه صورت میدهند همیشه امکان بروز جای جوش روی صورت وجود داره.

پس باید توجه کرد که استفاده از صابون از ناپدید کننده جای جوش خود به تنهایی نمیتونه راه‌گشا باشد بلکه برای تاثیر بیشتر باید علاوه بر استفاده از صابون از بین بردن جای جوش از دارو ها و صابون ضد جوش هم استفاده کرد که عامل اصلی در به وجود آمدن جای جوش که همان جوشه هم از بین بره.

بهترین شرکت های تولید صابون از بین بردن جای جوش

شرکت ان جی با تولید صابون ضدجوش و ضدلک ان جی، تا 80 درصد موفق به جلب رضایت مشتریان خود شده که این امر نشون دهنده کیفیت و کارایی این محصولاته.

یا شرکت هایی داخل کشور که پایه تولیدات خود رو مواد گیاهی و محصولات طبیعی برگرفته از طبیعت قرار دادن و با استفاده از خاصیت درمانی گیاهان مختلف و یا سایر مواد طبیعی اقدام به تولید محصولات متنوع برای انواع مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه و جای جوش کرده و موفق به تولید و عرضه محصولات مختلف با بالاترین سطح کیفیت و قابل رقابت در بازار جهانی مانند صابون از ناپدید کننده جای جوش حاوی زردچوبه شدن.

صابون بچه برای جای جوش قرمز صورت

صابون از بین بردن جای جوش، و بطور کلی صابون ها دارای خاصیت قلیایی هستن که بر خلاف پوست بدن و صورت که به صورت طبیعی خاصیت اسیدی داره،ه. استفاده از صابون موجب بهم خورد Ph نرمال پوست میشه که این امر ممکنه باعث ایجاد خشکی پوست و در دراز مدت موجب بروز چروک های زیر در نواحی مختلف پوست صورت بشه.

به گفته کارشناسان متخصص در حوزه زیبایی و سلامت پوست استفاده روز دو بار از صابون برای شستن صورت اگه پوست چرب دارید بلامانعه و برای پوست های خشک و حساس استفاده از صابون های قلیایی باید به حداکثر تعداد پنج بار در هفته برسه.

ولی توجه داشته باشید که حتی در صورت داشتن پوست چرب هم ممکنه استفاده از صابون موجب ایجاد خشکی بشه چون این صابون ها علاوه بر شستن چربی های اضافه پوست، چربی های طبیعی و مفید پوست رو هم ممکنه از بین ببرند. اما راه این مشکل چیست؟

یعنی برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده از انواع صابون از بین بردن جای جوش رو باید فراموش کنیم؟

خبر خوب اینه که پاسخ به این سوال منفیه و یکی از بهترین راه های جلوگیری کردن از خشکی پوست استفاده از صابون هایی با خاصیت قلیایی ضعیف و یا صابون های تنظیم کننده Ph صورت مانند صابون بچه برای جوش صورته.

یکی از اصلی ترین توصیه هایی که از طرف کارشناسان حوزه پوست و زیبایی برای درمان جوش صورت شده اینه که محل جوش ها و جای جوش ها به صورت مرتبط توسط مواد شوینده مناسب شسته بشه تا چربی های اضافی و باکتری های ایجاد کننده جوش فرصت ایجاد جوش های جدید رو نداشته باشند و قبل از به وجود آوردن جوش جدید مهار شوند.

اما در عین حال حفظ سلامت پوست و جلوگیری از خشکی صورت هم باید مدنظر قرار گیرد.

صابون بچه یکی از بهترین گزینه ها

بنابراین استفاده از صابون بچه برای جوش صورت گزینه مناسبی خواهد بود چون صابون بچه بخاطر آنکه باید با شرایط حساس پوستی نوزادان و کودکان هماهنگ باشد خاصیت قلیایی خفیفی داره و چربی های طبیعی پوست رو هنگام شستشو از بین نمی‌برد و علاوه بر آن رطوبت طبیعی پوست صورت رو هم حفظ میکند.

این موجب ان میبشه که حتی افرادی که پوست خشک و یا حساسی دارند تعداد دفعات مجاز استفاده از صابون بچه برای جوش صورت جهت شستشو رو نسبت به تعداد مجاز استفاده از صابون های معمولی افزایش می‌بده و این امر موجب آزادی عمل بیشتری برای فرد فراهم میکنه.

