درمان خشکی دیسک کمر را بخوانید تا قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته برای درمان آن اقدام نمایید. سبک زندگی امروزی و پشت میز نشینی های طولانی باعث آسیب های جدی به ستون فقرات می شود. اگر به دلیل مشغله کاری وقت ورزش کردن ندارید ما به شما چند حرکت ساده یاد می دهیم که در خانه انجام دهید. علائم خشکی دیسک و راه های پیشگیری از آن را بدانید.

دیسک کمر - درمان خشکی دیسک کمر

آناتومی ستون فقرات

کمردرد از بافت های اطراف ستون فقرات منشا می گیرد. ستون فقرات ساختاری است که بدن را حمایت می کند و از استخوان هایی به نام مهره ساخته شده است.

ده ها مهره وجود دارند که از گردن تا پایین کمر یا ناحیه کمری امتداد یافته اند. پدهای پوشاننده بین مهره ها را دیسک های بین مهره ای گویند که همانند شوک گیر عمل می کنند و از سایده شدن مهره ها به هم جلوگیری می کنند.

مهره ها توسط رباط ها به هم متصل شده اند و ماهیچه ها توسط تاندون ها به ستون فقرات وصل شده اند. ستون فقرات استخوانی تو پر نیست؛ ستون فقرات مانند لوله ای محکم و قطعه قطعه می باشد. فضای باز بین ستون فقرات (کانال نخاعی) توسط طناب نخاعی محافظت می شود.

طناب نخاعی از مغز تا پایه نخاع کشیده شده است و از تعداد زیادی عصب تشکیل شده است و بدن ما برای ایجاد حس ها و تحرک به انتقال سیگنال ها از طریق اعصاب نیاز دارد.

اعصاب برای انتقال سیگنال ها از قسمت های مختلف ستون فقرات خارج می شوند و  از قسمت های مختلف بدن نیز به مغز می روند. کشش یا آسیب به هر قسمت از ستون فقرات می تواند منجر به کمردرد شود.

علائم خشکی دیسک کمر

بیماران اغلب پس از خم شدن طولانی‌مدت به جلو از سفت شدن کمر شکایت دارند. سپس به طور موقت در پشت سفت می‌شوند که پس از مدتی با حرکت و از طریق حرکت بهبود می‌یابد.

علاوه بر این، ایستادن طولانی‌مدت باعث ایجاد مشکل می‌شود و کمر به‌سرعت خسته می‌شود. خم شدن به جلو برای اکثر افرادی که این علائم را دارند در ابتدا دشوار است و با حرکت بیشتر بهتر می‌شود.

اشتباهات وضعیت بدن و فشار یک‌طرفه از علل شایعی هستند که می‌توانند باعث سفتی و کمردرد شوند. بسیاری از حرفه‌های مدرن در حالت نشسته انجام می‌شوند و بنابراین پایه‌ای برای وضعیت نامناسب قرار می‌گیرند.

حمل مرتب بارهای سنگین نیز می‌تواند منجر به مشکلات کمر شود. گرفتگی عصب یا حتی فتق دیسک عواقب احتمالی آن است. بلندکردن و حمل صحیح بارها می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری کند. در اینجا باید مراقب بود که بارها را با کمر خمیده یا بالاتنه خمیده به جلو بلند نکنید.

آناتومی بدن - درمان خشکی دیسک کمر

به‌جای این:

  1. به بار نزدیک شوید.
  2. چمباتمه بزنید و پاهای خود را کمی از هم باز کنید.
  3. بار را با دودست بگیرید.
  4. پشت خود را صاف نگه دارید و عضلات پشت و شکم خود را منقبض کنید.
  5. بار را به طور یکنواخت و بدون حرکات تکان‌دهنده بالا ببرید.
  6. وزنه را تاحدامکان نزدیک به مرکز بدن نزدیک لگن نگه دارید.
  7. همان‌طور که بلند می‌شوید به‌آرامی نفس بکشید.
  8. هنگام تنظیم بار برعکس حرکت کنید.

علل کلی خشکی دیسک کمر

حالت نشستن نامناسب 

بین رفت و آمد طولانی در ماشین، روزهای طولانی در دفتر، ما بیشتر از آنچه که باید نشسته‌ایم. نشستن به مدت طولانی باعث افزایش فشار بر روی دیسک‌های ستون فقرات می‌شود، باعث از بین رفتن قدرت عضلات بالا و پایین کمر می‌شود و می‌تواند باعث کاهش تامین مواد مغذی به بافت نخاعی شما شود.

