فشار خون بالا از جمله بیماری هایی است که در صورت رعایت نکردن می تواند به قلب آسیب بزند. رژیم غذایی تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش فشار خون دارد. ما در این مطلب مواد خوراکی ای که برای فشار خون بالا سم محسوب می شوند، و همچنین مواد غذایی کنترل کننده و کاهش دهنده فشار را به شما معرفی خواهیم کرد.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می دهد که فشار خون تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون در واقع میزان خون عبوری از رگ های خونی و میزان مقاومت رگ ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می کند.

فشار بالا - فشار خون بالا

شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهند. هرچه شریان ها باریک تر باشد، فشار خون بیشتر می شود. افزایش فشار در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

پرفشاری خون بسیار شایع است. در واقع از آنجا که دستورالعمل ها به تازگی تغییر کرده اند، انتظار می رود که در حال حاضر حدود نیمی از بزرگسالان با این بیماری تشخیص داده شوند.

به طور معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می شود و معمولاً بدون هیچ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می تواند به عروق خونی و اندام ها، به خصوص مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها آسیب بزند.

تشخیص زودهنگام مهم است. خوانش منظم فشار خون می تواند به شما و پزشک در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش فشار خون، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ماند یا به سطح نرمال باز می‌گردد، تا چند هفته فشار خون را چک کند.

درمان پر فشاری خون شامل مصرف دارو و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به بیماری هایی چون حمله قلبی و سکته مغزی شود.

علائم فشار خون بالا چیست؟

به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز ممکن است این علایم به دلایل دیگری نسبت داده شود.

علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خون دماغ
  • گرگرفتگی
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تغییرات دید
  • وجود خون در ادرار

این علائم به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا روی نمی دهد، اما انتظار برای بروز این علامت ها می تواند منجر به مرگ شود.

بهترین راه برای آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب ها در هر مراجعه فشارخون را اندازه گیری می کنند.

در صورتی که فقط چکاپ سالانه انجام می دهید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از فشار خون بالا و سایر اقداماتی که ممکن است در اندازه گیری فشار خون به شما کمک کند، صحبت کنید.

به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یا فاکتورهای خطر ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این کار به شما و پزشک تان کمک می‌کند قبل از بروز مشکل، در جریان وقوع آن باشید.

افراد با فشار خون بالا این مواد غذایی را مصرف نکنند

عوارض نوشابه - فشار خون بالا

نوشیدنی‌های شیرین

اینکه هر از گاهی یک نوشیدنی شیرین مصرف کنید ایرادی ندارد، اما زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های شیرین ممکن است بالا رفتن فشار خون را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این بسیاری از نوشیدنی‌های شیرین ممکن است کافئین داشته باشند که آن هم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. از جمله نوشیدنی‌های شیرین که کافئین یا قند زیادی دارند، می‌توانیم به نوشابه و آب میوه اشاره کنیم.

مواد غذایی حاوی قند

مواد غذایی حاوی قند اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، بدن را با مشکلات زیادی مواجه می‌کنند و احتمال ابتلاء به اضافه وزن را افزایش می‌دهند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که مواد غذایی شیرین ممکن است فشار خون را حتی بیشتر از نمک افزایش دهند. نمونه‌هایی از مواد غذایی حاوی قند زیاد عبارتند از:

  • دسرهای فرآوری شده
  • مواد غذایی بسته‌بندی شده
  • کراکر
  • گرانولا
  • کره بادام‌زمینی

گوشت قرمز برای فشار خون بالا مضر است

گوشت قرمز هم می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. فرآیند سوخت‌وساز گوشت قرمز در بدن ممکن است باعث آزاد شدن ترکیباتی شود که فشار خون را بالا می‌برند. اگر دچار فشار خون بالا هستید، باید مصرف گوشت قرمز را تا جایی که امکان دارد محدود کرده یا بخش‌های کم‌چرب گوشت قرمز را مصرف کنید. هرچه گوشت قرمزتر باشد، احتمال اینکه فشار خون را بالاتر ببرد، بیشتر است.

مواد غذایی شور

طبیعی است که اولین خوراکی که باید از رژیم غذایی مخصوص فشار خون بالا حذف شوند، خوراکی‌های شور هستند، سدیم می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. بسیاری از افراد بدون اینکه خودشان متوجه شوند، سدیم زیادی مصرف می‌کنند. مواد غذایی فرآوری شده و فست‌فودها معمولاً حاوی مقدار زیادی سدیم هستند، به طوری که اغلب بیشتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم به بدن می‌دهند.