بنابر آنچه گفته شد اگه نگران خشکی پوست خود بعد استفاده از صابون از بین بردن جای جوش هستید با انتخاب صابون بچه برای جوش صورت میتوانید تا حد زیادی از میزان نگرانی های خود کم کنید و عامل استرس و نگرانی که یکی از عوامل مهم تحریک کنند جوش صورته رو هم حفظ کرده و با یک تیر دو نشون بزنید.

صابون برای صورت چرب

بیشتر افرادی که درگیر جوش و آکنه در ناحیه صورت هستن معمولا کسانی هستن که پوست چرب دارند. همین چرب بودن پوست یکی از عوامل ایجاد جوش روی صورته. بنابراین یکی از راه های درمان جوش و جای جوش آنه که با استفاده از صابون برای صورت چرب میزان چربی پوست کنترل بشه و چربی‌های اضافی با استفاده از صابون‌های مخصوص پوست چرب شسته بشه تا به درمان جوش و جای جوش سرعت ببخشیم.

گزینه های زیادی برای انتخاب صابون برای پوست چرب وجود داره که ممکنه موجب گیج شدن فرد در هنگام خرید بشه. اگه از ویژگی های یک صابون خوب برای پوست چرب اطلاع داشته باشیم میتونه کمک شایانی در انتخاب صابون برای پوست چرب باشد.

آنتی باکتریال بودن صابون را هم مد نظر قرار دهید!

به گفته متخصصان افرادی که دارای پوست چرب هستن و به دنبال صابون از بین بردن جای جوش میگردند باید از صابونی استفاده کنند که علاوه بر ضد جوش بودن دارای خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی هم باشند تا با تمیز کردن عمقی سطح پوست شرایط رو برای تجمع چربی ها زیر پوست و ایجاد جوش سخت کند.

همچنین استفاده از صابون هایی با پایه طبیعی ساخته شده از عصاره گیاهانی که خاصیت تنظیم چربی پوست رو دارند مانند گلیسیرین یا عسل و سایر مواد طبیعی هم توصیه شده. همچنین انجام مراحل زیر در کنار استفاده از صابون برای صورت چرب میتونه کمک کننده باشد.

پوست رو ابتدا با آب گرم بشویید و از صابون برای صورت چرب استفاده کنید، لایه برداری رو انجام بدید پس از آن با استفاده از آب سرد صورت رو آبکشی کنید و پوست رو سرحال آورید. پس از اتمام مراحل پوست رو با استفاده از یک مرطوب کننده فاقد چربی مرطوب کنید.

صابون ضد جوش گوگرد دار

یکی دیگر از مواد طبیعی و معدنی مفید به جهت درمان جوش و آکنه صورت گوگرده. از سال های دور در گذشته تا به امروز در طب سنتی از گوگرد برای درمان زخم و جای زخم ها استفاده میشد.

صابون ضد جوش گوگرد دار یکی از معروف ترین محصولات درمانی زیر گروه صابون های ضدجوش موسوم به صابون از بین بردن جای جوشه که از همان روزهای ابتدایی تا کنون محبوبیت ویژه ای بین مصرف کنندگان پیدا کرده و هنوز هم استفاده از آن بسیار رواج داره.

صابون ضد جوش گوگرد دار با خاصیت آنتی باکتریالی خود موجب ضدعفونی شدن محل جوش ها شده و با التیام بافت آسیب دیده اطراف محل جوش و جوش های خشک شده قدیمی موجب از بین رفتن آثار باقی مانده از جوش ها و جلوگیری از ایجاد جوش جدید میشه.

کِرِم‌هایی که برای از بین بردن جوش به‌کار می‌روند

کرم‌های موضعی برای از بین بردن جای جوش ممکن است کمی گران باشند اما نسبت به درمان‌های طبیعی سریع‌تر عمل می‌کنند. برای انتخاب بهترین کرم برای از بین بردن جای جوش به دنبال ترکیبات زیر در آن باشید:

  • کوجیک اسید؛
  • ویتامین C یا ویتامین E؛
  • رتینول یا ویتامین A؛
  • کرم‌هایی بر پایه‌ی کورتیزون.

در صورت موافقت پزشک، برای از بین بردن جای جوش محصولی را انتخاب کرده که حاوی ترکیبات زیر باشد:

  • رتینوئیدها (ویتامین A)
  • ویتامین E (توکوفرول)
  • هیدروکینون (Hydroquinone)
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)
  • اسید کوجیک (Kojic Acid)
  •  استفاده از سرم ضد جوش حاوی آزلائیک اسید (Azelaic acid)

هنگام استفاده از محصولاتی که مدعی از بین بردن جای جوش هستند، به این موارد دقت کنید.