جلوگیری از خشکی و درد ناشی از نشستن طولانی مدت را می‌توان با نشستن با وضعیت صحیح بدن و انجام چند حرکت و کشش اساسی برای به کارگیری عضلات، انجام داد.

گوش‌ها به موازات شانه و بازوها به موازات بالا تنه، حالا شانه‌ها را به عقب بچرخانید. در حالی که روی صندلی اداری نشسته‌اید سعی کنید از استفاده مداوم از پشتی خودداری کرده و به حالت صاف بنشینید تا عضلات اصلی خود را فعال کنید.

بیماری ها 

بیماری هایی که روی ستون فقرات تاثیر می گذارند، باعث درد نیز می شوند. زمانی که استخوان ضعیف است و خطر شکستگی مهره ها زیاد است، پوکی استخوان روی می دهد.

بیماری های التهابی مانند التهاب مفصلی پسوریازیس و روماتیسم ستون فقرات می توانند باعث التهاب و درد در پایین کمر در هنگام حرکت یا استراحت شوند.

برخی مشکلات ستون فقرات در شب یا زمانی که نشسته اید یا دراز کشیده اید، ممکن است بدتر شوند. به علت فشار روی ستون فقرات ممکن است در حالت های بدنی خاصی درد افزایش یابد. بیماری های ذکر شده برخی از رایج ترین دلایلی را که ممکن است باعث خشکی کمر بشود را توضیح دهد.

اما بیماری های زمینه ای دیگر نیز می توانند در ایجاد درد موثر باشند. مثلا، همکاری با یک تیم متخصص و مجرب برای اینکه بفهمیم دلیل درد چیست (مثلا پوکی استخوان، آرتروز، سرطان، افسردگی، استعلام دخانیات، فیبرومیالژیا و دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی) مهم می باشد.

کشش کمر 

کشیدگی کمر شایع‌ترین علت خشکی کمر است. این مشکل در نتیجه آسیب دیدگی عضلات کمر و رباط‌هایی که ستون فقرات را پشتیبانی می‌کنند، رخ می‌دهد. بیماران ممکن است اولین رویدادی را که باعث اسپاسم عضلانی آنها شده است به خاطر بسپارند، اما ممکن است علائم کشیدگی عضله کمر شدید باشد.

آزمایش تشخیصی معمولاً لازم نیست مگر اینکه خشکی و درد بیش از دو هفته ادامه داشته باشد. اگر این کار انجام شود، پزشک برای کمک به شناسایی علت اصلی، عکسبرداری با اشعه ایکس یا تشدید مغناطیسی (MRI) را تجویز می‌کند.

فشار در اطراف عضلات حمایت کننده از ستون فقرات ایجاد خواهد شد:

  • ماهیچه ءبازکننده: عضلات پشت و باسن
  • عضلات خم کننده: عضلات شکم و عضلات ران
  • ماهیچه گردنده یا اریب: عضلات کناری

درد کمر - درمان خشکی دیسک کمر

عفونت

عفونت بافت های درون یا اطراف ستون فقرات می تواند باعث التهاب و درد شود. کمردرد همراه با التهاب، تورم و درد ممکن است عفونت باشد و نیاز به مراقبت پزشکی فوری داشته باشد.

آرتروز ستون فقرات و کمر 

آرتروز ستون فقرات کمر یک بیماری پیشرونده است که در آن مفاصل مهره‌ها در اثر سایش طولانی مدت آسیب می‌بینند.

با پیشرفت آرتروز، غضروف‌ها و دیسک‌های ستون فقرات کمر شروع به نازک شدن و از بین رفتن می‌کنند و باعث سفتی و درد در اثر مالش استخوان بر روی استخوان می‌شوند. این می‌تواند حرکاتی مانند خم شدن و پیچاندن را بسیار دشوار کند.

در حالی که اشعه ایکس با تشخیص آسیب استخوان، خار استخوان (استئوفیت)، بازسازی استخوان (استخوان سازی) و از بین رفتن غضروف مفصل می‌تواند آرتروز را تأیید کند، اما ممکن است در آرتروز در مراحل اولیه که علائم کمتر دیده می‌شوند، کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

تجربه پزشک بالینی در فقدان شواهد تصویربرداری قطعی در تشخیص دقیق بسیار مهم است.