توصیه می‌شود برچسب ارزش غذایی روی محصولات را به دقت بررسی کرده و سالم‌ترین محصول را خریداری کنید. حتی باید حواستان به مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مثل آب میوه و آب سبزیجات باشد که سالم تلقی می‌شوند، چون این نوشیدنی‌ها ممکن است سدیم زیادی داشته باشند. نمونه‌های مواد غذایی حاوی سدیم بالا عبارتند از:

  1. پیتزا
  2. ساندویچ
  3. کنسرو سوپ

چربی‌های اشباع شده

اگر می‌خواهید فشار خونتان را کم کنید یا احتمال ابتلاء به فشار خون بالا را در خود کم کنید، باید مصرف چربی‌های اشباع شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید. این یعنی نباید بیشتر از ۵ تا ۶ درصد از کالری مصرفی‌اتان از چربی‌های اشباع شده باشد، مواد غذایی که حاوی چربی اشباع شده هستند عبارتند از:

  1. دسرها از جمله شکلات، تافی، کیک، پودینگ، بیسکویت و پای
  2. گوشت فرآوری شده مانند سوسیس
  3. چربی‌های مخصوص پخت‌وپز مثل کره و مارگارین
  4. روغن‌ها مانند روغن نارگیل و روغن پالم (روغن نخل)
  5. محصولات لبنی پرچرب مثل خامه، شیر، ماست و پنیر

مواد غذایی فرآوری شده و بسته‌بندی شده

مواد غذایی بسته‌بندی شده به نظر سالم می‌آیند، اما این خوراکی‌ها بیشتر طعم خود را از سدیم بالا گرفته‌اند. توصیه می‌شود از مصرف چنین مواد غذایی خودداری کرده یا برچسب ارزش غذایی قید شده روی محصولات را بررسی کنید و محصولی را خریداری کنید که سدیم نسبتاً کمی دارد.

انواع سس - فشار خون بالا

سس‌ها برای فشار خون بالا ضرر دارند

در صورت ابتلاء به فشار خون بالا لازم نیست از مصرف تمام سس‌ها خودداری کنید، اما باید برچسب ارزش غذایی روی سس‌ها را بررسی کنید، چون بعضی از محصولات سدیم یا قند زیادی دارند. دقت کنید فقط به این دلیل که یک سس مزه‌ی شور نمی‌دهد، به این معنی نیست که سدیم زیادی ندارد. از جمله سس‌هایی که نمک یا قند زیادی دارند، می‌توانیم به سس کچاپ، سس چیلی، سس سویا و سس سفید اشاره کنیم.

کافئین

کافئین می‌تواند به‌طور موقت باعث افزایش فشار خون شود. باید کمتر کافئین مصرف کنید یا قهوه‌ی بدون کافئین بنوشید. باید درباره‌ی مصرف یا کاهش مصرف کافئین با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نکند.

چه عوامل دیگری می‌تواند شما را در معرض فشار خون بالا قرار دهد؟

در همین زمینه NHS به هشت مورد اشاره می‌کند. سن (با افزایش سن ریسک ابتلا به فشار خون بالا افزایش می‌یابد)، سابقه خانوادگی، آفریقایی بودن یا ساکن منطقه حوزه دریای کارائیب، نداشتن تحرک، اضافه وزن و چاقی، مصرف مقادیر زیاد الکل، سیگار کشیدن و کم‌خوابی طولانی مدت احتمال ابتلای شما را به فشار خون بالا افزایش می‌دهند.برخی از عوارض فشار خون بالا می‌تواند توان شما را کاهش دهد یا حتی تهدید کننده زندگی شما باشد.

نقش سبک زندگی روی مدیریت فشار خون بالا

بعضی از تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند و سلامت قلب را بهبود ببخشد، این تغییرات مهم عبارتند از:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • وزنتان را در محدوده‌ی سالم حفظ کنید. اگر دچار اضافه وزن هستید، از روش‌های اصولی برای کاهش وزن خود کمک بگیرید.
  • با استفاده از راهکارهای موجود مانند یوگا، مدیتیشن و …‌. سطح استرس خود را کاهش دهید.
  • به اندازه کافی ورزش کنید.