اولاً، بسیاری از این محصولات شامل ماده‌ی قوی رتینول بوده که باعث نازک شدن لایه‌های پوست می‌شوند. اگرچه رتینول می‌تواند باعث صافی و یک‌دستی پوست شود، اما پوست را در برابر نور خورشید آسیب پذیرتر می‌کند. به همین دلیل استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

همچنین، به یاد داشته باشید که تمامی محصولات آرایشی، مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیستند. هنگام خرید محصولات از سایر کشورها و به صورت آنلاین، دقت لازم را داشته باشید.

برخی از محصولات آرایشی، حاوی موادی مانند جیوه هستند؛ حتی اگر این ماده روی برچسب محصول نوشته نشده باشد احتیاط لازم را به کار برده و تنها از فروشندگان قابل اعتماد خرید کنید.

کدام یک از روشهای گفته شده برای از بین بردن جای جوش بدن مناسب هستند؟

تمامی روشهای گفته شده قابل استفاده برای از بین بردن جای جوش بدن و صورت هستند. بنابراین شما میتوانید با توجه به نظر پزشکتان از یکی از این روشها برای درمان موارد زیر استفاده کنید:

  • از بین بردن جای آکنه و جوش روی بازو
  • از بین بردن جای آکنه و جوش روی کمر
  • از بین بردن جای آکنه و جوش واژن
  • درمان جای جوش روی ساق پا

توجه:برای از بین بردن جای جوش واژن بهتر است قبل از مراجعه به متخصص پوست و زیبایی به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. در بسیاری از موارد زنان زگیل تناسلی را با جوش اشتباه میگیرند. پس بهتر است که ابتدا مشکل را به درستی شناسایی کرده و سپس روش درمان را تعیین کنید.

از بین بردن جای جوش در یک روز

تا به حال شده که شب هنگام خواب ناگهان ببینید یک جوش زشت و چرکی روی صورت‌تان خودنمایی می‌کند، در حالی که فردا به یک مهمانی دعوت هستید یا می‌خواهید با فردی ملاقات کنید که برایتان اهمیت زیادی دارد. در این زمان نه‌تنها زشتی جوش آزاردهنده بلکه نگرانی از فردا نیز بیشتر باعث آزارتان می‌شود اما نگران نباشید.

راه‌حل‌های اورژانسی وجود دارد که می‌تواند در این مواقع به کمک‌تان بیاید و شما را از شر آن جوش زشت خلاص کند. البته اگر پوستی حساس داشته باشید شاید این روش‌ها کمی باعث خشکی بیش از اندازه پوست‌تان شوند و در نتیجه کار را خراب‌تر هم کنند؛ پس اگر پوستی حساس دارید، کمی بیشتر ملاحظه کنید.

از بین بردن جای جوش در کمترین زمان

قبل از خواب با یک شوینده ملایم صورت را بشویید؛ شوینده‌ای که حاوی دانه‌های اسکراب و پاک‌کننده باشد تا سلول‌های مرده سطح پوست را از بین ببرد چرا که تجمع همین سلول‌هاست که اصلی‌ترین عامل ایجاد آکنه است.

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید؛ بعد یک گوش‌پاک‌کن را به این محلول آغشته کنید و روی جوش‌ها بمالید. سرکه سیب باکتری‌‌های مولد آکنه و سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد و در نتیجه تا حدی التهاب جوش می‌خوابد و صبح که بیدار شوید میزان قرمزی جوش تا حد زیادی کاهش یافته ‌است.

از بین بردن سریع جای جوش

قبل از اینکه به تختخواب بروید مقداری کرم ضدآکنه روی جوش‌ها بزنید، چنین کرمی باید حاوی بنزوئیل پروکساید باشد تا بتواند جوش را خشک کند و سلول‌های مرده سطحی را بردارد.

قطره ضدقرمزی چشم هم می‌ تواند به شما کمک کند یعنی قطره‌ چشمی که برای کم کردن قر مزی چشم‌ها استفاده می‌شود. اگر کرم ضدآکنه ندارید می‌توانید به جای آن از چنین قطره‌ای استفاده کنید. این قطره می‌تواند قرمزی جوش را کم کند اما هیچ تاثیری در بهبود جوش‌ها ندارد.