فتق دیسک

اگر دیسک نرم ورم کند، فتق دیسک روی می دهد و منجر به درد می شود. اکثر مبتلایان متوجه این موضوع شده اند که بی تحرکی فتق دیسک را بدتر می کند و به خاطر همین کمردرد در ساعات صبح بیشتر می باشد.

کیفیت تشک 

سرمایه گذاری روی تشک خوب ممکن است بهترین چیزی باشد که برای کاهش کمردرد صبحگاهی خود انجام می دهید. اگر تشک خود را بیشتر از در سال است که استفاده می کنید، پس احتمالا پشتیبانی کافی را به بدن در هنگام خواب نمی رسانید.

یک تشک با کیفیت سرمایه گذاری خوبی است. زیرا فشار روی بدن را کم کرده و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند که در نتیجه کمردرد کاهش می یابد.

عواملی که روی کیفیت تشک تاثیر می گذارند شامل ضخامت، مواد، سفتی، وزن شما و حالت بدنی است که تمایل دارید به آن حالت بخوابید.

سایر مشکلات ستون فقرات که باعث خشکی کمر می‌شود

تا اینجا ما در مورد برخی از کشش‌های اساسی و تغییرات وضعیتی که می‌توانید برای تسکین و جلوگیری از سفتی کمر انجام دهید، بحث کردیم. اما اگر شرایط عمیق‌تر از عضلانی باشد، چه می‌شود؟ در زیر لیستی از برخی دیگر از دلایل شایع گرفتگی در ناحیه کمر شما آورده شده است.

  • دیسک‌های فتق شده یا پاره شده: این حالت صاف و برآمده یا پارگی دیسک‌هایی است که بین مهره‌ها قرار دارند.
  • سیاتیک: این نوعی رادیکولوپاتی است که شامل فشرده‌سازی عصب سیاتیک است که از پشت امتداد دارد.
  • تنگی کانال نخاعی: این باریک شدن ستون فقرات است که باعث فشار بر اعصاب و نخاع می‌شود.
  • لغرش به جلوی مهره کمر: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مهره‌های کمر از جای خود خارج شده و اعصاب اطراف را فشرده می‌کنند.

خشکی دیسک - درمان خشکی دیسک کمر

درمان خشکی دیسک کمر 

برای بیماران مهم است که قبل از شروع هر برنامه درمانی علت علائم خود را تعیین کنند. به طور کلی، بیشتر بیماران با خشکی کمر از درمان‌های زیر بهره‌مند می‌شوند.

درمان‌های خاصی برای شرایط پیش گفته وجود دارد که می توان آنها را دنبال کرد زمانی که شما درک درستی از علت خشکی ستون فقرات داشته باشید، اما این روش‌های درمانی ساده باید شما را در مسیر صحیح قرار دهد.

فعالیت سبک برای درمان خشکی دیسک کمر

هنگام دست و پنجه نرم کردن با خشکی پشت، فعالیت سبک توصیه می‌شود. در گذشته، استراحت در رختخواب اولین خط درمان بود، اما به ندرت در مواردی غیر از شدیدترین صدمات کمر اتفاق می‌افتد. امروزه بیشتر پزشکان به جای بی‌حرکتی کامل، فعالیت سبک را توصیه می‌کنند. در حالی که باید از بلند کردن اجسام و چرخیدن خودداری کنید، انجام فعالیت‌های سبک می‌تواند در رفع ناراحتی بسیار مفید باشد.

یخ و گرما از روش های درمان خشکی دیسک کمر

استفاده از یخ و گرما می‌تواند درمان‌های بسیار مفیدی در رفع خشکی کمر باشد. به ویژه گرم شدن آرام ستون فقرات قبل از فعالیت می‌تواند به شل شدن عضلات و ریلکس شدن آن کمک کند و مقداری از تنش در ناحیه کمر را از بین ببرد.

مسکن‌ها برای درمان خشکی دیسک کمر

داروهای ضد درد بدون نسخه نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. ساده‌ترین و اغلب موثرترین آنها داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند Advil (ایبوپروفن) و Aleve (ناپروکسن) است.