برای تنظیم فشار خون بالا چی بخوریم؟

هندوانه - فشار خون بالا

هندوانه برای فشار خون بالا

هایپرتنشن، یا فشار خون بالا، رایج‌ترین ناراحتی است که در بین مردم دیده می‌شود و در صورت درمان نشدن عموما به حملات قلبی، سکته، و سایر بیماری‌های مهلک منجر می‌شود. هندوانه سرشار از سیترولین است، آمینو اسیدی که در بدن به آرژنین تبدیل می‌شود. به نوبه‌ی خود، سیترولین و آرژنین به تولید اکسید نتیریک کمک می‌کنند که یک اتساع کننده است، یعنی به شل شدن و بازتر شدن رگ‌های بدن‌تان کمک می‌کند.

انگور

انگور یک میوه‌ی مولتی ویتامین و منبعی غنی از پتاسیم و فسفر است. خوردن انگور بر اساس برنامه‌ای روزانه به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

خیار برای کاهش فشار خون بالا

می‌تواند به پایین‌آوردن فشارخون کمک‌کند. خیار، دارای خواص ادرارآور ملایم است زیرا حاوی پتاسیم و آب است که فشارخون را تنظیم‌کرده و فشار بالا و پایین را درمان‌می‌کند.

باقالی مازندرانی

ممکن است باقالی غذای مورد علاقه بچه ها نباشد ولی اگر شما در حال مبارزه با فشار خون بالا هستید باید باقالی جزء اصلی رژیم غذاییتان باشد. این حبوبات سرشار از پروتئین میتواند مدت زمان طولانی تری شما را سیر نگه داشته و وابستگی شما را به غذاهای ناسالم کاهش دهد و در کاهش فشار خون تاثیرگذار باشد. پژوهش منتشر شده در مجله کالج آمریکایی تغذیه نشان میدهد که مصرف لوبیا به طور قابل توجهی فشار خون، وزن و سایز دور کمر را کاهش میدهد در حالیکه مواد مغذی فراوانی را به بدن میرساند.

هلو

هلو حاوی یون‌های خوراکی است که یافتن‌شان در خوراکی‌های دیگر دشوار است. گفته می‌شود این یون‌های خوراکی در درازمدت فشار خون را کاهش می‌دهند، اما تغییرات چشمگیر فورا قابل مشاهده است. در پژوهش‌های مختلف، تنها چند ساعت بعد از مصرف هلو، افت زیادی در فشار خون ثبت شده‌است. چون این یون‌ها خیلی کم‌یاب هستند، نمی‌توان خوراکی دیگری را با همین هدف جایگزین آن کرد. هلو، به نحوی کاملا منحصر به‌فرد، تاثیری مثبت روی جسم‌مان دارد. این میوه خوش‌مزه است، و خوردن آن به صورت تازه آزارتان نمی‌دهد. با این حال، اگر یافتن هلوی تازه دشوار است، همیشه می‌توانید سراغ برش‌های منجمد شیرین‌نشده از این میوه بروید، که مطمئنا در فروشگاه‌ها موجود است.

پرتقال برای تنظیم فشار خون بالا

فلاونوئید هسپریدین موجود در پرتقال به تنظیم فشار خون بالا و منزیم درون پرتقال به حفظ سطح فشار خون کمک می‌کنند.

گندم اسپلت Spelt

به جای استفاده همیشگی از غذاهایی که بر پایه گندم تهیه میشوند سعی کنید از گندم اسپلت استفاده کنید! این دانه سرشار از فیبر و سرشار از پروتئین یک جایگزین عالی برای گندم است که حاوی منیزیم، آهن، ویتامین B6  است که جزو عوامل پایین آورنده فشار خون به حساب می آیند.

انواع توت - فشار خون بالا

انواع توت‌ پایین آورنده ی فشار خون بالا

توت به غیر طعم دلپذیر و آبدارش، فواید دیگری نیز به همراه دارد. توت‌ها سرشار از پلی‌ فنول، نوعی ترکیب طبیعی گیاهی، هستند که برای سلامت قلب مفید است. طی یک مطالعه‌ی محدود، از تعدادی فرد میانسال خواسته شد به مدت ۸ هفته توت میل کنند.