نتیجه تصویری برای از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش فوری

مقداری دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید تا ماده‌ای چسبی شکل به دست آید. صورتتان را بشویید و بعد مقداری از این مخلوط را قبل ازخواب روی مناطق مورد نظر بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این مخلوط نمی‌گذارد جای جوش زخم شود.

روغن درخت چای را نیز می‌توانید امتحان کنید. این روغن نیز خاصیت ضدباکتریایی دارد و محصول استرالیا است. روغن درخت چای به کاهش قرمزی و تورم کمک می‌کند و مانع زخم شدن محل جوش می‌شود. البته باید از مصرف صابون‌هایی که موجب بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، پرهیز و قبل از خواب از خوردن غذاهای خیلی چرب و ادویه‌دار خودداری کنید چون در بروز آکنه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند.

روش سریع از بین بردن جای جوش سرسیاه صورت

  1. باید پوست‌تان را با یک پاک‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک بشویید، چرا که این دانه‌های سرسیاه بیش از همه به دلیل تولید بیش از اندازه چربی درون منافذ پوستی است؛به همین دلیل تمیز نگه‌داشتن پوست می‌تواند به پاک کردن دانه‌‌های سرسیاه کمک کند.
  2. با یک لایه‌بردار ملایم سلول‌های مرده سطح پوست را بردارید، چرا که تجمع این سلول‌های مرده روی پوست هم می‌ تواند عامل ایجاد جوش و دانه‌های سرسیاه باشد.
  3. یک حوله را داغ کنید و روی این دانه‌های سرسیاه قرار دهید، بخار و گرمای ناشی از حوله باعث می‌شود که دانه‌های سرسیاه به سطح پوست نزدیک شوند و در نتیجه تخلیه کردن آنها آسان‌تر شود، حوله را چند دقیقه روی دانه‌های سرسیاه نگه دارید و بعد آن منطقه را به خوبی خشک کنید.
  4. نوک یک انگشت یک پارچه یا دستمال کاغذی قرار دهید؛ بعد آرام با نوک انگشت و دستمال این دانه‌‌‌ها را خیلی آرام فشار دهید، حواستان باشد که نباید به پوست فشار زیادی وارد شود، چرا که می‌تواند التهاب ایجاد کند.
  5. در نهایت با یک کرم مخصوص دانه‌های سیاه کار را تمام کنید و بعد به تختخواب بروید.

از بین بردن جوش برای همیشه

این محلول هم معجزه می‌کند:

مقداری دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید تا ماده‌ای چسبی شکل به دست آید. صورتتان را بشویید و بعد مقداری از این مخلوط را قبل ازخواب روی مناطق مورد نظر بمالید و بگذارید تا صبح بماند و بعد صبح صورت‌تان را کاملا بشویید. اگر معمولا در خواب زیاد تکان می‌‌خورید، توصیه می‌کنم روی بالش خود یک حوله بیندازید تا کثیف نشود.

این راه‌ها درمان قطعی نیستند

یادتان باشد که این راه‌ها نمی‌توانند به عنوان درمان قطعی مطرح باشند بلکه فقط می‌توانند به طور خیلی موقت جوش‌ها و آکنه‌‌ها را خوب کنند ولی اگر علت اصلی برطرف نشود، جوش‌ها دوباره برمی‌گردند و روز از نو و روزی از نو؛ اگر هم بخواهید این روش‌ها را مرتب تکرار کنید، احتمالا پوستتان بیش از اندازه حساس و خشک خواهد شد و نتیجه مطلوب مورد نظرتان به دست نخواهد آمد چرا که پوستی که تکه تکه خشک شده‌باشد بیشتر از آنکه زیبا باشد، حالت لکه لکه پیدا می‌کند.