در حالی که در صورت عدم موفقیت درمان با داروهای بدون نسخه، ممکن است از داروهای تجویزی عضلات و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند Celebrex (سلکوکسیب) استفاده شود، هرگز نباید از مواد افیونی برای سفتی کمر استفاده شود.

ارتز از روش های درمان خشکی دیسک کمر

ارتزهای تثبیت کننده، ستون فقرات کمر را تثبیت کرده و تسکین می‌دهند. ارتزها در منحنی ستون فقرات در ناحیه کمر تنظیم می‌شوند، و پوشیدن آنها راحت است.

بندهای کششی قابل تنظیم بصورت جداگانه تثبیت ایده‌آل ستون فقرات کمر را تضمین می‌کنند. هرچه این دو بند محکمتر کشیده شوند، پشتیبانی و تسکین ستون فقرات کمر بهتر توسط ارتز ایجاد می‌شود.

ارتز از ماده ای قابل تنفس و به ویژه دوستدار پوست ساخته شده است، که به راحتی راحتی پوشیده می‌شود.

ارتز تثبیت کننده، ستون فقرات کمر را تسکین داده و صاف می‌کند. این وسیله یک شریک قوی در مبارزه با درد در ناحیه کمر، در موارد کمردرد حاد (کمر) و حمایت از عضلات ضعیف کمر است.

این کرست در قسمت پشتی ستون فقرات کمر تعبیه شده و در جلو نیز از فشرده سازی استفاده می‌شود که در صورت نیاز قابل تنظیم است. ارتز را می‌توان به صورت فردی تنظیم کرد و به دلیل داشتن ماده الاستیک و تنفس، راحتی بالایی در پوشیدن ایجاد می‌کند.

تناسب کامل، ستون فقرات را تثبیت کرده و به استقرار حالت بدون درد کمک می‌کند. بندهای دستی به شما امکان می‌دهد تا به راحتی ارتز را بپوشید و به صورت فردی تنظیم کنید.

آب درمانی برای درمان خشکی دیسک کمر

متخصص درمان جسمانی اغلب آب درمانی مانند ورزش در استخرهای درمانی آب گرم را برای خشکی کمر پیشنهاد می دهند. خاصیت شناور بودن آب به کاهش کشیدگی مفاصل کمک می کند و باعث تقویت و کشش خفیف عضلات می شود.حتی غوطه ور بودن در آب گرم می تواند به شل کردن عضلات، رفع فشار و همچنین افزایش گردش خون کمک کند.

ماساژ مفاصل برای درمان خشکی دیسک کمر

درمان دستی رایج‌ترین روش است که متخصصین کایروپراکتیک از آن استفاده می‌کنند. معمولا آنها به ماساژ مفاصل ستون فقرات می‌‌پردازند اما می‌توانند به ماساژ سایر مفاصل بدن نیز بپردازند.

معمولاً درمان دستی به بیمار کمک می‌‌کند که ستون فقرات و مفاصل او بتوانند دامنه حرکات طبیعی خود را به دست بیاورند و به این ترتیب از میزان درد کمر و اسپاسم عضلات آنها کاسته خواهد شد.

گرفتگی کمر - درمان خشکی دیسک کمر

فیزیوتراپی موثر ترین درمان خشکی دیسک کمر

اگر خشکی کمر را تجربه می‌کنید که با خود مراقبتی برطرف نمی‌شود و یا فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با فیزیوتراپیست صحبت کنید. فیزیوتراپیست می‌تواند به شما در شناسایی علت خشکی کمر کمک کند و یک برنامه درمانی برای بیماری زمینه‌ای تنظیم کند.

فیزیوتراپیست‌ها درمان غیر دارویی را به عنوان درمان اولیه خشکی کمر توصیه می‌کنند:

  • طب سوزنی
  • رفتار درمانی شناختی
  • لیزر درمانی سطح پایین
  • کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
  • توانبخشی چند زمینه‌ای

ورزش می‌تواند به تقویت عضلات و جلوگیری از کمردرد در آینده کمک کند.

کشش و ورزش 

حرکت بغل کردن زانو به سمت سینه

اکثر پزشکان به منظور کمک به رفع احساس خشکی و کمردرد حرکت بغل کردن زانو به سمت سینه را به بیماران پیشنهاد می‌کنند. حرکت را با دراز کشیدن از پشت و خم گردن زانو به سمت بالا آغاز کنید.