وضعیت شرکت کنندگان در این مطالعه، بعد از این مدت، از لحاظ نشانه‌های سلامت قلب، از جمله فشار خون، بهبود یافت. در مطالعه‌ای دیگر، از گروهی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا خواسته شد رژیم غذایی حاوی پلی فنول کم را رعایت کنند؛ هم زمان، گروهی نیز رژیم غذایی سرشار از پلی فنول را رعایت کردند که شامل مصرف توت، شکلات، میوه‌ها، و سبزی‌ها بود. وضعیت سلامت گروهی از بیمارانی که توت و مواد غذایی سرشار از پلی فنول مصرف کردند، از لحاظ نشانه‌های خطر ابتلا به بیماری قلبی بهبود یافت.

خرما

با خوردن خرما به عنوان میان وعده انرژی خود را با حداقل میزان شکر افزایش دهید. خرما سرشار از فیبر است و با وجود منیزم و پتاسیم، فشار خون را کاهش میدهد. مصرف خرما راه ساده ای برای بهبود فشار خون شما بدون کم کردن غذای روزانه شماست. در حقیقت غذاهایی با پتاسیم بالا و سدیم پایین مثل خرما به طور گسترده برای استفاده در رژیم غذایی مقابله با فشار خون بالا توصیه میشوند.

نارنگی برای فشار خون بالا

نارنگی به پایین‌آمدن فشارخون هم کمک‌می‌کنند. این میوه، دارای مواد مغذی و معدنی مانند پتاسیم است که فشارخون را پایین‌می‌آورد. نارنگی باعث‌می‌شود خون به‌آرامی در شریان‌ها جریان‌یابد که همین، فشارخون را متعادل نگه‌می‌دارد.

تخم مرغ

افزودن پروتئین اضافه به رژیم شما ممکن است کلید طرد فشار خون بالا یک بار برای همیشه باشد. پژوهش منتشر شده در مجله فشار خون آمریکا نشان میدهد که مصرف طولانی مدت رژیم غذایی با پروتئین بالا میتواند منجر به کاهش فشارخون شده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

کیوی تنظیم کننده فشار خون بالا

کیوی حاوی ترکیبات خوراکی فراوان است، که باعث می‌شود درمانی فوق‌العاده باشد، نه‌تنها برای فشار خون بالا، بلکه برای کلسترول خون بالا و نیز کسانی که می‌خواهند اضافه وزن‌شان را کنترل کنند. به علاوه، یک میوه‌ی کیوی کمک می‌کند نیاز روزانه‌تان را به یون‌های معدنی و نمک‌ها تامین کنید.

کیوی طعمی روح‌بخش دارد، و همین باعث شده‌است هم برای عاشقان میوه و هم برای کسانی که از آن متنفر هستند، میوه‌ای محبوب باشد. با این حال، برخلاف موز، یافتن کیوی چندان آسان نیست. برخی فروشگاه‌های محلی در تمام مدت سال آن را ندارند یا شاید به آسانی در مغازه‌ها تمام شود، برای همین شاید بخواهید به منابع دیگری اتکا کنید.

کلم برگ سبز  Collard Greens

(Collard greens نوعی کلم است که برگ‌هایش برنگ سبز است.این گیاه دارای برگ های خوراکی است و هم به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود. این گیاه به طور عمده در کشور های برزیل، پرتغال، جنوب ایالات متحده و بسیاری از قسمت های آفریقا و شمال اسپانیا و در شمال هند پرورش داده می شود.)

سبزیجات با برگ سبز تیره و فشار خون سالم دست در دست هم دارند. اضافه کردن مقداری کلم برگ سبز سرشار از آنتی اکسیدان به منوی غذایتان فشار خونتان را به صورت طبیعی پایین می آورد، به لطف ترکیب منحصر به فرد ویتامین C ، پتاسیم و آهن که همه آنها در مبارزه با فشار خون بالا موثرند.انار

مصرف هر روزه‌ی انار به کسانی که فشار خون بالا دارند کمک می‌کند که تا ۵% فشارشان کم شود. این میوه به کاهش نوسانات فشار خون نیز کمک می‌کند.

شکلات تلخ - فشار خون بالا

شکلات تلخ

به یک نسخه برای کاهش فشار خون نیازمندید؟ یک اونس شکلات تلخ بخورید! شکلات تلخ غنی از فلاونوئیدها (مواد خوراکی فلاونوئیدی آنتی اکسیدانهایی قوی هستند) است که میتوانند در اتساع (باز شدن) رگهای خونی تاثیرگذار بوده و منجر به کاهش فشار خون شوند.