برای از بین بردن جای جوش چه کنیم ؟ راهنمای قدم به قدم

  1. مهم‌ترین قدم برای از بین بردن جوش‌ها شستن و پاک کردن صورت است، یک پاک‌کننده ملایم بدون چربی برای شستن پوست‌های چرب ایده‌آل است.
  2. یک تکه یخ را داخل یک تکه پارچه بگذارید و آن را هر یک ساعت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی جوش قرار دهید؛ البته حواستان باشد که هر وقت احساس درد کردید؛ یخ را بردارید.
  3. خیلی ملایم با سشوار روی جوش را خشک کنید،درجه حرارت سشوار را روی کمترین حد قرار دهید تا سردترین باد را داشته‌باشید. باید حدود ۳ تا 5 دقیقه باد سشوار را روی جوش بگیرید.حواستان باشد که سشوار را خیلی نزدیک به پوست نگیرید و هر گاه احساس کردید داغ شده‌است، کار را متوقف کنید.
  4. قبل از اینکه به تختخواب بروید روی جوش را با کمی خمیردندان بپوشانید، حواستان باشد که از خمیر دندان سفیدی استفاده کنید که هیچ ماده افزودنی خاصی نداشته باشد؛ مثلا خمیردندان سفیدکننده نباشد. البته ناگفته نماند که خمیردندان‌‌های ژله‌ای هم برای این کار مناسب نیستند.
  5. صبح روز بعد خیلی ملایم با آب ولرم خمیردندان را از روی جوش بشویید.
  6. حالا می‌توانید باقی‌مانده جای جوش را با کانسیلر یا هر نوع کرم‌پودر و ماده آرایشی دیگر بپوشانید.

نتیجه تصویری برای از بین بردن جای جوش

چهل روز تا از بین بردن جای جوش برای همیشه ! امتحان کنید!

شایدشما هم از آن دسته از افراد هستید که مرتبا در صدد رفع لکه های قهوه ای و جوش های صورت بر آمده اید و به نتیجه ای که می خواستید نرسیدید این بار راه درمانی ساده ای که تنها با استفاده از سالمترین، موثرترین و طبیعی ترین مواد انجام می شود را نیز امتحان کنید، شرط تاثیر گذاری و به نتیجه رسیدن درست آن مراقبت و انجام این کار تا چهل روز و به طور مرتب است.

مواد لازم:

سیب یک عدد کوچک

عسل یک قاشق چایخوری

آبلیمو سه چهار قطره

به این ترتیب که:

پیشنهاد می کنیم این کار ترجیحا شب و قبل از خواب انجام شود اما اگر برایتان مقدور نیست هر ساعتی از روزکه می توانید و آرامش دارید را انتخاب کنید، یک سیب کوچک را از وسط نصف کرده، آن را رنده کنید و نصف دیگر را همان موقع بخورید. سیبهای رنده شده را از صافی رد کنید، آب آن را به آرامی و به حالت دورانی از پایین به بالا با ماساژ بر روی صورت بمالید و صبر کنید تا خوب جذب پوست شده و خشک شود. پس از ده تا پانزده دقیقه پوستتان را با آب سرد و خنک بشویید و از مخلوط عسل و آبلیمو استفاده کرده آن را به همان شکل روی صورت بزنید و با نوک انگشتان به آرامی به پوستتان ضربه بزنید .حالت کشدار آن را حس می کنید که طبیعی است . پس از ده دقیقه دوباره صورتتان را با آب سرد و خنک بشویید . توصیه می شود این کار را حتما تا چهل شب مرتب انجام دهید ، نیمه ی سیب را نیز حتما بخورید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

ماسک گوجه فرنگی برای جای جوش

ماده ای معجزه آسا برای پوست شما داریم - گوجه فرنگی ! اگر گوجه فرنگی را شگفت آور نمی دانید ، صبر کنید تا آن را امتحان کنید و نتایجش را مشاهده کنید .

این میوه حاوی مواد مغذی عالی مانند ترکیبات فنولی ، کاروتنوئید ، اسید فولیک، و ویتامین سی است .

فواید گوجه فرنگی برای پوست

  • فعالیت های آنتی اکسیدان و آنتی تیروسیناس ها اغلب برای روشن شدن رنگ و همچنین حفاظت از پوست در مقابل آسیب ها مورد استفاده قرار می گیرند .
  • هنگامی که به طور روزانه اعمال شود ، اثرات ضد پیری دارد و خطوط ظریف ، چین و چروک و لکه های سنی را محو می کند .
  • شامل لیکوپن است که در مقابل فتودمیج ها حفاظت می کند .
  • ویتامین C تولید کلاژن و الاستین پوست را بهبود می بخشد و آن را انعطاف پذیر و سفت می سازد .
  • خمیر گوجه فرنگی طبیعتا ضد باکتری و ضد قارچ است .
  • میزان PH پوست را متعادل می کند، که به نوبه خود روغن طبیعی تولید شده توسط پوست را متعادل می کند .
  • سلول های مرده را از بین می برد و منافذ را می بندد .