با کمک دو دست یکی از زانوها را در بالای قفسه سینه خود بکشید و همان جا ثابت نگه دارید. به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

به‌آرامی پا را به سر جای اول بازگردانید و این بار تمرین را بر روی پای مخالف اجرا کنید. طی مدت زمان گفته شده زانو را به سمت قفسه سینه بکشید و مجددا به جای اول بازگردانید. درپایان هر دو زانو را گرفته و همزمان به سمت قفسه‌ سینه بکشید.

حرکت کششی پاهای متقاطع

برای اجرای حرکت کششی پای متقاطع، پزشکان پیشنهاد می‌کنند از پشت روی زمین دراز بکشید و دست‌ها را پهلوی بدن آزادانه قرار دهید.

به‌آرامی دست راست را بلند کنید و همزمان که پای چپ را بر روی پای راست قرار می‌دهید سعی کنید با دست زانوی پای راست را بگیرید. سر را کمی به سمت چپ متمایل کنید. به مدت ۵ تا ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. حرکت کششی را در هر دو سمت بدن تکرار کنید.

دراز کردن و کشش

صاف باایستید و پاها را به عرض شانه باز کنید و دست‌ها را پهلوی بدن قرار دهید. همزمان که زانوها را کمی خم کردید به‌آرامی دست‌ها را تا پهلوی سر بالا بیاورید. دو دست را به قسمت جلوی بیاورید، کف دست‌ها را بهم بچسبانید و کشش را به مدت ۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید.

پل زدن

برای اجرای حرکت پل، از پشت دراز بکشید و دو دست را پهلوی بدن قرار دهید. زانوها را خم کرده اما مراقب باشید پاشنه پا از زمین بلند نشود.

به‌آهستگی لگن را از زمین بلند کرده و قسمت باسن و عضلات همسترینگ را تحت فشار قرار دهید. ۳ تا ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

حرکت پل لگن

پزشکان برای ایجاد کشش در ناحیه ستون مهره و ناحیه تحتانی کمر، حرکت پل لگن را پیشنهاد می‌کنند. به حالت زانوی خم و به سمت سقف، صاف روی زمین دراز بکشید.

همزمان که بازدم می‌کنید عضلات شکمی را هم منقبض کنید و قسمت ناف شکم را به سمت زمین و پایین حرکت دهید. همزمان که کشش را انجام می‌دهید، ناحیه تحتانی کمر را هم صاف کنید. بعد از ۵ ثانیه کمر را از حالت کشش خارج کنید. این حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

حرکت کشش گربه‌ای

برای اجرای کشش گربه‌ای، تمرین را با نشستن در حالت چهار دست‌وپا شروع کنید. ناحیه کمر و شکم را به سمت زمین شکم بدهید. سپس به‌آرامی به‌پشت کمر قوس دهید و شکم را به سمت سقف بکشید. کمر را به حالت اول بازگردانید و دوباره حرکت را تکرار کنید.

علت خشکی دیسک - درمان خشکی دیسک کمر

تشخیص خشکی دیسک کمر

بیشتر کمردردها به هیچ تشخیصی برای شروع درمان نیاز ندارند. با این حال، پزشک می تواند از آزمایشات تشخیصی برای تشخیص دلایل مهم تر خشکی کمر استفاده کند. آزمایشاتی که ممکن است به پزشک در تشخیص کمردرد شما کمک کند شامل:

  • آزمایشات خون – می تواند وجود عفونت و دیگر بیماری ها را تشخیص دهد.
  • تست های پیام های الکتریکی – برای اطمینان از اینکه ماهیچه ها و اعصاب در ستون فقرات خوب کار می کنند استفاده می شوند. اختلال در سیگنال های الکتریکی می تواند نشان دهنده آسیب در عضله یا اعصاب باشد. الکترومیوگرافی (EMG) سیگنال های الکتریکی که در طول عضلات منتقل می شوند را اندازه گیری می کند. مطالعات هدایت عصبی (NCS) سیگنال های عصبی را که در طول اعصاب منتقل می شوند، اندازه گیری می کنند.
  • تکنیک های عکس برداری – به پزشک اجازه دیدن ساختار اطراف ستون فقرات و تشخیص هر گونه آسیب یا اختلال را می دهد. برخی از تکنیک های عکس برداری شامل:
    • تشعشعات ایکس که برای عکس برداری استخوان های بدن استفاده می شوند و می توانند شکستگی یا عدم توازن مهره ها را نشان دهند.
    • اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT) بافت های نرمی مانند رباط ها و عضلات اطراف ستون فقرات را نشان می دهد. این تصویر به پزشک اجازه دیدن تومورها، دیسک های بین مهره ای آسیب دیده یا تنگ شدن کانال ستون فقرات را می دهد. برای دیدن بهتر ستون فقرات، پزشک می تواند رنگی را به داخل کانال ستون فقرات تزریق کند تا فتق دیسک یا شکستگی ها را با اشعه ایکس یا CT اسکن ببیند. تصویر برداری با این رنگ را میلوگرام گویند.
    • تصویر برداری مغناطیسی رزونانسی (MRI) پزشک را قادر به دیدن استخوان ها و بافت های نرم در ستون فقرات می کند. این تکنیک به پزشک کمک می کند تا التهاب ها، عفونت ها، تومورها و پارگی دیسک های بین مهره ای را تشخیص بدهد.

نکات پیشگیری از خشکی دیسک کمر

تغییرات زیادی در سبک زندگی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از کمردرد انجام دهید. در اینجا چند راهنما و نکته وجود دارد:

  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم را دنبال کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • فعال باشید و مرتباً ورزش کنید.
  • قبل از ورزش بدن خود را گرم کرده و کشش دهید.
  • برای هر چند ساعتی که نشسته‌اید از جای خود بلند شوید و حداقل 5 دقیقه حرکت کنید.
  • هنگام نشستن، از پشتی در منحنی پشت خود استفاده کنید.
  • هنگام نشستن، پاها را روی هم قرار ندهید و مچ پا را مستقیماً زیر زانو قرار دهید.
  • اگر در حالت استراحت در رختخواب هستید، هر روز چند بار تمرینات ساده پا انجام دهید.
  • حالت خوب بدن را تمرین کنید.
  • کفش راحت بپوشید.
  • روی تشک سفت بخوابید.
  • به پهلو بخوابید و یک بالش بین دو زانو قرار دهید.
  • اگر باید چیزی را بلند کنید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و از فرم صحیح استفاده کنید.
  • برای بهبود جریان خون و افزایش اکسیژن و مواد مغذی بافت نخاعی، سیگار را ترک کنید.
  • هیدراته بمانید.

علائم خشکی دیسک - درمان خشکی دیسک کمر

آیا خشکی کمر می تواند سابقه ی ژنتیکی داشته باشد؟

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، اکثر بیماران مبتلا به این اختلال دارای نشانگری ژنتیکی موسوم به HLA-B27 هستند. چنانچه یکی از والدین یا خواهران و برادران سابقه ابتلا به خشکی و گرفتگی عضلات کمر را داشته باشند و خود شخص نیز دارای ژن HLA-B27 باشد، آنگاه وی در صورتی که کمتر از 40 سال داشته باشد، به احتمال 20% به خشکی و گرفتگی عضلات کمر مبتلا خواهد شد؛ درصد بروز بیماری در سنین بالای 40 سال به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد. علاوه براین، برخی پژوهشگران بر یافتن ارتباط بین باکتری‌های معین و خشکی کمر متمرکز شده‌اند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟ 

در این صورت وجود علائم زیر از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

  • خشکی کمرتان بیش از دو هفته طول کشیده است.
  • خشکی کمر انجام فعالیت‌های معمول را بیش از حد برایتان دشوار می‌کند.
  • خشکی کمر به خصوص در صبح شدید است.
  • شما متوجه درد و خشکی در نواحی، به ویژه عضلات یا مفاصل می‌شوید.
  • شما قبلاً به آرتروز یا بیماری دیگری مبتلا شده‌اید و علائم شما در بدتر شدن است.

اگر خشکی و درد کمر ناشی از آسیب دیدگی است و قادر به حرکت نیستید، فوراً باید تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید.

اگر علائم زیر را همراه با سفتی و درد کمر تجربه کردید نیز باید فوراً تحت درمان پزشکی قرار بگیرید:

  • درد چشم یا تغییرات بینایی مانند تاری دید
  • ضعف پاها یا تغییرات احساس در پاها یا کشاله ران شما
  • از دست دادن کنترل عملکرد روده و مثانه
  • تب و خستگی غیرمعمول