سیب برای فشار خون بالا

این میوه مزایای بسیاری برای سلامتی ما به بار می‌آورد. سیب سرشار از روی است، و هر کس باید برای جلوگیری از فشار خون بالا هر روز یک سیب بخورد. این یکی از درمان‌های طبیعی موثر برای کاهش سریع فشارخون بالا است.

پاپ کورن

پاپ کورن حاوی یک ترکیب منحصر به فرد کاهنده فشار خون است، از جمله فیبر غذایی، چربی های اشباع نشده و منیزیم . فقط حواستان باشد از انواع بدون روغن و کم نمک استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است به سلامتیان ضربه بزنید.

زردآلو

میوه‌هایی مانند زردآلو و آن‌هایی که به همین خانواده تعلق دارند سرشار از پتاسیم هستند. داشتن سطوح مناسبی از پتاسیم برای بدن فوق‌العاده مفید است. پتاسیم برای حفظ ثبات سطح فشار خون نیز لازم و ضروری است. کمبود پتاسیم برای بدن خطرناک است چون احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. فشار خون، در موارد شدید، می‌تواند به حملات قلبی منجر شود.

گوجه فرنگی

چه آنها را به سالادتان اضافه کنید یا جداگانه برش زده بخورید یا به آن روغن زیتون یا سرکه بزنید فرقی ندارد به هر حال گوجه فرنگی ابزاری شگفت انگیز در آشپزخانه  سالم شماست که با فشار خون مبارزه میکند. نتیجه یک مطالعه در اسرائیل نشان میدهد که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی اثر مثبت روی کاهش فشار و چربی خون دارد.

پاپایا

این میوه سرشار از روی، منیزیم، سدیم، فسفر و حاوی مولتی ویتامین است. این میوه را صبح‌ها بخورید. این کار خواص درمانی بسیاری علاوه بر جلوگیری از فشار خون بالا فراهم می‌آورد. بعد از خوردن پاپایا، تا ۲ ساعت چیز دیگری مصرف نکنید.

سیب زمینی شیرین

شاید حس کنید سیب زمینی یک تقلب برای افرادی که رژیم دارند به حساب می آید ولی سیب زمینی شیرین به طور خاص میتواند یک راه ساده برای لاغری و کاهش فشار خون به صورت همزمان باشد. سیب زمینی شیرین یک منبع غنی از نشاسته مقاوم است که به بهبود سلامت باکتریهای روده کمک کرده و حاوی مکمل های سالم منیزیم و پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک میکنند.

موز برای تنظیم فشار خون بالا

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این میوه یک منبع غنی از ویتامین ب۶، ویتامین ث، و منیزیم است. اگر هر روز یک موز مصرف شود، فشار خون بالا را می‌توان کنترل کرد. در کنار موز، کشمش، زردآلو خشک، مویز، آب پرتقال، اسفناج، سیب زمینی شیرین (پخته)، و کدو حلوایی نیز به طرز شگفت‌انگیزی کارساز هستند.

کینوآ

گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.

کینوا بسیار خوش‌ هضم و منبع غنی از  آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا3 است. این گیاه سلاحی بسیار قوی در مقابل فشار خون بالا و سکته مغزی است. کینوآ با فیبر، پروتئین، آمینو اسیدها، منیزیم و پتاسیم پرشده که آن را تبدیل به یک راه ساده برای اضافه کردن به رژیم کاهش فشار خونتان میکند.

نحوه برش آناناس - فشار خون بالا

آناناس

اگر از فشار خون بالا و هایپرتنشن رنج می‌برید، پس باید مصرف منظم آناناس را شروع کنید (ترفندی که به پدرم گفتم و فشار خون او درحال‌حاضر به طرز شگفت‌آوری تحت کنترل است! ). مقادیر بالای پتاسیم و مقادیر کم سدیم در آناناس به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می‌کند.

نان جوانه غلات/نان جو

نانهای ناسالمی که هیچ نفعی برای سلامت قلبتان ندارد را با نان های جوانه غلات جایگزین کنید. تحقیقات نشان داده که دانه های جوانه زده مانند گندم سیاه و برنج میتواند فشار خون را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

طالبی

طالبی حاوی مقادیر زیادی کالیوم است. کالیوم می‌تواند به حفظ سیستم فشار خون کمک کند. طالبی همچنین حاوی ماده طبیعی است که می‌تواند به شما کمک کند از آسیب احتمالی به سیستم گردش خون جلوگیری کنید.