درمان مسائل پوست با این ماسکهای پوستی گوجه فرنگی :

ماسک صورت گوجه فرنگی برای آکنه

مواد لازم :

  • 1 / 2 گوجه فرنگی
  • 1 قاشق چای خوری روغن جوجوبا
  • 3 - 5 قطره روغن درخت چای

دستورالعمل :

خمیر گوجه را با روغن ها مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید و این مخلوط را روی صورتتان بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و بعد با آب ولرم بشویید و سپس با آب سرد شستشو دهید و این کار را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید .

*روغن جوجوبا به راحتی جذب پوست می شود و آن را هیدراته می کند . این ماده روغن اضافی که توسط پوست تولید می شود را کنترل می کند و منافذ را مسدود می کند ، روغن درخت چای ضد عفونی کننده است که عفونت و آکنه حاصل را از بین می برد .

نتیجه تصویری برای ماسک گوجه فرنگی برای جای جوش

ماسک گوجه فرنگی برای لکه صورت

مواد لازم :

  • 2 قاشق سوپ خوری خمیر گوجه فرنگی
  • 1 قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل :

مخلوط عسل و خمیر گوجه فرنگی را روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید و از این روش دو بار در هفته استفاده کنید.

*در حالی که گوجه فرنگی لکه ها را روشن می کند ، عسل با تامین مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان ها به فرآیند درمان کمک خواهد کرد .

ماسک صورت گوجه فرنگی برای جوش های سر سیاه

مواد لازم :

  • 1 - 2 قاشق سوپ خوری خمیر گوجه فرنگی
  • 1 قاشق سوپ خوری بلغور جو
  • 1 قاشق سوپ خوری ماست ساده

دستورالعمل :

ماست و خمیر گوجه فرنگی را مخلوط کنید و سپس به آرامی جو را به مخلوط اضافه کنید و آن را به آرامی گرم کنید و به خوبی مخلوط کنید و زمانی که خنک شد ، این پک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا برای 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب معمولی بشویید و از این روش دو بار در هفته استفاده کنید .

*بلغور جو به عنوان یک تمیز کننده عمیق عمل می کند و تمام ناخالصی های موجود در منافذ را از بین می برد . ماست دارای اسید لاکتیک است که با بیرون کشیدن سلول های مرده در این فرایند پاکسازی کمک می کند و وقتی منافذ تمیز باشند ، جوش های سر سیاه محو خواهد شد.

ماسک صورت گوجه فرنگی برای لکه های سیاه

مواد لازم :

  • 1 قاشق چای خوری خمیر گوجه فرنگی
  • 3 - 4 قطره آب لیمو

دستورالعمل :

آب لیمو را به خمیر گوجه فرنگی اضافه کنید و خمیر را به قسمت آسیب دیده اعمال کنید و بگذارید برای 10 تا 12 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب ولرم آبکشی کنید و بعد پوستتان را خشک کنید و سپس مرطوب کننده بزنید و این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید .

*ویژگی های سفید کنندگی گوجه فرنگی با ویژگی های مشابه آب لیمو برای سرعت بخشیدن به روشن شدن لکه های تیره تقویت می شود .

نتیجه تصویری برای از بین بردن جای جوش

راه از بین بردن جای جوش

آیا جای جوش خودش از بین می‌رود؟ اگر جای جوش بماند معمولا از بین رفتن آن آن‌قدر طول می‌کشد که یادتان می‌رود زمانی در آن نقطه جوش زده بود. در هر صورت از بین بردن جای جوش کار آسانی نیست بنابراین در این جا به چند نکته اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند از همان ابتدا از به‌جا ماندن جای جوش جلوگیری کنید. حتما شما هم شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است، پس برای پیشگیری از ایجاد جای جوش، این نکات را رعایت کنید:

  • جوش و آکنه را نکَنید. این کار باعث خون‌ریزی آنها می‌شود و در ترمیم آنها اختلال ایجاد می‌کند.
  • حتی اگر جوش، احساس خارش و سوزش داشت آن را فشار ندهید و دست‌کاری نکنید. این کار باعث تخریب پوست و ایجاد زخم می‌شود.
  • آب و مایعات زیادی بنوشید. مصرف میوه هم باعث می‌شود پوست زودتر ترمیم شود.
  • هنگامی که جوش‌هایی هر چند کوچک روی پوست‌تان دارید از خراشیدن آنها پرهیز نکنید. این کار می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره‌ای شود که به‌سختی از بین می‌روند.