 برنج قهوه ای

با اضافه کردن مقداری برنج قهوه ای به رژیم غذایی به فشار خونتان استراحت دهید. برنج قهوه ای دارای ترکیبی از فیبر، آهن، منیزیم و ویتامین B6 است که غذای خانگی فوق العاده ای برای مقابله با فشار خون بالا و سکته مغزی میسازد.

زغال اخته پایین آورنده ی فشار خون بالا

بر اساس طب سنتی چین، زغال اخته ادرار آوری قوی و موثر است. این یعنی می‌تواند باعث تولید ادرار شود، فرایندی که به عملکرد عادی کلیه‌ها کمک می‌کند، فشار بالا را کاهش می‌دهد و فرایند سم‌زدایی را بهبود می‌بخشد. پس می تواند در فهرست ۲۰ میوه برای فشار خون قرار گیرد.

 ارزن

اگر مشتاق هستید فشار خون خود را تحت کنترل درآورید سعی کنید از ارزن به جای سایر غلات استفاده کنید. ارزن با این که کالری بالایی دارد ولی فاقد گلوتن بوده و مقدار زیادی پروتئین، فیبر و منیزیم دارد که به طور موثر فشار خون را کاهش میدهد.

آلبالو

گروه سلامت دانشگاه میشیگان برای تعیین اثرات آب آلبالو روی تنظیم چربی و گلوکز و فشار خون یک مطالعه روی مدل‌های حیوانی انجام داد. نتایج این آزمایش نشان داد که آلبالو نه تنها مزایایی دارد شبیه به مزایای داروهای قلبی عروقی که معمولا توسط پزشکان تجویز می‌شوند، بلکه باعث کاهش خطر سکته‌ی مغزی نیز می‌شود.

 سالمون

با جایگزین کردن گوشت های پرچرب با خوردنی های غنی از پروتئین مانند سالمون به بدنتان اسیدهای چرب امگا 3 برسانید. سالمون نه تنها خوشمزه بوده و برای قلب مفید است بلکه مطابق پژوهش منتشر شده در مجله انگلیسی تغذیه محتوای امگا 3 موجو در این ماهی به طور قابل توجهی میزان فشار افراد مبتلا به این عارضه را کاهش میدهد.

گریپ فروت برای کنترل فشار خون بالا

دکتر شیازون می‌گوید: “طبق برخی اطلاعات و شواهد، ‌گریپ فروت می‌تواند فشار خون سیستولی را کاهش دهد؛ اگرچه میزان این کاهش آن‌چنان چشمگیر نیست – معمولا به اندازه‌ی ۵ میلی‌متر جیوه. ولی به هر صورت، این خبر قطعا امیدوارکننده است.‌

تاثیر گریپ فروت بر کاهش فشار خون می‌تواند ناشی از وجود مقدار بالای پتاسیم در این میوه باشد. پتاسیم عوارض منفی سدیم را خنثی می‌کند.

روغن زیتون

سس های پرچرب را با روغن زیتون و سرکه جایگزین کنید تا از کاهش وزن و فشار به طور همزمان لذت ببرید. محققان دانشگاه دیویس بیان میکنند ترکیبی از اسیدهای چرب غیراشباع مثل روغن زیتون با غذاهای سرشار از فیبر و ویتامین مثل کاهو و سایر سبزیجات میتواند تاثیر مثبتی بر فشارخون داشته باشد.

شلیل - فشار خون بالا

شلیل

پتاسیم موجود در شلیل با شل کردن دیواره‌ی رگ‌های خونی تاثیر خود را می‌گذارد. کاهش پتاسیم خون همچنین با حفظ سطح سدیم ارتباط دارد و در نتیجه باعث فشار خون بالا می‌شود. با توجه به مشاهدات خاصی، پتاسیم همچنین می‌تواند به عنوان یک دیورتیک (ادرارآورد) عمل کند و از این طریق حجم مایع خارج سلولی را کاهش می‌دهد.

این امر می‌تواند فشار را تا حدی کاهش دهد. داروهای فشارخون بالا خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را به ترتیب ۱۵٪ و ۲۵٪ کاهش می‌دهند. اما آن‌ها نیز عوارض جانبی خاصی دارند. به همین دلیل پیش‌گیری همواره بهتر از درمان است.

چای ترش

یک لیوان چای میتواند حال و هوای شما را عوض  کند، ضمن این که تحقیقات نشان داده میتواند اثری فوق العاده بر فشار خون داشته باشد. چای ترش خوش طعم، خوش رنگ و راهی عالی برای مقابله با فشار خون بالا و کاهش خطر سکته مغزی است.

تحقیقات انجام شده در دپارتمان پزشکی خانواده و جامعه دانشگاه آریزونا نشان میدهد که چای ترش نه تنها فشار خون را کاهش میدهد بلکه با چربی خون هم مقابله کرده و یک داروی گیاهی پیشرو مشترک برای مبارزه با بیماری های قلبی عروقی است.

آب نارگیل

آب نارگیل به هیدراته(دارای آب) نگه داشتن بدن کمک خواهد کرد. نوشیدن آب نارگیل بر یک مبنای روزانه می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند. در کنار خوردن آب نارگیل، روغن نباتی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید. این کار کمک زیادی خواهد کرد.

اثرات فشار خون بالا بر بدن چیست؟

از آنجا که فشار خون بالا در اغلب موارد یک بیماری خاموش است، می تواند تا سال ها پیش از آنکه علائم آن آشکار شود، به بدن آسیب برساند. در صورت عدم درمان می تواند باعث بروز عوارض جدی و یا حتی کشنده شود . عوارض پرفشاری شامل موارد زیر است:

آسیب شریان ها

شریان های سالم انعطاف پذیر و محکم هستند. خون به طور آزادانه و بدون مانع در شریان ها و عروق سالم جریان می یابد.

فشار خون بالا باعث می شود شریان ها منقبض و سخت شده و الاستیسیته آن ها کاهش یابد. این آسیب رسوب چربی های

مواد غذایی در عروق را تسهیل کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد

و در نهایت حمله و سکته قلبی شود.

بیماری قلبی - فشار خون بالا

آسیب قلبی

فشار خون بالا باعث می شود قلب به شدت کار کند. افزایش فشار در عروق خونی عضلات قلب رابیش از آنچه در قلب سالم

دیده می شود برای پمپ بیشتر و قوی تر تحت فشار قرار می دهد. این امر ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود.

بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

  • نارسایی قلبی
  • آریتمی
  • مرگ قلبی ناگهانی
  • حمله قلبی

آسیب مغزی

مغز برای داشتن عملکرد درست، به تغذیه خونی غنی از اکسیژن متکی است.

فشار خون بالا می تواند تغذیه خونی مغز را کاهش دهد:

  • انسداد موقت جریان خون به مغز حملات ایسکمیک گذرا (TIA) نامیده می شود.
  • انسداد قابل توجه جریان خون باعث از بین رفتن سلول های مغزی می شود. این فرایند تحت عنوان سکته مغزی شناخته می شود.

فشار خون کنترل نشده ممکن است حافظه و توانایی یادگیری، به یادآوری، صحبت و استدلال را تحت تأثیر قرار دهد. درمان پرفشاری معمولاً اثرات پرفشاری کنترل نشده را رفع یا تغییر نمی دهد. با این حال، این خطر مشکلات آینده  را کاهش می دهد.

فشار سنج طبی - فشار خون بالا

زمان مراجعه به پزشک برای فشار خون بالا

اگر فشار خون سیستولیکتان (عدد بالا) بالاتر از ۱۸۰ و فشار خون دیاستولیک شما (عدد پایین) بالاتر از ۱۲۰ است، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، در صورت داشتن شرایط زیر، حتماً نزد پزشک بروید.

  1. فکر می‌کنید به فشار خون بالا مبتلا هستید.
  2. با وجود تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی خود، فشار خونتان در سطح بالا باقی مانده است.
  3. فشار خونتان مدام بالا می‌رود.
  4. با مصرف داروهای کاهنده فشار خون یک سری عوارض جانبی را تجربه کرده‌اید.
  5. فشار خون یک بیماری خطرناک است که افراد زیادی دچار آن هستند. برای مدیریت و کاهش فشار خود باید یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید.
  6. باید دور مصرف بعضی مواد غذایی را خط بکشید و بعضی دیگر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  7. علاوه بر رژیم غذایی باید بعضی تغییرات را در سبک زندگی‌اتان ایجاد کنید؛ به طور مثال استرس خود را کاهش دهید، ورزش کنید و وزنتان را در محدوده سالم نگه دارید.